
köyhiä patentteja?
Lukon sulatuskonsti (vanha)
Paa pari ehjää muovipussia sisäkkäin ja laske puolilleen lämpöstä vettä, tällä paketilla kun lämmität ovea lukon kohilta niin notkistuu jämähtäneet koneistot toimimaan.. ja lukkoöljyä perään niin aukeaa toistekin.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lukon sulatuskonsti (vanha)
Torstaina kolme takakontin lukkoa tuli noin avattua. Tosin riitti ihan yksi leipäpussi.P-Setä kirjoitti:Paa pari ehjää muovipussia sisäkkäin ja laske puolilleen lämpöstä vettä, tällä paketilla kun lämmität ovea lukon kohilta niin notkistuu jämähtäneet koneistot toimimaan.. ja lukkoöljyä perään niin aukeaa toistekin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Onpa mainio viestiketju! Täytyy lukea kaikki viestit, niin säilyy taito pelata autojen kanssa.
Tipparellusta putosi kytkinpoljin lattialle. Ei kun tunkemaan T-paita pönkäksi, niin pysyi akselillaan kotiin asti.
Myöhemmin auto pysähtyi tielle -oli mennyt tankkaus myöhäiseksi, ja kaasari horaisi tyhjää. Perämoottorin letkupumpulla vaan kaasari täyteen ja menoksi.
Tipparellun penkit muuten olivat hapertunutta superlonia. Se pölisi niin, että koko auto oli täynnä pölyä. Vedin pressut penkkien päälle ja viimeistelin halvoilla penkinpäällisillä. Pitkän matkan jälkeen oli aina takamus hiessä, mutta parempi niinkin.
Mossessa päästi lämppärin hana solkenaan läpi, ja autossa oli aina kuuma. Tein puupaloista ja parista pultista+siipimutterista säädettävän "hanan", joka puristaa letkua kasaan. Koko komeus on teipattu repsikan jalkatilaan. Vielä ei ole syytä virallisempaan korjaukseen.
Ehkä uskomattomimmasta virityksestä luin vanhasta TM:stä. Kaveruksilla oli auto jättänyt korpeen. Vikana oli hajonneet katkojan kärjet, eikä varaosaa ollut. Takapaksissa oli johtoa ja pakki. Kaverit vetivät jakajalta piuhat repsikan paikalle ja yhdistivät ne kahteen viilaan. Kun toinen ajoi, toimi toinen katkojana hakaten viiloja yhteen. Oikea rytmi oli kuulemma helppo löytää.
Tipparellusta putosi kytkinpoljin lattialle. Ei kun tunkemaan T-paita pönkäksi, niin pysyi akselillaan kotiin asti.
Myöhemmin auto pysähtyi tielle -oli mennyt tankkaus myöhäiseksi, ja kaasari horaisi tyhjää. Perämoottorin letkupumpulla vaan kaasari täyteen ja menoksi.
Tipparellun penkit muuten olivat hapertunutta superlonia. Se pölisi niin, että koko auto oli täynnä pölyä. Vedin pressut penkkien päälle ja viimeistelin halvoilla penkinpäällisillä. Pitkän matkan jälkeen oli aina takamus hiessä, mutta parempi niinkin.
Mossessa päästi lämppärin hana solkenaan läpi, ja autossa oli aina kuuma. Tein puupaloista ja parista pultista+siipimutterista säädettävän "hanan", joka puristaa letkua kasaan. Koko komeus on teipattu repsikan jalkatilaan. Vielä ei ole syytä virallisempaan korjaukseen.
Ehkä uskomattomimmasta virityksestä luin vanhasta TM:stä. Kaveruksilla oli auto jättänyt korpeen. Vikana oli hajonneet katkojan kärjet, eikä varaosaa ollut. Takapaksissa oli johtoa ja pakki. Kaverit vetivät jakajalta piuhat repsikan paikalle ja yhdistivät ne kahteen viilaan. Kun toinen ajoi, toimi toinen katkojana hakaten viiloja yhteen. Oikea rytmi oli kuulemma helppo löytää.
