köyhiä patentteja?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Köyhä ja halpa takaspoileri-pat. parantamaan auton down-forcea:

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
P-Setä
Viestit: 130
Liittynyt: 27.5.2006 0:28
Paikkakunta: Lempäälä

Lukon sulatuskonsti (vanha)

Viesti Kirjoittaja P-Setä »

Paa pari ehjää muovipussia sisäkkäin ja laske puolilleen lämpöstä vettä, tällä paketilla kun lämmität ovea lukon kohilta niin notkistuu jämähtäneet koneistot toimimaan.. ja lukkoöljyä perään niin aukeaa toistekin.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lukon sulatuskonsti (vanha)

Viesti Kirjoittaja AI »

P-Setä kirjoitti:Paa pari ehjää muovipussia sisäkkäin ja laske puolilleen lämpöstä vettä, tällä paketilla kun lämmität ovea lukon kohilta niin notkistuu jämähtäneet koneistot toimimaan.. ja lukkoöljyä perään niin aukeaa toistekin.
Torstaina kolme takakontin lukkoa tuli noin avattua. Tosin riitti ihan yksi leipäpussi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Skoda-patentteja:

Tehostettu jäähdytys: 1 2
Ajonestolaite (kai tuo kansi tuosta silti mukaan lähtee :))
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Käsipyyhekotelon korjaus kun katkennutta avainta ei saatu pois.
Porataan avain ja lukon haitat pois metalliporalla. Reikään sovitetaan puutappi.Puutapin päälle reikään ruuvilukitetta.Seuraavana päivänä merkitään tussilla tappiin ja peltiin liikerajat ja suunnat...AUKI><KIINNI.Toimii :lol:
=Shiguli=

Viesti Kirjoittaja =Shiguli= »

Kerran mopon konetta rassatessa hukkasin kytkimen irrotus akselien väliin tulevan kuulan. Sattu löytymään parikytä vastaavaa, kun löysin vanhan sähkömoottorin akselissa olevan laakerin.
Pave

Viesti Kirjoittaja Pave »

Onpa mainio viestiketju! Täytyy lukea kaikki viestit, niin säilyy taito pelata autojen kanssa.

Tipparellusta putosi kytkinpoljin lattialle. Ei kun tunkemaan T-paita pönkäksi, niin pysyi akselillaan kotiin asti.
Myöhemmin auto pysähtyi tielle -oli mennyt tankkaus myöhäiseksi, ja kaasari horaisi tyhjää. Perämoottorin letkupumpulla vaan kaasari täyteen ja menoksi.
Tipparellun penkit muuten olivat hapertunutta superlonia. Se pölisi niin, että koko auto oli täynnä pölyä. Vedin pressut penkkien päälle ja viimeistelin halvoilla penkinpäällisillä. Pitkän matkan jälkeen oli aina takamus hiessä, mutta parempi niinkin.
Mossessa päästi lämppärin hana solkenaan läpi, ja autossa oli aina kuuma. Tein puupaloista ja parista pultista+siipimutterista säädettävän "hanan", joka puristaa letkua kasaan. Koko komeus on teipattu repsikan jalkatilaan. Vielä ei ole syytä virallisempaan korjaukseen.

Ehkä uskomattomimmasta virityksestä luin vanhasta TM:stä. Kaveruksilla oli auto jättänyt korpeen. Vikana oli hajonneet katkojan kärjet, eikä varaosaa ollut. Takapaksissa oli johtoa ja pakki. Kaverit vetivät jakajalta piuhat repsikan paikalle ja yhdistivät ne kahteen viilaan. Kun toinen ajoi, toimi toinen katkojana hakaten viiloja yhteen. Oikea rytmi oli kuulemma helppo löytää.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Valokennolla toimivaa laskinta voi käyttää valaistusvoimakkuus mittarina.Koska virta näytön segmentteihin tulee kennolta niin virran kulutus kasvaa lineaarisesti näytössä olevien segmenttien lukumäärän mukaan.Verailun lähtökohtana voidaan pitää paikkaa jossa määrätty määrä segmenttejä suostuu olemaan "päällä".Näytön pimentyminen ei haittaa koska näytössä olevat luvut silyvät laskimen muistissa vaikka näyttö pimenee.Itse asiassa laskimella ei voi mitata varsinaista valaistusvoimakkuutta vaan jonkun valolähteen voimakkuutta toiseen valolähteeseen.Tietenkin jos haluaa todellisen valaistusvoimakkuuden niin täytyy käyttää oikeaa valaistusvoimakkuusmittaria vertailumittarina ja tehdä niistä talulukot segmentit vs. luksit.Nämäkään ei toimi kuin suht koht hämärässä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä Jaskalle pitäisi antaa jokin arvonimi tai vähintään kunniamerkki näistä patenteista. Niin suvereenisti on niksejä tipahdellut. Kateeksi käy tuollaista mielikuvitusta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Auton pensatankin tyhjentäminen vanhasta bensasta tankkia irroittamatta mekaanisella bensapumpulla varustetussa autossa:

Irroitetaan pensapumpulle tuleva letku ja laitetaan alle astia.Otetaan bensatankin korkki pois.Tilalle laitetaan samaan automerkkiin sopiva bensatankin korkki,johon porataan esim. 5mm:n reikä.Jos tankissa on ylimääräisiä letkuja niin ne tehdään virtaamattomiksi esim lukkopihdeillä.Lopuksi paineilmalla puhalletaan tankki tyhjäksi korkiin tehdyn reiän kautta.Jos haluaa hyvän tuloksen voi tankiin lorauttaa vähän tuorettakin bensaa.Vanhojen pitkään seisseitten autojen käynnistysongelmat johtuvat myös huonosta bensasta,jossa "aromit" ovat karanneet.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Laikkakoneesta puuttui istukanavain.Nurkista löytyi kitaväliltään 3mm pienempi avain,jolle en löytänyt käyttöä.Asetin avaimen ruuvipenkiin ja sahasin pesään viillon.Pajavasaralla hakkasin istukanavaimen kitavälin laikkakoneeseen sopivaksi.Sahanterän viiltoon täytehitsaus...no johan toimii :lol: :lol:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Laikkakoneen teränirroituskytkentä,sähköinen.

Periaate:Teränirroitus perustuu massan hitauteen hiomalaikkaa kiinnipitävässä "mutterissa".Laikkakonetta pyöräytetään normaalia pyörimissuuntaa vastaan pari sekuntia ja niin moottorin ankkurin liikemomentti irroittaa laikan kiinnityksen.Toiminta löytyy paremman tasoisissa laikkakoneissa napin painalluksella.

Hommataan jostakin 2-napainen vaihtokytkin 230v ja virta-arvoltaan rakenneltavaa laikkakonetta vastaava.Vaihtokytkentä tehdään joko ankkuri- tai staattorivirtapiiriin.Kun virran suunta jommassa kummassa muuttuu niin muuttuu pyörimissuuntakin.

Laikkaa irroitettaessa laitetaan kytkin ko. asentoon ja käynnistetään hetkeksi kone...laikka irtoaa.Jos ei irtoa niin kiristysmutterin massaa on kasvatettava.Massan lisäyksessä on huomioitava tasapainotus.

Tahattomien suunnanmuutoksien estämiseksi suunnanvaihtokytkin kannattaa peittää jollakin suojalla.Muuten voi koneen ankkuri katketa,latashammaspyörät vaurioitua tai sulake palaa :lol: :lol:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

No laikoista vielä tämmöinen:
Isot laikat riitävän paljon käytettynä käyvät pienempään laikkakoneseen.Ongelmana on se että pitäisi tietää milloin ne on riittävän pieniä.Maalataan isoon laikkakoneen kipinäsuojan sisäpinnalle esim halkaisijaltaan 115mm:n alue.Näin nähdään millon laikka käy pienempään koneeseen.Käytetyt laikat voi jemmata astiaan,jonka kannessa on laikalla tehty 115mm:n reikä...vrt. säästöpossu :lol: :lol:
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

Jaska HKI kirjoitti:Laikkakoneesta puuttui istukanavain.Nurkista löytyi kitaväliltään 3mm pienempi avain,jolle en löytänyt käyttöä.Asetin avaimen ruuvipenkiin ja sahasin pesään viillon.Pajavasaralla hakkasin istukanavaimen kitavälin laikkakoneeseen sopivaksi.Sahanterän viiltoon täytehitsaus...no johan toimii :lol: :lol:
Tuo saman tein kerran itsekkin.

No laikoista vielä tämmöinen:
Isot laikat riitävän paljon käytettynä käyvät pienempään laikkakoneseen.Ongelmana on se että pitäisi tietää milloin ne on riittävän pieniä.Maalataan isoon laikkakoneen kipinäsuojan sisäpinnalle esim halkaisijaltaan 115mm:n alue.Näin nähdään millon laikka käy pienempään koneeseen.Käytetyt laikat voi jemmata astiaan,jonka kannessa on laikalla tehty 115mm:n reikä...vrt. säästöpossu Laughing Laughing

Jos kaikki laikat on vähän liian isoja, niitä voi pienentää peltisaksilla.Sitten varovasti ajaa paksumpaan rautaan laikan pyöreäksi.
Ja kun laittaa laikan etikettipuoli koneeseen päin niin niin lähtee mutteri helpommin irti.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

3-vaiheisessa kontaktorissa jossa on sulkeutuvat ja avautuvat kärjet,sulkeutuvat kärjet palaneet:

Siirretään sulkeutuvien kärkien piuhat avautuvien kärkien paikalle.Otetaan yksi apurele jossa on sama kelajännite kuin rikkoutuneessa kontaktorissa.Rikkoutuneen kontaktorin ohjaus liitetään tähän apukontaktoriin.Apukontaktorin avautavalta koskettimelta vedetään ohjausjännite rikkoutuneen kontaktorin kelalle.

Kun apurele vetää niin ohjattava kontaktori päästää ja päävirrat menevät 3-vaiheisesti kulutuskohteeseen ja päinvastoin.Eli apureleellä tehtiin pääkontaktorin toiminta päinvastaiseksi koska sulkeutuvien kärkien tilalle otettiin avautuvat kärjet.

Jos sähkökaapissa ei ole tilaa apukontaktorille niin sen voi jättää "roikkumaan".
Vastaa Viestiin