Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Huomenna pitäisi viedä nivasta kilvet pois ja alkaa rakentelemaan pelkästään offikäyttöön tuota laitetta. Etu-akseli ainakin tulee vaihtumaan jäykäksi ja todennäköisesti tulee toinen taka-akseli. Mielessä olisi daihatsu rockyn akselit, edessä kitkalukko ja takana 100% kemppi :oops:. Ilmeisesti toveri niva on näitä miettinyt nivaan, eli onko ylipäätään mahdollista saada tuo etu-akseli nivan alle näkyy olevan kardaani lähtö väärällä puolella. Etupää olisi suunnitelmissa laittaa kierrejousilla ja kahdella kolmion mallisella tukivarrella+panhard tangolla kiinni.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo mietitty on ja 2 jäykkäakselista on tuloillaan.

Tohon mun käyttö/safarointi-Nivaan teen swapin omalla jakiksella (välitettynä tietysti). Ajelen leiman loppuun ja talvella alkaa väkästys.

Taakse tulee neliveto-hiluksin akseli 4,56 välityksellä, käsijarru edelleen akselinjarruissa.

Eteen Dana30 kuskinpuoleisella murikalla, näitä löytyy Jeepeistä mm. CJ (tuoreemmat), Wrangler YJ ja TJ, Cherokee XJ, Grand Cherokee ZJ sekä Comanche MJ. Näistä parhaimmat ja kestävimmät löytyy YJ/MJ/XJ - näiden akselit on reverse cut -perällä eli high pinion mallia. CJ/TJ/ZJ on normaalilla perällä missä pinioni on alapuolella (kuten Ladan perissä). YJ:n akseli kannattaa jättää omaan arvoonsa koska niissä käytetään alipaineella toimivaa akselin irroitussysteemiä joka on ollut erittäin vikaherkkä. Jäljelle jää siis XJ ja MJ - näitten akselit on mitoiltaankin lähes identtiset ja kumpikin on nelilinkki-tuennalla ja kierrejousilla. Dana30 perään on saatavilla 4,56-välitys.

Eli tohon käyttöpeliin tulee siis se Hiluksin taka-akseli nelilinkki-tuennalla (omavalmiste varret tms.) ilman panhardia ja kierrejouset. Eteen Dana30 nelilinkki-tuennalla ja panhardilla sekä kierrejouset. Dana30:n napaan teen 6x5,5" (Toyota) jaon niin löytää paremmin vanteita eikä tarvi pitää kuin yhtä vararengasta matkassa. Ohjaus tulee XJ:n tehostetulla simpukalla ja ohjausvarsilla.

Tarkoitus on ajaa 33x12,5-15 tai vastaavan kokoisilla renkailla ja laite tulee kilpiin jos AKE suo, muutoslupa tähän hommaan tarvii hakea ja se maksaa sen 340€ oli lupa sit myönteinen tai kielteinen, samaan lupahakemukseen laitan anomuksen noille 33" renkaille. Perustelut täytyy olla hyvät ja semmoset löytyy vuodenvaihteen jälkeen.


Toinen jo rakenteilla oleva laite tulee oleen rymy-ryhmän Niva.
Sitä kun ei tarvi kilvittää niin elementitkin vaihtuu astetta rankemmiks, akseleiks tulee joko HJ:n tai Patrollin isot akselit, renkaat 35", kone ja vaihteisto näillä näkymin hieman piristetty 2,5 litranen Volvon b21 + tiheeks välitetty Volvon manuaali, jakolaatikoks Suzuki SJ:n vanhemman mallin loota koska näihin saa välityssarjoja aina 8:1 asti, kartaanilähdöt on sopivasti repsikan puolella, kardaanikäsijarru ja nää Suzun jakikset on helppo sovittaa mihin tahansa koska ovatten samanlaista mallia kuin Nivassa eli erillinen.

Jos Rockyn akseleita meinaat niin sitten sun täytyy vaihtaa jakolaatikkokin koska ne murikat on tosiaan repsikan puolella ja kartaanikulmat menis niin jyrkiks ettei toimi.
Muutenkin kannattaa miettiä että minkäkokosella renkaalla sää haluut ajella ja valkata akselit sen mukaan. Jos sulle riittää 31" niin noi Rockyn akselit piisaa siihen hommaan vielä hyvin mutta isompien kanssa voi ruveta paukkuun ja Daihatsun osat on vähän kiven alla.
Tojon LJ/RJ:n ja Hiluxin akseleilla pystyy ajaan vielä 35" kumeilla kun ajaa järki päässä, nää kun vielä varustaa TML:n murroksilla niin kestää varmasti kohtuu hyvin. LJ/RJ:n akseleissa on murikat repsikan puolella ja edessä high pinion -perä, Hiluxin akseleissa etumurikka on repsikan reunassa ja takamurikka keskellä.

