Sivu 31/78
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 18.4.2010 19:54
Kirjoittaja AI
Joensuun reissusta palailtu. Havaittu että tuulilasinpyyhkijänsulat voisivat olla paremmatkin. Peräti yhden takaveto-Ladan matkalla näin, senkin poika äkkäsi parkkipaikalta, olisi jäänyt muuten näkemättä.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 18.4.2010 20:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kyllä noita TakaPotkuja ainakin täällä Joensuunpäässä Pörrää sitten vallan vietävästi vielä. Ja NuaprujinLatat siihen nupiksi.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 20.4.2010 20:15
Kirjoittaja AI
1970 Lada kaiveltu tallista esiin ja ajettu pihalle. Käynnistys taas tapahtui kaatamalla bensaa suoraan kaasuttimeen. Nyt kun vielä loppuviikosta olisi ilmoja että saa taka-akselin vaihdettua, sekin vielä pitää toisesta autosta ensin irrottaa. Huomenna ei kerkiä, työpäivä.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 20.4.2010 20:54
Kirjoittaja lada.h.s
Mikäs perässä mättää?
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 22.4.2010 7:58
Kirjoittaja AI
lada.h.s kirjoitti:Mikäs perässä mättää?
Neuvostovirolaisten hitsaamalla tekemä parin sentin korotus, tarkalleen ottaen vaatisi muutoskatsastuksen mutta ainakin rekisteröintikatsastuksesta oli kelvannut tuollaisenaan mutta tyhjänä on aika tyhmän näköinen kun pää mahtuu lokarin ja renkaan väliin! Perä on ilmeisesti combista (4,45), ainakin mittarissa on heittoa noin 10 km/h eli mittarin mukaan kun ajaa 80 km/h niin tienvarsitaulu näyttää 90 km/h. Jarrujakaan ei takana ole eli nekin tulevat sitten tuon toisen taka-akselin mukana samaan hintaan. Pahasti kyllä näyttää siltä että tänään ei tule mitään tehtyä, sen verran kehnoa ilmaa lupailivat eilen uutisissa.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 22.4.2010 14:42
Kirjoittaja AI
Kävin tuolla -74:n alla kömpimässä ja korvat jäätyi siinä hommassa eikä oikein muutenkaan tänään taka-akselin irroitus jaksa inspiroida. Huomiseksi lupasivat vielä kylmempää. Lauantaina ei kerkiä eli jää sunnuntaihin, maanantaiksi on varattu sisätila akselin vaihtoa varten, periaatteessa tuon -74:nkin voisi sinne siirtokilvillä viedä mutta ei taida jaksaa kun se pitäisi sitten takaisinkin tuoda ja sitä varten sitten joku taka-akseli siihenkin laittaa. Autotallissa on kattipaska 1500:sta irroitettu taka-akseli, senhän tuohon 1970:een voi laittaa jos en sitä saa -74:stä irroitettua. Onkohan kellään kokemusta jaksaako 1200-kone sen jälkeen enää eteenpäin tuota Ladaa raahata jos perä on 3,9? Toisaalta perä saattaa olla 4,1 kun noita on molempia noista tavattu. No, sitten nelosella alamäet ja ylämäet kolmosella... Kesällä on tarkoitus yksi 1200 muuttaa 1700:ksi, saa sen perän sitten siitä myöhemmässä vaiheessa siirrettyä tuonne 1970:n taka-akselin sisään jos ei mäkiä jaksa ylös kiivetä.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 22.4.2010 16:25
Kirjoittaja THI-900
Eikös siihen 1970 ladaan pitäny tulla weberikin. Meinaan on se vitonen kumminkin pitempi 4,3 perän kanssa kuin nelonen 3,9 perän kanssa. Ja ainakin mun 1200 webrulla nousee vitosella mäkiä vielä ihan ok.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 22.4.2010 17:04
Kirjoittaja Jusu
AI kirjoitti: Perä on ilmeisesti combista (4,45), ainakin mittarissa on heittoa noin 10 km/h eli mittarin mukaan kun ajaa 80 km/h niin tienvarsitaulu näyttää 90 km/h.
Jos se auto kulkee lujempaa mitä mittari näyttää niin sitten sulla on siellä kyllä pitempi perävälitys eikä lyhyempi tai mittarissa vikaa.
