NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Tere!

Tyrkylle 2 x 151

1. Kekkonen valittiin presidentiksi 1956 valitsijamiesäänin 151-149.
2. Markka olettiin käyttöön 151 vuotta sitten vuonna 1860.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Juu, oikein!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Hei,

Sdelanon vastaus (150) on oikein, muttei hakemani. Josko joku haluaa vielä tuumailla, niin kerrottakoon hakemani tuonnempana.

Seuraavaksi 152, pehmeämmältä osaltaan.

Kuva
ja
Kuva

Tämäkään ei ole syötävää eikä juotavaa, joskin aihepiiri on sama.
Lopputulos pitää kääntää Lontoon murteelle. 8)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Pistän tässä vielä oman sataviiskakkosen. Toivottavasti linkki toimii.

Voihan Marut!

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Hei,

kuvassa on Kurt Tank, joten kaiketi Focke-Wulf Ta 152.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Juuri niin. Ta-152 sai nimen suunnittelijansa Kurt Tankin mukaan. Ta-152 oli saksalaisten mäntämoottorikoneiden kehityskaaren huipentuma toisessa maailmansodassa ja tarkoitettu toimimaan yläkorkeuksissa pommikoneita ja muita vihulaisia vastaan.

Kuva

Koneen pikkuserkkua, oikeaa Fw 190 D-9 lentokonetta on rakennettu viime vuosina käsitöinä FlugWerkin toimesta. Tjaa, on tainnut jo valmistuakin mutta ei ehkä vielä ole lentänyt.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tov. Latikka keksii hankalia ;) 150 ei äkikseltä aukea.

152:stakaan en keksi muuta kuin:

Teräsalumiinijohtimen - ACSR 152/25 OSTRICH K 2500

SvS

Lisäys: Latikan kuvissa kameli ja kurki. Kamelikurki on strutsin vanha nimitys. Strutsi puolestaan englanniksi ostrich.

ACSR (aluminium conductor, steel reinforced) 152/25 Ostrich -johtimessa on (pehmeämpää) alumiinia 152 mm^2, sisus 25 mm^2 terästä.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 4.10.2011 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Hei,
Sdelano v SSSR kirjoitti:Teräsalumiinijohtimen - ACSR 152/25 OSTRICH K 2500
aivan oikein.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

153

Kuva

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuvassa on ZIS-153.

154:

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kuvassa Novosibirskin oblast, jonka autojen rekisteritunnuksissa käytetään numeroa 154.

***

ZIS-153 (ЗИС-153)osui tietysti kohdalleen, kun asialla Wenään autojen tuntija tov. samarai.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hyvin oli taas Sdelano kurssissa, arvasinkin ettei vihjeitä tarvita. Tarkennuksi vielä, että 154 on uudempi tunnus, vanhempi oli 54. Kuvassa oli neuvostoaikainen alumiininen Novosibirsk-savukeaski. Voisi myös sanoa, että tuossa Sdelanon alaviite on kohdallaan, kelpaisi vaikka itsellekin sätkärasiaksi. 8)

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

155

Tämän Sussun vanhempi sisko on käynyt Suomessakin

Kuva

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Tere,

enpähän tunnista Sdelanon "moottoritykkiä".

Sen sijaan 150 arvuuttelun selitesanoja.

Kyseessä on AHXAMK-W 3 x 150Al + 35Cu 20kV, kauppanimeltään Wiski-maakaapeli.

Nuo kaapelien kirjainyhdistelmät saattavat vaikuttaa melkoisilta törsökkäiltä, mutta ne kertovat pääpiirteittäin kaapelin rakenteen sisältä ulospäin edeten.

A = johdin on alumiinia (jos a-kirjain puuttuu niin johdin on kuparia).
H = kyseessä on hohtosuojattu kaapeli (jonka jännite on 10kV tai enemmän).
X = kaapelin eriste on ”ristisilloitettua” PEX- muovia.
A = kosketussuoja on alumiinia (tässä rakenteessa alumiini-muovilaminaatti).
M = vaippa muovia (tässä vaihevaippa PE-muovia).
K = (yllättäen) kaapeli.
W = kaapeli on pituus- ja poikittaissuuntaan vesitiivis.
Poikkipinta 150 neliöä, kuparinen keskusköysi 35 neliöä ja jännite 20kV.

Ko. kaapeli tunnetaan nimellä Wiski.

Jos jakelulaitosten fellokset nupisevat jotain Wiskistä korjatessaan avolinjoja myräkän jäljiltä, he tuskin ovat silti viinan (viskin) pistoksissa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kovin on hankala tehtävä.

Kuvassa lienee Tatra T 815 alustalle Tsekkoslovakissa rakennettu "155mm ShKH Zuzana".
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin