Sivu 33/39

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 12:22
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ei tästä paskiaisesta mitään tule. Ei pidä öljyä. Ei siis ole enää käyttäjässä vika. Saamari kun en eilen muistanut ottaa sitä rinkulaa mukaan sieltä Venäjältä.

Kaikki Joensuun lähivaraosaliikkeet kysytty eikä missään ole moista pikkurinkulaa.

Ongelmahan on siinä, että JouluPukki ei voi ilman rekeä kulkea aattona. Ja jos rekirasva valuu matkalle niin reki ei kulje. Eli korjattava se on.

No, käännyin sitten viimeiseksi Deltan puoleen. Ei ollut sielläkään, mutta lupasi huomiseksi klo 10.00 rinkulan olevan siellä. Ja sitten tietysti vaihtamaan. Arvioin uudelleen tuota työaikaa. Ei siinä kovin montaa tuntia saa mennä. 4 on riitettävä nosturipaikalla.

Tällaista tämä näitten Saranojen kanssa on. Jatkuvaa rassautumista. Vai onko vika siinä, että ajan liikaa. Näillä kai kuuluisi ajaa kerran vuodessa yli 200km ja muuten käyttää pelkkinä kauppakasseina. Kaameita romuja. Mutta kai se on oma murhe kun haluaa romuilla ajaa.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 12:40
Kirjoittaja Jokari
Nyt alkaa jo kuulostaa normiladailuilta vai pitäisikö sanoa lataukselta... :lol:

On kyllä hämmästyttyvä vika. Kun saisi selville mistä se öljy todella tulee, niin olisi helpompi arvioida vian aiheuttajaa. Stefan pullauttaa liiallinen kampikammion paine joka sitten voi taas johtua toisista syistä.


Btw. toi samaran etustefa on ns. standardikokoa eli löytyy mistätahansa teollisuustarvikekaupasta ja edullisesti.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 12:45
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Pakko se on vaan se stefa vaihtaa. Sitten putsaillaan nosturilla kaikki mahdolliset vanhat öljyt sieltä alta ja muualta pois.

Kun vekotin on nosturilla ja lelut kasassa, niin sitten käyttämään sitä konetta toisiaankin niin kauan että öljy on varmasti kuumaa ja mahdollisimman juoksevaa. Tiiraillaan sitten mistä vuotaa.

Kai se venakoppa on avattava, jos siellä sitten olisi huohotuksessa tukko. Viettää päivän siellä hallilla ja yrittää jälleen kerran löytää vikalähdettä.

Ei tuo nyt niin pahalta rastilta vaikuta, kun saa nosturilla ja tilavassa pilttuussa tehdä. Maksaahan se, mutta tämä VäliPala on työkalu, joten kuntoon se on saatava. En minä liiemmin huviajeluja tällä rullaa.

Josko se huohotus on sittenkin tukossa ja nyt kun on letku ehjä niin paineet nousevat vielä korkeammaksi kun harvalla letkulla.

Mutta onko kenelläkään käsitystä siitä että pitääkö näissä olla jonkinlainen huohotusimu tai onko sitä edes? Vai onko se huohotus niin päin, että paine kampikammiossa pitää yllä höyryjen liikettä venakoppaan? Niin ja eikö noiden huohotushönkien pidä jotain kautta mennä palotilaan ja palaa pois?

Ja kyllä nämä minun seikkailuni ovat ihan LATAAMO -kamaa. Varsinkin nämä kaksi saamarin Saranaa. Viime talvena jaksoin sitä yhtä härkkiä monta kuukautta. Tämän Välipalan kanssa olen tempunnut nyt jo ainakin 5kuukautta kun lasketaan viimekevään koitokset. Loppuuko tämä koskaan? Jos ei niin sitten sinne LATAAMOON olen valmis.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 13:15
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Kampiakselin vapaan pään tiivisteen mitat ovat:
D = 42
d = 28
b = 7

Tiiviste on samanlainen kuin nokka-akselilla.

