VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

Ruostuu siittä pidikkeestä ja rutistaa letkun tukkoon.?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kun ihmeteltiin AutoPron myymää viallista jarrusatulaa puhelimessa kyseisen virman asentajan kanssa. Siinä yhteydessä oli toisaankin puhetta jarruletkusta ja sen mahdollisesta tukkoisuudesta.

Laitallaanpa nuo letkut vaihtoon kun tuota syysremonttia on muutenkin.

Pääsin mökkiviikonlopulle ja mukavaa oli. Sen verran tutkailin jarruja että auto vierii melko hyvin. Hellettä piti ja ajon jälkeen vanteet olivat kuumat. Selvästikin palat ovat vähän liian kinthaalla, mutta tilanne ei ole hälyyttävä eli ei tässä paniikkiräpellyksiin ole aihetta.

Eihän se tosiaan paljon ahdistusta tarvi kun jarruneste ei pääse kunnolla takaisin päin kulkemaan. Meneehän se ahtaasta sylinterille päin kun painetta lyödään pääsylinteristä ja tehostetaankin vielä, mutta takaisin pitäisi lirua vähemmillä voimilla.

Eiköhän nämäkin jarrut vielä timmiin saada.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jarrut näyttävät asettuneen paikoilleen. Ei enää kuumenemista ja laahaamista. Letkut menevät kuitenkin vaihtoon kun pääsen taas Kuusaalle. Joensuussa ei enää remonttipaikkaa ole. Jarruttelussa on kyllä nyt säästelty ja on ajettu varmaan jonkun mielestä raivostuttavan ennakoivaan tyyliin. No, tämä on minun tyylini ollut aina. Ainakin minun kohdallani käy niin, että jos alan kiihdytellä ja revitellä niin aina on punaista vastassa tai jalankulkija hyppää suojatielle ja yleensäkin kulku hidastuu näennäisestä nopeudesta ja rivakkuudesa huolimatta.

On se hemmetti että on pitänyt vuositolkulla ajella osittain laahaavilla etujarruilla. Nythän tämä on aiempaan verrattuna höyhenenkevyt ohjata ja polttoainettakin näyttäsi syövän selvästi vähemmän.

Ihmettelinkin aiemmin kun tuntui jatkuvasti vähkäävän jonkin verran jompaamkumpaan suuntaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2040
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ainakin minun kohdallani käy niin, että jos alan kiihdytellä ja revitellä niin aina on punaista vastassa tai jalankulkija hyppää suojatielle ja yleensäkin kulku hidastuu näennäisestä nopeudesta ja rivakkuudesa huolimatta.
Samoin tuntuu käyvän minullekin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ah! taas tätä autokorjaamisen riemua.

Miggy -lanka oli loppu. Ajettelin kerrankin kunnostaa työkalut hyvissä ajoin ennen leikkiin ryhtymistä. Räiskimisvälineenähän on vanha ESAB SuperMigger ties miltä vuosisadalta. Kone on hyvä, mutta kahva ja letku ovat jo jotain muuta. Tähän laitteeseen on jo erittäin vaikea saada varaosia ja oikeastaan ainoita ovat uudet suuttimet. Tosin selvisi, että sovittimella olisi mahdollista saada uusi Euroletku kahvoineen kiinni koneenseen. Hintaa tälle ratkaisulle tulisi noin 200e. Ei taida tulla kauppoja. Tämä siis selvisi myöhemmin monen mutkan jälkeen ja sellaisessa liikkeessä, jossa ymmärrettiin ESAB -hitsauskoneiden anatomiasta muutekin, kuin mitä tietokonenäyttö kertoo.

Minulla oli uusia suuttimia, joissa oli stanssattuna ESAB 0,8mm. Stanssi saattoi olla myös 0.8mm. Olisi kai pitänyt käyttää suurennuslasia tai luuppia vai olisiko pitänyt "ottaa silmä käteen", kuten eräskin minua ohjeisti Samaran öljyvuotojen kanssa (tuota ohjetta en unohda ikinä).

"Painu puotiin, osta oma Hassisen Kone jolla leikkaa" ja minähän painuin puotiin ja päätin ostaa täytelankaa jolla liimaa. Tarjolla oli 0,9mm ja 0,7mm. Paksumpi oli halvempaa, mutta mitä sen väliä kun se ei mahtuisi 0,8mm suuttimesta ulos. Siispä 45e 1,5kg kerä lankaa ja kotiin. Tyytyväisenä odottamaan inspiraatiota uuden langan pujotteluun ja suuttimen vaihtoon. Inspiraatiohan tulikin varsin pian ja langan sain kulkemaan mukavasti kerältä koneen läpi letkuun ja tunsin kun lanka liikkui jo kahvankin sisällä. Ja sitten töppäs! Kerä ei ollut liian kireällä, suutin oli hyvin paikoillaan, lanka oli suoraa eikä langan päässä ollut pahaa raatia, joka olisi tökkinyt. No, ruuvaa löysälle jätetty suutin irti ja ihmettelemään. Kun ei hemmetti mahdu niin ei mahdu. Ei mahdu suuttimen peräpäästä eikä ulostulopäästä. Tuli jo heti mieleen että onko suutin "sokea" kuten oli se jarrusatulan ilmauskanavakin tässä aiemmin kesällä. Vaan eipä ollut.

Joppa joo. Repimään lyhyeksikynittyä kuontaloa ja ihmettelemään. Kai se olisi palattava putiikkiin ja vietävä kerä näytille josko olisi valuvika tai väärät laput kerälaatikon kyljessä.

Siispä sinne seuraavana päivänä. Ihmeteltiin. Putiikki oli AGRI Kymissä oleva IKH -myymälä. Eivät ymmärtäneet vanhan ESAB -suuttimen päälle mitään eikä heillä ollut uusia tarjolla. Lanka osoittautui digimauserilla 0,73mm jonka siis pitäisi mahtua 0,8mm suuttimesta.

Aiemmin oli ajellut tällä vehkeellä tavallista 0,6mm lankaa noiden 0,8mm suuttimien läpi. Kokeiltiin ja tavallinen 0,6mm meni hyvin läpi, muttei ollut yhtään löysä. Saamari! Väärät stanssitko suuttimessa. Harmistuneen ostin sitten tavallista lankaa. Olisivat kuulemma hyvittäneet täytelankakerästä, jos olisin sen nätisti kerinyt takaisin ja tuonut kuitteineen kun ostin tämän uusen kerän. No, ei ollut kerää eikä kuittia.

Kotiin ja miettimään uusia kujeita, vaikkakin mieleni toimii niin että kun jätän tällaisen ongelmakohdan ihan kokonaan mielestäni niin siihen yht'äkkiä tässä eräänä päivänä ilmestyykin jokin hyvä ratkaisuvaihtoehto. Ja niin siinä lopulta kävikin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja mush »

Joskus kun vielä täytelangalla leikin, niin jotkut langat eivät ole täysin pyöteitä, vaan hieman lättäniä. Hae vaikka jostain halpahallista 0,9 tai 1mm poranterä ja avarra suutinta hieman.

Minullakin oli joskus käytössä Esab, Miggy 125, ihan kiva kone mutta heikko langansyöttö ja juurikin tuo pistooliongelma. Nyt on käytössä halpis Lincoln, ihan ok hintaiseskseen, mutta ilmeisesti tuo AGA:n vanha paineensäädin pitää aika kovan paineen kun kaasu ei virtaa ja pari kertaa on alkanut pistoolin luota kaasuletku vuotamaan (CO2 siis käytössä, kun kyllästyin ydinlankalottoon).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuo vekottimeni on toisen mallimerkinnän mukaan juurikin Miggy 125.

Menin sitten Katajaharjuun Tools -liikkeeseen ja siellä ymmärrettiin näitten vanhojen ESABien päälle.

Ostelin 0,8mm suuttimia kaksin kappalenin ja olihan hintaa. Kuitti ei ole näpissä, mutta muistelen kappalehinnan olleen 15-17e!!!

Ja kotiin taas lataamaan konetta. Saamari kun en tajunnut ottaa langanpätkää mukaan sille ekareissulle. Ja Paskat! Ei se lanka taaskaan uinut suuttimen läpi.

Takaisin Tools -puljuun. Nyt tiskille pyydettiin joku joka oikeasti tietääkin noista ESAB -härveleistä. Tutkivat aikansa ja heillä oli vääränkokoisia suuttimia siinä pussissa, jossa koko piti olla oikea.

En nyt muista mitä siinä seliteltiin, mutta juurikin jotain sinnepäin että 0,8mm ja 0.8mm suuttimessa on eroa. Pitää kysyä kun haen ne oikeat. Ne piti tilata jostain hemmetistä asti ja saadaan liikeeseen vasta 26.8. alkavalla viikolla.

Siispä räkimään jälleen normaalilangalla. Ja on sitä räkimistä ollutkin. Aivan hirveää räpellystä todella hankalaan paikkaan. Aivan kuin en olisi koskaan edes kokeillut hitsaamista. Kaikki mikä voi mennä pieleen menee eikä muista mitään perusjuttujakaan. Ja minä kun muka alkukesästä hitsasinkin jotain. Ei uskoisi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10530
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hitsin merkillä ei ole väliä, ainoastaan suuttimen kiinnityksen kierteen koolla. Erittäin vanhoissa hitseissä on 5mm ja kohtuullisen vanhoissa 6mm. (Uusissa ja isoissa koneissa on 8mm.) Oli mitä oli niin kierteen koko pitää täsmätä ja osta heti 1,0 koon suuttimia. Silloin pystyt hitsaamaan ydinjätelangalla jonka halkaisia on 0,9mm. Minun erittäin wanhassa Finnmig:ssä on 5mm kierteellä suuttimet, niitä on voinut ostaa esimerkiksi IKH jälleen myyjiltä http://www.ikh.fi/index.php?r_id=85&siv ... ut&kieli=1 hintaa on ollut noin 2e/kpl. Toki hitsin vanha omistaja oli itse askarrelkkut suuttimet siten että oli aina ostanut 6mm suuttimia ja hionut kierteen pois ja jenkapakalla tehnyt 5mm kierteen.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Puuilosta saa muuten kohtuullisen halpaa ydintäytelankaa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

IKH ei myynyt tuohan vanhaan pienikierteiseen ESABiin mitään varaosia. Sieltä ostin tuon täytelangan.

Nyt sieltä Tools -puljusta on tosiaan tulossa 1mm suuttimet. On vaan kovin pitkä toimitusaika. No, ovat sitten seuraavaa pommitusta varten valmiina.

Pitää vielä kysyä siitä ihmestanssauksesta se, mitä eroa oli 0,8mm ja 0.8mm stanssauksissa. Pitänee vielä kysyä tuo kierteen koko. Sehän näiden hankkimisessa on tosiaankin ollut ratkaisevaa. Ei tunnu ihan joka putiikissa sopivakierteisiä olevan.

Ihmettelin kyllä noiden suuttimien hintaa ja niin vähän päivittelivät myyjätkin. Voi olla että se hinta oli kuitenkin 17e/pari. On se silti melko paljon moisesta pillistä.

Muuten tuosta hitsailusta ei kyllä kannata jälkipolville kertoa juurikaan mitään muuta kuin että kyllä se voi välillä olla vaikeaa. No, tätä olen kiroillut ennekin.

