Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Niin ja nyt sitten taas sain kattovalonkin pelaamaan. Ja turvavyökin toimii.
Sitä kabiinin ilmanpoistoa vieläkin ihmettelen. Ne poistoaukot ovat siis sisäkaton takataitteessa. Mihinkäs ne siitä voisivat puhaltaa kuin johonkin takaluukun rakoon. Mistä se ilma sieltä C -pilarista vois ulos tulla kun siellä ei ole mitään reikiä.
Sitä kabiinin ilmanpoistoa vieläkin ihmettelen. Ne poistoaukot ovat siis sisäkaton takataitteessa. Mihinkäs ne siitä voisivat puhaltaa kuin johonkin takaluukun rakoon. Mistä se ilma sieltä C -pilarista vois ulos tulla kun siellä ei ole mitään reikiä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Pitänee oikeastaan käydä vilkaisemassa, mutta rakennetta nyt sen kummemmin tuntematta yhdet ilmareiäthän on takaovissa (lukon alapuolella) siitä luulisi ainakin jotain poistuvan. Mitenkäs takakontti onko siellä reikiä ulospäin mistä voisi poistua? Toisaalta paljonko tuollaiseen saa ylipainetta, kun kaikissa oven alareunassa/kotelossa on pitkät reiät joista hengittää.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Poistoilma poistuu ymmärtääkseni takaovissa olevien reikien kautta. Mitään reikiä en sieltä katonrajasta löytänyt, mutta muistelen, että olen sellaisetkin nähnyt oliko ne sitten tuossa vanhanmallisessa jossa poistoreiät on takasivulasien alla 

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Huomenna koeponnistetaan jälleen tuota öljypuolta normaalikäytössä. Teen Venäjänretken ja tullijonossa saatellaan käyttää tyhjäkäyntiä jonkin aikaakin. Ja kun vielä alla on kunnon maantieajot, niin eiköhän taas jotain selviä.
Tänään oli muutaman ajosuorite tuon korjauksen jälkeen ja kävipä vekotin parkissa jonkin verran tyhjää. Ei vuotoa jälleenkään. Mutta varmuutta asiasta ei tietenkään ole kunnes toisin todistetaan. Näissä hommissa on minulle niin monta kertaa käynyt niin, että olen muka saanut kuntoon. Nii Varmaa...
Mutta onko teillä muilla siellä auton sisällä katon takaosassa 10 soikioreikää, johon ilma siis sisältä menee. Nämä reiät ovat 5rivissä ja pieni väli toiseen viiden riviin?
Tänään oli muutaman ajosuorite tuon korjauksen jälkeen ja kävipä vekotin parkissa jonkin verran tyhjää. Ei vuotoa jälleenkään. Mutta varmuutta asiasta ei tietenkään ole kunnes toisin todistetaan. Näissä hommissa on minulle niin monta kertaa käynyt niin, että olen muka saanut kuntoon. Nii Varmaa...
Mutta onko teillä muilla siellä auton sisällä katon takaosassa 10 soikioreikää, johon ilma siis sisältä menee. Nämä reiät ovat 5rivissä ja pieni väli toiseen viiden riviin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Pitänee piruuttaan koittaa miltä kabiini tuntuu talvella jos teippaisi nuo 10 ilmanpoistoaukkoa kiinni. Eihän minulla lämpöongelmaa ole matka-ajossa, mutta voisihan kokeilla.
Eikö teillä kellään sitten ole tuollaisia aukkoja sisällä katon takaosassa? VäliPalassahan on kyllä ns. SuomiSisusta. Onkohan siinä sitten erilaiset härvelit ja kattoverhouskin.
Eikö teillä kellään sitten ole tuollaisia aukkoja sisällä katon takaosassa? VäliPalassahan on kyllä ns. SuomiSisusta. Onkohan siinä sitten erilaiset härvelit ja kattoverhouskin.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Moi,
Vanhan samarani katosta löytyy samaiset rei'ät. Niistä pääsee ainakin sinne kattopahvin ja katon väliseen tilaan. Kesällä sieltä pääsee kuumennut ilma pois. Niistä rei'istä voi myös päästä C-pilarien kautta takakonttiin.