Kampikammion tuuletusjärjestelmästä kannattanee tarkastaa seuraavat:
- tukkeutumisen varalta kaasuläppäkotelon suutin, jonka luota letku venttiilikoteloon
- em. letku
- venttiilikotelossa oleva öljynerotinverkkopaketti (lienee viisainta irrottaa ja pestä)
- kampikammiosta venttiilikoteloon johtava letku (halkeamat yms.)

Tuuletus toimii hieman yksinkertaistettuna siten, että kaasun ollessa kiinni tai lähes kiinni (jolloin imusarjassa selvä alipaine) kampikammio tuulettuu imusarjan imemänä kaasuläppäkoteloon menevän pienehkön letkun kautta.

Kun kaasu on (lähes) auki ja imusarjan alipaine vähäinen, kampikammio tuulettuu omalla ylipaineellaan kaasuläppäkotelon ja ilmamassa-anturin välille tulevan paksumman letkun kautta. (Letkun halkaisija suuri, sillä kaasu auki ajettaessa on kampikammion tuuletustarvekin suurimmillaan.)

Em. ohjeet muistista vedettynä, joten virheitä voi olla; on jo aikaa siitä, kun minulla oli GM-Samara.

menestystä

SvS

PS. Onhan kaasuläppäkotelon lämmitysjärjestelmä kytkettynä? Jos ei, voi mainitsemani suutin jäätyä umpeen. Kotivirittäjillä on joskus kiusaus poistaa läppäkotelon nestekierto.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 13:35
Kirjoittaja 1500i
Kuten Jokari jo mainitsikin se löytyy ihan hyllystä alan liikkeistä esim. LH-osa:sta. Unohdata siis teltat ja muut, kun ei ole kyse tuota kumemmasta osasta. Paljoko oisi muuten ollu teltassa hintaa eto rinkulalla?

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 15:29
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kiitokset näistä tiedoista
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Kampiakselin vapaan pään tiivisteen mitat ovat:
D = 42
d = 28
b = 7

Tiiviste on samanlainen kuin nokka-akselilla.
Tämän tiedoin sain muuten Motonetin varaosasivustoja selaamalla. Eli Motonetistä on iloa koko jouluksi. :lol:

Kampikammion tuuletusjärjestelmästä kannattanee tarkastaa seuraavat:
- tukkeutumisen varalta kaasuläppäkotelon suutin, jonka luota letku venttiilikoteloon
Tämä siis irrotetaan ja tarkastetaan? Täytyy vain ensin tutkia miten tämä on kiinni ja mikä se käytännössä on.
- em. letku
Letkut toki pestään dieselillä
- venttiilikotelossa oleva öljynerotinverkkopaketti (lienee viisainta irrottaa ja pestä)
Edellyttää siis venttiilikopan irrotuksen? Lie kiinni vain niillä kahdella pultilla, jotka ovat kopan päällä?
- kampikammiosta venttiilikoteloon johtava letku (halkeamat yms.)
Tämähän oli täysi seula. Tämän seulan kautta on saattanut menne öljynerotinverkkopakettiin vaikka mitä roskaa. Siis tukos hyvin todennäköinenkin?

Tuuletus toimii hieman yksinkertaistettuna siten, että kaasun ollessa kiinni tai lähes kiinni (jolloin imusarjassa selvä alipaine) kampikammio tuulettuu imusarjan imemänä kaasuläppäkoteloon menevän pienehkön letkun kautta.

Kun kaasu on (lähes) auki ja imusarjan alipaine vähäinen, kampikammio tuulettuu omalla ylipaineellaan kaasuläppäkotelon ja ilmamassa-anturin välille tulevan paksumman letkun kautta. (Letkun halkaisija suuri, sillä kaasu auki ajettaessa on kampikammion tuuletustarvekin suurimmillaan.)