Näyttäisi siltä että jarruletkut eivät sittenkään mene vaihtoon. Nyt kun olen ne puhdistanut ja otin keskikohdan kannakkeestaan irti eli sen paikan, jonka voisi olettaa ahdistavan ja vielä olen väännellyt ja käännellyt letkuja mahdollisien pykimien ja halkeamien paikallistamiseksi niin kyllä ne letkut näyttävät erittäin hyviltä. Voihan se olla että siellä on karstaa sillällä, mutta mennään niin että ensin vaihdetaan etujarrukanavissa neste ja ihmetellään sitten lisää. Letku on iskarissa olevassa kannskkeessa kiinni muhkealla tukirenkaalla eli itse letku ei hankaudu mihinkään missään kohti matkallaan jarrusatulaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Peltihommat on sitten sitä vaille että sotkotetaan pohja- ja pintamaalattuun paikkaan kotelosuojan ja alustamassan sekoitetta aina silloin kun muistaa ja entinen on jäminyt. Harmi vaan kun 2komponenttiepoksipurkinpohja oli kivettynyt. Kyllä sillä yhdellä litran purkilla tehtiinkin noita pohjamaalauksia. Haen varmasti samanlaisen kun tulee isompaa peltiremppaa.

Johan noita keskeneräisiä peltihommia on katseltukin. Aina tässä vaiheessa paikkaukset alkavat näyttää hyvältä kun massa tulee ja armahtaa.

Vasemman etupyöräkaaren teen myös näköjään. Pokkaus ja korkkaava maali sivulta on hiottu ja maalattu pohjamaalilla. RobinHoodin alekorista löytyi vähän samaa sävyä oleva kilikalipullo 3e ja pohjamaaleja onkin jemmassa. Olisihan tuolla muuallakin tekohengitettäviä kohti, mutta en viitsi jokapaikkaa sorkkia. Leviää nämä hommat muutenkin käsiin aina.

Ja jarrupuoli: Vaihda edestä nesteet. No, vaihdettiin. Pidemmästä oikeanpuoleisesta linjasta tuli huonosti kamaa valumalla. Letkuko silti tukossa? Vaihdetaan letkut. Ei sittenkään. Eikun vaihdetaan. Puolitoista viikkoa likosivat letkun ja putken väliset liitokset. Oikealta irtoaakin eikä edes 11mm liitin pyöristy. Ja vasemmalta ei irtoa millään. Mistä lämpöä? Ei ole vekotinta. En vaihda letkuja. Ei kun on ne vaihdeetava. Vasemmalta jo liitin pyöristyi vähän. Mitä hemmettiä pitäisi tehdä.

Letkuja ostamaan ja samalla katsomaan millaisia tohoja olisi tarjolla. MätäNetti myi vähän jos jonkinlaista ja halavala! tietysti. Mutta kun eivät myyjät tunne tuotteita, paketteja ei saa avata eikä vehkeitä kokeilla niin en varamasti osta.

Tools Katajaharjuun kyselemään niitä 1mm suuttimia. ESABilta asti ovat tulossa ja ovat liikkeessä noin 28.8. No, ei sen väliä kun pellit on harsittu. Samalla kyselin pistoolitohoa. Vähän siinä sottiltiin ja tutkittiin miten lelu toimii. Katsottiin täyttöpulloja ja kyseltiin hintaa. Laita pakettiin.

Ei tämä varmaan paras ole, mutta kallein ehkä. No, ei kyllä kalleinkaan, mutta kallis. Joku SIEVERT ruotsalaisviritelmä tässä näpissä nyt on. Tuoteseloste lupaa täydellä butaanisäiliöllä n. 220tuntia liekitystä, jos ei kaasua ihan hukkaa huuhtele. Lelu on jämäkkä, yksinkertainen, itsesytyttävä ja siinä on sekä kaasun että ilmansäädöt kuten liekittimissä kuuluu ollakin. Takuuta en muistanut kysyä. Kysynpä kun käyn hakemassa ne suuttimet. Ei tätä sentään Ruotsissa ole tehty, muttei Kiinassakaan eli Indonesiassa eli Thaimaassa...