Vanhan samarani katosta löytyy samaiset rei'ät. Niistä pääsee ainakin sinne kattopahvin ja katon väliseen tilaan. Kesällä sieltä pääsee kuumennut ilma pois. Niistä rei'istä voi myös päästä C-pilarien kautta takakonttiin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Erikoista, jos se ilma niistä ohjautuisi takakontiin, koska sehän muutenkin pääsee sinne. Eihän se hattuhylly mitään eristä.
Mitäpä noista. Ei niitä umpeen kannattane laittaa. Pelaahan tuo lämpö muutenkin.
Mitäpä noista. Ei niitä umpeen kannattane laittaa. Pelaahan tuo lämpö muutenkin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Niin muuten! Jospa niistä ohjataan tosiaankin ilmaa kattoverhoilun ja katon väliin, jotta siellä olisi tuuletusta. Tämähän kävisi järkeen. Kosteuden muhiminen tuolla ei varmastikaan olisi eduksi.
Kaikenlaisia näiden kanssa tulee ilmi, kuten tuo huohotusongelma ja sen voimakas vaikutus öljypaineisiin. No, selvisi sekin. Ei ollut kokemusta kuin TakaPotkujen huohotuksista.
Kaikenlaisia näiden kanssa tulee ilmi, kuten tuo huohotusongelma ja sen voimakas vaikutus öljypaineisiin. No, selvisi sekin. Ei ollut kokemusta kuin TakaPotkujen huohotuksista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Moi,
Niinpä. En ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt kunnon ilmanpoistoreikiä Samarasta.
Niinpä. En ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt kunnon ilmanpoistoreikiä Samarasta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Ja, kun katsoo etuoviin niin poisto reiät näkyy sielläkin1500i kirjoitti:Poistoilma poistuu ymmärtääkseni takaovissa olevien reikien kautta.

Ne reiät siellä katon rajassa on ainakin 90-luvun alun "atsi" vehkeessä. Ovatko ne sitten jääneet pois missä vaiheessa jos ne vielä kerran tuosta -96 "VäliPalasta" löytyy


Mitä noihin ilmanpoisto reikiin tulee, kun katselee hieman rakenetta niin tuntuu, että ainakin poisto hoituu tulisi vain sitä raikasta sekä lämmintä tilalle ja oisi tehty kunnon suulakkeet eikä tuollasia lirputtimia. Johan ne oli vanhoissa (vara parempi) versioissakin paremmat, kun nämä korkean koelaudan esitykset.
Mitenkäs Pöyhöin joko kävit huohottimen kimppuun?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Olipasta retkit. Nousin 3yöllä valmistelemaan retkeä. Oli tiedossa pöppöröä, joten ajatelin varasta hyvin aikaa. Ei sillä sitten mitään kunnon kelejä ollutkaan. Vähän oli lunta heitellyt ja pientareella vain vähän paksumpi kerroa.
Tullista on mukava mennä läpi 6maissa aamulla. 10min ja ollaan Suomesta Venäjällä.
Tarkstin muutaman kerran öljyvuotoja ennen kuin menin rajalle. Ei havaittavaa. Rajalla katselin kun auto rupsutti tyhjäkäyntiä. Ei havaittavia vuotoja.
Kabiinnissa piisasi lämpöjä. Tämä tosiaan on se matalakojelautainen. No, kai sen vuosimallistakin olette jo päätelleet.
Jonkun verran sitten pyrytteli ja onhan se pimeässä Venäjänteiden ajaminen vähän erilaista kun Suomen, tosin alempi tieverkko ei varmasti ole sen kummemmassa kunnossa. No, reitti on niin tuttu että muistaa melkein jokaisen kiven ja kannon.
Muutaman kerran meinasi vähän puskea ja sen jälkeen tuntuu perä irtoavan. Otin oppia ja ajoin reippaasi pientareella oikeat renkaan vaaralliseen suuntaa eli oikealle kaartavissa mutkissa, joissa on vielä kallistus ulospäin.
Vastaan tuli taas yksi hiekotin, mutta nyt en saanut tuulilasiin hiekoituskuuroa. Kovasti niillä pojilla on suolaa siinä soran seassa. Äkkiä menee pakkasellakin vellisksi tie.
Sortavalaan saavuttiin aamuhämärissä 9 Venäjän aikaa. Putkiikki ja muukin Sortavala oli juuri heräilemässä. Mennessä ei ihmeempiä mutta tullessa sitäkin enemmän. Ja etenkin Suomen puolella!!!

