Joo mietitty on ja 2 jäykkäakselista on tuloillaan.
Tohon mun käyttö/safarointi-Nivaan teen swapin omalla jakiksella (välitettynä tietysti). Ajelen leiman loppuun ja talvella alkaa väkästys.
Taakse tulee neliveto-hiluksin akseli 4,56 välityksellä, käsijarru edelleen akselinjarruissa.
Eteen Dana30 kuskinpuoleisella murikalla, näitä löytyy Jeepeistä mm. CJ (tuoreemmat), Wrangler YJ ja TJ, Cherokee XJ, Grand Cherokee ZJ sekä Comanche MJ. Näistä parhaimmat ja kestävimmät löytyy YJ/MJ/XJ - näiden akselit on reverse cut -perällä eli high pinion mallia. CJ/TJ/ZJ on normaalilla perällä missä pinioni on alapuolella (kuten Ladan perissä). YJ:n akseli kannattaa jättää omaan arvoonsa koska niissä käytetään alipaineella toimivaa akselin irroitussysteemiä joka on ollut erittäin vikaherkkä. Jäljelle jää siis XJ ja MJ - näitten akselit on mitoiltaankin lähes identtiset ja kumpikin on nelilinkki-tuennalla ja kierrejousilla. Dana30 perään on saatavilla 4,56-välitys.
Eli tohon käyttöpeliin tulee siis se Hiluksin taka-akseli nelilinkki-tuennalla (omavalmiste varret tms.) ilman panhardia ja kierrejouset. Eteen Dana30 nelilinkki-tuennalla ja panhardilla sekä kierrejouset. Dana30:n napaan teen 6x5,5" (Toyota) jaon niin löytää paremmin vanteita eikä tarvi pitää kuin yhtä vararengasta matkassa. Ohjaus tulee XJ:n tehostetulla simpukalla ja ohjausvarsilla.
Tarkoitus on ajaa 33x12,5-15 tai vastaavan kokoisilla renkailla ja laite tulee kilpiin jos AKE suo, muutoslupa tähän hommaan tarvii hakea ja se maksaa sen 340€ oli lupa sit myönteinen tai kielteinen, samaan lupahakemukseen laitan anomuksen noille 33" renkaille. Perustelut täytyy olla hyvät ja semmoset löytyy vuodenvaihteen jälkeen.
Toinen jo rakenteilla oleva laite tulee oleen rymy-ryhmän Niva.
Sitä kun ei tarvi kilvittää niin elementitkin vaihtuu astetta rankemmiks, akseleiks tulee joko HJ:n tai Patrollin isot akselit, renkaat 35", kone ja vaihteisto näillä näkymin hieman piristetty 2,5 litranen Volvon b21 + tiheeks välitetty Volvon manuaali, jakolaatikoks Suzuki SJ:n vanhemman mallin loota koska näihin saa välityssarjoja aina 8:1 asti, kartaanilähdöt on sopivasti repsikan puolella, kardaanikäsijarru ja nää Suzun jakikset on helppo sovittaa mihin tahansa koska ovatten samanlaista mallia kuin Nivassa eli erillinen.
Jos Rockyn akseleita meinaat niin sitten sun täytyy vaihtaa jakolaatikkokin koska ne murikat on tosiaan repsikan puolella ja kartaanikulmat menis niin jyrkiks ettei toimi.
Muutenkin kannattaa miettiä että minkäkokosella renkaalla sää haluut ajella ja valkata akselit sen mukaan. Jos sulle riittää 31" niin noi Rockyn akselit piisaa siihen hommaan vielä hyvin mutta isompien kanssa voi ruveta paukkuun ja Daihatsun osat on vähän kiven alla.
Tojon LJ/RJ:n ja Hiluxin akseleilla pystyy ajaan vielä 35" kumeilla kun ajaa järki päässä, nää kun vielä varustaa TML:n murroksilla niin kestää varmasti kohtuu hyvin. LJ/RJ:n akseleissa on murikat repsikan puolella ja edessä high pinion -perä, Hiluxin akseleissa etumurikka on repsikan reunassa ja takamurikka keskellä.
Akselin tuennat kannattaa melkein tehdä nelilinkkinä niin saa parhaat mahdolliset joustot käyttöön, taakse tuenta ilman panhardia (kuten RangeRover mutta erillisillä tukivarsilla) ja eteen nelilinkki panhardilla, tilanpuutteen ja toimivuuden kannalta paras (kuten Jeep XJ/MJ/TJ/ZJ)
Ohjaushan menee kokonaan uusiks kun vaihtaa jäykän akselin eteen.
Periaatteessa sinnehän saa sovitettua minkä vaan simpukan mutta pienimmällä vaivalla pääsee kun valkkaa simpukan mikä tulee rungon sisäpuolelle kuten esim. UAZ ja Jeepit
Rakenteluintoo