Mutta kyllä irtosi jarruputki letkusta. Eikä tarvitse enää aina itkeä niiden lämmityslaitteiden puutetta. Letkutushan ei ole homma eikä mikään, mutta pyöristyneen vasemman liittimen joutui vetämään loppuun lukkopihdeillä. Näyttipä jo että menee putki uusiksi, mutta kyllä sen nyt pitää sittenkin. Vielä lopullinen koetus tietysti sitten kun saa jarrutehostimen peliin. Nyt ei pyöritellä kun on vesipuoli vielä auki ja muutenkin lelut levällään.

Mahtavaa vaihtaa tällaiseen termari siis pelkästään termari. Kun vespumppu on vaihdettu ja tiivisteet kunnossa ei viitsinyt jakopään kautta mennä sorkkimaan. Joka tapauksessa ensi on irrotettava laturi asetelmineen ja lisäksi vielä ohjaustehostin asetelmineen. Muuten ei pääse millään käsiksi termarikotelon toiseen pulttiin. Ja tuon laturihässäkän jo irrottelee kun sen on tehnyt useamman kerran, mutta ohjaustehostin...

Pulttia, pulttia ja pulttia... Ei irtoa. Missään ei ole ohjetta siihen, miten asetema irtoaa tai miten tehostinpumppu irtoaa asetelmasta. Ja älkää vaan sanoko että "OTA SILMÄ KÄTEEN!" Kannattaa ennen tuota neuvoa tulla itse katsomaan. Irrtota siinä sitten kaikki niin ja kun saat asetelman ja pumpun käteen niin sitten niitä on helppo silmittää ja katsoa että olisipa ollut yksinkertaista kun olisi heti tiennyt mihin mikäkin pultti kiinnittyy ja mitä se kiinnittää mihinkäkin. Korjausopas ei muuta osaa neuvoa kuin että irrota laturi, ohaustehostimen pumppu ja kaikki muu mahdollinen mitä termostaatinvaihdon tiellä on. Aivan yhtä tyhjän kanssa kuin että ota silmä käteen...

Termarikaupoille. Taas kävin piruuttaan kysymässä sieltä yhdestä netistä termaria. Kympillä olisi saanut kiinalaisen tai jostain sieltä päin. Ostin Auto Prosta saksalaisen ihan vaan tukeakseni eurooppalaista liiketoimintaa. Hintaa oli vajaat 25e. Ja voihan se olla että saksalainen on huonompi kuin kaakkois-aasialainen. Mistä näitä tietää.

Tuleepahan vaihdettua ohjaustehostinöljyt. Järjestelmä imee n. 0,5litraa. 1 litra VAG -ohjaustehostinöljy 16e. Motox olisi ollut 11,50e. Jarruletkut ostin sieltä yhdestä kaupasta.

Jäähdytysnestettä on jemmassa, joten tässähän päästään kohta "talonhajotusvaiheeseen" kun päästään hiljalleen laittamaan PIIKAa käyntikuntoon. Ei silti hoppuilla. "Huopakattoharjoitteluolosuhteet ovat Suomessa hyvä..."

Kaikenkarvaisia nämä meikäläisen autonlaitot.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Joku homma sentään onnistuu!!! :shock:

Ostamani halpiskilikalipulloväri (ei yhdyssanavirhettä huom!) sattui juuri kohdalleen ja maalaus onnistui minun maalaamakseni erittäin hyvin. Siis kaaresta tuli sellainen että ei hyppää silmille töherrys. Eihän se tietysti virheetön ole, mutta pääasia ettei sitä tarvitse tämän jälkeen katsella (ennen kuin koko komistustus korkkaa tai rapisee ruosteen päältä pois).