Tullista on mukava mennä läpi 6maissa aamulla. 10min ja ollaan Suomesta Venäjällä.
Tarkstin muutaman kerran öljyvuotoja ennen kuin menin rajalle. Ei havaittavaa. Rajalla katselin kun auto rupsutti tyhjäkäyntiä. Ei havaittavia vuotoja.
Kabiinnissa piisasi lämpöjä. Tämä tosiaan on se matalakojelautainen. No, kai sen vuosimallistakin olette jo päätelleet.
Jonkun verran sitten pyrytteli ja onhan se pimeässä Venäjänteiden ajaminen vähän erilaista kun Suomen, tosin alempi tieverkko ei varmasti ole sen kummemmassa kunnossa. No, reitti on niin tuttu että muistaa melkein jokaisen kiven ja kannon.
Muutaman kerran meinasi vähän puskea ja sen jälkeen tuntuu perä irtoavan. Otin oppia ja ajoin reippaasi pientareella oikeat renkaan vaaralliseen suuntaa eli oikealle kaartavissa mutkissa, joissa on vielä kallistus ulospäin.
Vastaan tuli taas yksi hiekotin, mutta nyt en saanut tuulilasiin hiekoituskuuroa. Kovasti niillä pojilla on suolaa siinä soran seassa. Äkkiä menee pakkasellakin vellisksi tie.
Sortavalaan saavuttiin aamuhämärissä 9 Venäjän aikaa. Putkiikki ja muukin Sortavala oli juuri heräilemässä. Mennessä ei ihmeempiä mutta tullessa sitäkin enemmän. Ja etenkin Suomen puolella!!!



Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
10tunnin keikka se taas melkein oli. No, tuohon lasketaan tietysti aamuvalmistelut.
Takaisin tullessa oli sitten sitä tullijonoa. Siinä annoin VäliPalan ruprutella ja puhaltime pitää kabiinia lämpimänä. Kävinpä sitten katsomassa vuotoa vielä juuri ennen kuin rajapuomille tuli kutsu. Ja vuotaahan se.
Lämmöt olivat normaalia ajolämpöä korkeammat, mutta lehta ei ollut lähellekään pörähtämispisteessä. Voi masennus jälleen kerran. Ehkä eniten harmitti kun en uskonut, että vekottimessa on vika, joka kanssa kannattaa mieluummin opetella elämään, koska näillä keleillä sitä ei korjailla. Ja ajoauto on oltava.
Pahintahan on tietenkin se että minusta on tullut EkologisestiKestämätön ympäristön pilaaja, vaikka melkein koko elontaipaleeni olen yrittänyt astua mahdollisimman pienen ekologisen jalanjäljen.
Keskimääräisesti olen paljon pahempi ympäristön pilaaja kuin British Petroleum. Niiltähän vähän lurahti mereen öljyjä, mutta minun öljylirutteluni ovat suhteessa paljon suuremmat. Jos verrataan koneiden kokoa, hyötysuhdetta tarpeellisuutta niin minun tärväämäni öljy neitseelliseen luontoon on totaalisen tuomittavaa.
366km ja max rajasta siihen, että öljynpainevalo alkoi palaa. Tietysti olisi täytynyt olla se käyttötuntimittari, niin olisi se paikallaan rullutus tullut laskettua mukaan.
Joensuussa vasta se välkyttely alkoi. Olin menossa sinne TI -hallille laittelemaan huohotinputkea ja tarkastamaan jakopäätä. Ja onhan sitä aina öljyjä mukana. Varsinkin nyt kun antoivat joululahjana ison pönikän öljyä ja suodattimen päälle.
Mutta ennen kun pääsin Joensuuhun niin tapahtuipa vaikka mitä.
Takaisin tullessa oli sitten sitä tullijonoa. Siinä annoin VäliPalan ruprutella ja puhaltime pitää kabiinia lämpimänä. Kävinpä sitten katsomassa vuotoa vielä juuri ennen kuin rajapuomille tuli kutsu. Ja vuotaahan se.
Lämmöt olivat normaalia ajolämpöä korkeammat, mutta lehta ei ollut lähellekään pörähtämispisteessä. Voi masennus jälleen kerran. Ehkä eniten harmitti kun en uskonut, että vekottimessa on vika, joka kanssa kannattaa mieluummin opetella elämään, koska näillä keleillä sitä ei korjailla. Ja ajoauto on oltava.
