Sivu 34/78

Radion asennusta

Lähetetty: 14.5.2010 8:26
Kirjoittaja AI
Tutkailin viime viikolla tuota orkkisradion asentamista siihen pikkuaukkoon. Tulin siihen tulokseen että nopeusmittari pitää ottaa irti että sen saa paikoilleen. Alakautta ei pääse kun on tupakansytyttimen ja ryypyn systeemit edessä ja ahdasta muutenkin. Vielä ei ole kiinnostanut alkaa mittaria irrottamaan, yhdestä kokemusta useamman vuoden takaa ja silloinkin sain toisen kiinnitysjousen poikki. Jos ensi viikolla ehtisi, pahalta kyllä näyttää kalenteri...

1972 Kaunotar

Lähetetty: 17.5.2010 17:19
Kirjoittaja AI
Tuosta -72 Kaunottaresta revin lattiamatot hiiteen, ei löytynyt alta mitään paikattavaa. Oikealta etujalkatilasta tunkinkorvan luota löytyi joku 5x15 cm mätä kohta joka sisäpuolelta kuitenkin on paikattu, ehkä siihen on viisasta vetää pohjan puolellekin paikka ettei lillu vedet peltien välissä. Takakontin pohjassa on pari reikää mutta kontin pohjan ympärystät on sivuilta ja takaa täysin pehmeät, eli takalokareiden alareunat ja peräpellin alareuna on tehtävä uudet. Bensatankinkotelon pohja on selvää tavaraa, varapyöräkotelossakin on muutama reikä, ehkä sekin on helpompi korjata vaihtamalla uusi pelti. Oikea takalokari on kaaresta mätä parinkymmenen sentin matkalta, sisällä reiät kummallakin puolella. Ei ollenkaan paha...

Takalamppuhan tästä toinen on irti. Kysyin myyjältä että onhan se tallella, oli kuulemma. Pahvilaatikosta se löytyi mutta oli perin kapisessa kunnossa. Rompetorilta löytyi sitten parempi takalamppukin, ei tarvitse ruveta romua tinaamaan.

Yhtenä päivänä laitoin tämän käymäänkin, ihan hyvin kävi mutta savunmuodostus oli melkoista. Kytkinhän on lattiassa kiinni joten ajamaan ei päässyt. Sähköissä on pientä vikaa, latauksen ja öp merkkivalot ei toimi, vilkut ei toimi. Kojelaudan alta tursuaa mitä ihmeellisempiä johtoja. Kukahan fakiiri nuokin selvittäisi? Lasinpesurille on laitettu sähköinen pumppu joka kyllä hurisee mutta vettä ei suuttimista tule kuin lirisemällä, mahtanevatko olla vain tukossa? Kasettisoittimen hengenvaarallisine kiinnitysrautoineen heivasin mäkeen. Vasemmasta takaovesta puuttuu sisäkahva, oikean etuoven ikkunanavauskampi on lukittu rautalangalla kiinni.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 21.5.2010 7:47
Kirjoittaja AI
1970

Mäntsälästä vähän matkaa Hyvinkäälle päin oli nopeusnäyttötaulu. Siihen ajoin niin tarkkaan yhdeksääkymppiä kuin voin ja näyttöön tuli lukema 102 km/h ja ylinopeusvalo vilkkui. Eli samanlainen perä oli tuossa aiemmassa korotetussa taka-akselissa. Työajossa startti on muutaman kerran sanonut naks, jos avainta pitää starttiasennossa niin se yleensä noin puolen sekunnin päästä naksauksesta starttaa. Tätähän se teki myös silloin kesällä 2007 kun koko kesän ajoin. Kävin tuon startin kanssa joka -71:stä reilun vuoden käytön jälkeen alkoi naksumaan autosähkökorjaamolla kyselemässä siihen länsimaista solenoidia (venäläisten laatu kun näköjään on vähän mitä on) että olisi varmasti ehjä startti varuilla. Ensimmäinen paikka oli kiinni, toinen, joku C.I. Parts Lahden Sopenkorvessa sanoi heti ettei pelkkää solenoidia ole mutta koko startti olisi ja lähti sisälle kaivamaan koneelta hintaa, 70 € kunnostettu kun vanhan startin tuo tullessaan. Äijä suunnilleen suuttui kun en tuota muuten ehjää starttia antanut vaan sanoin tuovani huonomman joku päivä. Rupesi vaahtoamaan että olen minäkin outo äijä kun on aikaa turhan takia rampata kyselemässä. Hienoa asiaspalvelua! Täytyy joku päivä käydä tuossa toisessa firmassa kyselemässä.