Ensimmäinen vesiponnistus termarilla valui käsille. Siis ihan vaan lohkon täyttö tuli läpi. Termari asennetaan alhaalta päin. Kanavaan tulee ensin O -rengas, sen jälkeen termari ja sitten termarikotelo. O -rengas ei tietenkään pysy mitenkään urassaan yksin (vaseliinia olisi voinut kokeilla), termarin kanssa sen saa asennettua kohdilleen, mutta kun asetet koteloa näihin altapäin niin eipä O -rengas pysykään oikealla kohdalla. Kun termarin ja O -renkaan asentaa koteloon niin ne eivät tahdo millään pysyä paikoillaan kotelossa kun sitä yritetään asetella paikoilleen vesipumpun perssiissijeejään. Mutta ainoa mahdollisuus on kuitenkin laittaa kaikki kolme kerrallaan. Onneksi toisella kerralla pysyivät nesteet sisuksissa. Toivottavasti vaan pysyvät myös paineistettuna. Suuri osa termarista tulee sinne vesipumpun perssiisiijeen, joten termari ei juurikaan tukeudu koteloonsa. Eli: ON SE KUMMA KUN EI USKO ETTÄ AINA KUN VAIHDAT VESIPUMPUN, VAIHDA MYÖS TERMOSTAATTI VAIKKA TERMOSTAATTI SILLÄ HETKELLÄ TOIMISIKIN!

Massailut etenevät. Näyttäisi tulevan se 6 kerrosta mönjää paikkoihin, joita siis on 2 hitasttua ja 2 hiottua ehjää peltiä massattavana uudelleen.

Liekkö sitten huomenna asettelisi ohjaustehostimen paikoilleen ja täyttäisi. Vai pitäisiköhän silti varmuuden vuoksi koepponnistaa tuo vesipuoli ettei sitten pureta taas ohjaustehostinta jos...

Onneksi ei ole kiire näiden kanssa. Enkä enää teekään mitään rojektia kiireellä kun tiedän taitoni rajallisuuden ja sen että mikään ei valmistu missään aikataulussa jos on pakko. En saa mitään valmiiksi jos joku (kuka milloinkin) on asettanut eteen sen Kuoleman Viivan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lelu saatiin kohtuu mukavasti pakettiin. Vain yksi pultti jäi käsiin Laturi-Ohjaustehostinyhdistelmästä. Tämä ei nykyään enää ole sääntö vaan paremminkin poikkeus kun tulee laiteltua heti kaikki irrotetut niille paikoille mistä ne irti on otettu. Tämä yksi pultti tuli laitettua sellaiseen paikkaan, johon se ei kootussa paketissa käynyt. Pultteja toki oli eri kokoja, mutta sotkemisen vaaraa ei ollut, kun suuri osa oli samaan pientä koko ja sitten muutama todella iso ja pitkä. Tällainen pieni jäi näppiin. Olkoon. Koliseehan se sitten jos ei kiinni pysy noilla 10pultilla.

Jarrut pelaa hyvin. Ei laahausta. Ainoa harmi on se, että uusien palojen mukana tulleet palan muotoiset kitinälevyt eivät toimi kunnolla. Alkuperäisenä tässä on sellaine levy, joka asennetaan männänpäähän. Miksen asentanut sitä?

Ohjaustehostin sai uutta puhtia kun koko systeemi tyhjennettiin kunnolla, vaihdettiin kunnon litkut ja täyttö tehtiin huolella ajan kanssa. Ensin taas tuntui ohjaus liian herkältä. Liekö syy KRIINIllä ajossa.

Jäähdytysnesteitten kanssahan tässä on puljattu useampaan kertaan. Nyt oli ensimmäinen kerta kun sain ilmalukon aikaan lämppärikennoon vaikka keula oli todella ylhäällä täytettäessä. Onneksi oli tynnyrinpuolikas kun pesin jäähdytyskanavia ja syyläriä syyläripommin jäljiltä. Melkoista kuraa ne nesteet olivat. Ilmalukko poistui vasta kun otin moottorin käydessä irti vuorotellen sekä meno- että paluuletkun kennolle. Tämä tietysti niin että järjestelmään ei oltu annettu kertyä painetta. Näissä on hivenen kovemmat paineet kuin esim. TakaPotkuissa. Paisarin korkki tietenkin oli oltava auki. Saatiin kuitenkin jäähdyttämään ja lämmittämään.