Akselin tuennat kannattaa melkein tehdä nelilinkkinä niin saa parhaat mahdolliset joustot käyttöön, taakse tuenta ilman panhardia (kuten RangeRover mutta erillisillä tukivarsilla) ja eteen nelilinkki panhardilla, tilanpuutteen ja toimivuuden kannalta paras (kuten Jeep XJ/MJ/TJ/ZJ)

Ohjaushan menee kokonaan uusiks kun vaihtaa jäykän akselin eteen.
Periaatteessa sinnehän saa sovitettua minkä vaan simpukan mutta pienimmällä vaivalla pääsee kun valkkaa simpukan mikä tulee rungon sisäpuolelle kuten esim. UAZ ja Jeepit

Rakenteluintoo 8)
Kuva
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Onko taka-akselin lähtökin apukuskin puolella, kuvissa näytti et olisi aika keskellä. Ilmeisesti Rockyn etu-akselin putket ja vetarit on mahdollista kääntää toisin päin? Tarkoitus olisi todellakin ajella noilla 31", mikä noissa rockyn akseleissa on välitys kun ei oikein löytynyt mistään. Rockyn akselit olisi tiedossa kohtuu hintaan niin ovat tällä hetkellä paras vaihtoehto. Onko suzukin jakolaatikossa kytkettävä keskilukko?
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kyllä toi murikka on enempi repsikan reunassa tossa Rockyn taka-akselissa mutta ei ihan hirveesti.

Kuva

Tosin jos Nivan omaa jakista meinaat käyttää niin toi voi kyllä olla jo liikaa reunassa, Nivan jakiksen takakartaanilähtöhän on siellä kuljettana puoleisessa nurkassa, vaikka murikka on keskellä niin kartaani on melkoisessa kulmassa sivuttain (niinkuin orkkisakselilla) akselivälin pidentäminen auttais loiventaan tota kulmaa jos sellasen viittii tehdä.
Mä teen tohon rymy-Nivaan 100" akselivälin (2200->2500mm)

Melkein jokaisen akselin voi kyllä pilppoo ja kasata murikka toiselle puolen mut sen kanssa täytyy kyllä olla tarkkana, sorvi, heittokello ym. ym.

Suzukin jakis on 2H-4H-4L eli ei oo jatkuvalla nelivedolla vaan kytkettävälle jolloinka siellä ei oo erillistä kytkettävää lukkoa vaan neliveto on lukittu aina kun 4H/4L -käytetään.

Perävälitys Rockyn akseleissa on niinkin harva kuin 3.363:1 eli Nivan vakiojakiksen kanssa aivan mahdoton ajettava metässä varsinkin 31".
Kannattaa tosissaan ruveta miettiin tota Suzukin jakolaatikkoo, ne ei oo hinnan kiroissa ja kotimaisia välityssarjojakin saa alkaen 300€. Kartaanilähöt ois oikein ja niissä on tosiaan se kartaanikäsijarru.
Kuva
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Niin näkyy olevan enemmän apukuskin puolella ja onpas mahdoton aavikkovälitys, eli suzukin välitetty jakolaatikko on välttämätön hankinta noille akseleille. Samalla paranee tuo kokonaisvälitys aika ratkaisevasti alkuperäisestä :D.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Jep, Suzukin jakiksella tosiaan saa kokonaisvälitystä mulkattua melko mukavasti, Jenkeistä jos tilaa välityssarjaa niin kokonaisvälityksen saa jo päälle 100:n mutta sellanen 8:1 välitys ei voi olla kestävä ja liian tiheet välityksethän taas käy akseleiden surmaksi kun akseleille tulevä vääntö kertaantuu. Kokonaisvälitystavoite ois kuitenkin hyvä olla päälle 60:n.
Tolla kotimaisella välityssarjalla on vakio-Suzukiin tullu 2 vaihdetta "lisää" eli sekin auttaa jo paljon.

Kannattaa mittailla ne Rockyn akselit ennenkuin teet ostopäätöstä, hankaluutena tossa Nivan akseliswapissa on juurikin leveydeltään sopivien akselien löytäminen.

