Sivu 36/110

Lähetetty: 1.12.2006 15:11
Kirjoittaja köhmä
Jaska HKI kirjoitti:Lattaraudasta tehdyt rappurallit ovat jäätyneenä petollisen liukkaita.Kenkä luistaa niissä lattaraudan suuntaan.Ongelman voi poistaa kun vetää laikkakoneella poikkisuunnassa lattarautoihin urat.Urien väleiksi sentti riittänee.Näin olen tehnyt monessa paikassa,eikä kukaan ole tullut valittamaan.
Vielä tähän yks semmonen modifikaatiomalli eli laitetaan urien väliksi vaikkapa 2 tai 3 senttiä ja näiden urien välille noin puoleen väliin hitsataan semmoset kohollaolevat pisteet. Koska urat eivät ole syvät eikä pisteet vastaavasti korkeat, niin lopputuloksenakaan ei ole semmonen "piikkimatto".

Lähetetty: 1.12.2006 17:27
Kirjoittaja Jaska HKI
Moottoripyörän kaasukahvasta tein suojan talttaan,jolla availen moskan kanssa 200l:n peltitynnyreitä.Sika silikonia kahvan ja taltan väliin niin siinä se on.Kumikahva vaimentaa myös iskuja jotka välittyvät lyödessä.

Lähetetty: 2.12.2006 22:42
Kirjoittaja corona
Lähetkö Jaska joskus kaljoille, olis mukava tuntea mies, jolla on ratkaisu kaikkeen.

Lähetetty: 4.12.2006 20:08
Kirjoittaja Jaska HKI
Painavan oven korottaminen yksin silloin kun se hankaa kynnykseen:

Kiilataan ovi muutama milli ylös.Mitataan työntömitalla saranatapin paksuus.Otetaan yhtämonta prikkaa kuin saranoita on ja sahataan prikoista saranatapin paksuinen kaistale pois.Työnnetään sahatut prikat saranoiden väliin.Paikallaanpysyminen varmistetaan hitsaamalla pienet heftit prikkaan ja saranaan .Jos hefti menee myös toiseen saranapuoliskoon niin hiotaan pois.Nostetaan ovea vielä hieman ja rasvataan liukupinta.Katsotaan että ovi menee kiinni kantamatta.

Lähetetty: 4.12.2006 20:17
Kirjoittaja Jaska HKI
Roikkuvan saunanoven korjaus.Saunan ovi joutuu koville lämpörasituksen ja ravistumisen takia.

Nostetaan ovi irti ja juntataan se nurkka edellä kovaan alustaan joka on pisin (oven kahvan puolimainen alareuna).Ristimittauksella todetaan oven muoto.Naulataan lisänauloja oven tukevuuden ylläpitämiseksi.Poikkimitta yläsaranan puolelta alalaitaan saa olla hieman pienempi,koska ovi kuitenkin hieman laskeutuu.

Lähetetty: 6.12.2006 11:30
Kirjoittaja Jaska HKI
Kinokseen jäätyneen kumikaapelin irroitus.

Irroitetaan kaapeleista pistotulpat.Laitetaan toinen pää oikosulkuun ja syötetään hitsausvirtaa kaapelin läpi sarjavastusta apuna käyttäen.Kaapelin maksimivirtataulukoista näkee maksimivirran,joita voi hieman ylittää koska jäähdytys on hyvä.Lämmetessään kaapeli sulattaa onkalon,jonka kautta se voidaan nykäistä pois.Jos kysymyksessä on hitsausvirtakaapeli niin paluuvirtaa varten on vedettävä kinoksen ohi toinen hitsausvirtakaapeli.Jos kysymyksessä on 3-vaiheinen kaapeli niin viidestä johtimesta saa kytkettyä kaksi paria ja näin saadaan lämpötehoa W/m kasvatettua.

Lähetetty: 6.12.2006 18:59
Kirjoittaja köhmä
Heh, Jaska se vaan jaksaa hyviä konsteja jaella. Sietäisit saada kutsun edes linnanjuhliin patenttien johdosta :)

Onko kaikki keksinnöt muuten käytännössä kokeiltuja, vai onko osa vain teoriaa??

Lähetetty: 6.12.2006 19:13
Kirjoittaja Jaska HKI
Suurin osa kokeiltuja,osa niin hyvin mietittyjä että ne ovat lähes "valmiita".Sellaisissa työpaikoissa,joissa oli aloitetoimikunta niin kiusasin heitä "hulluuden" partaalle :lol: :lol:

Lähetetty: 6.12.2006 19:33
Kirjoittaja köhmä
En epäile, että aloitetoimikunta on ruuhkautunut ansiostasi.

