Sivu 36/48
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 6.1.2011 18:42
Kirjoittaja E.P.
Korjausopas on hyvä apu, mutta sittenkin kannattaa käyttää myös omaa harkintaa. Korjausoppaiden mukaan voi hanskalokeron valonkin vaihtoon olla tarpeen irroittaa akunkenkä, sekä tyhjentää tankki.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.1.2011 8:14
Kirjoittaja lada.h.s
E.P. kirjoitti:Korjausopas on hyvä apu, mutta sittenkin kannattaa käyttää myös omaa harkintaa. Korjausoppaiden mukaan voi hanskalokeron valonkin vaihtoon olla tarpeen irroittaa akunkenkä, sekä tyhjentää tankki.

Mitä eikö niin muka oikeesti tartte tehä??!! Minä oon aina tyhjentäny tankin ja vienyt akun 100 metrin päähän polttimoa vaihtaessani!
Ainut ongelma mikä nyt tuli kun moottorin oli jo irti, 38mm hylsyn puuttuminen! Kampiakselin hihnapyörää ei saa millään irti ilman 38mm hylsyä!
Mutta nyt se kone on tosiaan irti, tässä kuvia:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 018&pos=38 ja
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 018&pos=34
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.1.2011 9:32
Kirjoittaja pvdriver
mä oon aena hakenu naapurista farmilta vähänkään järeemmän kokoset avaimet mitä ei iteltä löydy... ois toki helpottanu kun löysänny sen kun kone vielä paikallaan.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.1.2011 10:08
Kirjoittaja Jokari
Se että kone on irti, on etu verrattuna siihen että kone on kiinni tuon mutterin avaamisen kannalta. Miksi? No käyttäkää päätänne...
Eikä sitä hylsyäkään tartte ostaa kuin kerran, ja vinkkinä Motonetistä saa edullisesti jos työkalukaupan vajaa kolmenkympin hinta maistuu liian suolaiselta.
Saa olla kyllä melkoinen suvituulen nussima vinkuheinä että vakiokorkuisenkaan Ladan alle mahtuu tekemään pakolliset koneen irroitusta valmistelevat toimenpiteet, mutta mikäs minä olen siitä sanomaan jos niin haluaa tehdä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.1.2011 12:48
Kirjoittaja lada.h.s
Löysin liiteristä varmaan sata vuotta vanhan tuumakokoisen kiintoavaimen joka siihen mutteriin kävi, eli sain sen auki.
Purin aamutuimaan jo koneesta pois kampiakselin ja kiertokanget.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 9.1.2011 20:48
Kirjoittaja lada.h.s
Puhdistin tänään lohkosta kaikki paskat mitkä vaan PÖ:llä lähti pois. Mukavampi käsitella kun ei paskaannu kädetkään yhtä pahasti kuin
ilman puhdistusta!
Eilen tuli myös rompetorilla käytyä, ostin 2 kpl ajovalonpolttimoita ja Leningrad 4 valotusmittarin.
Ja kiitokset Team Perseauki Racingille joka toi sinne minulle myymänsä Nappiksen oikeastaan uuden orkkisumpion!
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 9.1.2011 20:56
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onko sinulla muitakin kuin Nappiksen orkkisumpioita? Miten määritellään Nappisumpioissa orkkis ja tarvike?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.1.2011 6:55
Kirjoittaja lada.h.s
Orkkisumpio= Hehkulamppu umpio, valmistettu Neuvostoliitossa tai Tsekkoslovakiassa ja lasin on oltava kupera.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.1.2011 7:46
Kirjoittaja Jaakkima
Onhan noita suorilla laseillakin olevia, ainakin 7" pyöreitä. Hellan tekeleet ainakin ovat suoralla lasilla.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.1.2011 7:47
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onko Nappikseen muunkin mallisia laseja kun kuperia? Entä muilla kuin hehkulampuilla olevia polttimoita? Kuulostaisi hurjalta tuningilta jos lasi olisi kovera tai tasainen. Ovatko perushalogenit hehkulamppuja? Kyseltävä on kun ei älyä?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.1.2011 11:35
Kirjoittaja lada.h.s
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ovatko perushalogenit hehkulamppuja?
Eivät ole, vaan ne ovat H4 halogeenilamppuja.
Käsittääkseni niitä umpioita vaihdettiin maahantuojalla suoralasiksi H4 umpioksi, alunperin tehtaalta tullessa
niissä oli epäsymmetriset ajovalot hehkulamppu-umpioilla. Ensimmäisiin Nappis malleihin H4sia ei maahantuojalla asennettu.
Mutta myöhemmin kyllä, tämä tieto perustuu naapurin kertomuksiin joka oli 70-80 luvuilla Jyväskylän Konelassa töissä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.1.2011 16:38
Kirjoittaja Uitukki
lada.h.s kirjoitti:Käsittääkseni niitä umpioita vaihdettiin maahantuojalla suoralasiksi H4 umpioksi, alunperin tehtaalta tullessa niissä oli epäsymmetriset ajovalot hehkulamppu-umpioilla. Ensimmäisiin Nappis malleihin H4sia ei maahantuojalla asennettu.
Mutta myöhemmin kyllä, tämä tieto perustuu naapurin kertomuksiin joka oli 70-80 luvuilla Jyväskylän Konelassa töissä.
Siis tarkoitako että kaikki kuperalasiset olisivat hehkulampuilla? Jos näin niin taidat olla väärässä. Meillä on toisella puolella kupera ja toisella tasainen. Tämä tasainen on ilmeisesti tarvike ja siinä teksti H4. Kupera pitäisi olla orggis ja siinä on teksti HALOGEN.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.1.2011 17:40
Kirjoittaja lada.h.s
Uitukki kirjoitti:Siis tarkoitako että kaikki kuperalasiset olisivat hehkulampuilla?
Ei tarkoita mutta useasti näin.
Harvemmin on tullut vastaan alkuperäisiä CCCP valmisteisia Halogen umpioita, mutta olen niitä jossain kuvissa nähnyt.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.1.2011 17:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Liekö "alkuperäiset" venäläisvalmisteiset umpiot kategoriassa orginaali?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.1.2011 18:06
Kirjoittaja Jaakkima
Ja kaikkihan eivät ole edes olleet originaaleina CCCP-valmisteisia. Lemmen orkkis umpiot olivat Tsekkoslovakiassa valmistettuja, nämähän olivat jo H4:set.
Isoveli teettänyt osan töistä ja samalla tukenut pikkuveljiään.