Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Kimmo86 kirjoitti:Pakko myöntää että olen itsekin katsellut Samaraa arkiajokiksi.. Näillä nykyisillä bensanhinnoilla kun tulee melko kalliiksi ajaa takatuupparilla ympäri vuoden Tietysti Lada se olla pitää, joten Sarana voisi olla passeli käyttis vaikka vetävät pyörät onkin väärässä päässä
ne on kuule varsinkin talvella monta kertaa "oikeassa päässä" jos ei ole joku tehnyt valmiiksi lumitöitä. Taitaa muuten noi takapotkuladailijat olla pääasiassa kerrostaloihmisiä joilla on aina tiet aurattu valmiiksi..
Nyt on kyl kusetuksen makua
Ei mutta onhan sitä itelläänkin käynyt mielessä Samaran osto, ihan hyvä pelihän tommonen 1,5 ruisku olisi. Ja veis tosiaan vähän vähemmän soppaa. Tosin en oo ikinä ajanut saranaa, ei oo kyllä mitään hajua siis siitäkään
Tosin samara kyllä hukkuu massaan ja siitä puuttuu kokonaan takatuupparien pieni kapinanhenki sekä muutenkin sellanen mukava retrofiilis
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
En ole minäkään saranaa ikinä ajanut, sillähän se kiinnostaakin kovasti. Ainakin sen perusteella mitä olen foorumia lukenut.. Vai romuttaakohan ensimmäiset kilometrit etuveto Ladan ratissa hyvät ennakkovaikutelmat
Itse en ole ajanut takatuupparilla ikään siviililiikenteessä, mutta kyydissä olen ollut. Tässä joitakin huomioita Samaran hyväksi:
- huomattavasti hiljaisempi sisämelultaan
- moottori paljon pirteämpi ja reilusti pienempiruokainen
- ohjaus on normaalirenkailla kohtuu kevyt ja sopivan tunnokas
- ja talvella ne vetävät ovat oikeassa päässä
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Kimmo86 kirjoitti:En ole minäkään saranaa ikinä ajanut, sillähän se kiinnostaakin kovasti. Ainakin sen perusteella mitä olen foorumia lukenut.. Vai romuttaakohan ensimmäiset kilometrit etuveto Ladan ratissa hyvät ennakkovaikutelmat
Ei muuta kun kokeilemaan ja vielä kun saa allensa hyvän yksilön niin siinä käy äkkiä niin että takapotku tuntuu sen jälkeen aika kankealta ja kamalalta.
tänään ynnäsin kulutuksen edellisen tankillisen osalta. sekalaisessa ajossa 6,05 litraa/100 km tuolla Samara Sedanilla. Matka-ajoa 2/3 ja loput lyhyitä matkoja ja kaupunkia (Riihimäellä ja Tampereella). Ajotapani on kiihdyttelevä / jarrutteleva. Kaikin puolin tuntuu, että huoltojen ja ripeän käytön jälkeen on alkuun tuntunut kankeus alkanut Sedanista häipymään ja kulutus on pienentynyt.
Nopeusmittarin sekoilu vähän häiritsee matka-ajossa, todellisesta nopeudesta ei saa mitään tolkkua. Matkamittari näyttäisi olevan aika tarkka, kun vertasin matkan varrella oleviin liikennemerkkien ilmoittamiin välimatkoihin mittarin näyttämää.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
jos jatketaan tosta samara-takaveto vertailusta, niin itellä on kakkosautona Lada 2107. Erot on selvät ja autoille on selkeästi eri käyttötarkoitukset. Takaveto on parempi kärryn vetäjä ja katittomana huoleton metsäautoteiden kulkine. mutta 40 tkm vuodessa ajavalle aivan liian paljon huoltoa vaativa ja bensaa kuluttava. Takavetoon alkaa saada jo osiakin huonosti, jos ei jättäydy venäjän tuojien varaan. Takavetoiset mallit alkaa olemaan museopelejä, vielä löytyy sytkäosaa motonetistakin, mutta Biltemakin on jo luopunut. en tiedä millä kohta enää kärryjä repii, kun Samaran kytkin ei sitä kestä ja takavetoja ei voi enää käyttää.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ennen kuin motonetti oli tuollainen megapuoti kuin nykyään ostin aina biltemasta kärkiä ja jakajan kansia sekä pyöriöitä yms. nyt kun kattelin viimeisimpää luetteloa niin sytkäosia Ladaan ei enää ollut. lyheteissä oli kyllä vielä mainittu tämä udssr järjestelmä, mutta tuotevalikoimassa sen merkkisiä ei ollut.
Kyllä samarassakin lämpöriittää, mutta lämmittimen teho on malli mallilta huonontunut, kun lämmintä ilmaa on enemmän alettu jakamaan ympäriautoa, pyöreelamppusissa oli potkua kun oli vaan ne suulakkeet keskellä kojetaulua.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
olihan siinä entisessä paikassa KehäIII:lla 90-luvun puolivälissä paljonkin Lada-osaa ja oli muuten mielestäni vielä enemmän Ruotsissa. Muistan että suosikkituote aikoinaan Biltemassa oli Samaran vesipumppu, jotka hävisivät saman tien hyllystä. (venäläiset tukkuostajat)
eilen mittasin huiman matalan 5,95 eli 6 litraa/100 km kulutuksen, pitkälti matka-ajoa kyllä, mutta en muista että olisin aiemmin päässyt alle 6 litran, kun ajan välillä sen verran agressiivisesti. Ei siis edes Iso Samara kuluta juuri mitään.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Toi sedanin ilmanvastus voi olla hieman pienempi kuin tavallisella Samaralla. Ajossa ilma alkaa pyörteilemään sedanissa vasta takaluukun jättöreunassa kun normaalissa samarassa pyörteily alkaa jo takalasin yläosasta.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Mittasin Samaran kulutukseksi edellisellä tankkausvälillä 6,4l/100km. Tuntuu reilut neljä vuotta takapotkuasteekilla ajaneesta melkoisen pieneltä kulutukselta.