Pistä vaan ennemmin se aksteekin aksila sinne jos sulla on sellainen irrallaan, ei ne välityserot nyt niin helevetinmoiset ole.
Jauhaa mukavammilla kierroksilla maantiellä ja voi ne jyrkemmät mäet sitten kolomosellakin vinguttaa jossei hyväksy sitä että se vähän hiipuu.
Ja jos se välityksen piteneminen noin arveluttaa niin matalaprofiilisempaa rengasta alle...
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 22.4.2010 19:50
Kirjoittaja AI
Jusu kirjoitti:Jos se auto kulkee lujempaa mitä mittari näyttää niin sitten sulla on siellä kyllä pitempi perävälitys eikä lyhyempi tai mittarissa vikaa.
No niinpä tietysti, mikä lie ajatusvirhe nyt tullut, ei mitään uutta... Ilmankos tuo niin laiska laite on jos siellä jo nyt on 3,9 perä, ties vaikka kiihtyvyys paranisi tuon kattipaskan akselilla jos siellä vaikka 4,1 perä on. Taidan sen sittenkin nostaa kyytiin maanantaina.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 26.4.2010 20:45
Kirjoittaja AI
Taka-akseli tukivarsineen on sitten 1970:een vaihdettu, hyvin jaksaa kulkea. Jarrut tuosta tuli avattua ja todettua kaiken olevan kunnossa pölyjen poistamisen jälkeen. Jarrupaineensäätöventtiiliä tuossa ei kyllä kaikesta päätellen ole koskaan ollutkaan eikä sellaista tullut nytkään laitettua kun ei oikein ollut mihin sen kiinni laittaisi. Jos sen katsastusmies vaatii asennettavan niin asennetaan sitten. Jarruputki pääsylinteriltä taka-akselille menevälle letkulle meni vaihtoon kuten letkukin, liitokset oli tehty hienosti juottamalla, pura niitä sitten ehjänä irti! Myös iskunvaimentimet vaihtuivat uusiin. Kampiakselin etupään stefa tuli myös vaihdettua, sen verran pahasti vuoti ettei kehtaa viedä konttorille sellaisena näytille. Huomenna kello 11.00 on varattu katsastus, toivottavasti kelpaa!
Siirtomatkalla kotiin kuului klops ja näin kun pölykapseli kaarsi vasemmalle. Pysähdyin sitä etsimään mutta ei löytynyt vaikka parinsadan metrin pätkän vasemmanpuoleista ojaa haravoin pariin kertaan läpi, minne víttuun asti lie lensikään. Eikä yhtään harmittanut kun oli Ladan ainoa täysin virheetön kapseli! Kotona sitten hoksasin että jospa se kaartoikin auton takaa oikean puoleiseen ojaan, pitää huomenna käydä vielä sekin puoli haravoimassa. Vaikka tuskin se enää virheettömässä kunnossa on kun kahdeksankympin vauhdissa kopsahti asfalttiin.
Yllättävää oli kun laitoin alle auton mukana tulleet Nokia NR09:t joista pari vuotta sitten suurella työllä nypin nastat valmiiksi irti. Nehän oli ihan ajokelpoiset, ei pidä meteliä eikä vetele minne sattuu. Noilla ajelee vielä monta kesää, ikäähän noilla ei ole vielä kuin 22 vuotta.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 27.4.2010 6:47
Kirjoittaja lada.h.s
Onnea konttorille! Ja koita löytää se pölykapseli!
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 27.4.2010 18:47
Kirjoittaja AI
1970 Lada Katsastettu! Ei kyllä ekalla kelvannut, etujarruissa liikaa puoltoa ja hyväksymätön lamppu, se pirun H4 unohtui vaihtaa hehkulamppuun. Ei katsastusmies hoksannut puuttuvaa jarrupaineen säädintä lainkaan. Pohjaakaan ei koputellut kuin irrallaan roikkuvien massojen kohdalta.