Sittenpä muutaman ajokerran jälkeen alkoi jäähdytysnestevalo vilkkua. Antoiko termarikotelo sittenkin periksi? Äkkiä tiensivuun, auto sammuksiin ja kyyläämään. Ei vuoda. Käyntiin ja valo hävisi. Takakontissa oli varalla 1,5 litran pullo valmista jäähdytysnestettä. Muutaman kerran vähän lisäilin sitä ja eipä ole vilkutellut.

Ruostekorjauksetkin näyttävät edelleen todella hyviltä. Ai että se kunnon pohjamaalaus, pintasipaisu ja kotelosuoja/alustamassaseos tekevät ihmeitä surkean näköiselle saumalle.

Lisäjarruvalohan tässä lakkasi toimimasta enkä löytänyt vikaa aiemmalla tutkailulla. No, en tutkinut kunnolla. Sehän on pelkkä turhake ja ei haittaa katsastuksessa kun se on otettu pois. Nyt alkoi takaluukun/takatilanvalo pätkiä. Luukun eri asennoissa se toimi ja taas ei toiminut. Kerran sitä sitten ihmeteltiin pimeällä Toivon kanssa kun laiteltiin VappuHauHauta omalle paikalleen. Puristelin samalla luukun vasemmassa yläkulmassa olevaa haitarikumikanavaa. Valo vilkkuili ja lopulta ei vilkkunut ollenkaan ja lopetti toimintansa. Sielläpä siis olisi lakua tutkittavaksi.

Tässä eräänä päivänä männäviikolla lakujen ja sähköjen kimpuun. Kumihaitarikanava oli varsin hyväkuntoinen eikä siinä näkynyt yhtään reikää. Tutit molemmista päistä koria irti. Vähän liikuttelemaan kumia että johtoja saataisiin näkyviin. Eipä onnistu muuta kuin että näkyviin tuli melkoista muusia. Ja ei varmaan ollut ensimmäinen kerta kun joku noita on korjannut. Mitä erilaisinta liitosta, apikoja, puristusliittimiä, kutistemuovikanavaa ja mitä kaikkea. Lähes kaikki johdot olivat eriasteisesti poikki tai ainakin niiden kuori oli murtunut ja vieläpä useasta kohtaa.

Jos homman olisi halunnut tehdä kunnolla olisi pitänyt purkaan kaikki johtimet irti takaluukun sähköistä, uittaa johtimet korin takakulman kanavan kautta takavalokulmaan ja vetää ne täysin uusiksi. Mikäs siinä. Pähkäilin ja päsmäröin. Otin takaluukun suojamuovin sisältä irti ja katsoin työmaata. Ei tällä kertaa. Ensikerralla sitten.

Tehtiin mitä pystyttiin. Hakaistiin kumihaitarikanava, lajiteltiin johdot, tutkittiin miten voidaan tehdä liitoksia ja liiteltiin parhaan kyvyn mukaan. Kolvaus ei tuollaisessa paikassa tullut tietenkään kyseeseen. Ehkä olisi kannattanut ostaa jotain putkikuristusliittimiä tai ainakin tutkia tarjontaan, mutta päätin oikaista ja tehdä melko heppoisia kylmäliitoksia. Huollellinen sähköteippaus. Johtimista liika tiukkuus tai väljyys pois, paketti nippuun ja kanavan sisään, kanavan kiinnillaitto sähköteipillä ja päälle kerros ilmastointiteippiä. Siellä nuo nyt ovat ja ovat toimineet toistaiseksi. Myös lisäjarruvalon asensin takaisin. Kanava paksuni, mutta mahtuu taittumaan tiivisteen ja korin väliin, johon se kuuluukin.

