Sivu 37/78

1972

Lähetetty: 13.6.2010 8:49
Kirjoittaja AI
OY-Ladalla eilen tein työajot. Todella hienosti toimii kaasutin "uudella" kiihdytyspumpun kalvolla. Melkein pitäisi tuo orkkiskaasutin laittaa 1970:een ja se Weber tähän OY:hyn. Painelaakerikin on hiljentynyt käytön myötä, jonkinasteinen kahina sieltä vielä kuuluu mutta jyrinät ja vinkaukset ovat loppuneet.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 17.6.2010 7:53
Kirjoittaja AI
OY-Ladan alle ei töissä ole enää tarvetta laittaa pahvia, ei valuta öljyä. On se vaan hyvää ainetta toi 10W30 mineraaliöljy! Kirpputorilta 30 €urolla ostamani soittimen laitoin paikoilleen ja parisen tuntia tässä sitä on tullut kuunneltua ja ihan toimiva kampe on.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 18.6.2010 20:04
Kirjoittaja AI
Kaunotarta tuli tänään laitettua kuntoon oikein urakalla. Vilkut toimii, uusi pesunestesäiliö pumppuineen on asennettu, eikä sittenkään kunnolla vesi tullut lasille, suuttimissa jotkut ihme kupariprikkapatentit laitettu niiden muovisysteemien tilalle jotka hapettuneet kiinni. Laittelin uudet suuttimet ja nyt tulee kuskin puolelle kunnolla vettä, oikealle joten kuten. Töötti tuli kuntoon rattia vaihtamalla ja vielä akun kiinnitysrauta tuli laitettua paikoilleen. Venäjältä tuotu uusi ei käynytkään kun koukut olivat kaksi senttiä liian lyhyet! Piti lainata museoraadon kiinnitysrautaa. Vielä jäi kaasuttimen vipuun peltinippeli laittamatta jolla vivut pysyvät toisissaan kiinni, sellaisia uusia jossain on mutten löytänyt. Muuten Lada olisi nyt valmis lähtemään hitsattavaksi.

1971 Lada tuli eilen Kouvolasta hitsauksesta. Oli saanut hitsari kahdeksan vuotta vanhan pakoputken etupätkän rikottua. Aika rankan näköinen laite on kun sitä ei reiluun viikkoon ole nähnyt...

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 18.6.2010 20:06
Kirjoittaja lada.h.s
Kuinkas se sillä tavalla oli saatu rikottua??

1972

Lähetetty: 20.6.2010 8:13
Kirjoittaja AI
Outo vika ilmaantui OY-Ladaan eilen. Aina käynnistäessä se päästää kamalan vinkaisun, alkaa jo startin pyöriessä ja jatkuu noin sekunnin ajan kun kone lähtee käymään. Painelaakeri se ei ole kun tekee saman vapaalla kytkin ylhäällä. Öljynpuutetta koneessakaan ei liene kun jos sammuttaa ja käynnistää välittömästi uudestaan se vinkaisee myös. Ja laturin hihna on kireällä eikä ropelli pyöri käsin eli ei luista. Ja ihmeelliseksi vian tekee se että ylämäessä käynnistäessä ei vingu. Ajaessa ei siis kuulu yhtään mitään. Ideoita?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 20.6.2010 8:27
Kirjoittaja Jusu
Startissa joku pusla kuiva ja rääkäsee?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 20.6.2010 10:05
Kirjoittaja AI
Vaan kun rääkyy vielä sekunnin verran starttauksen jälkeenkin.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 20.6.2010 10:15
Kirjoittaja pressa
startin pendiksrata jää pyörimään. Purkaus puhdistus voitelu...

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 22.6.2010 7:45
Kirjoittaja AI
1971 (tai ehkä 1972 Kaunotar) sai uudet venäläiset talvirenkaat, Nokian 5. Ei enää 155/80 tai 165/80 kokoa valmisteta 13-tuumaisena, piti sitten ottaa 175/70. Maksoivat saman mitä combin myynnistä sain.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 25.6.2010 7:35
Kirjoittaja AI
Eilen pitkästä aikaa Ladalla ajoin. Kylläpä se tuntui matolaatikolta kun pihasta lähti. Mutta pirun hyvä sillä on peruutella kun taakse näkeekin jotain. 1970 siis oli kyseessä.