Lähdin ajelemaan kotiin päin ja hoksasin että tuossa teollisuusalueellahan on autokorjaamoja, ei tuon etujarrun herkistämiseen kai puolta tuntia kauempaa voi mennä. Kotona käymiseen menee enemään aikaa ja bensakulujakin tulee ja vielä kädetkin likaantuu. Kävin ensimmäisessä korjaamossa jossa laiskan näköinen työmies sanoi että perjantaiksi olisi aika, hyvästelin paikan. Toiseen paikkaan menin jossa oli joku venäläinen joka ei oikein ymmärtänyt mitään, loppujen lopuksi paikalle tuli neljäkin venäläistä äijää joista kukaan ei juurikaan suomea puhunut, katsastuksen hylkäyslappua näytin ja yritin selittää asiaa. Loppujen lopuksi piti pihassa näyttää kuinka jarru puoltaa vasemmalle, eli oikeaa puolta pitäisi herkistää. Ajoivat työn alla olleen Toyotan ulos ja käskivät heti sisään. Meinasi yksi työmiehistä alkaa ottamaan koko jarrusatulaa irti jolloin menin väliin: Njet, njet ja näytin paloja ja sylinterejä ja elehdin mitä kummallisimmin että palat irti ja sylinterejä herkemmiksi. Näkyivät tajuavan ja ottivat palat irti ja todettiin että ulompi sylinteri liikkuu selvästi hitaammin. Muutaman kerran sitä pumpattiin ulos ja kammettiin sisään öljyn kanssa ja takaisin kasaan ja kas, jarrut eivät enää puoltaneet. Kympin ottivat vaikka puolisen tuntia meni ja neljä työmiestä hommaan tarvittiin, osa kyllä lähinnä poltti tupakkaa ja ihmetteli Ladaa: "40 vuotta, Kopejka, italjazhiguli" hoki yksikin moneen kertaan, selvästikin outo kapistus siinä mestassa! Sitten ajoin halpahallin pihaan ostamaan kaksi ruuvimeisseliä joilla vaihdoin hanskalokeroon kolmisen vuotta sitten laittamani Hella hehkulampun paikoilleen ja takaisin katsastuskonttorille jossa sitten tuli hyväksyntä.
Eilen kadonnutta pölykapseliakin kävin ohiajaessa etsimässä, ei löytynyt oikean puolen ojasta. Hyppäsin sitten vasemman puolen ojan yli metsään ja siellähän se 30-40 metrin päässä mättäällä kiilteli. Pirun pitkälle oli lentänyt! Pienet naarmut oli saanut reunoihinsa asfaltista mutta näkyvä osa oli ihan priima.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 27.4.2010 21:06
Kirjoittaja lada.h.s
Hyvä että löysit kapselin! Ja hyvä että se meni pienen säädön jälkeen läpi katsastuksesta.
Re: Lada 1970 & 1971 & 1971
Lähetetty: 29.4.2010 13:47
Kirjoittaja AI
Tulipa tehtyä elämäni nopein autokauppa, ilmoituksen lukemisen jälkeen noin kahden sekunnin harkinnan seurauksena soitin myyjälle ja ostin toisen 1971 Ladan. Eikä tarvitse Lahtea kauempaa hakea kun myyjä on menossa ensi viikolla Helsinkiin ja tuo Ladan Lahden ABC:lle. Saa nähdä mikä raato lienee, ainakin toimiva luulisi olevan kun reilun 400 km päähän uskaltaa sen ajamalla tuoda.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 3.5.2010 16:29
Kirjoittaja AI
1970 Ladaa vähän fiksailin. Tuossa oli vain yksi ehjä kromiveivi ikkunoissa, kaksi oli muovista. Varastoista kaivelin kaksi ja -71:stä otin kolmannen ja asentelin ne paikoilleen. Etumaskiin vaihdoin keulamerkin, mustapohjaisesta punaiseksi modifioitu. L-merkissä on ikävä pikkunaarmu, pitää joskus fixailla parempi. Oikean puolen ovien lukkoja säätelin että menee ovet kunnolla kiinni, takaoveen jäi vielä pieni irvistys mutta ei enää sentään sormi mahdu väliin oven ollessa kiinni. Tinnerillä pesin parkkipaikalla kesällä 2007 ilmestyneen sinisen maalinaarmun pois, ihmeen helposti lähti.
1971 (siniseen siis) Ladaan asensin syksyllä poisjääneen oikean takaoven pahvin. Juuri tuosta ovesta nappasin sen kromiveivin samalla.