Em. ohjeet muistista vedettynä, joten virheitä voi olla; on jo aikaa siitä, kun minulla oli GM-Samara.

menestystä

SvS

PS. Onhan kaasuläppäkotelon lämmitysjärjestelmä kytkettynä? Jos ei, voi mainitsemani suutin jäätyä umpeen. Kotivirittäjillä on joskus kiusaus poistaa läppäkotelon nestekierto.
Mikäs se tämöinen on ja missä se sijaitsee? Saisinko vähän vinkkiä niin voisin kirjasta katsoa sen rakennetta. Ei nimittäin mitään havaintoa moisesta.

Lisäilin tuonne SvS viisauksiin vähän kysymyksiä, joihin tarvisi vähän selkoa. Melko uutta kuitenkin nämä RuuttaSamarat minulle vaikka paljon olen niillä tykittänytkin.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 15:35
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minkähän tyyppisistä teollisuustarvikekaupoista kannattaisi kysellä stefaa? Saisiko jotain vinkkejä? En tosiaan osannut kysellä muualta kuin autovaraosaliikkeistä eikä siellä sellaista ollut.

Delta lupasin stefan hintaan 8e. Motonetti myy saman 6,50e. Joensuun Motonetissä ei vain tällä hetkellä osaa ole.

Vinkatkaas niitä teollisuustarvikeliikkeitä, kun en moisia edes ole osannut ajatella. Tulisivat tutuiksi.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 15:42
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Kaasuläppäkoteloon tuleva tuuletusletku on kiinni tavanomaisin kiristimin. Suuttimesta tarkastetaan vain lähinnä se, että se on auki, eikä tukossa.

Öljynerottimen puhdistus vaatii venttiilikotelon irrotuksen. Kotelo on kiinni niillä kahdella mutterilla.

Jos kampikammiosta venttiilikoteloon menevä letku on sökö, kannattaa se tietysti vaihtaa.

Kaasuläppäkotelossa kiertää moottorin jäähdytysneste, joka pitää kotelon lämpimänä. Koteloon on siis yhdistetty kaksi nesteletkua. Jos ne on irrotettu tai tulpattu, asia lienee heti havaittavissa.

Korostan, että nämä vastaukseni eivät perustu kokemukseen, vaan ns. luuloon. Kohdalleni ei ole kuunaan sattunut moisia ongelmia.

menestystä

SvS

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 16:13
Kirjoittaja 1500i
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Minkähän tyyppisistä teollisuustarvikekaupoista kannattaisi kysellä stefaa? Saisiko jotain vinkkejä? En tosiaan osannut kysellä muualta kuin autovaraosaliikkeistä eikä siellä sellaista ollut.
Kysäse vaikka tuolta

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 16:24
Kirjoittaja Pavlovits
Stefat samoinkuin laakerithan eivät ole mitään merkkikohtaisia varaosia vaan ihan vakiotavaraa, joita saa ihan noilla mitoilla, kuten SvS kertoikin. Aika monet semmoiset kaupat, jotka myyvät laakereita, pultteja ym kamaa myyvät myös stefoja. esim: Wurth, laakeriteam, Kouvolan laakeri, Joensuun laakeri, http://www.joensuunlaakeri.fi/tuotteet_tiivisteet.php

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 16:51
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kiitokset noista kauppavinkeistä. Enpä ole moista osannut ajatellakaan että nuo ovat yleiskamaa. Eipä ole pitkään aikaan tullut osteltua muualta kuin Motonetista tai autotarvikeliikkeistä ja vähemmän Suomenpuolisista.

Mutta taaspa vähän ollaan viisaampia. Ihme ettei eräs varaosakauppias viisannut noihin liikkeisiin. Ei keksinyt muita kuin autotarvikeliikkeitä ja lopulta Deltan. Ei vaikuttanut siltä, että hän ei olisi halunnut vinkata tuollaisiin yleisliikkeisiin, koska hän oikeasti yritti auttaa kun hänellä ei tavaraa ollut.

