Sivu 4/4
Lähetetty: 23.10.2003 9:18
Kirjoittaja arpati
Juu noi jutut se kirjoitteli paperiin kun hain sen nokan, ei tullut kysyttyä mitä noi "BW" ja "H5" meinaa mutta kai senkin voi vielä kysyä mutten tiedä jaksaako soitella sen takia.
Nokkakotelosta lähti sen verran kuin perusympyrältä eli joku reilu milli en nyt muista noita mittoja (vakio vs hiottu) mutta voin ne kattella kun ehdin.
Maksoi sen 90 eur eli toi pukin hionta ei tehnyt extraa.
Ei siis tullut mikään radikaali nokka mutta toivotaan että kiakasee kuitenkin vähän paremmin

Tavoitteenahan oli/on hyvä käyttökone eikä suinkaan mikään älykireä

Lähetetty: 27.10.2003 9:53
Kirjoittaja NesteHukka
Koskas kasaat koneen? Kerro sitten että millainen tuli.
Lähetetty: 27.10.2003 11:16
Kirjoittaja arpati
Osat nyt pääosin kaikki mutta vielä olis hankittavaa eli vesipumppu, kytkimen osat ym apulaitetta ja tietysti se koneen kasaus vielä edessä mutta en ole vielä ehtinyt aloitella kun on muutakin puuhasteltavaa.
Kerron kyllä millainen tuli kunhan saan paikalleen

Lähetetty: 27.10.2003 20:04
Kirjoittaja NesteHukka
Palotilat alkaa olla valmiina ja kannen voisi kohta viedä koneistukseen, mutta noista imukanavista vielä sen verran, että kannattaako/tarviiko niitä suurentaa, vai riittääkö tuo kiillotus?
Lähetetty: 28.10.2003 17:36
Kirjoittaja NesteHukka
Nonniin, tänään lähti kansi koneistukseen. Tilasin otettavaksi 1,2mm siivun kannesta tasaisesti. Seeteihin ajetaan kolme kulmaa (soveltuvalta osin), ja 2mm leveä seetipinta. Venttiilit ei tule uudet, vaan hiotaan vanhoista.
Saas nähdä mikä tulee...
Sitten pääsee viimeistelemään.
nivaviritys
Lähetetty: 26.12.2003 20:58
Kirjoittaja 99
Nestehukka
Koskas kerrot minkalainen koneesta tuli? vai onko vielä nipussa.
käyttökokemuksia!!!!!!!
Lähetetty: 26.12.2003 21:35
Kirjoittaja NesteHukka
Juu, takuuvarmasti tarinaa tulee heti kun on vehje nipussa. Koko projekti nyt odottelee sitä, että saan auton leimattua. Oli sen verrna hyvät päästöarvot, että ajattelin tällaisenaan sen nyt leimata, pitää vaan korjata havaitut (ihan oikeat) viat, ja viedä toiselle konttorille. Odottelin tuossa että kuluu se kuukausi. Asennevikainen katsastusmies kun tuomitsi koko auton suurinpiirtein alimpaan helkuttiin.
Kunhan tässä joulukiireistä päästään, niin ryhdyn tositoimiin. Voisi periaatteessa vaihtaa nokkaketjun samalla rähinällä.
1600koneenviritys
Lähetetty: 26.12.2003 21:59
Kirjoittaja 99
Selvä pyy! onnea leimalle
Ladan viritys
Lähetetty: 22.1.2004 12:41
Kirjoittaja Lada_VFTS
Itselläni on koneeseen tehty seuraavanlaisia pieniä muutoksia
-Lohkon yläpinnasta 1,5mm pois (olis voinut ottaa 1,8-2mm)
-Kannesta koneistettu 1-1,5mm
-Palotilat muotoiltu
-Kanavat suurennettu ja kiillotettu
-Kaasari Weber 36/36 läpät yhdellä akselillä(löytyy 1510 Talbotista)
-Venttiili ohjurit porattu lyhyemmiksi(ei tule kanaviin)
-Öljynpaine nostettu pumpun muokkaamisella
-Vauhtipyörä kevennetty 1.5kg(ei vaikuta vääntöön alakierroksilla liiaksi)
-Venttiilin varret muotoiltu sirommiksi
Erona vakio koneeseen on huomattavasti parempi kaasuun vastaavuus, ja vääntö huipputeho on parempi, tarkempia kokemuksia kerron kunhan saan ladan katsastettua
Kannen koneistusohjeet suomeksi löytyvät Googlesta hakusanalla: "Ladan kannen kannen viritys" tai jotain muuta vastaavaa
Lähetetty: 30.1.2004 18:19
Kirjoittaja suutari
kaasareiks sopis mukavasti talbot 1.5L kaasarit..kahella samanlaisella kurkulla ja aukee synkassa eli halvimmat tuplat maailmassa saa niistä kyllä

