Sivu 38/78

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 5.7.2010 11:38
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eilen illalla ajelin n. Imatralta Joutsenoon erään Valkoisen Mustakilpisen 2101 perässä. Ei tainnut kuitenkaan kuulua tähän laivastoon.

Rekkarissa komeili siis mustalla pohjalla RJ-606. Ja oli lelu kyllä Tikissää.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 5.7.2010 13:57
Kirjoittaja AI
Ei ollut minun laite. Olisiko ollut se jota minulle tarjottiin, tuntomerkit täsmää mutta rekisterinumeroa en kyllä tiedä...

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 8.7.2010 7:36
Kirjoittaja AI
Unohtui mainita viime viikkoinen tapahtuma. 1971 tuli hitsauksesta ja ihmettelin mitä startille on tapahtunut kun piti outoa ääntä, toimi kuitenkin. Sitten yksi päivä kun sitä käynnistelin niin startti yksinään pyöri muttei konetta pyörittänyt. Hain rautakangen jolla meinasin koputella startin kylkeä josko se tokenisi. Eipä tarvinnut koputella kun molemmat kiinnityspultit olivat irti ja tippumaisillaan maahan. Ne kun kiersi paikoilleen ja kireälle niin johan taas toimi ja äänikin oli normaali. Ehkä sillä kolmannella hankalassa paikassa olevalla pultillakin jokin tarkoitus on, no pysyihän tuo kiinni yli kaksi vuotta noinkin.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 9.7.2010 11:57
Kirjoittaja AI
72-Kaunotar tuli eilen hitsauksesta. Siirtokilvillä ajoin Kouvolasta kotiin, ei minkäänlaista merkkiä käyntihäiriöistä, kulki kuin pieni peto! Olisikohan pakoputki ollut jotenkin tukossa, se kun hitsauksen yhteydessä vaihtui kahden takimmaisen pätkän osalta uuteen? Jonkinlaista rutinaa/kolinaa hitaassa vauhdissa kuului, ehkä kardaanin nivel vetelee viimeisiään (tai takapyörän pultit vaan kolisee kenkiin...). Sen verran kommellusta oli sattunut hitsatessa että kuskin penkki oli syttynyt tuleen, mitään varsinaista vahinkoa ei päässyt syntymään kun penkki oli vaihtoon muutenkin menossa kun ihan repaleinen on. Samalla reissulla -71:n takalokarista hitsaamatta jäänyt reikä tuli hitsattua umpeen. Hitsari itsekin ihmetteli miten on voinut jäädä huomaamatta.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 9.7.2010 12:32
Kirjoittaja THI-900
Olisko se AI liikaa pyydetty, jos vaihtaisit tuon kuvakollaasin tohon allekirjoitukseen vastaamaan nykyisiä kulkineita. Olis niin hienoa saada neljä mustakilpistä samaan kuvaan... Keep up good work! Thumbs up!

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 9.7.2010 14:19
Kirjoittaja AI
Kuvatuskollaasi on tarkoitus vaihtaa mutta kun ei oikein kerkiä tässä koneen ääressä käydä kuin silloin tällöin kääntymässä. Ehkä joku sadepäivä. Sama koskee tuota sivustoni päivitystä.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 12.7.2010 7:56
Kirjoittaja AI
OY:hyn vaihdoin eilen 30-asteen hellettä uhmaten sisärenkaattomat renkaat alle. Olen vähän suunnitellut kahden viikon päästä alkavalla kesälomalla lähteä tällä pohjoiseen lomareissulle eikä ihan kauhean kiva omia aikojaan puhjennutta rengasta jossain vuonon rannalla räntäsateessa ole vaihtaa. Tässähän oli ihan hyvät Hankookit alla mutta ruosteisilla vanteilla sisärenkaineen. Taakse tuli -71:ssä joskus olleet pinnoitetut 185/70 ja eteen puolalaiset 155/80 Komoranit (tai jotkut sellaiset) jotka ostin joskus viiden euron kasassa ja laitatin ilmaisille vanteille, rengastyöt siis maksoivat tuplasti sen minkä renkaat. Ainakin vielä 110 mittarissa meno on tärinätöntä eli kelpaavat. Ja pintaa näissä on ihan mukavasti ja orkkiskapselit käyvät vanteisiin. Reissua varten vielä vaihdan laturin hihnan joka nyt on kiristetty ihan tappiin asti sekä pyyhkijänsulat. Myös FIN-tarra perään pitää myös hommata.

Polttoainekulujen takia kyllä Patonki olisi järkevämpi valinta tälle reissulle mutta Lada on tällaiselle reissulle paljon mukavampi vaihtoehto, pitää sitten se kaksi litraa enemmän bensaa sadalle mukavuudesta maksaa! 4000 kilometrillä se tekee 80 litraa eli lähes 120 euroa...

Vielä kiinnostavampi laite reissulle olisi tuo 1970 mutta jotenkin sillä ei uskalla lähteä, jos sen jostain syystä joutuisi jättämään niin harmittaisi loppuiän, näitä -72:sia kun vielä saa rahalla tilalle.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 12.7.2010 8:01
Kirjoittaja lada.h.s
Eipä luulisi 1970 ja 1972 valmistetuissa olevan kovin suuria eroja, joten mene vaan sillä 1972 vuosimallilla varmasti yhtä mukavaa!