Mutta voi olla että haen Deltasta kun kerran pyysin tilaamaan. Tai sitten haen muualta. Katsotaan.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 21.12.2010 18:53
Kirjoittaja mush
Se tässä kummastuttaa, että jos kampikammion ja venttiilikopan välinen letku oli rikki jo valmiiksi, niin sehän päästää paineet ulos, eikä näin ollen painetta pitäisi päästä kehittymään stefan sisäpuolellekaan.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 22.12.2010 1:46
Kirjoittaja samarai
Itsellä muuten sen ainoan kerran kun "check-valo" on omassa Samarassa palanut, niin tuo kyseinen letku oli venttiilikopan kiinnitysklemmarin vierestä puoliksi murtunut.

Se ei palanut esim. silloin kun pakoventtiili on palanut ja päästöt pilvissä eikä kun lämpöanturi oli sökönä ja kone kävi kahdella pytyllä työntäen mustaa savua tuutin täydeltä pakoputkesta. :)

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 22.12.2010 21:47
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tulipahan sitten Rekeä rassattua! :shock:

Muuten ihan kiva, mutten päässyt ToivoElmeriArmaan Joulujuhlaan tämän hemmetin Reen takia. Tärkein jäi siis väliin.

Kirjasin VäliPalan sisään Kaltimontien Nesteen TI -halliin 12.20. Ulos ajoin 18.20. Yhden kahvitauon pidin ja Tyttö otti tämän ajaksi kellon raksuttamasta. Siispä tuli se lähes 6tuntia tehokasta värkkäytymistä. Arvioni ei siis mennyt aivan metsään.

Hallivuokra oli 36e eli käsittämättömän vähän. Tyttö sanoi, että siinä oli jotakin Joulualennusta. Nosturipaikka on 19e/h kahdelta ensimmäiseltä tunnilta ja sitten 9e/h lopuilta. Jos tuosta nopeasti päässä laskeen niin hinnan pitäisi olla 71e. Melkoinen alennus siis. Ostin sitten Tytöltä pitsan ja kiittelin vuolaasti herkullisesta pitsasta ja loistavasta palvelusta.

Olinhan tosin käynyt värkkäytymässä jo 2kertaa aiemmin tätä samaa vikaa ja muistaakseni maksanut molemmilla kerroilla 18e. Tulihan noita kustannuksia tietysti, mutta olisi jäänyt Reki tältä talvelta hankeen, jos en nykäissyt tätä rupeamaa.

Remontin päälle reilu tunti koeponnistusta sekalaisella ajolla 26asteen pakkasessa. Toivoa on. En saanut aikaiseksi öljyvuotoa. Mutta näinhän on ollut ennekin. Jääpä nähtäväksi onnistuttiinko vai jääkö VäliPala kivirekenä hankeen.

Kertoillaanpa värkkäyksistä ja löydöksistä sekä vaikeuksista myöhemmin lisää. Täytyy sanoa, että melkoinen urakka näillä taidoilla, mutta onneksi ei mahdoton. Tuo jakopää kun oli tuttu niin ei tarvinnut kaikkea opetella ihan alusta.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.12.2010 0:13
Kirjoittaja t.eskola
Huh, siellä on suoritettu taas sankaritekoja. Toivottavasti joulupukki matkaan jo käy, eikä reen eteen täydy valjastaa kesken kaiken porovoimia.

Miltäs se vanha steeffani näytti? Oliko se vielä paikallaan vai pullahtanut ulos tai huulille? Oliko siellä jälkiä että juuri kampuran stefasta olisi vuotanut? Tässäpä hieman sitä pohdiskeltavaa, joka johtaa sinne lataamoon :lol:

Olisin tarjonnut rekeä lainaan, mutta kerkesin jo vanhan poistaa rekisteristä ja lähdin jo muille maille joulunviettoon. Jos oikein tiukka paikka tulee niin liikenisihän tuo, kun joku vaan antaa avaset ja laitetaan lintta liikennekäyttöön. Soittele jos on tarvista.

Hyvää joulua