Jättääkö Lada tielle?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
dJONY

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Ainiin ja kerran on bensa loppunu...
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
pirre

Viesti Kirjoittaja pirre »

Lada vasta tämän kesän ja jo prkl jättänyt kerran tienpäälle. Tosin anopin joka lainasi sitä. Startista meni solenoidi.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kerran jämähdin kaverin pihaan kun bensa loppui...silloin opin sen että kun bensavalo käy loimottamaan kokoajan niin 10 kilsaakin on liikaa :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

satakympin kytkimen käyttövivun liitos petti
en jäänyt tielle koska pika tutkinta paikalla ja sitten starttaus vaihde pällä ja ajamalla kotiin
eli taas kysymys että mikä on tielle jäämistä??
lasketaanko tälläinen tupakanmittainen pysähdys
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

pressa kirjoitti: eli taas kysymys että mikä on tielle jäämistä??
lasketaanko tälläinen tupakanmittainen pysähdys
kyllä se "tielle jääminen" mun mielestä edellyttää, että matkaa on pakosti jatkettava jollain muulla kulkuneuvolla (taksi, linja-auto, polkupyörä, liftaaminen tai sitten "jalkapatikassa"). Ts. -autoa ei saada "tienpäällä" kuntoon ja se on myöhemmin roudattava jollain muulla vehkeellä sieltä pois.

Tielle jääminen talvella on luonnollisesti myös täysin eri juttu jos tienpäälle jäädään kesällä. Kesällä esim. voidaan pimeällä ensin nukkua autossa rauhassa "yön yli" -katsoa tilannetta aamulla uudestaan ja mahdollisesti jatkaa taas matkaa. Talvella tulee taas kylmyyden vaikutus ihmiseen nopeasti vastaan ja pitää päästä nopeasti jonnekin "tienpäältä pois" lämmittelemään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Entä onko "tien päälle jäämistä" se, että auto laukeaa ja kaveri tuo varaosia/nesteitä tms.? "remonttin" jälkeen matka jatkuu omin voimin. Itse laskisin että tuossa täyttyy jo tien päälle jäämisen tunnusmerkit, kun ilman ulkopuolista apua ei pysty jatkamaan matkaa.
Eräänlainen rajatapaus on kai myös huoltamon pihalle hajoamiset. Esim. Laturi menee ajossa mykäksi ja akku tyhjenee sen verran, että tankilla käynnin jälkeen ei startti jaksa pyörittää. Miten tuo lasketaan? Apu on lähellä, mutta se on "ulkopuolista". Oletuksena että kuski on niin heiveröinen ettei saa autoaan työnnettyä käyntiin.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
samarai
Lada kerhon jäsen

,_,/ukka kirjoitti:Entä onko "tien päälle jäämistä" se, että auto laukeaa ja kaveri tuo varaosia/nesteitä tms.? "remonttin" jälkeen matka jatkuu omin voimin. Itse laskisin että tuossa täyttyy jo tien päälle jäämisen tunnusmerkit, kun ilman ulkopuolista apua ei pysty jatkamaan matkaa.
Eräänlainen rajatapaus on kai myös huoltamon pihalle hajoamiset. Esim. Laturi menee ajossa mykäksi ja akku tyhjenee sen verran, että tankilla käynnin jälkeen ei startti jaksa pyörittää. Miten tuo lasketaan? Apu on lähellä, mutta se on "ulkopuolista". Oletuksena että kuski on niin heiveröinen ettei saa autoaan työnnettyä käyntiin.

,_,/ukka
Tähän tielle jäämisen "ulkopuoliseen apuun" pitäisi laatia omat säännöt kuten mm-rallissa tai esim. endurossa. Noissakin se vaihtelee, esim. Päitsissä ulkopuolinen apu ei sallittua kuin tankkauksessa - mm-sarjassa taas apua saa antaa enemmän.

Ehdottaisin, että ulkopuolinen apu olisi sallittua mutta köyden, trailerin tai hinurin käyttö luettaisiin "tielle jäämiseksi". :)
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jos siinä olisi joku aikaraja?

Joka tapauksessa bensan loppumista ja rengasrikkoa ei lasketa tielle jäämiseksi. Eikä latausvikaa jos syy on katkennut/löysä remmi. Eli selkeet kuljettajan mokat pois.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
ShamrocK2107

Viesti Kirjoittaja ShamrocK2107 »

ei ole lada jättäny minua tielle, mutta minä olen jättäny sen moneen kertaan (hehheh...)
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kyllä se on aina käyttäjän vika jos ladalla tielle jää, oikein käytettynä lada kulkee, siksi olisi vähemmän stressaavaa ajaa länsiautolla, sillä ei tarttis niin paljon itteään syytellä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
samarai
Lada kerhon jäsen

ShamrocK2107 kirjoitti:ei ole lada jättäny minua tielle, mutta minä olen jättäny sen moneen kertaan (hehheh...)
niin kyllähän toi on tietysti kaikkien "tielle jättämisien" kunkku, että auto myös jätetään sinne "tielle" lopullisesti, kunnes TVL hoitaa lakisääteiset velvoitteensa ja kuskaa vuoden päästä termiittien putsaaman/hajoittaman raadon Kuusakoskelle. :)
samarai
Lada kerhon jäsen

entäs tässä :roll: :)
kalle

Viesti Kirjoittaja kalle »

Niin, kytkinvaijeri katkesi satakympistä, mikä toisesta topikista onkin ollut luettavissa. Itse en uskaltanut pressan tapaan startata vaihde päällä, joten hinausta se vaati (korvessa tietysti olisin uskaltanut). Ja tuota en laske kuskin mokaksi, vaikka vaimo sitä on kuljettanutkin (hyvä kuski on).

Tietysti tieltä olisi päässyt poiskin, jos kytkinvaijeri olisi ollut takakontissa ja sen olisi sitten vaihtanut. Voihan sitä tien päällä (=ilman nosturia) tehdä suuren osa korjauksista kun asennetta riittää. Toinen asia on se, että normaaliksi varaosavarannoksi katson laturin hihnan, mutta en juuri muuta.

Lataanpa sillä lailla, että jos normaali kulutusosa menee tien päällä kyseessä on huolto, jos joku muu, puhutaan korjausta tarvitseva auto on jättänyt tien päälle. Pääasiassa Lada ei jätä kuin korkeintaan huoltoa vaille, mutta poikkeus vahvistaa säännön.
ralli lada

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

jääradalle loppui bensa ainakin kerran :(
ja takarengas irtosi kierteiden petettyä muutamaan otteeseen, mutta kun on lukkoperä niin päästiin huoltoalueelle :)
21013 2300tic
Vastaa Viestiin