Valokennolla toimivaa laskinta voi käyttää valaistusvoimakkuus mittarina.Koska virta näytön segmentteihin tulee kennolta niin virran kulutus kasvaa lineaarisesti näytössä olevien segmenttien lukumäärän mukaan.Verailun lähtökohtana voidaan pitää paikkaa jossa määrätty määrä segmenttejä suostuu olemaan "päällä".Näytön pimentyminen ei haittaa koska näytössä olevat luvut silyvät laskimen muistissa vaikka näyttö pimenee.Itse asiassa laskimella ei voi mitata varsinaista valaistusvoimakkuutta vaan jonkun valolähteen voimakkuutta toiseen valolähteeseen.Tietenkin jos haluaa todellisen valaistusvoimakkuuden niin täytyy käyttää oikeaa valaistusvoimakkuusmittaria vertailumittarina ja tehdä niistä talulukot segmentit vs. luksit.Nämäkään ei toimi kuin suht koht hämärässä.
Auton pensatankin tyhjentäminen vanhasta bensasta tankkia irroittamatta mekaanisella bensapumpulla varustetussa autossa:
Irroitetaan pensapumpulle tuleva letku ja laitetaan alle astia.Otetaan bensatankin korkki pois.Tilalle laitetaan samaan automerkkiin sopiva bensatankin korkki,johon porataan esim. 5mm:n reikä.Jos tankissa on ylimääräisiä letkuja niin ne tehdään virtaamattomiksi esim lukkopihdeillä.Lopuksi paineilmalla puhalletaan tankki tyhjäksi korkiin tehdyn reiän kautta.Jos haluaa hyvän tuloksen voi tankiin lorauttaa vähän tuorettakin bensaa.Vanhojen pitkään seisseitten autojen käynnistysongelmat johtuvat myös huonosta bensasta,jossa "aromit" ovat karanneet.
Irroitetaan pensapumpulle tuleva letku ja laitetaan alle astia.Otetaan bensatankin korkki pois.Tilalle laitetaan samaan automerkkiin sopiva bensatankin korkki,johon porataan esim. 5mm:n reikä.Jos tankissa on ylimääräisiä letkuja niin ne tehdään virtaamattomiksi esim lukkopihdeillä.Lopuksi paineilmalla puhalletaan tankki tyhjäksi korkiin tehdyn reiän kautta.Jos haluaa hyvän tuloksen voi tankiin lorauttaa vähän tuorettakin bensaa.Vanhojen pitkään seisseitten autojen käynnistysongelmat johtuvat myös huonosta bensasta,jossa "aromit" ovat karanneet.
Laikkakoneen teränirroituskytkentä,sähköinen.
Periaate:Teränirroitus perustuu massan hitauteen hiomalaikkaa kiinnipitävässä "mutterissa".Laikkakonetta pyöräytetään normaalia pyörimissuuntaa vastaan pari sekuntia ja niin moottorin ankkurin liikemomentti irroittaa laikan kiinnityksen.Toiminta löytyy paremman tasoisissa laikkakoneissa napin painalluksella.
Hommataan jostakin 2-napainen vaihtokytkin 230v ja virta-arvoltaan rakenneltavaa laikkakonetta vastaava.Vaihtokytkentä tehdään joko ankkuri- tai staattorivirtapiiriin.Kun virran suunta jommassa kummassa muuttuu niin muuttuu pyörimissuuntakin.
Laikkaa irroitettaessa laitetaan kytkin ko. asentoon ja käynnistetään hetkeksi kone...laikka irtoaa.Jos ei irtoa niin kiristysmutterin massaa on kasvatettava.Massan lisäyksessä on huomioitava tasapainotus.
Tahattomien suunnanmuutoksien estämiseksi suunnanvaihtokytkin kannattaa peittää jollakin suojalla.Muuten voi koneen ankkuri katketa,latashammaspyörät vaurioitua tai sulake palaa

Periaate:Teränirroitus perustuu massan hitauteen hiomalaikkaa kiinnipitävässä "mutterissa".Laikkakonetta pyöräytetään normaalia pyörimissuuntaa vastaan pari sekuntia ja niin moottorin ankkurin liikemomentti irroittaa laikan kiinnityksen.Toiminta löytyy paremman tasoisissa laikkakoneissa napin painalluksella.
Hommataan jostakin 2-napainen vaihtokytkin 230v ja virta-arvoltaan rakenneltavaa laikkakonetta vastaava.Vaihtokytkentä tehdään joko ankkuri- tai staattorivirtapiiriin.Kun virran suunta jommassa kummassa muuttuu niin muuttuu pyörimissuuntakin.
Laikkaa irroitettaessa laitetaan kytkin ko. asentoon ja käynnistetään hetkeksi kone...laikka irtoaa.Jos ei irtoa niin kiristysmutterin massaa on kasvatettava.Massan lisäyksessä on huomioitava tasapainotus.
