Sivu 35/39

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 6:47
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niinpä niin. Öljypumpunkopan tiivistehän vaihtui loppukeväällä samalla kuin öljypohjankin. Sitäpä minäkin, että ei siellä enää kovin mintaa vaihtoehtoa vuotaviksi tiivisteiksi ole.

On vaan niin loputtoman väsyttävää ja masentavaa yrittää etsiä vikaa joka ei halua tulla löydetyksi. Kädettömäksi tässä itsensä tuntee. Ja jälleen kerran typeräksi. Aina hakkaamassa päätä johonkin seinään jos jonkinlaisen romun kanssa.

Saa nähdä miten tämän ajoneuvo-ongelman ratkaisen. Voisihan sitä taas pitää yhden talven lähes autotonta aikaa. Taisi olla muutama talvi sitten sellainen, kun kyllästyin FINEn temppuiluihin.

Liekö vielä kerran tehtävä se, että menee sinne nosturille ja yrittää siellä saada vuodon alkamaan. En tiedä. Vai pitäneekö uskoa, että VäliPala on nautittu ja on aika siirtyä muihin ruokiin.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 8:15
Kirjoittaja E.P.
Jokari kirjoitti:Taloudessa on kakkosautona tollanen Mazda 626 GD GLX-varusteilla. 12 venttiiliä ja kaasari. Vääntää iloisesti eikä tarvitse kiljuttaa niinkuin jotain perusjapsin 1,6-moottoria.
Useiden eri japsien kokemuksella selvästi tukevampi ajella kuin vaikka juuri 171-koppanen Carina. Jostain Sunnystä nyt puhumattakaan..
626 Matille ja Carinalle löytyy Nissanilta kilpailija, mallinimeltään Primera. Sunnyhän kilpailee Corollan ja 323 Matin kanssa, ja pärjää luokassaan mainiosti. Eikai eri merkkejä keskenään kannata vertailla niin, että valitsee verrokeiksi autoja eri kokoluokista.

Toytan kalliiseen hintaan kerroinkin syyn. Markkinointi. Hyvittivät ja hyvittävät merkkiliikkeissä aivan käsittämättömiä summia käytetystä Toyotasta, kun vaihtaa uuteen Toyotaan. Ja jotain yliluonnollista on siinä, miten ihmeellisen maineen Tojo on suomalaisten keskuudessa saanut. Olihan se pätevä merkki aikoinaan, mutta meni pilalle siinä vaiheessa, kun niitä Euroopan maissa alettiin tehdä, siinä vuosituhannen vaihteen paikkeilla. Kuten muutkin japanialaiset merkit. Nissanin kanssa saattaa joskus yllättää joidenkin varaosien hinta. Markkinointiin kun kuului tarkoitus ottaa halvalla myydyn auton vastapainoksi kalliimpia varaosia, ja huoltoja.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 10:05
Kirjoittaja tinuri
Eli onko mahdollista että se öljypumpun kotelo onkin jäänyt pikkuisen löysälle joltain kulmalta? Ja sitten lämmetessään tupsauttelee sitä öljyä ulos. Mutta onkos tätä vuotanutta öljyä koko lohkon korkeudella vai ainoastaan lohkon ala osassa? Ja oletko tarkastanut siinä pumpun ylä-osassa olevan venttiilin? Ettei vain siitä vuotaisi.

Ja kun kerran noita japseja muutkin kehuvat, niin kannan oman korteni ketoon. Hondiahan oli kaksi ennen Ladaa. Mukavia olivat ajaa, yllättävän varmoja lähtijöitä kovassakin pakkasessa ilman lämmityksiä. Tosin viimeisimmän kohdalla käyttö tyylistä (lue kuljettajasta) johtuvia vikoja alkoi ilmeentyä. En ala sen enempää kehumaan, kun se auton valinta on jokaiselle ihan henk.koht. asia.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 10:09
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mikä öljypumpun yläpuolella oleva venttiili? Tämä on ihan uutta jälleen.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 10:50
Kirjoittaja Pavlovits
Ostapa Satakymppi ja koeta pistää Jaskaa paremmaksi!

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 11:59
Kirjoittaja mikko853
Pavlovits kirjoitti:Ostapa Satakymppi ja koeta pistää Jaskaa paremmaksi!
Jahka oma Samara on saatu ajokuntoon niin täältä liikenee yksi sopiva ehdokas :lol:

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 12:12
Kirjoittaja Uitukki
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Vai pitäneekö uskoa, että VäliPala on nautittu ja on aika siirtyä muihin ruokiin.
Jos suosit perinteistä tekniikkaa niin kannattaa harkita 900 kaasari Saabia mutta ehdottomasti vitoslootalla. Vie maantieajossa samanlailla bensaa kuin takapotku Ladat mutta vääntöä löytyy ja pikkusen enämpi potkua muutenki. Ja tukeva ja lämmin ajaa talvellakin. Kaupunkiajossa syö sitten kuiten enemmän kuin Lada mutta taidat ajella enämpi maanteillä.