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 15.7.2010 7:54
Kirjoittaja AI
OY-Ladan bensamittarin kanssa tappelin reilun tunnin. Vaihdoin tankissa olleen anturin joskus vuosia sitten jostain purkuvehkeestä irrotettuun. Nollaa näytti. Vaihdoin vielä toisenkin jossain vanhassa tankissa olevan ja edelleen näytti nollaa. Toisen piuhan kytkemällä koriin syttyy punainen valo, toisen taas mittari näyttää täyttä. Oman anturin avasin ja vastuslanka on ihan ehjä eikä hiilessäkään näkynyt mitään vikaa. Laitoin sen takaisin ja mittari näyttää taas mitä sattuu milloinkin. Hankalaa. Olisikohan mittariston takana oleva liitin jotensakin hapettunut, sama vika kuin monessa muussakin nappiksessa kun merkkivalot välillä toimii, välillä ei.

Laurin hihna ei ollutkaan tässä vaihtokunnossa vaan Kaunottaressa. Liikaa Ladoja kun ei muista mitä oli missäkin. Tämän hihna on ihan siistin näköinen Gates-merkkinen. Pitänee kuitenkin varahihna ostaa kun ei tiedä miten vanha on, jos vaikka poikkikatki menee reissussa. Mutta etukäteen ei vaihdeta!

Kaunottaressa todellakin pyöränpultit oikealta olivat johonkin kolisseet, valuröpöissä oli kiillottuneet kosketusjäljet kahdessa pultissa. Smirklasin joka pulttia pikkaisen lyhyemmäksi. Myös pakoputki on ihan kardaanin tukilaakerin kannattimessa kiinni. Alkaa olla jo katsastuskunnossa, oikean takajarrun kyllä vielä meinasin avata (kun vain saisi tapit irti!) kun jäi pieni epävarma tunne onko säätö nyt ollenkaan kohdallaan. Taitaa jäädä katsastus elokuun puolelle kun tässä iskee kesäloma päälle eikä kerkiä/jaksa alkaa korjaamaan jos ei katsastuksesta kelpaakaan ekalla kerralla.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 15.7.2010 8:19
Kirjoittaja Jusu
Maadoititko ne johdot suoraan koriin vai siihen tankkiin, ettei sen tankin maadoituksessa olisi vikaa?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 15.7.2010 10:49
Kirjoittaja AI
Maadoitin piuhat tankin kiinnityspannan pulttiin. Mutta tuotahan voisi kokeilla vielä että laittaa toisen maadoituspiuhan jos vaikka tuo oma olisi toisesta päästä ruosteessa tms...

1972 "OY"

Lähetetty: 15.7.2010 20:17
Kirjoittaja AI
Tulipa tuota tankin maadoitusta tutkittua. Maadoituspiuha oli toisesta päästä kokonaan irti. Sen kun putsasi ja laittoi kiinni niin johan alkoi mittari toimimaan. Ostin vielä tankin täyteen ja ensimmäisen kerran mittarikin näytti täyttä.

Pyyhkijän sulat vaihdoin parempiin. En uusiin vaan takakontissa olleisiin hyvän näköisiin Boscheihin, hyvin näkyy pyyhkivän.

Takarekisterikilven alta poistin peltisysteemin joka nosti kilpeä sentillä ulos autosta. Joutui uudet reiät tekemään kiinnitysruuveja varten. Nyt on paljon paremman näköinen. Ei se ihan auton pellissä kiinni ole nytkään, välissä on mutterit prikkoina.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 18.7.2010 12:36
Kirjoittaja AI
Varustelin OY:tä lomamatkaa varten FIN-tarralla. Yksi ilta vaihdoin keulamerkin. Ei vaan ollut kuin mustapohjaisia, irrotin siitä itse merkin, hioin mustat maalit pois ja maalasin punaisella Miranolilla.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 20.7.2010 7:10
Kirjoittaja AI
1972 Kaunotarta eilen käyttelin pihalla ja ajelin edestakaisin. Hoksasin että töötti toimii kun virrat ei ole päällä mutta virrat päällä ei toimi. Illalla hoksasin että pitääkin vielä tarkistaa tekeekö valot saman, jos vaikka vika olisi virtalukossa. Olinkin ihmetellyt miksi töötti välillä toimii ja välillä ei. Toisesta projektista jäi valkoista vannesprayta yli ja suhuuttelin sen tyhjäksi tähän kulkineeseen, melkein tekisi mieli sanoa että tulipa hieno... Hitsaussaumojahan ei turhaan tarvitse hioa ja paklata sileäksi.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 23.7.2010 8:23
Kirjoittaja AI
Eilen uhrasin puolisen minuuttia tuon Kaunottaren töötin tutkimiselle. Valot toimivat myös virrat päällä. Tuolla on kyllä noita omia kytkentöjä vaikka muille jakaa, voi olla että valoille on vedetty sitten virrat ilman että ne kiertää virtalukon kautta. Täytyykin vielä tänään toinen puoli minuuttia uhrata sille että tarkistaa palaako ne siinä pimeä-asennossa, mikäli palaa niin sitten näin on tehty ja pitää tehdä töötillekin.