..
Talbotin kaasari
Lähetetty: 2.2.2004 10:55
Kirjoittaja Lada_VFTS
Talbotin kaasaria käyttäessä kannattaa tarkastaa että kiihdytyspumppu toimii kunnolla erityisesti ettei pumpunvipua liikuttava muoviosa ole kulunut,vian huomaa painaessa kaasua nopeasti meinaa sammua. Ja suuttimet kannattaa vaihtaa tai porauttaa pari kymmenystä isompiin(ilma- ja pääsuuttimet).
Lähetetty: 2.3.2004 19:34
Kirjoittaja NesteHukka
Jaahas... Saas nähdä jos tällä viikolla saisi aikaiseksi tuon kannen ja nokan vaihdon.
Harmittavasti vaihtokansi on vielä kokonaan kokoamatta, kun täällä omissa nurkissani en ole saanut sitä pestyä metallinpuruista. Talvella ei oikein inspiroi mennä pesuvatin ja bensan kanssa tuonne uloskaan sutimaan, ja sitten kun ei ole edes paineilmaa.
Noh, täytyy käydä se tuolla porukoitten tallissa pesemässä ja puhaltelemassa.
Tänään kävin muuten tekemässä "höpinäputken"

.
Vaihdoin alkuperäiseen alkukäyrästöön kokonaan uuden kollektorin, jossa on 2" lähtö ja sitä sitten taakse asti. Kaksi Simonsin suoraa vaimenninta.
Höpinät on sen verran miehekkäät, että nyt on pakko saada voimaakin niiden taakse, että kehtaa ajella
Yllättävästi muuten täytyy todeta, että vakio 1600 koneessa huippukierrokset eivät nousekaan, niinkuin tapahtui 1200 Ladassa. Näin siis ainakin Nivan tapauksessa, ja siinä kyllä onkin varmaan käytetty eri vaimentimia, mutta niiden tukkoisuudesta en osaa sanoa.
alkuputki
Lähetetty: 6.3.2004 19:59
Kirjoittaja NesteHukka
No niin, nyt on auto taas ajossa, ja uusi kansi ja nokka kiinni.
Vähän jännitti, että saanko nokkaketjun kiristymään... Kyllä joutui sen pienen jatkopalan laittamaan. Täytyy vaihtaa tuo ketju joskus.
Seuraavan sydämentykytyksen aiheutti, kun kone kävi kuin Harley Davidson alkuun, kunnes keksin, että jarrutehostajan letku jäi irti
Sitten kävi jo kunnolla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä seokset ovat
todella laihalla. Joutuu vetämään ryypyn lämpimällä koneella melkein täysille, että alkaa käydä tasaiseen.
Arvatenkin ykköskurkulla menee myös ajossa laihalle, koska tulpat ovat olleet valkoisena jo vakionakin. Sellainen käytöskin on, eli alle kolmen tonnin ei tapahdu paljon mitään. Voi tosin johtua siitäkin, että nokka on ehkä hitusen sallittua enemmän myöhäisellä, mikä siirtää vääntöä kohti yläkierroksia.
Jo näilläkin säädöillä neljästä tonnista ylöspäin tapahtuu ihan mukavasti, ja kone kiertää iloisesti 7000rpm asti.
Saas nähdä sitten mikä on lopputulos, kun saa säädöt kohdalleen.[/u][/i]
Re: 1600 Nivan koneen viritys
Lähetetty: 3.6.2008 12:09
Kirjoittaja Oniminus
Meneekös tuonne nivan konepellin alle miten helposti jokin muu ladan kone? Itselläni kun tuo oma kone on vähän heikossa hapessa ja olen miettynyt toisen koneen hankintaa, mutta minkälainen yhteensopivuus noilla on keskenään?
Re: 1600 Nivan koneen viritys
Lähetetty: 3.6.2008 14:21
Kirjoittaja Mara
Kaikki Nivan/takavetoLadan moottorit ovat keskenään vaihtokelpoisia.