Toinen mistä on kokemusta oli 440 volvo 1,6-litran ruisku. Koneeltaan oli täysi kymppi mutta kori oli ruostevikainen ja kytkin juonitteli. Tuommoista voisin myös suositella mutta kannatta tsekata kunto tarkkaan ennen ostoa. Voisin sanoa että mainettaan parempi auto

Tai sitten otat jonkun niistä takapotkuistasi liikenteeseen. Valinnanvaraa ilmeisesti on :lol:

Jokatapauksessa hyvää joulua ja koita jaksaa :D

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 12:34
Kirjoittaja mush
No vähiin käy vuotokohdat, mutta jos hihna on kuiva, niin ei se ole oikein kampiakselin päästä voinut tulla.

nro 8 Samarasta puuttuu, muutenhan sen pitäisi olla tuon näköinen:
Kuva

Kuva

Ei siellä montaa vuotokohtaa voi olla, varsinkaan kun hihnan puoli pysyy kuivana, ellei itse pumpun välistä jostain lykkää. Ettei siellä ole mitään pientä halkeamaa tai huokosta josta se lykkäisi tavaraa ulos.

Ja autovalinnasta minun mielipide on, että jos satasien budjetilla autoa etsit, siihen on kenenkään huono sanoa mitään että osta tämä tai osta toi. Tuossa hintaluokassa ja iässä ovat jo niin yksilöitä, että moni muu asia ratkaisee ja loppupelissä se on kuitenkin enempi vähempi lottoa.

Hyvää Joulua joka tapauksessa, ja toivotaan että uusi vuosi on parempi autoiluvuosi.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 13:02
Kirjoittaja THI-900
Kyllä se vielä kuntoon tulee, löyty se meidän sähkövikakin, vaikka koville otti. 7 päivää pakkases meinas olla liikaa!

Mä voisin antaa pisteet kyllä Tojolle, jos joku huoleton peli pitää löytää. Kaverille ostin tuossa 89 mallisen E90 Hatchback Corollan, pieneki autoksi hyvä ajaa. Katsastusmies löysi siitä kyllä 8 reikää (plus pari lisää kun korjaili), mutta ne tuli tehtyä kotona ihan kahdessa päivässä (10 reikää & 16 paikkaa). Mutta siinä olikin kaikki korjattava mitä siitä löytyi. 1.3 12V ydinpommin kestävällä moottorilla. Kuluttaa sekalaisessa 7-7,5l/100km maantiellä 5,5-6l/100km. Vääntöä on yllättävän paljon japsiksi ihan alhaalta asti kiitos loistavan Aisanin juuttuvakurkkuisen kaasarin. Hinta tuolle oli 380€.

Lisäksi toinen kaveri ajoi samanmoisella pari vuotta ilman yhtään tekniikkavikaa!

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 14:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin SE venttiilikö on tuossa kuvassa tuo 8? Mikäs sen tarkoitus on? En ole tuollaista venttiiliä osannut havainnoida. Se voisi olla mahdollinen vuotokohta sijaintinsa puolesta.

Mutta kertokaas joku tuosta venttiilistä vähän lisää.

Hihna on kuiva, mutta jakopään uloin suojakotelo on sisältä öljyssä aina vuotojen jälkeen.

Kiitokset jälleen kerran kannustuksesta ja onnentoivotuksista.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 14:20
Kirjoittaja mush
Ekan kuvan 8 on 110:n öljyn pinnankorkeusanturi. Eli ei koske Samaraa.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 15:34
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onko tuo kyseinen venttiili sitten toisen kuvan no. 8?

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 15:58
Kirjoittaja mush
Todennäköisesti tätä venttiiliä tinuri tarkoitti. Sen tehtävä on säätää öljynpainetta, laskemalla liiat paineet pois. Vähän epätodennäköinen vuotokohde mielestäni, mutta toki mahdollinen.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 16:11
Kirjoittaja tinuri
Kyllä, juurikin tuo pikku kuvan 8 tarkoitin. Ja sen kiriminen taitaa onnistua (?) ilman hihnan irroitusta.

Mutta se että koppa on märkä sisältä, mutta ettei jakohihna ole märkä on kyllä mysteeri. Tietty jos niinkin hengetön ilmavirta, minkä hihna tuottaa, pitää sen kuivana? Pitääkö tässä mennä kohta itsekkin talliin katsomaan, että minkälainen se tila on jotta saa selvän kuvan.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 24.12.2010 16:22
Kirjoittaja THI-900
Mutta olisiko mahdollista että jossain olisi öljyjärjestelmässä olisi jossain tukos joka on joku roska joka on irtonainen (karstaa tms.), että ei aina tuki jotain kanavaa vaan silloin tällöin. :? Sitten kun tukos ilmenee, niin paineet nousee ja sitten öljy pruuttaa ulos sieltä mistä helpoiten pääsee.

Yhdess Mark II golfissa oli just tämmönen vika ja korjaantui kun pesi öljyjärjestelmän. Itse tuon pesun olen tehnyt niin että vanhojen öljyjen sekaan laitan puoli litraa riisseliä ja annan käy hieman korotettua tyhjäkänti puolisen tuntia. Sitten öljyt pois ja uudet tilalle. Omalla vastuulla tietenkin, jos tätä sitten koitat.