1972 "OY-Lada"

Tuon uusimman hankintani käytin eilen korjaamolla ja sieltä suoraan katsastukseen varatulle ajalle. Ei tarvinnut vaihtaa kuin vasen jarrusatula ja lähes puhki hankautunut jarruletku siihen. Takajarrut vain avattiin, putsattiin ja säädettiin. Kytkimen sylinterit vaihdettiin, Takalokarin reikä paikattiin kitillä. Katsastuksesta meni läpi ilman huomautuksia, auton alla katsastusmies ihmetteli että tämähän on ehjä! Jarruissa oli edessä ja takana heittoa 0 %, käsijarrusta sentään löytyi muistaakseni 7 % heitto. Jonkin verran eilen tuolla ajelin, kytkimen painelaakeri kyllä ääntää, välillä enemmän, välillä vähemmän ja muutenkin kytkin on varsin jäykkä mutta muuten toimii moitteetta. Täytyy kuitenkin varautua siihen että kytkin menee jossain vaiheessa uusiksi. Viime keväänä tuplalamppuun ostinkin jo valmiiksi kytkinpaketin (Luk), myyjä kun teki katoamistempun niin kytkin jäi tuohon odottamaan tuleva tarvetta, eli sitä ei sitten ostaa tarvitse. Kuviakin otin tuosta muutaman, ovat vielä kameran muistikortilla. Illalla vielä revin penkit irti ja laitoin -85 1600SL:n ruskeat plyysipenkit tilalle. Pussihousuille tiedoksi että etupenkit tässä olikin jo vaihdettu ja alkuperäiset hukassa eli vahinko ei ollut suuri.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 21.5.2010 10:21
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onhan siinä taas kaikkea remppaa, mutten vieläkään ymmärrä kelle Pussihousuille aina terveisiä näissä lähetellään :shock:

Mihinkähän näistä vekottimista minun MYRKKYni ovet tulevat?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 21.5.2010 10:26
Kirjoittaja AI
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:mutten vieläkään ymmärrä kelle Pussihousuille aina terveisiä näissä lähetellään
Niille jotka neuvovat mitä omalle autolle saa tehdä ja mitä ei.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mihinkähän näistä vekottimista minun MYRKKYni ovet tulevat?
Varastoon odottamaan tulevaa tarvetta.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 21.5.2010 10:29
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Saapi jo suunnitella ovien hakua. Kohta porailen ne irti.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 21.5.2010 11:26
Kirjoittaja Warreossi
Täällä voi pelata Pussihousu peliä
http://www.mobilisti.fi/Pussihousu.html

1972

Lähetetty: 21.5.2010 19:26
Kirjoittaja AI
OY-Ladaan asentelin stereot paikoilleen. 2105-radiokonsoli oli vielä iskemätön joten siihen piti nakertaa ensin sopiva reikä, sitten johdot paikoilleen ja konsoli kiinni. Kaiuttimina on tilapäisesti jotkut kuppaiset Aston muovikipot takaikkunalla, ei ne edes kunnolla kiinni ole johtojen piilottamisesta puhumattakaan. Saa nähdä mikä päivä paremmat jaksaa paremmin asennella.

Sain noita kuvia kameralta koneelle ja hieman pienennettyä niitä:
http://lada1970.1g.fi/kuvat/LADA_OY-903/
Kuten kuvista näkyy, mikään priima peli tämä ei ole ja väri on aivan kamala. Alkuperäinen väri näkyisi olevan joku valkoisenharmaa (johtoja asentaessa kojelaudan alle näin), kumma maku jollain on kun rään väriseksi on pitänyt maalata! Pitänee pensselillä sutata jonkin paremman väriseksi...

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 21.5.2010 21:29
Kirjoittaja AI
Piti ihan kokeilla kun telaa on kehuttu autonmaalauksessa kelpo välineeksi. Kuten epäilinkin, ei onnistu! Yhden auton takaovea sutasin tavallisella telalla, vaahtomuovitelalla ja pensselillä ja kyllä ehdottomasti paras jälki (lue: vähiten huono) tuli kiinalaisella viisi kappaletta eurolla -pensselillä.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 22.5.2010 1:14
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Telaamisessa on tietenkin kokeiltava eripaksuisia maaleja eli liuottimen ja maalin suhdetta. Lesnaja Sobaka maalasi viiteen kertaan telalla ja minusta maalaus on paljon paremmin ainakin hänen Lataansa sopiva kuin alkuperäinen maalaus. Kunpa pääsisin IIZIn kanssa samoihin. Mutta tuskin viitsin 5kertaan...