Jos nuo alkavat tilttaamaan niin sittenpä näperretään kokonaan uudet johtimet. Tarkastin oikeanpuolesisen kumihaitarikanavan. Siellä oli 2 paksua siistiä ehjää johdinta. Lienevät takaluukun keskuslukitusmoottorin piuhoja. Ihmetellä täytyy etteivät ne muussaantuneet johtimet olleet aiheuttaneet sulakepaloja sen enempää kuin yhdistetty mittarivalo/rekisterikilvenvalo. Tämäkin saattoi palaa kun räppäsin valot päälle kokeeksi ennen kuin korjasin johtimet.

Talvikumit tuli pyöräytettyä alla hyvän sään aikaan tässä eräänä päivänä. Olisikohan ollut La 28.9. Kerrankin näin. Ei huvita hirveästi kontata renkaiden kimpussa tuossa tiellä räntäsateella.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiroilin tuossa aiemmin sitä termaritoilailua eli sitä etten sitä vaihtanut vespumpun kanssa samaan aikaan.

TakaPotkujen korjauopashan neuvoskelee keittelemään tarvittaessa termaria kattilassa ja katsomaan toimiiko se. Hyvä keino tietyyn rajaan asti. Vorkkaliopaskin tuohon vinkkaili, muttei suositellut kovinkaan lämpimästä.

No, minähän siis sen keittelin ja hyvin toimi. Mutta enhän minä älynnyt että termariaukeamiseen vaikuttaa vähän muukin kun lämpötila. Nimittäin jäähdytysjärjestelmän paine.

TakaPotkun korjausopas kertoo että: Täyttötulpan avautumispaine (jäähdyttimessä) on 50kPa. Vorkkalin korujauopas valistaa: Painekorkin avautumispaine (paisuntasäiliössä) 1.2 - 1.5 bar.

Laskeskelin näitä ja sain vertailuluvut 50 000Pa / 120 000 - 150 000Pa eli 0,5bar / max 1.5bar Toivottavasti osasin muunnella nuo oikein. Tarvittaava matematiikka on nykyään + - x : laskuja, mitä nyt Toivon kanssa läksyjä laskeskellaan toisinaan.

Siispä vaikka termari näyttäsi liikkuvan mukavasti oikeissa lämpötiloissa katillassa niin ei se kerro noissa paineissa koko totuutta.

Niin ja tulipahan laiteltua Vorkkaliin YyberTuninkia! Vanha kunnon akunaluskalossikaukalo. Sattui silmään Venäjällä ja ostelin pois. Nyt pysyy akku tiukasti paikallaan Vorkkalin huonohkolla kiinnityssysteemillä. Joku näitä joskus kyseli ja nytpä tiedän mistä niitä saa. Tukeva kumikaukalohan oli ainakin TakaPotkun vanhemmissa malleissa aikoinaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllästyin kuuntelemaan "nokan" ujellusta ja kahnutusta. Tilasin ajan remmin ja rullan vaihtoon. Lueskelin tuolta että operaatio tehtiin 2.11.2011 ja nyt vaihto on 11.11.2013 eli melki tasan 2v. sitten. Kilometrejä oli tuolloin n. 280 000km ja tulee olemaan noin 309 000km eli eipä tule kuin 29 000km vaihtoväliä.

Meinattelen tällä kuitenkin ajella jonkun vuoden vielä ja ei huvita ottaa riskiä remmin kanssa. Samalla vaihdetaan ulommat murrossuojakumit. Toinen on pykinyt ja rasvaa tihkuu jo ulos.

Hinta-arvio oli n. 160e - 180e. Jos tulee komplikaatioita niin sitten tuo vähän nousee, mutta ei tuo paha hinta ole. Ja eihän näissä keleissä enää edes viitsi harkita itseräpellystä.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 23.10.2013 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin