Sivu 38/110

Lähetetty: 17.12.2006 12:57
Kirjoittaja Jaska HKI
Kaikenlaisissa poisheitettävissä laitteissa on vielä hyödyllisiä osia.Viimeksi pelastamani osa on ilmakuivurin kapillaarilämpömittari.Anturin eteäisyys mittarista maks.150cm.Itse mittari tultikkuaskin kokoinen laatikko kiintällä osoittimella ja sylinterin muotoisella kääntyvällä asteikolla.Tuosta saisi autoon oivan ulkolämpötilamittarin.

Lähetetty: 17.12.2006 19:32
Kirjoittaja Jaska HKI
Poika käräytti akkulaturin.Muuntaja meni sököksi,samoin tasasuuntaaja.Laiteen ostin risana kirpputorilta joskus 15 vuotta sitten.Ajattelin hyödyntää laitetta vielä jollakin tapaa.Muuntaja pois,tasasuuntaaja pois.Syöttökaapeli talteen,Pienjännite johtimet säilytetään.Vaihtokytkin kylkeen kytkimellä ohjataan 50W:n halogeenilamppua tai 21W hehkulamppua.!0 A:n sulake oikosulkusuojaksi.Tavallaan akkuun joskus siirretty virta siirretään takaisinpäin käsivalaisimen muodossa.

Lähetetty: 19.12.2006 3:42
Kirjoittaja samarai
Kuva

Lähetetty: 20.12.2006 12:44
Kirjoittaja Jaska HKI
luulisi tuollainen määrä puutavaraa painavan takapään alemmaksi,vai palsapuutako se iigori kuljettaa :? :? ? ettei olisi votosopattu koko kuva :?

Lähetetty: 20.12.2006 22:54
Kirjoittaja samarai
Eihän tossa mikään kovin painava kuorma loppujen lopuksi ole.

Ilmakuivan kuusisahatavaran tilavuuspaino on n. 465kg/m³ (uunikuiva on tietysti vielä kevyempää). Oletetaan, että tossa on kuormassa 15kpl ilmakuivaa kuusi-2x4 pituus n. 5m. Yhden kakkosnelosen tilavuus on silloin 0,025m³ ja se kertaa 15= 0,375m³. Tästä määrästä kuorman painoksi saadaan n. 174kg. Ei toi perä tolla painolla saa enemmän alhaalla mun mielestä ollakaan. :roll:

Toi kuormahan on "kevyttä tavaraa" - meikäläisen olutkuorman rinnalla :wink:

Kuva

Lähetetty: 21.12.2006 19:52
Kirjoittaja aon
Tämä nyt on melko itsestäänselvää eikä edes mielestäni kovin arveluttavaa, mutta jos jouluvaloissa tai jossain muussa laitteessa on tuollainen 0-suojausluokan pyöreä maadoittamaton pistotulppa ja talossa vain maadoitettuja pistorasioita, voi hioa yhden jatkojohdon rasioista haitat pois niin säästyy jatkossakin pistotulppien viilailulta (mikäli laitteiden määrä ei ratkaisevasti kasva).

Lähetetty: 23.12.2006 19:56
Kirjoittaja khonkonen

Lähetetty: 23.12.2006 23:03
Kirjoittaja Joen musikka
Jos vandaalit katkoo auton antennin tai muu haaveri tulee,on uuden asennus hankalaa.Sahataan liiat pois ja "ytimeen" porataan reikä ja veivataan polkupyörän pinnaan sopivat kierteet.Ostetaan varalta pari,kolme entisen pituista tai 1/2 -pituista,kuuluvuus on sama.Jos vandaalit on naapurin penskoja,voi varapinnat olla tarpeen.Jos vandaalit on satunnaisia,kannattaa ehkä katkaista pinnan mutka ja ujuttaa ohut musta letku tai kutistussukka pinnan päälle,näyttää aidolta,mutta kestää!

Lähetetty: 23.12.2006 23:18
Kirjoittaja aon
Vähän aikaisemmasta viestistä voi ihailla samaa kuvaa isompana :)

Ettei ihan turha viesti tule tästä niin laitetaan kuva omatekoisesta korkeanpaikan mittalaitteesta, mittatarkkuus tuossa hommassa kyllä vähän heikkenee :)

Lähetetty: 25.12.2006 1:06
Kirjoittaja samarai
Virolaisia köyhiä patentteja auton huoltoon (videoleike kuvasta):

Akun valmistus
Kuva

Iskunvaimentimen vaihto
Kuva

Lasten turvaistuimen teko
Kuva

Öljysuodattimen korjaus
Kuva

Jarrunesteen valmistus
Kuva

Pakoputken korjaus
Kuva

Sytytystulppien vaihto
Kuva

Vanhoista kesärenkaista talvirenkaat
Kuva

Termostaatin oikea valinta
Kuva

Lähetetty: 28.12.2006 8:32
Kirjoittaja AI
Takajarrujen puoli jarrunestesäiliössä tyhjä vuodon seurauksena. Jarruputki irti ja tilalle sopiva pultti jonka kierteisiin hamppua tai "putkimiehen teippiä". Itse sopivaksi pultiksi löysin jarrusatulan kiinnityspultin. Ilmataan sylinteri ja kiristetään pultti. Nyt etujarrut toimivat normaalisti ja autolla voi ajaa kunnes kerkiää ja jaksaa (tai saa korjaamolle ajan) etsiä ja korjata varsinaisen vian. Muistetaan vain että suuremmissa nopeuksissa paniikkijarrutus pitenee, normaalijarrutuksissa ei ole mitään eroa. Eilen joutui tällaisen patentin Combiin virittämään, viime vuonna -71:ssä oli tällainen patentti, öh, puolisen vuotta käytössä ennen kuin katsastukseen tuli korjattua. Combi pitää yrittää vähän nopeammin laittaa kuntoon.

Lähetetty: 28.12.2006 20:49
Kirjoittaja AI
Lisätään edelliseen varoitus:
Jos nyt etujarruletku tai -putki pettää niin jarrut häviävät sitten kokonaan! Mutta tämänhän kaikki jo kai tiesivät...

Lähetetty: 29.12.2006 12:05
Kirjoittaja noose01
Lisätäänpä tännekin:

Ongelma: Keltaisestapörssistä löytyy kiinnosta kohde mutta ei halua ostaa lukuaikaan josko hinta onkin sitten päätä huimaava

Ratkaisu:Ainakin joku aika sitten vielä hinnan pystyi keplottelemaan tietoonsa suht helposti. Laittaa vaan tarkkaan hakuun jonkun maksimi hinnan ja jos kyseinen myyntiartikkeli putoaa haun tuloksista pois, on se kalliimpi. Sitten vaan muuttamaan haussa hintaa ja pian onkin hinta selvillä.

Lähetetty: 30.12.2006 13:14
Kirjoittaja Jaska HKI
Huurteenpoisto takaa Lada 112 HB:ssä

Peräluukun väliin laitetaan puupalikka,josta naru menee takapenkin välistä kuljettajan luo keskikonsolille.Kun kun huurre on poistunut niin nykäistään narusta ja jättimäinen takaspoileri huoletii luukun sulkemisesta.

Lähetetty: 30.12.2006 13:36
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos musiikissa,jota autossa soitetaan ei ole tarpeeksi säröä (liian tehokas vahvistin)niin sitä saa halvalla kun laittaa muutaman herneen tai muovikuula-aseen kuulan bassokartion päälle.Tietenkin ritilä takaisin 8)