Pahintahan on tietenkin se että minusta on tullut EkologisestiKestämätön ympäristön pilaaja, vaikka melkein koko elontaipaleeni olen yrittänyt astua mahdollisimman pienen ekologisen jalanjäljen.
Keskimääräisesti olen paljon pahempi ympäristön pilaaja kuin British Petroleum. Niiltähän vähän lurahti mereen öljyjä, mutta minun öljylirutteluni ovat suhteessa paljon suuremmat. Jos verrataan koneiden kokoa, hyötysuhdetta tarpeellisuutta niin minun tärväämäni öljy neitseelliseen luontoon on totaalisen tuomittavaa.
366km ja max rajasta siihen, että öljynpainevalo alkoi palaa. Tietysti olisi täytynyt olla se käyttötuntimittari, niin olisi se paikallaan rullutus tullut laskettua mukaan.
Joensuussa vasta se välkyttely alkoi. Olin menossa sinne TI -hallille laittelemaan huohotinputkea ja tarkastamaan jakopäätä. Ja onhan sitä aina öljyjä mukana. Varsinkin nyt kun antoivat joululahjana ison pönikän öljyä ja suodattimen päälle.
Mutta ennen kun pääsin Joensuuhun niin tapahtuipa vaikka mitä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Mitähän siinä rajajonossa olisi mennyt? Reilu puolituntia ainakin. Siis se tyhjäkäynti ja koneen kuumeneminen sen vuodon saa aikaan.
Mutta matkasta. Ajeltiin sitten Suomen puolella kevyessä tuiskussa. Pöllyävää irtolunta oli jonkin verran. Ei kuitenkaan mitään uutta ItäAuringon alla. Perustalvikeli.
Ohitin ennen Tikkalaa pahasti pöllyttävän puurekan. Eipähän tarvinnut pöllyssä ajella. Tikkalan koulun jälkeen alkaa kevyt alamäki. Vauhtia reilut 80km/h. Ja yht'äkkiä vasemmalta pöllähtää sivutieltä jotain eteen. Reagointiaikaa ei paljon jäänyt. Onneksi vastaa ei tullut ketään enkä mennyt paniikkiin. Kevyt jarrutus mutta ihmeen tehokas. Ohjausliike oikealla.
Mikä se eteen pöllähtänyt loota oli? MopoAuto!!!
Ilman valoja tuiskun keskeltä. Taisi olla lootassa ikkunat huurussa. Painoin torvea niin perkeleesti ja sain väistettyä sen pikkulootan ja hiljennettyä niin, että väliimme jäi n. 1m kun olin lootan sivulla. Lootassa tönötti joku kunnon 70-luvun lopun pitkäkarvainen reuhka päässä. Varmaankin joku, jolta oli lekuri kortinuusimisen kieltänyt.
Eikä siinä mitään että minä sain sen lootan väistettyä. Se näytti vielä jäävän melko lähelle keskiviivaa putputtamaan mitä lie kolmeakymppiä. Takanani tullut henkilöauto pääsi siitä hyvin ohi siinä alamäessä. Onneksi kuitenkin se takana tuleva tukkirekkakin pääsi siitä ohi menemättä linkkuun, vaikka varmaan joutui heittelemään jarruja jonkin verran. Onneksi edelleen oli vastaantulevan kaista vapaa. Ja näkihän se rekkaraataja sieltä korkealta kun minun jarruvaloni paloivat sen melkein törmäyksen ajan.
Liikenneturvallisuuden nimissä olisi pitänyt nätisti tökätä sillä hiljennetyllä vauhdilla se KubotaPikkuDieseli sinne penkkaan VäliPalan karjapuskurilla. Tiedä vielä missä törttöileen ja jollekin sivullisille käy köpelösti. Karmea tilanne eikä Karvahattu tainnut edes tajuta missä ja miten mennään.
Oli siinä Pyhäselän Gulfin kohdalla vähän samanlainen tapaus, mutta vastaantulevilla. Joku kääntyi huoltoaseman pihasta tielle, eikä saanut kunnolla renkaita pitämään eli ei juuri liikahtanut auto vaikka luuli kuski liikahtavan kun painaa tallaa. Kuului melkoinen alppitorven huuto ja rekka joutui keskitietä ohittamaan tämän sudittelijan. Onneksi siinä on vähän leveämpi kohta, kun on levennys huoltoasemalle vasemmalle kääntyvien ohittamiseen eli rekalla oli tilaa koukata keskelle.
