Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 23.12.2010 14:21
Kiitokset t.eskolalle kauniista ajatuksista ja avun tarjouksesta. Nyt on kuitenkin vain luotettava VäliPalaRekeen.
Alottelinpa remontin rauhassa. Onneksi olin varautunut pitkään työrupeamaan. Autoa ylös. Ensin jälleen kerran pohjapanssari pois. Nyt kuitenkin tajusin että koko karjarautaa ei tarvitse irrottaa. Kun pääsi hyvin kyylimään seisten auton alla niin tajusin, että vain eturipustuksien pultit, jossa pohjapanssari on edestä ja karjarauta takaa ovat kiinni oli otettava irti. Panssari tuli kivasti pois. Tietysti oli vielä otettava ne omat mottorin pohjapeltilirpakkeet irti. Öljyt lurittelin pois ja otin jemmaan, koska nehän olivat aivan tuoreet.
Olin sellaisella ajoramppinosturilla, koska tällainen rupeama vaati juuri sitä. Onneksi niitä oli. Aiemmin olin kiinnittänyt huomiota vain sellaiseen hämähäkkinostimeen. Autoa alas ja moottoritilan kimppuun. Tutkailin niitä huohottimia, jotka menevät sinne kaasuläppärunkoon. Katsoin että kaikki letkut olivat auki ja olivathan ne. Lisäksi tarkastin SvS ohjeiden mukaan sen, että nestekiertoletkut olivat paikoillaan imuilmaa lämmittämässä. Kunnossa olivat. Törkin rautalangalla kaasuläppärunkoon meneviä putkia, joihin kaksi pienempää letkuva menevät venakopasta. Auki olivat tai ainakin aukesivat kun rassasin.
Jakopään ulompi muovinen suojakoppa irti. Ei mitään ihmettä auringon alla. Hihnakin oli aivan kuiva. Kaasuvaijerin pidinasetelma irti. Venakoppaa irti. Hyvin varovasti kiertelin ne 2 10mm pallokantamutteria irti ja otin kiristyslautaset pois. Vieläkin varovaisemmin liikuttelemaan itse koppaa ja nostamaan niin suoraan sen ylös kuin mahdollista. Ja lähtihän se nätisti. Tiivistekin oli erittäin hyväkuntoinan.
Venakopan sisällä en sitten nähnyt mitään öljynerotinta. Mutta onneksi se oli helppoa löytää kun irrotti 2 10mm pulttia. Tällöin irtosi tämän erotinpanoksen pidikeasetelma ja sieltähän se muistaakseni ainakin 8 levyä sisältävä ritiläsysteemi tuli esiin. Oli tukossa. Tästä olen melko varma. Kaameaa kiinteää kiinnipalanutta karstaa oli jokaisessa levyssä. Jos tuo oli päästänyt huohotuskaasuja läpi niin ihme oli. Laittelin panoksen liukenemaan dieseliin. Venakopassakin oli karstaa tuossa panoksen ja huohotinletkun kiinnikkeen välisessä tilassa. Samaa kamaa myös panoksen asetelmasyvennyksessä. Ja miksei olisi kun huohotinletku oli ollut seula ties kuinka kauan. Nämä sitten odottelemaan puhdistusta.
Käsijarru ja pakki päälle. Auto kiinni nosturin etutoppareita. Tällä varmistettaisiin ettei kampiakseli pääsisi aivan valtoimenaan pyörimään kun availlaan laturin hihnapyörän ja kampiakselin pään hammashihnapyörän pulttia. Onneksi olin edellisessä remontissa merkinnyt laturin hihnapyörään ajoitusmerkit, joita siinä ei alunperin ole. Pultti aukesi hyvin. En ollut muistanut löysätä laturia, mutta hihna pullahti irti ilmankin kun pyörä irtosi.
Siinä se sitten jakopään hammashihnapyörä oli esissä. Ei kun irrottelemaan. Yritin ensin sormilla saadaa siitä kiinni. Aiemmin se oli lähtenyt irti varsin helposti. Sormilla ei lähde. Pihdeillä sitten. Eikä muuten lähde. Ei millään. Pihdit vain lipesivät ja pyörän hampaisiin tuli jälkiä. Mitä hemmettiä??? Olivatko venäläiset vetäneet sen juntturaan vaihtaessaan sen stefan? Millä sen saisi irti.
Pikkunosturi oikeaan nostokorvakkeeseen ja kulma ylös. Rengas pois. Yrittämään. Ei toivoakaan. Pyörähän on kiinni pultin lisäksi Wodruff -kiilalla. Mutta aiemmin toisiaan sain sen irti varsin helposti. Mikä avuksi. Sopivaa ulosvetäjää ei ole. Pyörä on varsin kapeassa kolossa, jota lohkossa olevat liepeet ympäröivät. Olisi pitänyt olla hyvin kapeakynsinen pieni ulosvetäjä. Tähänkö se remontti sitten jäisi ja Reki makaisi yli Joulun siellä pilttuussa.
Pesemään öljynerotinpatteria. Saataisiin vähän luovaa taukoa. Öljynerottimen pesu oli työlästä. Onneksi kaikki reikälevyt liikkuivat toisistaan riippumatta. Sai pensselillä vähän sudittua niitä ja karstaahan lähti paljon. Paineilma olisi ollut poikaa pesun jälkeen. Mutta sitä ei näkynyt missään. Kuljin tarkastamassa pilttuita ja yhdestäpä löytyi paineilmappyssy ja tehokas vielä. Liuotettu ja pensselöity öljynerotin puhalleltiin niin kirkkaaksi kuin mahdollista ja hyvä siitä tuli.
Hammashihnapyörän kimppuun. Mikä avuksi? Lähtisikö joku autollinen ystäväni etsimään kanssani sopivaa ulosvetäjää jouluruuhkasta? Vai ostettaisiinko isommalle aukeavat pihdit? Mutta hei!!! Kaltimontien Nesteellähän on myös huoltokorjaamo. Sinne hattu kourassa kysymään työkalua. Vastaanotto oli suopea. Vanhahko asentaja pähkäsi kanssani vaihtoehtoja. Ulosvetäjiä oli, mutta julman kokoisia. Niiden kynnet eivät ikinä mahtuisi siihen kapeaan väliin, jossa pyörä oli. Mikäpä avuksi? Pyörää ei saa kammettua mistään suunnasta juuri tuon liepeiden muodostaman kapean kolon takia.
Ei kun huoltamon puolella ja katselemaan mitä olisi tarjolla. Palvelu on vieläpä niin hyvää ettei lainasta tarvisi mitään maksaa ja jos korjaamo menisi kiinni, työkalut voisi jättää kahvioon. Päädyin sitten kapeakärkisiin ja melko isolle aukeaviin lukkopihteihin. Hampaathan siinä kärsisivät, mutta muuta vaihtoehtoa ei tuntunut löytyvän. Pelkäsin kyllä rikkovani koko pyörän tai saavana aikaan korjaamatonta vahinkoa. Mutta mikään muu ei auttanut.
Ja tiukassa se pyörä oli. Olin jo naputellut sitä vasaran puisella varrella ja lyömällä varren päähän toisella vasaralla. Iskuhan usein auttaa kiinnihirttäytyneen osan irtoamiseen. Ei tulosta. Pihdit sitten kiinni ja nylkyttämään. Ei lähde. Epätoivo ja kiroilu valtaavat alaa. Mitä tälle pyörälle oli tehty, että se oli niin jumissa? Lopulta sain sen mylkytettyä irti hiljalleen heiluttelemalla ja nykimällä. Ja hampaathan olivat tietysti kärsineet! Näytti siltä että joitain niistä olisi viilattava terävän raatin poistamiseksi. No, se olisi sen ajan murhe.
Sieltä se jakopään ulompi stefa tuli esiin. En tiedä miltä se pitäisi näyttää, mutta täysin ehjä se oli ja syvällä urassaan. Siis oliko niin, että vuoto ei ollut koskaan tästä stefasta johtunutkaan? Siltä näytti. Stefa oli erittäin tiukasti kiinni ja sen irtisaaminen oli vaikeaa. Pois se kuitenkin olisi otettava ja vaihdettava, koska ei ollut mitään varmuutta sen kunnosta tai epäkunnosta.
Joku korjausopas vinkkasi että siihen kannattaa kiertää kaksi ruuvia joista se vedetään ulos. Yhden kiersin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Terävällä ruuvimeisselillä sorkkimalla ja kampeamalla se lähti, mutta pakko sen oli olla melko ehjä kun se noin hyvin oli kiinni. Ellei siinä sitten ollut halkeamaan, mutta tätä ei voinut tarkastaa, koska se vaurioitui ruuvimeisselikampeamisessa. Ja oli siinä stefan alla pieni öljymäärä, joten toivoin että vika oli siinä.
Uuden laitto ei ollut vaikeaa. Sormilla huulilla ja 32mm hylsyllä naputtelemalla sisään. Vaan eipä mennyt pohjille. Hylsy otti pohjastaan kampiakselin päähän. Isolla tylppäpäisellä ruuvarilla varovasti naputtelemalla sain sen kuitenkin sisään kunnolla.
Kun stefa oli noinkin hyvä niin oli tarkastettava muutakin. Öljypohja oli melko saastainen ja varsinkin sen oikea sivu näytti törkyiseltä. Puhdistelin sen ja jotenkin aloin epäillä, että vuoto voisi tulla tuosta oikeasta sivusta. Päätin tarkastaa pultit. Olinhan vaihtanut tiivisteen öljypohjaan loppukesästä. Öljypohjaa ei saa kiristää liikaa, mutta kiristys on oltava tasiasta. Pultit eivät todellakaan ollet liian kireällä. Oliko näissä vuodon syy?
Kiristelin ritiin pultteja pikkuräikällä tasaisesti edeten. Kyllä niitä pienellä voimalla saatiin kiristettyä jonkin verran. Ainoastaan vasemman sivun 2pulttia jäivät kiristämättä, koska ne ovat vauhtipyörän suojalevyn alla eikä sinne pääse millään työkalulla. En viitsinyt niitä sitten värkkääntyä.
Sittenpä ei ollut muuta kuin lelut kasaan. Tähänkin meni vaikka kuinka kauan, mutta oli parempi tehdä se kunnolla ja rauhassa, ettei jäisi jotain huomaamatta. Aika mukavasti se kasaus meni. Jakojen laittaminenkin kävi helposti ja mitään epävarmuustekijöitä ei nyt ollut. Ensimmäisellä kerrallahan oli joutunut pähkäämään kaiken maailman hammastuksia ja mitä kaikkea. Eli tehnyt asiasta paljon vaikeamman kuin se lopulta on.
Pyörittelin vielä konetta kampiakselin pään pultinkannasta eikä mitään kolinoita kuulunut. Ajoitukset olivat siis kohdallaan. Jakopää kuitenkin jätettiin esiin, jotta nähtäisiin mahdollinen vuotokohta.
Autoa oli nosteltu ja laskettu sen 7 kertaa. Miten kauan tuossa taas olisi mennytkään ilman kunnon nosturia. Öljyt koneeseen maksimimerkkiin ja auto käyntiin. Ja eikun odottelemaan synninpäästöä tai tuomiota.
Siinä se rupsuttelin katonrajassa ja minä siivoilin vähän paikkoja ja työkaluja.
Päätin antaa vekottimen käydä tulikuumaksi ja sen jälkeen laskea sen alas ja mennä antamaan kierroksia eli leikkimään normaalia ajoa tyhjäkäynteineen ja pidempine vedätysjaksoineen. Lehta saiso pörähdellä useampaan otteeseen ennen kuin menisin kabiiniin ja leikkisin normaaliajoa.
Tietysti koko ajan jännitti että milloinkahan... Mutta vuotoja ei näkynyt. Jostain tuli pari tippaa, mutta nekin vaikuttivat glykolilta. Ei niitäkään sitten tullut enempää. Lopulta laskin auton alas ja kiipesin kabiiniin. NeitiHauHau oli koko remontin ajan maannut tyytyväisenä takapenkillä kiepissä. Nyt se nosti vähän päätä ja näytti sanovan: Eikös jo lähdettäisi.
Kiihdyttelin, seisoin liikennevaloissa, ajoin matka-ajoa ja mitä kaikkea. Sitten ulos ja vekotin taivaaseen. Ei vuotoja. Josko sittenkin...
Lopulta laittelin jakopään piiloon, laturinhihnan, pohjapellit ja panssarit. Pilttuu puhtaaksi, mitä se ei tosiaankaan ollut kun aloitin. Työkalut ja muut kamat kyytiin. Maksamaan. Niin ja se pitsa. Sitä odotellessa Neitin kanssa pikku kierros ulkona. Olihan se urhoollisesti ollut kannustamassa minua ja tuomassa rahallista ilmapiiriä.
Koetusajoistaan jo kerroinkin. Tänään sitten tulee taas jonkin verran rundia. Nähtäväksi jää onnistuinko ongelman poistamaan vai ... Ei tuo ihan kevyt remontti minun tasoiselleni räpeltäjälle ollut. Vieläpä kun se piti tehdä putkeen, koska ei seisotella omissa talleissa. Eivät nuo kyllä yöstä olisi laskuttaneet jos VäliPala olisi sinne jemmaan pitänyt jättää. Kävelymatkan päässä on tuo Neste Kanervalasta. Mutta onneksi näin.
Alottelinpa remontin rauhassa. Onneksi olin varautunut pitkään työrupeamaan. Autoa ylös. Ensin jälleen kerran pohjapanssari pois. Nyt kuitenkin tajusin että koko karjarautaa ei tarvitse irrottaa. Kun pääsi hyvin kyylimään seisten auton alla niin tajusin, että vain eturipustuksien pultit, jossa pohjapanssari on edestä ja karjarauta takaa ovat kiinni oli otettava irti. Panssari tuli kivasti pois. Tietysti oli vielä otettava ne omat mottorin pohjapeltilirpakkeet irti. Öljyt lurittelin pois ja otin jemmaan, koska nehän olivat aivan tuoreet.
Olin sellaisella ajoramppinosturilla, koska tällainen rupeama vaati juuri sitä. Onneksi niitä oli. Aiemmin olin kiinnittänyt huomiota vain sellaiseen hämähäkkinostimeen. Autoa alas ja moottoritilan kimppuun. Tutkailin niitä huohottimia, jotka menevät sinne kaasuläppärunkoon. Katsoin että kaikki letkut olivat auki ja olivathan ne. Lisäksi tarkastin SvS ohjeiden mukaan sen, että nestekiertoletkut olivat paikoillaan imuilmaa lämmittämässä. Kunnossa olivat. Törkin rautalangalla kaasuläppärunkoon meneviä putkia, joihin kaksi pienempää letkuva menevät venakopasta. Auki olivat tai ainakin aukesivat kun rassasin.
Jakopään ulompi muovinen suojakoppa irti. Ei mitään ihmettä auringon alla. Hihnakin oli aivan kuiva. Kaasuvaijerin pidinasetelma irti. Venakoppaa irti. Hyvin varovasti kiertelin ne 2 10mm pallokantamutteria irti ja otin kiristyslautaset pois. Vieläkin varovaisemmin liikuttelemaan itse koppaa ja nostamaan niin suoraan sen ylös kuin mahdollista. Ja lähtihän se nätisti. Tiivistekin oli erittäin hyväkuntoinan.
Venakopan sisällä en sitten nähnyt mitään öljynerotinta. Mutta onneksi se oli helppoa löytää kun irrotti 2 10mm pulttia. Tällöin irtosi tämän erotinpanoksen pidikeasetelma ja sieltähän se muistaakseni ainakin 8 levyä sisältävä ritiläsysteemi tuli esiin. Oli tukossa. Tästä olen melko varma. Kaameaa kiinteää kiinnipalanutta karstaa oli jokaisessa levyssä. Jos tuo oli päästänyt huohotuskaasuja läpi niin ihme oli. Laittelin panoksen liukenemaan dieseliin. Venakopassakin oli karstaa tuossa panoksen ja huohotinletkun kiinnikkeen välisessä tilassa. Samaa kamaa myös panoksen asetelmasyvennyksessä. Ja miksei olisi kun huohotinletku oli ollut seula ties kuinka kauan. Nämä sitten odottelemaan puhdistusta.
Käsijarru ja pakki päälle. Auto kiinni nosturin etutoppareita. Tällä varmistettaisiin ettei kampiakseli pääsisi aivan valtoimenaan pyörimään kun availlaan laturin hihnapyörän ja kampiakselin pään hammashihnapyörän pulttia. Onneksi olin edellisessä remontissa merkinnyt laturin hihnapyörään ajoitusmerkit, joita siinä ei alunperin ole. Pultti aukesi hyvin. En ollut muistanut löysätä laturia, mutta hihna pullahti irti ilmankin kun pyörä irtosi.
Siinä se sitten jakopään hammashihnapyörä oli esissä. Ei kun irrottelemaan. Yritin ensin sormilla saadaa siitä kiinni. Aiemmin se oli lähtenyt irti varsin helposti. Sormilla ei lähde. Pihdeillä sitten. Eikä muuten lähde. Ei millään. Pihdit vain lipesivät ja pyörän hampaisiin tuli jälkiä. Mitä hemmettiä??? Olivatko venäläiset vetäneet sen juntturaan vaihtaessaan sen stefan? Millä sen saisi irti.
Pikkunosturi oikeaan nostokorvakkeeseen ja kulma ylös. Rengas pois. Yrittämään. Ei toivoakaan. Pyörähän on kiinni pultin lisäksi Wodruff -kiilalla. Mutta aiemmin toisiaan sain sen irti varsin helposti. Mikä avuksi. Sopivaa ulosvetäjää ei ole. Pyörä on varsin kapeassa kolossa, jota lohkossa olevat liepeet ympäröivät. Olisi pitänyt olla hyvin kapeakynsinen pieni ulosvetäjä. Tähänkö se remontti sitten jäisi ja Reki makaisi yli Joulun siellä pilttuussa.
Pesemään öljynerotinpatteria. Saataisiin vähän luovaa taukoa. Öljynerottimen pesu oli työlästä. Onneksi kaikki reikälevyt liikkuivat toisistaan riippumatta. Sai pensselillä vähän sudittua niitä ja karstaahan lähti paljon. Paineilma olisi ollut poikaa pesun jälkeen. Mutta sitä ei näkynyt missään. Kuljin tarkastamassa pilttuita ja yhdestäpä löytyi paineilmappyssy ja tehokas vielä. Liuotettu ja pensselöity öljynerotin puhalleltiin niin kirkkaaksi kuin mahdollista ja hyvä siitä tuli.
Hammashihnapyörän kimppuun. Mikä avuksi? Lähtisikö joku autollinen ystäväni etsimään kanssani sopivaa ulosvetäjää jouluruuhkasta? Vai ostettaisiinko isommalle aukeavat pihdit? Mutta hei!!! Kaltimontien Nesteellähän on myös huoltokorjaamo. Sinne hattu kourassa kysymään työkalua. Vastaanotto oli suopea. Vanhahko asentaja pähkäsi kanssani vaihtoehtoja. Ulosvetäjiä oli, mutta julman kokoisia. Niiden kynnet eivät ikinä mahtuisi siihen kapeaan väliin, jossa pyörä oli. Mikäpä avuksi? Pyörää ei saa kammettua mistään suunnasta juuri tuon liepeiden muodostaman kapean kolon takia.
Ei kun huoltamon puolella ja katselemaan mitä olisi tarjolla. Palvelu on vieläpä niin hyvää ettei lainasta tarvisi mitään maksaa ja jos korjaamo menisi kiinni, työkalut voisi jättää kahvioon. Päädyin sitten kapeakärkisiin ja melko isolle aukeaviin lukkopihteihin. Hampaathan siinä kärsisivät, mutta muuta vaihtoehtoa ei tuntunut löytyvän. Pelkäsin kyllä rikkovani koko pyörän tai saavana aikaan korjaamatonta vahinkoa. Mutta mikään muu ei auttanut.
Ja tiukassa se pyörä oli. Olin jo naputellut sitä vasaran puisella varrella ja lyömällä varren päähän toisella vasaralla. Iskuhan usein auttaa kiinnihirttäytyneen osan irtoamiseen. Ei tulosta. Pihdit sitten kiinni ja nylkyttämään. Ei lähde. Epätoivo ja kiroilu valtaavat alaa. Mitä tälle pyörälle oli tehty, että se oli niin jumissa? Lopulta sain sen mylkytettyä irti hiljalleen heiluttelemalla ja nykimällä. Ja hampaathan olivat tietysti kärsineet! Näytti siltä että joitain niistä olisi viilattava terävän raatin poistamiseksi. No, se olisi sen ajan murhe.
Sieltä se jakopään ulompi stefa tuli esiin. En tiedä miltä se pitäisi näyttää, mutta täysin ehjä se oli ja syvällä urassaan. Siis oliko niin, että vuoto ei ollut koskaan tästä stefasta johtunutkaan? Siltä näytti. Stefa oli erittäin tiukasti kiinni ja sen irtisaaminen oli vaikeaa. Pois se kuitenkin olisi otettava ja vaihdettava, koska ei ollut mitään varmuutta sen kunnosta tai epäkunnosta.
Joku korjausopas vinkkasi että siihen kannattaa kiertää kaksi ruuvia joista se vedetään ulos. Yhden kiersin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Terävällä ruuvimeisselillä sorkkimalla ja kampeamalla se lähti, mutta pakko sen oli olla melko ehjä kun se noin hyvin oli kiinni. Ellei siinä sitten ollut halkeamaan, mutta tätä ei voinut tarkastaa, koska se vaurioitui ruuvimeisselikampeamisessa. Ja oli siinä stefan alla pieni öljymäärä, joten toivoin että vika oli siinä.
Uuden laitto ei ollut vaikeaa. Sormilla huulilla ja 32mm hylsyllä naputtelemalla sisään. Vaan eipä mennyt pohjille. Hylsy otti pohjastaan kampiakselin päähän. Isolla tylppäpäisellä ruuvarilla varovasti naputtelemalla sain sen kuitenkin sisään kunnolla.
Kun stefa oli noinkin hyvä niin oli tarkastettava muutakin. Öljypohja oli melko saastainen ja varsinkin sen oikea sivu näytti törkyiseltä. Puhdistelin sen ja jotenkin aloin epäillä, että vuoto voisi tulla tuosta oikeasta sivusta. Päätin tarkastaa pultit. Olinhan vaihtanut tiivisteen öljypohjaan loppukesästä. Öljypohjaa ei saa kiristää liikaa, mutta kiristys on oltava tasiasta. Pultit eivät todellakaan ollet liian kireällä. Oliko näissä vuodon syy?