Nivan raideleveydethän on 1430/1400 mutta koska noi orkkisvanteet on tooosi isolla ET:llä niin itte akselit onkin melkosen leveet, taka-akseli on vanteen kiinnityspinnasta mitattuna noin 1500mm, HJ:n raideleveys on takana 1470mm eli akseli on suurinpiirtein samanlevyinen kuin Nivassa, samaa luokkaa on myös Patrol ja Dana44 Wagoneerista, LJ/RJ:n akselit taasen on jo kapeemmat kuin Nivan n. 1450mm ja BJ:n vieläkin kapeemmat n. 1420mm. Rockyn akselit on kuulemma vielä n.50mm kapeemmat kuin BJ:ssä???

Eli jos haluaa renkaita korin ulkopuolelle niin täytyis saada isolla offsetilla olevat vanteet ja sitten taas jos on tarkoitus ajella vaan 31x10,5-15 renkailla niin vanne kannattaa olla max. 7" levee että kumi pysyy päällä.
Tolla 5x5,5" jaolla 7x15" vannetta ei oikein saa kuin max. -12 ET:llä ja sillon on kääntyvyys aikas kortilla.
Yks vaihtoehto on ettiä leveemmät kumit esim. 31x12,5-15 niin sillon voi siirtyä 8" vanteeseen ja ET ois -24

Hyvin suunniteltu on...
Kuva
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Nuo rockyn akselit on 10-15cm leveemmät kun suzukin akselit eli 1400-1450mm eli noin 50-100mm kapeemmat kuin nivassa. Vanteina on tällä hetkellä sj:n mangelssit mitkä mahdollista kääntää väärin päin, takana todennäköisesti pelaa ihan ok tuolla akseli mitalla mutta etupää voi olla ongelmallinen. Patrollin akselit on yksi vaihtoehto, tosin sitten menee vanteetkin uusiksi.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: sks luettelo

Viesti Kirjoittaja LENNY »

mersu126 kirjoitti:Paha sanoa kun firman suunnittelija oli sitä kirjaa selaillu ja hommas rattaat. Voin koittaa siltä kysellä kunhan kesälomat loppuu.
Jokos on lomat pidettyja saisko sitä tietoa.Muussa tapauksessa pitää mennä jakolaatikko sylissä skf kauppaan ja sitä rataa..

NIva on vihdosta viimein pukeilla,kone irti ym.Koneen vaihto ruiskuun,vetari eteen (jälleen kerran),välitykset ja stefat jakikseen,sekä pohjan vahvistaminen että jakis pysyy paikallaan.Vaihdelaatikkoon stefat.Ja raidetangot uusiks.Puskurit ja vinssit molempiin päihin.Pohjan panssarointia ja paljon muuta.Tän hetken työ ym.kiireillä hommaan saattaa joku aika mennä.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
apriliaman

niva

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Täytys nivaan hitsata lukkoperse mutta kestääkö paikat millain?? Ajan ainoastaan sillä mettässä...
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ajelin jonkinaikaa lukkoperällä tänä kesänä, sekä mettässä että jokapäiväiset maantieajot eikä ongelmia osien kestävyyden kanssa.

Lennyllä oli kans jonkinaikaa lukkoperä ja siltä taasen katkes takavetari että mene ja tiedä....
Kuva
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

offia

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Juuka nimisellä paikkakunnalla on melko iso ja kattava offi-tarvike myymälä. Tiedoksi vaan, jos ette tienneet!
http://www.offroadtarvike.fi/
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Aivan. Täytyy siis kokeilla millai mun niveassa kestää paikat.
apriliaman

niva

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Sopiiko vakio nivaan leikkaamatta kaaria ym. 205/80r16 saharat nivan omilla vanteilla pyöriin ja entä onko ne samankorkuset kun 205r16c???
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

TOVERI NIVA kirjoitti:Ajelin jonkinaikaa lukkoperällä tänä kesänä, sekä mettässä että jokapäiväiset maantieajot eikä ongelmia osien kestävyyden kanssa.

Lennyllä oli kans jonkinaikaa lukkoperä ja siltä taasen katkes takavetari että mene ja tiedä....
...Ja edestä sisempi tumppi. ja samaan aikaan.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Illah

Re: niva

Viesti Kirjoittaja Illah »

apriliaman kirjoitti:Sopiiko vakio nivaan leikkaamatta kaaria ym. 205/80r16 saharat nivan omilla vanteilla pyöriin ja entä onko ne samankorkuset kun 205r16c???
Kyllä ne mahtuu, laitoin elokuussa itselleni orkkisvanteile, mutta joissain tilanteissa etuset ottaa etukulmasta kiinni. Joten vedin rälläkällä noin 5 cm alhaalta ylöspäin loiventaen, jolloin ei ole enää ongelmia. Hyvät renkaat, ainakin kun en harrasta kuin hieman umpimetsässä ajoa.
Vastaa Viestiin