VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Korjausopas on hyvä apu, mutta sittenkin kannattaa käyttää myös omaa harkintaa. Korjausoppaiden mukaan voi hanskalokeron valonkin vaihtoon olla tarpeen irroittaa akunkenkä, sekä tyhjentää tankki. :)
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

E.P. kirjoitti:Korjausopas on hyvä apu, mutta sittenkin kannattaa käyttää myös omaa harkintaa. Korjausoppaiden mukaan voi hanskalokeron valonkin vaihtoon olla tarpeen irroittaa akunkenkä, sekä tyhjentää tankki. :)
Mitä eikö niin muka oikeesti tartte tehä??!! Minä oon aina tyhjentäny tankin ja vienyt akun 100 metrin päähän polttimoa vaihtaessani! :D

Ainut ongelma mikä nyt tuli kun moottorin oli jo irti, 38mm hylsyn puuttuminen! Kampiakselin hihnapyörää ei saa millään irti ilman 38mm hylsyä!

Mutta nyt se kone on tosiaan irti, tässä kuvia: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 018&pos=38 ja http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 018&pos=34
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

mä oon aena hakenu naapurista farmilta vähänkään järeemmän kokoset avaimet mitä ei iteltä löydy... ois toki helpottanu kun löysänny sen kun kone vielä paikallaan.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Se että kone on irti, on etu verrattuna siihen että kone on kiinni tuon mutterin avaamisen kannalta. Miksi? No käyttäkää päätänne...

Eikä sitä hylsyäkään tartte ostaa kuin kerran, ja vinkkinä Motonetistä saa edullisesti jos työkalukaupan vajaa kolmenkympin hinta maistuu liian suolaiselta.

Saa olla kyllä melkoinen suvituulen nussima vinkuheinä että vakiokorkuisenkaan Ladan alle mahtuu tekemään pakolliset koneen irroitusta valmistelevat toimenpiteet, mutta mikäs minä olen siitä sanomaan jos niin haluaa tehdä. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Löysin liiteristä varmaan sata vuotta vanhan tuumakokoisen kiintoavaimen joka siihen mutteriin kävi, eli sain sen auki.
Purin aamutuimaan jo koneesta pois kampiakselin ja kiertokanget.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Puhdistin tänään lohkosta kaikki paskat mitkä vaan PÖ:llä lähti pois. Mukavampi käsitella kun ei paskaannu kädetkään yhtä pahasti kuin
ilman puhdistusta!

Eilen tuli myös rompetorilla käytyä, ostin 2 kpl ajovalonpolttimoita ja Leningrad 4 valotusmittarin.
Ja kiitokset Team Perseauki Racingille joka toi sinne minulle myymänsä Nappiksen oikeastaan uuden orkkisumpion!
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko sinulla muitakin kuin Nappiksen orkkisumpioita? Miten määritellään Nappisumpioissa orkkis ja tarvike?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Orkkisumpio= Hehkulamppu umpio, valmistettu Neuvostoliitossa tai Tsekkoslovakiassa ja lasin on oltava kupera.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Onhan noita suorilla laseillakin olevia, ainakin 7" pyöreitä. Hellan tekeleet ainakin ovat suoralla lasilla.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko Nappikseen muunkin mallisia laseja kun kuperia? Entä muilla kuin hehkulampuilla olevia polttimoita? Kuulostaisi hurjalta tuningilta jos lasi olisi kovera tai tasainen. Ovatko perushalogenit hehkulamppuja? Kyseltävä on kun ei älyä?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ovatko perushalogenit hehkulamppuja?
Eivät ole, vaan ne ovat H4 halogeenilamppuja.

Käsittääkseni niitä umpioita vaihdettiin maahantuojalla suoralasiksi H4 umpioksi, alunperin tehtaalta tullessa
niissä oli epäsymmetriset ajovalot hehkulamppu-umpioilla. Ensimmäisiin Nappis malleihin H4sia ei maahantuojalla asennettu.
Mutta myöhemmin kyllä, tämä tieto perustuu naapurin kertomuksiin joka oli 70-80 luvuilla Jyväskylän Konelassa töissä.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

lada.h.s kirjoitti:Käsittääkseni niitä umpioita vaihdettiin maahantuojalla suoralasiksi H4 umpioksi, alunperin tehtaalta tullessa niissä oli epäsymmetriset ajovalot hehkulamppu-umpioilla. Ensimmäisiin Nappis malleihin H4sia ei maahantuojalla asennettu.
Mutta myöhemmin kyllä, tämä tieto perustuu naapurin kertomuksiin joka oli 70-80 luvuilla Jyväskylän Konelassa töissä.
Siis tarkoitako että kaikki kuperalasiset olisivat hehkulampuilla? Jos näin niin taidat olla väärässä. Meillä on toisella puolella kupera ja toisella tasainen. Tämä tasainen on ilmeisesti tarvike ja siinä teksti H4. Kupera pitäisi olla orggis ja siinä on teksti HALOGEN.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Uitukki kirjoitti:Siis tarkoitako että kaikki kuperalasiset olisivat hehkulampuilla?
Ei tarkoita mutta useasti näin.
Harvemmin on tullut vastaan alkuperäisiä CCCP valmisteisia Halogen umpioita, mutta olen niitä jossain kuvissa nähnyt.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Liekö "alkuperäiset" venäläisvalmisteiset umpiot kategoriassa orginaali?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ja kaikkihan eivät ole edes olleet originaaleina CCCP-valmisteisia. Lemmen orkkis umpiot olivat Tsekkoslovakiassa valmistettuja, nämähän olivat jo H4:set.

Isoveli teettänyt osan töistä ja samalla tukenut pikkuveljiään.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Vastaa Viestiin