Sivu 32/48

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.12.2010 11:38
Kirjoittaja E.P.
Miksi kylmä moottori pitäisi käynnistää ilman ryyppyä? Tai toisin kysyen, onko mitään perusteita miksi lähtisi paremmin ilman ryyppyä?

Kyllä ryypyn pitäisi toimia niin, että se vedetään päälle, kylmällä kelillä ehkä painetaan kaasu kerran pari pohjaan rauhallisesti, jonka jälkeen väännetään avaimesta kunnes moottori käynnistyy. Käynnistyksen aikana ei painella kaasua, ja ryyppy pidetään täysillä. Yhtäjaksoinen käynnistäminen jatkuu 5-10 sekuntia. Jos ei käynnisty, niin 10 sekunnin startin jäähdyttelyn kokeillaan uudestaan. Ei sekunnin, tai kahden starttauksia. Ne saattaa ruiskuautossa riittää, muttei kaasutinvehkeissä aina.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.12.2010 11:42
Kirjoittaja Jokari
No kyllä nuo orkkismittarit on todella viitteellisiä.

http://translate.googleusercontent.com/ ... m5BdmNi0ew

Siitä katsomaan mitä noissa on heittoa. Jos se ottaa edes 3 bar todellista kuumana kierroksilla, loppua ei tule.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.12.2010 12:11
Kirjoittaja Evreka
Toimiiko kiihdytyspumppu/ryyppy kunnolla? Ei varmaan saa bensaa oikein kun noin pitää pumpata, kokeile jo ehdotettua ryyppyä suoraan kaasarinkurkusta niin saat eliminoitua yhden vian. On tuo starttaus ehkä vähän laiskaa, mutta bensan pitäisi tuollakin käynnistyä iloisesti.

Kuulostaa tuo käynnistys entiseltä pösöltä jonka kaasua piti pumpata horkassa että sen sai käyntiin kylmänä. Syynä oli entisen omistajan viemä ryyppyläppä ja sitä ohjaava mekaniikka.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.12.2010 13:28
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Voisiko vika olla kuitenkin polttoainepumpussa? Kalvot jo vähän kehnot. Kun moottori ei vielä käy tai ei käy kunnolla niin imua ei ole tarpeeksi, jolloin laiska harva pumppu ei anna tarpeeksi polttoainetta vaikka miten ryypyttää, polkee...

Kun vielä moottori on kylmä, startti pyörittää kylmää konetta vähän nihkeästi niin imuja on sitäkin vähemmän.

2vuotta seisonutta KRIINIä loppukesällä käynnistellessäni oli ongelmia. Ei millään käyntiin. Vähän heikko akku ja sehän tyhjeni siinä sahaillessa. Kunnon akku. Pyöritti hyvin, mutta ei vain käynnisty. Hörähteli vain. Pensaa kaasariin ja johan lähti. Kun imuja oli tarpeeksi niin käynnissä ei ollut ongelmaa. Epäilin huonoa, kuivaksi seisonutta polttoainepumppua syypääksi.

Tällaisia voisi myös miettiä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.12.2010 14:00
Kirjoittaja E.P.
Bensapumppuhan ei suoraan ruoki konetta, vaan bensan annostelu tapahtuu kohokammion kautta. Mutta tietysti kun kuuman koneen sammuttaa, niin osa kohokammion bensoista haihtuu jo siinä. Jos seisoo pidempään, niin bensaa haihtuu lisää. Siinä mielessä bensapumpun kunto vaikuttaa, kun aletaan sitten kylmää konetta käynnistelemään, että miten nopeasti täyttää kohokammion uudelleen.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.12.2010 17:11
Kirjoittaja lada.h.s
E.P. kirjoitti:Onko se kaasutin sitten väärin säädetty?
Alkuperäisissä säädöissä, siltä osin täysin koskematon. Korjaussarja asennettu, kaikki uudet kalvot, suuttimet yms.
THI-900 kirjoitti:Öljynpainetta ottaa mun mielestä todella vähän, jos mittari pitää vähänkään kutinsa.
Kyllä se mittari siitä vähän nousee ylöspäin, mutta ei paljoa, näyttää kylmänä yleensä jotain 2 baaria. Mekaanisella mittarilla mitattuna
paineet 2.2 bar. Öljyt 5W40 Teboil Gold S ja seassa vähän lisättynä Bilteman mineraali 10W-30 sotkua.
Kuumana ottaa paineita kierroksilla about 3-3.5 bar.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Voisiko vika olla kuitenkin polttoainepumpussa? Kalvot jo vähän kehnot. Kun moottori ei vielä käy tai ei käy kunnolla niin imua ei ole tarpeeksi, jolloin laiska harva pumppu ei anna tarpeeksi polttoainetta vaikka miten ryypyttää, polkee...
Kuulostaa järkevältä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.12.2010 18:43
Kirjoittaja E.P.
Onko siis normaalia, että ladan kaasutin tyhjenee bensasta auton ollessa sammuksissa? Mulla tyhjenee siksi, että kaasutin vuotaa, mutta että muissakin. Mulla kun se kaasutin tyhjenee vuodon takia, niin sen 5-10 sekuntia kestää, että pumppu pumppaa kaasuttimeen riittävästi bensaa. Yleensä lähtee käyntiin ekalla, viimeistään toisella starttauksella.

