Sivu 35/42

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 31.7.2015 19:36
Kirjoittaja veli samara
Nyt pääsin vasta laittamaan jakopäätä. Miten saan ketjun helpoiten pois ja uuden tilalle? Venakoppa ja jakokoppa on irti tottakai, ja nokkapyörä. Mitäs sitten?

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 31.7.2015 20:54
Kirjoittaja Jokari
Ketjunkiristin irti kokonaan. Apuakselin ratas irti kanssa muuten ei ketjua saa pois. Kampuran rattaan vierestä myös se ketjun hyppäämisen estävä tatti pois. Loppu lienee aika itsestäänselvää. :lol:

Niitä nokan ja apuakselin rattaiden lukituslevyjä ei kannata käyttää uudelleen, lukite tilalle... :shock:

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 1.8.2015 19:33
Kirjoittaja veli samara
Kiristin oli irti. Apuakselin rattaan otin pois niin sain ketin pois. Nyt olis rojut paikoillaan, mutta syyläriä pitää puukottaa että mahtuu. Ja vesiletkut vaihtaa.

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 9.8.2015 16:25
Kirjoittaja veli samara
Mikäs tuon automaatti kiristimen toiminta periaate on? Mietin että se 17mm ruuvi tiukata kiinni vai?

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 9.8.2015 22:54
Kirjoittaja Akettaja
Automaatti kiristin minkä itelle asensin toimi ainakin kun vaan pulttas lohkon kylkeen kiinni pienoinen sokka pois jolloin jousi vapauttaa kiristimen ja alkaa painamaan jakoketjua sitten vaan tais olla kuuskulma pultti joka siihen kiristimen reikään kiinni suojaks. Varmaankin kaikissa vastaava toiminta periaate.

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 10.8.2015 7:13
Kirjoittaja pressa
Kuva
1 - mutteri cap;
2 - kiristin elin;
3 - pin;
4 - spring ring;
5 - spring mäntä;
6 - pesin;
7 - mäntä;
8 - keväällä;
9 - krakkausyksikkö;
10 - lukkorengas

Eli kun löyhdytät mutteria 1 niin silloin kiristimen lukituskara 9 löystyy ja kiristin pääsee kiristämään, sitten mutteri 1 kiinni.
Ja jos edelliset omistajat ovat kiristäneet mutterin 1 liian tiukalle niin saattaa olla että liuku 3 ei luistakkaan karan 9 läpi eikä kiristin toimi. Ja toki jos ketju on oikein venynyt niin silloinkin voi olla ettei vara riitä. Toki kiristimen pieni pidentäminen hitsaamalla on helppoa.
Kiristimen voi ottaa pois lohkosta ja mutteri 1 löysällä kokeilla painella pöytää vasten että liikkuuko kiristin (siis painetaan sisään ja todetaan että jousivoimalla palautuu).

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 10.8.2015 12:16
Kirjoittaja veli samara
Kiristin on uusi ja ketjukin myös. Vanhan mallin kiristin toimii juurikin noin. Mutta tästä automaatti toimisesta ei ole tietoa. Mansesta ostettu

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 10.8.2015 12:47
Kirjoittaja veli samara
Akettaja kirjoitti:Automaatti kiristin minkä itelle asensin toimi ainakin kun vaan pulttas lohkon kylkeen kiinni pienoinen sokka pois jolloin jousi vapauttaa kiristimen ja alkaa painamaan jakoketjua sitten vaan tais olla kuuskulma pultti joka siihen kiristimen reikään kiinni suojaks. Varmaankin kaikissa vastaava toiminta periaate.
Näin minäkin sen ajattelin.

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 10.8.2015 23:28
Kirjoittaja veli samara
Joku siellä on nyt vituillaan kun jakopää rämisee ihan helvatasti kun tulee moottorijarrutus. Mikä siellä voi olla pielessä kun kaikki osat on uusia? Kuullostaa siis siltä että ketju olis todella löysällä.

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 10.8.2015 23:51
Kirjoittaja Mara
Liikkuuko kiristinkenkä?
Jossain tarvikkeissa on niin tiukat paikat, ettei välttämättä kiristin jaksa painaa.

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 11.8.2015 7:55
Kirjoittaja veli samara
Liikkui silloin kun asensin sen. Mutta pitää tarkastaa sekin. Kokeilen myös vanhaa kiristintä jos uudessa joku häikkä. Jos ei tuolla muutu niin avattava taas koko jakopää. :(

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 11.8.2015 16:42
Kirjoittaja pressa
Onko kiristin riittävän pitkä? eli onko kantta/lohkoa laskettu rankasti jolloin ketju jää liian pitkäksi? Paina laaharia ketjua vasten (ensin toki ne ketjun löysät laaharin puolelle) ja mittaa, sitten tarkistat onko kiristin riittävä vai pitääkö jatkaa.

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 11.8.2015 16:48
Kirjoittaja veli samara
Kanteen ei ole tehty mitään muutoksia. Tässä on vielä korkeampi 1200-1600 kansikin paikoillaan, eli ketjussä vähemmän löysää mitä vakio 1700 koneessa. Kiristin kenkä oli kyllä hieman erinäköinen kuin pois otettu. Hieman kaarevampi ja lyhyempi, mutta muutoin samanlainen.
myös syyläri on uusi ja sekin teki temppuja. sammutin auton pihaan, niin nesteet tuli paisuntasäiliön korkin välistä pihalle. Nyt paisari ja syyläri on piripintaan täynnä :shock: Täytin syylärin täyteen ja paisarin mix-max merkkien väliin, kun syylärin vaihdoin. Mikäs ihme Ja jarrut rupes laahaamaan todenteolla. Katsastuksessa eikä penkityksesen aikana tullut mitään ongelmia, nyt sitten jakopäärempan jälkeen kaikki viat :(

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 12.8.2015 10:58
Kirjoittaja Stuba
Laita suosiolla se ratasketjunkiristin niin ei tarvi leikkiä... :)

Mites jakokopan kiinnitys pultit/pinnapultit? Meinaan jos liian pitkät niin ottaa kiristinkenkään kiinni ja ketju ei kiristy kunnolla.

Re: VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 12.8.2015 19:08
Kirjoittaja veli samara
Stuba kirjoitti:Laita suosiolla se ratasketjunkiristin niin ei tarvi leikkiä... :)

Mites jakokopan kiinnitys pultit/pinnapultit? Meinaan jos liian pitkät niin ottaa kiristinkenkään kiinni ja ketju ei kiristy kunnolla.
Oli rataskiristimet loppu mansesta, olisin sellaiset muutoin ottanut. vakio pulteilla kasattu jakokoppa