Toisaalta nykyjään on pula kaltaisistasi aivojen käyttäjistä monellakin työpaikalla. Kun on kiire, niin vaan tehdään/suoritetaan, eikä yhtään keritä ajatella sen enempää.

Keep on rolling!!

Lähetetty: 6.12.2006 20:33
Kirjoittaja Jaska HKI
Autoa hitsatessa on hyvä ylipaineistaa auto.Kun laittaa pölynimurin poistosta putken auton sisään niin hitsaushuurut eivät tartu auton sisustukseen.Tietenkin imurin ptää saada raikasta ilmaa jotta homma toimisi.

Lähetetty: 7.12.2006 16:29
Kirjoittaja Jaska HKI
Etuvetoinen polkupyörä:
Ideana on kääntää pyörän kulkusuuntaa siten,että takapäästä tehdään etupää ja etupäästä takapää.Nk. takapäätä ohjaamalla kuten trukeissa saadaan kulkusuuntaa muutettua.

Oteteaan pyörän keskiö irti ja käännetään toisinpäin.Takavannekkin käännetään tosinpäin.Ketjusuoja poistetaan.Satula hitsataan lähelle sitä paikkaa,missä oli ennen ohjaustanko.Satulaputken paikalle laitetaan ohjaustanko,joka nivelletään herkällä laakerilla.Ohjainkannattimeen hitsataan vipu.Tästä vivusta lähtee tanko joka kulkee ajajan jalkojen välistä toiseen tankoon,joka taas on hitsattu alkuperäiseen ohjausniveleeseen.Tanko kulkee ristissä pyörän runkoon nähden.Kun ohjaustankoa kääntää oikealle niin takapyörä kääntyy vasemmalle ja vahvan teorian mukaan pyörä kääntyy oikealle.

...eihän se niin mennyt :lol: :lol: .Jotenkin pääkopassa oleva tasapainoelin ei hyväksynyt teoriaani,enkä päässyt pyörällä pystyssä kahta metriä pitemmälle.Kaverit lupasivat työntää riittävän alkuvauhdin alkunopeuden saavuttamiseksi,josta kieltäydyin kohteliaasti.

Todella epäonnistunut köyhä patentti.

Lähetetty: 7.12.2006 20:05
Kirjoittaja ff8728
Odotan mielenkiinnolla koska jaska ratkaisee viistoperä satakympin tavarasäiliön vesiongelman :o Vettä vaan kerääntyy peräkontin kuskinpuoleiseen syvennykseen. Katselin tänään perävalojen tiivistyksiä vähän "sillä silmällä".

Lähetetty: 8.12.2006 7:59
Kirjoittaja Kontio
Jaska HKI kirjoitti:Etuvetoinen polkupyörä:
Ideana on kääntää pyörän kulkusuuntaa siten,että takapäästä tehdään etupää ja etupäästä takapää.Nk. takapäätä ohjaamalla kuten trukeissa saadaan kulkusuuntaa muutettua.

Oteteaan pyörän keskiö irti ja käännetään toisinpäin.Takavannekkin käännetään tosinpäin.Ketjusuoja poistetaan.Satula hitsataan lähelle sitä paikkaa,missä oli ennen ohjaustanko.Satulaputken paikalle laitetaan ohjaustanko,joka nivelletään herkällä laakerilla.Ohjainkannattimeen hitsataan vipu.Tästä vivusta lähtee tanko joka kulkee ajajan jalkojen välistä toiseen tankoon,joka taas on hitsattu alkuperäiseen ohjausniveleeseen.Tanko kulkee ristissä pyörän runkoon nähden.Kun ohjaustankoa kääntää oikealle niin takapyörä kääntyy vasemmalle ja vahvan teorian mukaan pyörä kääntyy oikealle.

...eihän se niin mennyt :lol: :lol: .Jotenkin pääkopassa oleva tasapainoelin ei hyväksynyt teoriaani,enkä päässyt pyörällä pystyssä kahta metriä pitemmälle.Kaverit lupasivat työntää riittävän alkuvauhdin alkunopeuden saavuttamiseksi,josta kieltäydyin kohteliaasti.

Todella epäonnistunut köyhä patentti.
Sun pitää myydä se polkupyörä museoon niin saat vielä hyvät rahat :lol:
Laita pidempi akseli sinne kääntyvään takapäähän ja renkaat kummallekkin puolelle haarukkaa niin pitäis pysyä pystyssä :roll:

Lähetetty: 8.12.2006 10:56
Kirjoittaja Pavlovits
Kyllä se ikiliikkujakin sieltä vielä tulee.

Lähetetty: 8.12.2006 12:12
Kirjoittaja raul
On toi Jaska aikamoinen keksijä peloton :shock: 8)