Tahattomien suunnanmuutoksien estämiseksi suunnanvaihtokytkin kannattaa peittää jollakin suojalla.Muuten voi koneen ankkuri katketa,latashammaspyörät vaurioitua tai sulake palaa


No laikoista vielä tämmöinen:
Isot laikat riitävän paljon käytettynä käyvät pienempään laikkakoneseen.Ongelmana on se että pitäisi tietää milloin ne on riittävän pieniä.Maalataan isoon laikkakoneen kipinäsuojan sisäpinnalle esim halkaisijaltaan 115mm:n alue.Näin nähdään millon laikka käy pienempään koneeseen.Käytetyt laikat voi jemmata astiaan,jonka kannessa on laikalla tehty 115mm:n reikä...vrt. säästöpossu

Isot laikat riitävän paljon käytettynä käyvät pienempään laikkakoneseen.Ongelmana on se että pitäisi tietää milloin ne on riittävän pieniä.Maalataan isoon laikkakoneen kipinäsuojan sisäpinnalle esim halkaisijaltaan 115mm:n alue.Näin nähdään millon laikka käy pienempään koneeseen.Käytetyt laikat voi jemmata astiaan,jonka kannessa on laikalla tehty 115mm:n reikä...vrt. säästöpossu


Tuo saman tein kerran itsekkin.Jaska HKI kirjoitti:Laikkakoneesta puuttui istukanavain.Nurkista löytyi kitaväliltään 3mm pienempi avain,jolle en löytänyt käyttöä.Asetin avaimen ruuvipenkiin ja sahasin pesään viillon.Pajavasaralla hakkasin istukanavaimen kitavälin laikkakoneeseen sopivaksi.Sahanterän viiltoon täytehitsaus...no johan toimii![]()
No laikoista vielä tämmöinen:
Isot laikat riitävän paljon käytettynä käyvät pienempään laikkakoneseen.Ongelmana on se että pitäisi tietää milloin ne on riittävän pieniä.Maalataan isoon laikkakoneen kipinäsuojan sisäpinnalle esim halkaisijaltaan 115mm:n alue.Näin nähdään millon laikka käy pienempään koneeseen.Käytetyt laikat voi jemmata astiaan,jonka kannessa on laikalla tehty 115mm:n reikä...vrt. säästöpossu Laughing Laughing
Jos kaikki laikat on vähän liian isoja, niitä voi pienentää peltisaksilla.Sitten varovasti ajaa paksumpaan rautaan laikan pyöreäksi.
Ja kun laittaa laikan etikettipuoli koneeseen päin niin niin lähtee mutteri helpommin irti.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
3-vaiheisessa kontaktorissa jossa on sulkeutuvat ja avautuvat kärjet,sulkeutuvat kärjet palaneet:
Siirretään sulkeutuvien kärkien piuhat avautuvien kärkien paikalle.Otetaan yksi apurele jossa on sama kelajännite kuin rikkoutuneessa kontaktorissa.Rikkoutuneen kontaktorin ohjaus liitetään tähän apukontaktoriin.Apukontaktorin avautavalta koskettimelta vedetään ohjausjännite rikkoutuneen kontaktorin kelalle.
Kun apurele vetää niin ohjattava kontaktori päästää ja päävirrat menevät 3-vaiheisesti kulutuskohteeseen ja päinvastoin.Eli apureleellä tehtiin pääkontaktorin toiminta päinvastaiseksi koska sulkeutuvien kärkien tilalle otettiin avautuvat kärjet.
Jos sähkökaapissa ei ole tilaa apukontaktorille niin sen voi jättää "roikkumaan".
Siirretään sulkeutuvien kärkien piuhat avautuvien kärkien paikalle.Otetaan yksi apurele jossa on sama kelajännite kuin rikkoutuneessa kontaktorissa.Rikkoutuneen kontaktorin ohjaus liitetään tähän apukontaktoriin.Apukontaktorin avautavalta koskettimelta vedetään ohjausjännite rikkoutuneen kontaktorin kelalle.
Kun apurele vetää niin ohjattava kontaktori päästää ja päävirrat menevät 3-vaiheisesti kulutuskohteeseen ja päinvastoin.Eli apureleellä tehtiin pääkontaktorin toiminta päinvastaiseksi koska sulkeutuvien kärkien tilalle otettiin avautuvat kärjet.
Jos sähkökaapissa ei ole tilaa apukontaktorille niin sen voi jättää "roikkumaan".