Toistan vielä, vaikka ei siitä yleensä mitään hyötyä ole: Jos kaasutin on oikeissa säädöissä, ei pitäisi olla tarvetta kaasun pumppaamiseen käynnistyksen aikana. Pumppaaminen vain haittaa kaasuttimen normaalia toimintaa. Ja vaikka en ihan vielä ole lada-asiantuntija, niin tuskin siellä ladankaan ohjekirjassa käsketään kaasua pumppaamaan käynnistyksen aikana.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 13.12.2010 7:54
Kirjoittaja lada.h.s
Näin oikea Lada lähtee käyntiin ollessaan kunnossa ja ilman mitään kaasuunkoskemisia ja sahauksia: http://www.youtube.com/watch?v=A-c18QSZZ38



Kyllä se kaasari voi vähän ainakin tyhjentyä bensanhaihtumisen takia. Koska imusarja ja kaasari on suoraan kuuman pakosarjan päällä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 14.12.2010 8:13
Kirjoittaja lada.h.s
Tuossa on video öljynpaineen mittaamisesta mekaanisella mittarilla, vähän matalat on tyhjäkäynnillä : http://www.youtube.com/watch?v=n2vyPh4STtQ

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 17.12.2010 16:31
Kirjoittaja lada.h.s
äSSä on nyt sitten paskana.


Syy huonoon käynnistymiseen ja jäähdytysnesteen katoamiseen on seuraava: kannentiiviste vuotaa nesteet sylintereihin.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 18.12.2010 10:05
Kirjoittaja lada.h.s
Kansi on nyt irti. Tiiviste näytti kohtuullisen ehjältä.

Onko Ladan kansi kuinka herkkä halkeamaan? Tai taipumaan?
Isäni väitti syyksi tälle vialle vesikonstin käyttöä. En usko. Tein sen ohjeiden mukaan.
Sitäpäitsi nesteen olisi pitänyt rueta häviämään heti sen jälkeen jos se olisi jotain rikkonut.Nesteen häviäminen alkoi vasta useita kuukausia myöhemmin.
Tämä nesteen häviäminen alkoi mielestäni heti sen jälkeen kun moottori oli kerran ylikuumennut melkein punaiselle alueelle flektin
lämpökatkaisijan johdon irrottua. Sitten sen jälkeen alkoi hitaasti nesteen häviäminen joka nyt loppua kohti kasvoi vaan koko ajan.

Karstaa ei muuten ollut nimeksikään.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 20.12.2010 10:56
Kirjoittaja -Oll1-
Oliko pyttykohtaisia eroja karstan määrässä, meinaan vaan että jos jäähynestettä pääsee sylinteriin niin aika tehokkaasti putsaa.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 20.12.2010 14:40
Kirjoittaja lada.h.s
Eipä ollut pyttykohtaisia eroja. Yhdessäkään sylinterissä ei ollut männän päällä yhtään karstaa! Vain sellaista tahmean märkää nokea!

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 20.12.2010 14:40
Kirjoittaja Pavlovits
Kannessa voi olla niinkin pieni hiushalkeama, ettei sitä paljaalla silmällä näe.
Kerran vaihdettiin Sunnyyn ensin vain tiiviste kun kansi näytti ehjältä. Semmoisella suurennuslasin ja mikroskoopin ristisiitoksella halkeama kuitenin löytyi.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 20.12.2010 20:02
Kirjoittaja lada.h.s
Pavlovits kirjoitti:Kannessa voi olla niinkin pieni hiushalkeama, ettei sitä paljaalla silmällä näe.
Kerran vaihdettiin Sunnyyn ensin vain tiiviste kun kansi näytti ehjältä. Semmoisella suurennuslasin ja mikroskoopin ristisiitoksella halkeama kuitenin löytyi.
Niin tiedän. Minulla on sellainen ( virheellinenkö? ) mielikuva siitä että Ladan kannet eivät kovin herkästi halkea.
Jos se on halki niin sitähän ei niin vaan korjata. Täytyy tutkia ja jos se on halki niin hankkia toinen.
Koeponnistus koneistamolla saattaa maksaa helposti enemmän kuin ehjä Ladan käytetty kansi...

Ja itse asiassa siitä karstan määrästä sylinteristä niin, sylinteri nro. 4 on täysin karstaton ja muissa sitä näkyy vähän olevan. Kun kunnon valossa
katsoin.
Olen ottanut laturin, virranjakajan, vesipumpun ja startin irti ja puhdistanut ne. Virranjakajan purin omassa huoneessa sängyllä istuen ja osat levittelin
yöpöydälle!
Syynä ei ollut erikoisuudentavoittelu vaan se että ulkona tallissa on pirun kylmä, kellarissa on vaan metallipölyä ja lastuavasta työstöstä syntyviä
jätteitä pöydät täynnä ja niitä ei viitsisi päästää virranjakajan laakereihin.

Startti on muuten perhanan työläs irroittaa!