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 22.5.2010 7:13
Kirjoittaja lada.h.s
Minä olen myös maalausongelman edessä, tuplalampustani pitäisi koko vasen kylki maalata uudelleen. Saapa nähdä miten sen saan toteutettua.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 23.5.2010 7:59
Kirjoittaja AI
Eilen OY-Ladalla tuli ajeltua enemmänkin ja mitään kovin yllättävää ei ilmennyt, hyvin toimi, mitä nyt vilkku lakkasi hetkeksi toimimasta ja paloi koko ajan, reilun puolen tunnin parkitus riitti senkin korjaamiseksi. Ohjaus on käsittämättömän kevyt, en ole vielä kurkannut onko alkuperäinen vai peräti laakeroitu apusimpukka. Jossain asennossa pyörien käännyttyä lähelle ääriasentoa tuntuu pieni pykälä, olisiko ohjaussimpukka saanut tällin, ainakin etupäätä näkyy olevan kolarikorjattu.

Kaasuttimessa on pientä ongelmaa. Alkuun meinasin että vivustot jumittaa pikkuisen kun varovasti painettaessa ei oikein kiihdy, vähän enemmän kun painaa niin lähtee kuin raketti. Pari tuntia kun seisoo (siis Lada paikoillaan) niin pikkuisen hörähtää käynnistäessä ja sen jälkeen saa sahata vaikka kuinka eikä käynnisty, sitten kokeilin ryppyä päälle ja heti käynnistyi. Muutaman kerran tehdyt saman eli aina parin tunnin seisotuksen jälkeen. Otin ilmanputsarin auki ja pumppasin kaasua vivusta, eikös sinne silloin pitäisi ruikkia bensaa, näin ei tapahdu! Olisikohan kiihdytyspumpun kalvo kabut?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 23.5.2010 8:17
Kirjoittaja lada.h.s
AI kirjoitti:Otin ilmanputsarin auki ja pumppasin kaasua vivusta, eikös sinne silloin pitäisi ruikkia bensaa, näin ei tapahdu! Olisikohan kiihdytyspumpun kalvo kabut?
Kyllähän sinne pitäisi bentseeniä ruikkia, eli todennäköisesti on kiihdytyspumpun kalvo rikki.
AI kirjoitti:kabut?
Kas kun ei venäjän kielellä KAPOT joka merkitsee konepeltiä!

1972 "OY-Lada"

Lähetetty: 27.5.2010 8:17
Kirjoittaja AI
Eilen tuli työreissu ajettua OY-Ladalla, edelleen vaan toimii. Sen verran aiemmin unohtui mainita että bensamittari näyttää mitä sattuu nollan ja lähes todellisen väliltä. Bensatankilta jo liitokset tutkin, ovat kuin uudesta autosta eikä vika ainakaan sieltä löytynyt. Vähän ärsyttävää kun ei tiedä paljonko bensaa on. Eilen kurvasin mittarille ja 27 litraa sinne meni vaikka mittarin mukaan oli tyhjä. Oliskohan liitin mittarilta vähän löysä tms. kun merkkivalotkin toimii ja ei toimi.

Pyyhkimissä tuntuu olevan päällä-asento ja satunnais-asento. Tihkuasennossa nimittäin pyyhkii miten sattuu, välillä kestää pari sekuntia, välillä kymmenisen sekuntia ennen kuin pyyhkäisee. Jos joku meinaa että se tunnistaa kuinka paljon sataa niin tuntuu toimivan väärin päin, mitä enemmän sataa, sitä kauemmin kestää pyyhkäisyjen väli!

Se tässä ihmetyttää kun sammuttaa ja käy asioilla ja starttaa niin käynnistyy välittömästi. Kaikkia muita Ladoja saa useamman sekunnin sahata lämpimänä ennen kuin käynnistyy. Tämä taas käynnistyy aina välittömästi kun avainta käyttää starttiasennossa. Alkuun tämä ominaisuus jopa säikäytti. Työajossa ihan hyvä kun saa ainakin kolmisenkymmentä kertaa päivässä sammuttaa ja startata.

Vakuutusyhtiö muisti lähes sadan euron vakuutusmaksulla (kolme kuukautta nollabonuksella).

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 27.5.2010 9:44
Kirjoittaja lada.h.s
Tuollainen mainitsemasi ominaisuus olisi kyllä minunkin mielestä ihan mukava! Aina saa sahata käyntiin kuumana niin
pirun kauan.