Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lada-Jussi kirjoitti:p-keleen takatuupparit, tollasia kommarin romuja kävin käyttäää leimalla tänään orkkisklassikkoo ja jarrut olikin kadonnut jonnekin ja inssi pumppas loputkin nesteet pihalle, ainoa toimiva jarru on käsijarru. ajokielto tuli, trailerilla kotiin, palaisiko orkkisklassikko takaisin tuonne takapihalle, ehti se jo maailmaa näkemään puolessa vuodessa ihan virossa asti.
Tolla menolla sun kaikki autot mätänee sinne takapihalle.. Mitäs jos ostat vaan muutaman metrin jarruputkea/letkua ja käytät uudestaan leimalla?
Ei niitä korjailla, uutta suoleen kun vanha kuolee
Jokari_ kirjoitti:
Ja tuosta sytkästä en tiedä, eipä taida kotikonstein sen määritteleminen onnistua helposti...vai oonko väärässä taas...
Jos ei oo stroboa niin aika hankalaa on Kärjellisen systeemin pysty kyllä testaamaan jollain patentti-systeemillä, mutta en nyt muista miten se meni.. Tai voithan sä tietysti käyttää sen jollain huoltoasemalla säädätettävänä, ei ne varmaan paljoa ota tommosesta hommasta
Ykkös-sylinterin mäntä työtahdin alkuun yläkuolokohtaan(ajoitusmerkit kohdalleen) Virranjakajaa kierretään pyörijän kiertosuuntaa vastaan, kunnes katkojan kärjet alkavat avaantua. Lukitaan jakaja ja se on siinä. Ei aivan tarkka mutta sytytyshetken voi näinkin säätää. Jokarin kannattaisi tarkistaa myös kärkien kunto, säätää ja muutenkin syynätä toi sytytyspuoli. Lada lähtee ilman piuhaakin kuin palmun alta jos kipinät ovat kunnossa.
Jokari_ kirjoitti:
Ja tuosta sytkästä en tiedä, eipä taida kotikonstein sen määritteleminen onnistua helposti...vai oonko väärässä taas...
Jos ei oo stroboa niin aika hankalaa on Kärjellisen systeemin pysty kyllä testaamaan jollain patentti-systeemillä, mutta en nyt muista miten se meni.. Tai voithan sä tietysti käyttää sen jollain huoltoasemalla säädätettävänä, ei ne varmaan paljoa ota tommosesta hommasta
Ykkös-sylinterin mäntä työtahdin alkuun yläkuolokohtaan(ajoitusmerkit kohdalleen) Virranjakajaa kierretään pyörijän kiertosuuntaa vastaan, kunnes katkojan kärjet alkavat avaantua. Lukitaan jakaja ja se on siinä. Ei aivan tarkka mutta sytytyshetken voi näinkin säätää. Jokarin kannattaisi tarkistaa myös kärkien kunto, säätää ja muutenkin syynätä toi sytytyspuoli. Lada lähtee ilman piuhaakin kuin palmun alta jos kipinät ovat kunnossa.
Ainiin se kävi noi helposti..mutta näkeekös tuon ykkösen YKK-kohdan kuinka luotettavasti kampiakselin merkeistä, vai onkos ainut luotettava konsti nykästä venakoppa pois ja katsella nokkapyörän ja nokkapukin merkeistä? Vai onko taas perusteet hakusessa meikäläisellä?
Kärjet ja koko virranjakaja on sen näkösiä että ne on vaihdettu muutaman vuoden sisällä, sen verran kiiltävät sisukset on tossa jakajassa. Johdot ja tulpatkin on vaihdettu alta vuosi sitten. Puolakin on tommonen "suurteho-puola" tms...ei siis perinteinen sylinterin muotoinen.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Jokari_ kirjoitti:Ainiin se kävi noi helposti..mutta näkeekös tuon ykkösen YKK-kohdan kuinka luotettavasti kampiakselin merkeistä, vai onkos ainut luotettava konsti nykästä venakoppa pois ja katsella nokkapyörän ja nokkapukin merkeistä? Vai onko taas perusteet hakusessa meikäläisellä?