Sellaisia törttöilyjä. Hurjempaa se näköjään täällä Suomen puolella on kun Venäjällä. Joensuuhun päästiin kuitenkin hyvin ja öljyvalotkaan eivät vilkkuneet. Vasta päiväunien jälkeen kun sinne Kaltimontien Nesteelle olin menossa alkoivat hälyytyskellot mittarissa kilistä.
Mutta matkasta. Ajeltiin sitten Suomen puolella kevyessä tuiskussa. Pöllyävää irtolunta oli jonkin verran. Ei kuitenkaan mitään uutta ItäAuringon alla. Perustalvikeli.
Ohitin ennen Tikkalaa pahasti pöllyttävän puurekan. Eipähän tarvinnut pöllyssä ajella. Tikkalan koulun jälkeen alkaa kevyt alamäki. Vauhtia reilut 80km/h. Ja yht'äkkiä vasemmalta pöllähtää sivutieltä jotain eteen. Reagointiaikaa ei paljon jäänyt. Onneksi vastaa ei tullut ketään enkä mennyt paniikkiin. Kevyt jarrutus mutta ihmeen tehokas. Ohjausliike oikealla.
Mikä se eteen pöllähtänyt loota oli? MopoAuto!!!

Eikä siinä mitään että minä sain sen lootan väistettyä. Se näytti vielä jäävän melko lähelle keskiviivaa putputtamaan mitä lie kolmeakymppiä. Takanani tullut henkilöauto pääsi siitä hyvin ohi siinä alamäessä. Onneksi kuitenkin se takana tuleva tukkirekkakin pääsi siitä ohi menemättä linkkuun, vaikka varmaan joutui heittelemään jarruja jonkin verran. Onneksi edelleen oli vastaantulevan kaista vapaa. Ja näkihän se rekkaraataja sieltä korkealta kun minun jarruvaloni paloivat sen melkein törmäyksen ajan.
Liikenneturvallisuuden nimissä olisi pitänyt nätisti tökätä sillä hiljennetyllä vauhdilla se KubotaPikkuDieseli sinne penkkaan VäliPalan karjapuskurilla. Tiedä vielä missä törttöileen ja jollekin sivullisille käy köpelösti. Karmea tilanne eikä Karvahattu tainnut edes tajuta missä ja miten mennään.
Oli siinä Pyhäselän Gulfin kohdalla vähän samanlainen tapaus, mutta vastaantulevilla. Joku kääntyi huoltoaseman pihasta tielle, eikä saanut kunnolla renkaita pitämään eli ei juuri liikahtanut auto vaikka luuli kuski liikahtavan kun painaa tallaa. Kuului melkoinen alppitorven huuto ja rekka joutui keskitietä ohittamaan tämän sudittelijan. Onneksi siinä on vähän leveämpi kohta, kun on levennys huoltoasemalle vasemmalle kääntyvien ohittamiseen eli rekalla oli tilaa koukata keskelle.
Sellaisia törttöilyjä. Hurjempaa se näköjään täällä Suomen puolella on kun Venäjällä. Joensuuhun päästiin kuitenkin hyvin ja öljyvalotkaan eivät vilkkuneet. Vasta päiväunien jälkeen kun sinne Kaltimontien Nesteelle olin menossa alkoivat hälyytyskellot mittarissa kilistä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Sittenpä huohotuksen kimppuun. Ajattelin, että sähköteippikorjaus olisi palanut huohotinletkusta pois ja tämän takia huohotus olisi taas huonontunut. Letku oli kuitenkin täysin tiivis ja ehjä. Teipit olivat kestäneet. Vuoto ei siis johtunut tästä.
Ja olivat myyneet minulle ylävesiletkun huohotinletkun asemasta. Katsoinkin kaupassa että näyttääpä vähän oudolta, mutten sitten tarkastanut. Eli huohotusletku jäi vaihtamatta. Eikä se vuoto siis letkusta johtunut. Tai oli se voinut alkaa siitä, että huohotus ei ollut tehokasta.
Lähes varma se on, että vuoto tulee kampiakselinpään stefasta. Siltä siellä jakopäässä näyttää. Otin pois suojakopan ja siellä alhaalla sitä öljyä eniten oli.
