Sivu 37/51

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 3.10.2011 19:45
Kirjoittaja Latikka
Tere!

Tyrkylle 2 x 151

1. Kekkonen valittiin presidentiksi 1956 valitsijamiesäänin 151-149.
2. Markka olettiin käyttöön 151 vuotta sitten vuonna 1860.

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 3.10.2011 20:49
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Juu, oikein!

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 3.10.2011 21:01
Kirjoittaja Latikka
Hei,

Sdelanon vastaus (150) on oikein, muttei hakemani. Josko joku haluaa vielä tuumailla, niin kerrottakoon hakemani tuonnempana.

Seuraavaksi 152, pehmeämmältä osaltaan.

Kuva
ja
Kuva

Tämäkään ei ole syötävää eikä juotavaa, joskin aihepiiri on sama.
Lopputulos pitää kääntää Lontoon murteelle. 8)

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 3.10.2011 21:19
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Pistän tässä vielä oman sataviiskakkosen. Toivottavasti linkki toimii.

Voihan Marut!

Kuva

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 3.10.2011 21:47
Kirjoittaja Latikka
Hei,

kuvassa on Kurt Tank, joten kaiketi Focke-Wulf Ta 152.

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 8:53
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Juuri niin. Ta-152 sai nimen suunnittelijansa Kurt Tankin mukaan. Ta-152 oli saksalaisten mäntämoottorikoneiden kehityskaaren huipentuma toisessa maailmansodassa ja tarkoitettu toimimaan yläkorkeuksissa pommikoneita ja muita vihulaisia vastaan.

Kuva

Koneen pikkuserkkua, oikeaa Fw 190 D-9 lentokonetta on rakennettu viime vuosina käsitöinä FlugWerkin toimesta. Tjaa, on tainnut jo valmistuakin mutta ei ehkä vielä ole lentänyt.

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 11:12
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Tov. Latikka keksii hankalia ;) 150 ei äkikseltä aukea.

152:stakaan en keksi muuta kuin:

Teräsalumiinijohtimen - ACSR 152/25 OSTRICH K 2500

SvS

Lisäys: Latikan kuvissa kameli ja kurki. Kamelikurki on strutsin vanha nimitys. Strutsi puolestaan englanniksi ostrich.

ACSR (aluminium conductor, steel reinforced) 152/25 Ostrich -johtimessa on (pehmeämpää) alumiinia 152 mm^2, sisus 25 mm^2 terästä.

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 12:22
Kirjoittaja Latikka
Hei,
Sdelano v SSSR kirjoitti:Teräsalumiinijohtimen - ACSR 152/25 OSTRICH K 2500
aivan oikein.

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 12:42
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
153

Kuva

SvS

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 13:22
Kirjoittaja samarai
Kuvassa on ZIS-153.

154:

Kuva

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 17:17
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Kuvassa Novosibirskin oblast, jonka autojen rekisteritunnuksissa käytetään numeroa 154.

***

ZIS-153 (ЗИС-153)osui tietysti kohdalleen, kun asialla Wenään autojen tuntija tov. samarai.

SvS

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 17:34
Kirjoittaja samarai
Hyvin oli taas Sdelano kurssissa, arvasinkin ettei vihjeitä tarvita. Tarkennuksi vielä, että 154 on uudempi tunnus, vanhempi oli 54. Kuvassa oli neuvostoaikainen alumiininen Novosibirsk-savukeaski. Voisi myös sanoa, että tuossa Sdelanon alaviite on kohdallaan, kelpaisi vaikka itsellekin sätkärasiaksi. 8)

Kuva

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 17:41
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
155

Tämän Sussun vanhempi sisko on käynyt Suomessakin

Kuva

SvS

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 18:58
Kirjoittaja Latikka
Tere,

enpähän tunnista Sdelanon "moottoritykkiä".

Sen sijaan 150 arvuuttelun selitesanoja.

Kyseessä on AHXAMK-W 3 x 150Al + 35Cu 20kV, kauppanimeltään Wiski-maakaapeli.

Nuo kaapelien kirjainyhdistelmät saattavat vaikuttaa melkoisilta törsökkäiltä, mutta ne kertovat pääpiirteittäin kaapelin rakenteen sisältä ulospäin edeten.

A = johdin on alumiinia (jos a-kirjain puuttuu niin johdin on kuparia).
H = kyseessä on hohtosuojattu kaapeli (jonka jännite on 10kV tai enemmän).
X = kaapelin eriste on ”ristisilloitettua” PEX- muovia.
A = kosketussuoja on alumiinia (tässä rakenteessa alumiini-muovilaminaatti).
M = vaippa muovia (tässä vaihevaippa PE-muovia).
K = (yllättäen) kaapeli.
W = kaapeli on pituus- ja poikittaissuuntaan vesitiivis.
Poikkipinta 150 neliöä, kuparinen keskusköysi 35 neliöä ja jännite 20kV.

Ko. kaapeli tunnetaan nimellä Wiski.

Jos jakelulaitosten fellokset nupisevat jotain Wiskistä korjatessaan avolinjoja myräkän jäljiltä, he tuskin ovat silti viinan (viskin) pistoksissa.

Re: NUMEROPELI osa 2 vaikeampi

Lähetetty: 4.10.2011 19:53
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kovin on hankala tehtävä.

Kuvassa lienee Tatra T 815 alustalle Tsekkoslovakissa rakennettu "155mm ShKH Zuzana".