Nimenomaan kampuran merkeistä, siksihän ne siellä on. Kampiakselihan sen männän yläkuolokohdan määrää eikä nokka.
Jokari_ kirjoitti:Ainiin se kävi noi helposti..mutta näkeekös tuon ykkösen YKK-kohdan kuinka luotettavasti kampiakselin merkeistä, vai onkos ainut luotettava konsti nykästä venakoppa pois ja katsella nokkapyörän ja nokkapukin merkeistä? Vai onko taas perusteet hakusessa meikäläisellä?
Nimenomaan kampuran merkeistä, siksihän ne siellä on. Kampiakselihan sen männän yläkuolokohdan määrää eikä nokka.
Juu näinhän se menee, ajatusvirhe tuli näköjään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Jokari_ kirjoitti:Ainiin se kävi noi helposti..mutta näkeekös tuon ykkösen YKK-kohdan kuinka luotettavasti kampiakselin merkeistä, vai onkos ainut luotettava konsti nykästä venakoppa pois ja katsella nokkapyörän ja nokkapukin merkeistä? Vai onko taas perusteet hakusessa meikäläisellä?
Nimenomaan kampuran merkeistä, siksihän ne siellä on. Kampiakselihan sen männän yläkuolokohdan määrää eikä nokka.
Juu näinhän se menee, ajatusvirhe tuli näköjään.
Niin mutta eikös Ladan perusennakko ole 5 astetta ennen YKK? Eli siinä lohkossahan on ne 0, 5, 10 jne. merkit, niin siinä vitosen kohdalla pitäis kärkien aueta
jusu kirjoitti:
Nimenomaan kampuran merkeistä, siksihän ne siellä on. Kampiakselihan sen männän yläkuolokohdan määrää eikä nokka.
Juu näinhän se menee, ajatusvirhe tuli näköjään.
Niin mutta eikös Ladan perusennakko ole 5 astetta ennen YKK? Eli siinä lohkossahan on ne 0, 5, 10 jne. merkit, niin siinä vitosen kohdalla pitäis kärkien aueta
Just näin. Pitää koittaa kattella onko tuo sielläpäinkään.
Noita kampuran merkkejä ei vaan meinaa nähdä kunnolla mitenkään. Ylhäältä päin ei toivoakaan, alhaaltakaan ei näe kunnolla vaikka olis pohjapelti pois...taikka sitten en vaan osaa taaskaan
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Kuskinpuolelta konehuonetta kun tihrustelee, niin pitäs erottaa ne merkit. Eli kampuran hihnapyörässä on se lovi, ja siinä lohkossa/ jakopään kopassa ne muut merkit. Voi olla aluksi vähän hankalaa erottaa niitä jos ovat kovasti kuraiset, mutta siinä suht' lähellä hihnapyörää on 3 viivaa, joista keskimmäinen 5 astetta.
// Ainiin ja kannattaa ottaa tehokas taskulamppu mukaan, muuten noita merkkejä ei erota mitenkään
Kimmo86 kirjoitti:Kuskinpuolelta konehuonetta kun tihrustelee, niin pitäs erottaa ne merkit. Eli kampuran hihnapyörässä on se lovi, ja siinä lohkossa/ jakopään kopassa ne muut merkit. Voi olla aluksi vähän hankalaa erottaa niitä jos ovat kovasti kuraiset, mutta siinä suht' lähellä hihnapyörää on 3 viivaa, joista keskimmäinen 5 astetta.
// Ainiin ja kannattaa ottaa tehokas taskulamppu mukaan, muuten noita merkkejä ei erota mitenkään
Noinhan se käy. Kävin tuolla vähän tihrustelemassa taskulampun kanssa, hihnapyörän merkin kyllä löytää, mutta kun tossa jakopään kopassa on tuota törkyä puol senttiä niin ei toivoakaan löytää ajotusmerkkejä. Täytynee putsailla vähäsen...
Perseestä vaan kun joutuu tossa pihalla rassaamaan, kylmässä, pimeessä ja säiden armoilla...antasin mitä vaan tallista, vaikka kylmästäkin
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Niin semmonen juttu tuli vielä mieleen, että kärkien avautumista ei oikeen silmällä näe tarkasti, eli paremmin sen voi todeta esim. laittamalla paperin pala kärkien väliin. Sitten kun paperi alkaa luistaa kärjet aukeavat.
On kyllä melko köyhä patentti, mutta menee paremman puutteessa.. Ainakin mopon sytkän sai kohdalleen
No nyt on ropailtu latan sytkäennakkoa. Lähtötilanne oli se, että sytkä oli aivan törkeän myöhäisellä, reilusti yli 10º yläkuolokohdan jälkeen Eli kun kärjet aukesivat, kampuran hihnapyörän merkki oli monta senttiä yli 0º merkin.
Siinä sitten ropailtiin ja lampun kanssa säätelin ennakoksi tasan 5º ennen ykk. Oikeastaan mitään eroa ei tullu toimintaan/tehoihin yms...onko sitten tarkotuskaan tulla.
Samalla tuli huomattua että katkojan kärjet eivät avaudu juuri paskaakaan. Missään vaiheessa en saanut työnnettyä väliin tota 0,4 mm liuskaa. Kärkien säätö jäi vähän epäselväksi, täytynee paneutua siihen myöhemmmin
Virranjakajakin jäi vähän hölmöön asentoon, täytynee koittaa käännellä sitä joku päivä...en totakaan oikein tajunnut, meneekö ajoitus ihan perseelleen jos vaan nyppäsee jakajan pois ja siirtää parempaan asentoon? Vai miten tuo pitää tehdä?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Niin muuten noi katkojan kärjet pitää säätää ennen ku säädät ennakkoa! Muuten menee ihan persiilleen koko homma Koska jos kärkiväli on liian pieni, niin perusennakkoa ei saa kohdalleen.
Ja se kärkien laahain mikä on sitä jakajan akselia vasten kannattaa rasvata jollain kunnon vaseliinilla, niin kärkiväli pysyy paremmin kohdallaan.
Kimmo86 kirjoitti:Niin muuten noi katkojan kärjet pitää säätää ennen ku säädät ennakkoa! Muuten menee ihan persiilleen koko homma Koska jos kärkiväli on liian pieni, niin perusennakkoa ei saa kohdalleen.
Ja se kärkien laahain mikä on sitä jakajan akselia vasten kannattaa rasvata jollain kunnon vaseliinilla, niin kärkiväli pysyy paremmin kohdallaan.
Njahas, mistäpä tollasiakaan voi tietää nollakokemuksella...
Taitas olla vissiin parempi kun ei koskis ollenkaan...joka pikku rempan yhteydessä sama tunne
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Jokari_ kirjoitti:
Njahas, mistäpä tollasiakaan voi tietää nollakokemuksella...
Taitas olla vissiin parempi kun ei koskis ollenkaan...joka pikku rempan yhteydessä sama tunne
Juu tekemällä oppii Mutta siis tota perusennakkoa ei oikeastaan tarvi säätää kovin usein, sehän muuttuu sitä mukaa kun jakajan akseli kuluu. Eli aika vähän mutta vanhassa paljon ajetussa autossa se on yleensä viturallaan. Sen sijaan noita kärkiä saa ruuvata melko usein, melkein yhtä usein kun vaihtaa öljyt..
Eli säädäppä ensin kärjet kohalleen ja sitte uudestaan se ennakko, niin johan on kumma jos ei rupea pelaamaan kunnolla