Ja jonkinlaista järkeilyä tuosta huohotuksesta ja öljynpaineen noususta:
Huohotusimu on vähäinen kampikammion ja venttiilikopan välisen putken rikkoutumisen takia. Onko tämä imu oleellinen kampikammiotuuletuksen kannalta? Siis vaaditaanko kunnollinen imu? Syntyykö edes mitään imua?
Eikö huohotus tapahdu myös jos letku on harva? Painehan pääsee purkautumaan harvasta letkusta. Voiko paine voitelujärjestelmässä kasvaa niin suureksi, että kampiakselin tiivistestefa pullauttaa öljyt pihalle, jos huohotusimua ei ole, mutta vapaa huohotus mahdollistuu halkinaisen letkun takia?
Olisiko silti siis avattava venttiilikoppa ja katseltava sieltä onko tukoksia?
Tätä huohotusimua pohdin, koska moottorin käydessä isommilla kierroksilla mitään öljyuotoa ei näyttäsi olevan.
Oliskohan siltikin vaihdettava tuo stefa nyt talviaikaan TI -hallissa? No, katsellaan kun ajelen niin että noita tyhjäkäyntejä ei tule. Eli trippimittari laskekoon todellista käyttöaikaa tuntimittarin sisjaa.
Olisiko vielä kellään ideoita siihen, mikä muu voisi aiheuttaa tämän öljyvuodon? Jos se olisikin tuo stefa niin miksi vuoto esiintyy vain noilla tyhjäkäynneillä, joissa moottori lämpenee normaalia käyttölämpöä suuremmaksi?
Ja olivat myyneet minulle ylävesiletkun huohotinletkun asemasta. Katsoinkin kaupassa että näyttääpä vähän oudolta, mutten sitten tarkastanut. Eli huohotusletku jäi vaihtamatta. Eikä se vuoto siis letkusta johtunut. Tai oli se voinut alkaa siitä, että huohotus ei ollut tehokasta.
Lähes varma se on, että vuoto tulee kampiakselinpään stefasta. Siltä siellä jakopäässä näyttää. Otin pois suojakopan ja siellä alhaalla sitä öljyä eniten oli.
Ja jonkinlaista järkeilyä tuosta huohotuksesta ja öljynpaineen noususta:
Huohotusimu on vähäinen kampikammion ja venttiilikopan välisen putken rikkoutumisen takia. Onko tämä imu oleellinen kampikammiotuuletuksen kannalta? Siis vaaditaanko kunnollinen imu? Syntyykö edes mitään imua?
Eikö huohotus tapahdu myös jos letku on harva? Painehan pääsee purkautumaan harvasta letkusta. Voiko paine voitelujärjestelmässä kasvaa niin suureksi, että kampiakselin tiivistestefa pullauttaa öljyt pihalle, jos huohotusimua ei ole, mutta vapaa huohotus mahdollistuu halkinaisen letkun takia?
Olisiko silti siis avattava venttiilikoppa ja katseltava sieltä onko tukoksia?
Tätä huohotusimua pohdin, koska moottorin käydessä isommilla kierroksilla mitään öljyuotoa ei näyttäsi olevan.
Oliskohan siltikin vaihdettava tuo stefa nyt talviaikaan TI -hallissa? No, katsellaan kun ajelen niin että noita tyhjäkäyntejä ei tule. Eli trippimittari laskekoon todellista käyttöaikaa tuntimittarin sisjaa.
Olisiko vielä kellään ideoita siihen, mikä muu voisi aiheuttaa tämän öljyvuodon? Jos se olisikin tuo stefa niin miksi vuoto esiintyy vain noilla tyhjäkäynneillä, joissa moottori lämpenee normaalia käyttölämpöä suuremmaksi?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Tutkin tuoda kampparinstefan vaihtoa korjausoppaista. Eihän se mikään mahdoton homma olisi kun tuota jakopuolta on rassattu muutenkin. Homma ei edellytä mitään hirmuisia purkamisia. Saisi kai siihen sen 6 - 8 tuntia menemään. Toisaalta jos ajelisi TI -halliin nosturipaikalle, niin kyllähän tuosta nopeamminkin selviäisi.
Kokeillaan nyt kuitenkin tuota öljyjen hävikkiä ja yritetään ensin tulla toimeen vaihtamatta stefaa.
Kokeillaan nyt kuitenkin tuota öljyjen hävikkiä ja yritetään ensin tulla toimeen vaihtamatta stefaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?