1972 Kaunotar sai eilen uuden tekniikan. Ostin 1700i:n vuodelta 1997. Ajettu vajaat 84 tkm ja kaikki toimii vilkun palautusta lukuunottamatta ja kellosta puuttuu nuppi jolla sen saisi aikaan. Katsastettukin kaksi päivää sitten (tänään siis kolme päivää sitten). Maalipinta hieman haalistunut ja pari pikkulommoa jotka käyttötarkoitus huomioon ottaen ei haittaa. Rupiset aluvanteet kuluneilla kesärenkailla ja ikivanhat hyväkuntoiset nokialaiset talvirenkaat kuuluivat hintaan.

1972

Lähetetty: 29.6.2010 15:12
Kirjoittaja AI
1972 Kaunotar tuli tänään siirtokilvillä ajettua noin 50 km päähän Kouvolaan hitsattavaksi. Himpun verran pelotti sillä tielle lähteä kun siellä se ei ole kuuteen vuoteen käynyt. Noin kymmenen kilometriä ajettuani alkoi sisälle palaneen käryä tunkea mutta kun savua ei näkynyt niin jatkoin matkaa. Puolessa välissä matkaa pysähdyin tankkaamaan eikä liekkejä mistään näkynyt joten uskalsin perille ajaa. Ilmeisesti vain kuuden vuoden pölyt paloivat lämmetessään pois. Ihan hyvin laite pelitti, kone kävi vähän ontuen, ihan kuin kävisi kolmella pytyllä mutta toisaalta sillä pystyi satasta ihan hyvin ajamaan. Ehkä jotain huoltoa sytytyspuolikin kaipaisi. Mutta kunhan sen takaisin saan niin tutkitaan taas.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 29.6.2010 15:26
Kirjoittaja THI-900
1200 meni mulla joskus 2000 luvun alussa piirun yli 110km/h siten, että yhden pytynpuristuspaine oli 0. Mutta yli sataa ei voinu ajaa ku ihan pikkupätkiä ku heti rupes keittämään :D

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 29.6.2010 15:29
Kirjoittaja AI
Kaunottareen tuossa onkin 1700-kone hommattuna että ei kovin suuria uhrauksia tuolle omalle koneelle tehdä. Mutta voisihan se kaikilla pytyillä käydä kun sitä katsastukseen vie.

Lada 1970

Lähetetty: 2.7.2010 7:24
Kirjoittaja AI
1970:n tuli eilen vihdoinkin vaihdettua kytkimen sylinterit. Vähän mukavampi ajella kun liikkeelle lähtiessä tietää missä kohtaa kytkin ottaa kiinni. Vanhoilla sylintereillä kun otti välillä ylhäältä ja välillä alhaalta ja joskus vasta ihan ylhäällä yhtäkkisesti jolloin takarengas vingahti. Myös letku alhaalla oli aivan murtumilla eikä se siitä metalliputkesta irti lähtenyt joten sekin meni vaihtoon.

Pesunestetutti painui kojelaudan sisään kun sitä painoin. Olipa hankala se pujotella paikoilleen eikä kunnolla paikoillaan ole vieläkään. Äkkisältään en hoksannut miten se paikoilleen lukittuu, nyt se pyörii irrallaan ja irtoaa milloin tahansa. Olisi pitänyt listaa irrottaa että sen olisi jollain kiinni saanut. Kahdesta muusta kävin systeemiä vakoilemassa mutten tajunnut niistäkään listaa irrottamatta miten se kiinni on.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 5.7.2010 7:42
Kirjoittaja AI
Ruostesuojailin hitsauksia -71:stä. Toisesta takalokarista löytyi vielä reikä joka kaipaa hitsaamista. Kun sen koputtelin auki niin reiällä on pituutta noin 30 cm. Ehkä hitsarilla olisi näkötarkastus paikoillaan? Eilen illalla tuli tekstiviesti että -72 Kaunotar olisi valmis noudettavaksi. Samalla reissulla tuo 71:n lokari korjaantunee.

Eilen aamulla oli sähköpostissa myyntitarjous -72 Ladasta, 1500 € olisi hinta. Taitaa nyt jäädä väliin... Jos olisi MR niin voisi harkita ostamista ja myydä tuo -74 MR pois mutta kun ei ole.