Kiristelin ritiin pultteja pikkuräikällä tasaisesti edeten. Kyllä niitä pienellä voimalla saatiin kiristettyä jonkin verran. Ainoastaan vasemman sivun 2pulttia jäivät kiristämättä, koska ne ovat vauhtipyörän suojalevyn alla eikä sinne pääse millään työkalulla. En viitsinyt niitä sitten värkkääntyä.
Sittenpä ei ollut muuta kuin lelut kasaan. Tähänkin meni vaikka kuinka kauan, mutta oli parempi tehdä se kunnolla ja rauhassa, ettei jäisi jotain huomaamatta. Aika mukavasti se kasaus meni. Jakojen laittaminenkin kävi helposti ja mitään epävarmuustekijöitä ei nyt ollut. Ensimmäisellä kerrallahan oli joutunut pähkäämään kaiken maailman hammastuksia ja mitä kaikkea. Eli tehnyt asiasta paljon vaikeamman kuin se lopulta on.
Pyörittelin vielä konetta kampiakselin pään pultinkannasta eikä mitään kolinoita kuulunut. Ajoitukset olivat siis kohdallaan. Jakopää kuitenkin jätettiin esiin, jotta nähtäisiin mahdollinen vuotokohta.
Autoa oli nosteltu ja laskettu sen 7 kertaa. Miten kauan tuossa taas olisi mennytkään ilman kunnon nosturia. Öljyt koneeseen maksimimerkkiin ja auto käyntiin. Ja eikun odottelemaan synninpäästöä tai tuomiota.
Siinä se rupsuttelin katonrajassa ja minä siivoilin vähän paikkoja ja työkaluja.
Päätin antaa vekottimen käydä tulikuumaksi ja sen jälkeen laskea sen alas ja mennä antamaan kierroksia eli leikkimään normaalia ajoa tyhjäkäynteineen ja pidempine vedätysjaksoineen. Lehta saiso pörähdellä useampaan otteeseen ennen kuin menisin kabiiniin ja leikkisin normaaliajoa.
Tietysti koko ajan jännitti että milloinkahan... Mutta vuotoja ei näkynyt. Jostain tuli pari tippaa, mutta nekin vaikuttivat glykolilta. Ei niitäkään sitten tullut enempää. Lopulta laskin auton alas ja kiipesin kabiiniin. NeitiHauHau oli koko remontin ajan maannut tyytyväisenä takapenkillä kiepissä. Nyt se nosti vähän päätä ja näytti sanovan: Eikös jo lähdettäisi.
Kiihdyttelin, seisoin liikennevaloissa, ajoin matka-ajoa ja mitä kaikkea. Sitten ulos ja vekotin taivaaseen. Ei vuotoja. Josko sittenkin...
Lopulta laittelin jakopään piiloon, laturinhihnan, pohjapellit ja panssarit. Pilttuu puhtaaksi, mitä se ei tosiaankaan ollut kun aloitin. Työkalut ja muut kamat kyytiin. Maksamaan. Niin ja se pitsa. Sitä odotellessa Neitin kanssa pikku kierros ulkona. Olihan se urhoollisesti ollut kannustamassa minua ja tuomassa rahallista ilmapiiriä.
Koetusajoistaan jo kerroinkin. Tänään sitten tulee taas jonkin verran rundia. Nähtäväksi jää onnistuinko ongelman poistamaan vai ... Ei tuo ihan kevyt remontti minun tasoiselleni räpeltäjälle ollut. Vieläpä kun se piti tehdä putkeen, koska ei seisotella omissa talleissa. Eivät nuo kyllä yöstä olisi laskuttaneet jos VäliPala olisi sinne jemmaan pitänyt jättää. Kävelymatkan päässä on tuo Neste Kanervalasta. Mutta onneksi näin.