Sivu 40/46

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 24.8.2009 19:52
Kirjoittaja Jokari
Keskivertoladan budjettiturpon kestoikä 1 päivä - 1 viikko.

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 24.8.2009 20:39
Kirjoittaja IlkkaHe
Nyt (taas) pitää alkaa pistään kampoihin jokarin kanssa :lol:

Sanoisin että _asiansa osaava_ rakentaja saa myös budjetti turboladan kestämään yllättävän pitkään. Kunhan vain malttaa mielensä ja tekee säädöt hyvin. Kaasariksi joku oikeesti turbokäyttöön soveltuva, ja sytkät turbon kanssa yhteen pelaaviksi, ja pitää paineet n. puolen barin paikkeilla, niin epäilisin että kyllä se menee inhimillisellä tahilla abauttia rallaa yhden kesän per kone tahtia :lol: kunhan vaan sisuskalutkin on kunnossa valmiiksi.

Mutta mutta, nuitten kaasareitten kanssa pelaaminen on monesti hieman arpapeliä, joten edelleen "ylistän" säädettävää ruiskua, jonka rakentaa muutamalla satasella perus ladaankin, tosin helpoimmallahan pääsee jos pitää ruiskun yhen pisteen mallina, ja varmasti saa pelaamaan paremmin kuin kaasarilla. Tosin osaava kaverihan säätää kaasari vehkeenkin pelaamaan lähes yhtä hyvin kuin ruiskun (wink wink, T:kateellinen 8) )

Mutta jos et ole perehtyny ja harrastanu turboja ennen, niin en suosittele ollenkaan. Tai sitten opiskelet teorian viimesen päälle etkä tuhlaa rahojasi tekniikkaan, etkä varsinkaan pety KUN se tekniikka antautuu...

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 24.8.2009 20:46
Kirjoittaja Jokari
IlkkaHe kirjoitti: Sanoisin että _asiansa osaava_ rakentaja saa myös budjetti turboladan kestämään yllättävän pitkään. Kunhan vain malttaa mielensä ja tekee säädöt hyvin. Kaasariksi joku oikeesti turbokäyttöön soveltuva, ja sytkät turbon kanssa yhteen pelaaviksi, ja pitää paineet n. puolen barin paikkeilla, niin epäilisin että kyllä se menee inhimillisellä tahilla abauttia rallaa yhden kesän per kone tahtia :lol: kunhan vaan sisuskalutkin on kunnossa valmiiksi.
Boldasin niitä kohtia joista yleensä oiotaan tai unohdetaan kokonaan. Tuo resepti taas mielestäni ylittää keskivertoturbotuksen. Tälläinen vekotin oli meidänkin kylillä ja toimi melko pitkään, kunnes väkisin piti sitten hajottaa isoilla paineilla. Varmasti olisi toiminut vielä hyvän tovin muuten.

Yleensä kun näitä ruvetaan säätämään jonkun vilkkuvalo-kapeakaistalambdan kanssa ja syttykin on vakio ilman mitään ahtomyöhästyksiä ja toki vielä yleensä pirun aikaisella, niin homma on selvä hyvin nopeasti. Ja se pieninkin cooleri unohtui sinne kaverin tallin nurkkaan.

Ymmärsitkö pointin? :lol:

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 24.8.2009 20:58
Kirjoittaja START
kyllä budjetti turbollekkin hintaa kertyy helposti se 1000e :? kaikkee pientä nippeliä kun joutuu ostaan kuitenkin. siis jos ei lasketa näitä viikon juttuja. ja ei niissä viikon turbo myllyissäkään mitään pahaa ole, sillä sitä oppii. ja nimen omaan kuten IlkkaHe laitto, ei kannata pettyä jos tule mäntäpistiäinen :)
ja kaasareitten kanssa pelaamisesta, itse suosisin tuplia jos ei ruisku juttuihin halua puuttua ja se sytty on tärkee, jakaja sytkiin on myös olemassa fiksuja säätö bokseja

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 25.8.2009 21:54
Kirjoittaja IlkkaHe
Tässä tosiaan kokematon juippi kun turbottaa, niin mennään liian vähillä tiedoilla värkkäämään. Ja monesti on myös se että kun saadaan auto pelaamaan ajettavalla tavalla, niin ruvetaan kaahaamaan mielin määrin vaikka sytyt ja seokset on päin helvettiä :lol:

Mutta mutta, alle tuhannen euron rakentaa kyllä ihan toimivan turbo ladan, kunhan ostelee osia mahollisimman paljon käytettynä, ja miettii vähän mitä ostaa. Laajakaista lambdakinhan menee monessa autossa, koska riittäähän tuo melkeen että sillä vain säätää seokset kohilleen, ja vetää sen jälkeen ilman lambdaa taikka vaikka kapeakaistan kanssa.

Ja kaasariksi tosiaan tuplakaasari on ihan jees, vaikkapa orggis imusarjan päälle sovitteella kiinni yks tupla pysty weebberi paineistus setillä, niin johan luulisi saavan pelaamaan. Eipähän ainakaan ole synkkausten kanssa ongelmaa 8)

Kuulerinkin hankkii joko käytettynä (sopivan kokoisen, ei 600*300 kennolla :lol: ) ja rakentaa ahtoputket itte vaikka normi pakarin aineista, niin ei niillekään tule järkyttävää hintaa. Näillä setupeilla ja asian tuntemuksella saa suht edullisen toimivan turboladan, jonka kestävyyskin on tommoselle viritelmälle kohtalainen :lol:


Mutta mutta, tämänkin tekstin perusteella alkaa nyt joku väsäämään turboa ittelleen, ja valitettavasti kone tuhoutuu liiallisen innokkuuden ja liian suppean perehtymisen asiaan takia. Eli, pitää tuntea nuo turbon tuovat ongelmat ja tietää mikä tekee, ja edetä rauhallisesti!



Niin ja start, 1000€ turbottaminen on erittäin budjetti ratkasu, melkeempä taskurahalla tommosen tekee :lol:

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.8.2009 17:56
Kirjoittaja START
IlkkaHe kirjoitti: Niin ja start, 1000€ turbottaminen on erittäin budjetti ratkasu, melkeempä taskurahalla tommosen tekee :lol:
kyllä joo jos olis vakituisesti töissä eikä tarvis koulun penkillä homehtua. :(
ja siis tuo raha menee helposti konetta avaamatta. vaikka ostaiskin käytettyä ja halpaa. sitten kun ruvetaan kunnolla tekeen niin tuo raha menee kymmen kertasena (helposti) :shock:

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 1.11.2009 13:52
Kirjoittaja -jusu-
Nyt tuli lorttoon paineistussarja, voisiko joku kertoa, mihin kaikkialle noita o renkaita oikein pitäisi laittaa? En ole vielä laittanu mihinkään, kun on näköjään valmiinakin jossain. Kumikärkisen neulaventtiilin laitoin. Voisko joku valaista tästä paineistamisesta.

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 3.11.2009 18:02
Kirjoittaja siguli
-jusu- kirjoitti:Nyt tuli lorttoon paineistussarja, voisiko joku kertoa, mihin kaikkialle noita o renkaita oikein pitäisi laittaa? En ole vielä laittanu mihinkään, kun on näköjään valmiinakin jossain. Kumikärkisen neulaventtiilin laitoin. Voisko joku valaista tästä paineistamisesta.
tyhjäkäynti suuttimet,tyhjäkäyninseos ruuvit niis o ainakin o-renkaita

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 30.5.2012 22:27
Kirjoittaja ziguli
Minkäs kokoisia suuttimia porukat täällä suosittelis 1500cc ahdettuun nappikseen? Kun nyt paikallaan olis 350cc bosch nro. 0 280 150 431 suuttimet ja duty cycle menee megassa sinne 90% ja ylikin, seosmittarin näyttäessä 13-14 afr lukuja kilon ahdoilla. Eikä tehoja nyt ainakaan 150hv yli tuntuis olevan! Ennakkoa on 25 astetta kilon ahdoilla.

Kokoonpanona olis tämmöinen:

Lohko 2105 hoonattu rengastettu ja laakeroitu.
- Venäläiset takomännät.
- Nivan kiertokanget.
- MS1 v2.2 + 029y4.
- Ladan 60-2 triggeripyörä kampuralla vr-anturilla.
- Vag hukkakipinä puola.
- Bosch 350cc suuttimet turbosaabista.
- Opel omegan imusarja ladan laipoilla.
- Innovaten mtx-l laajakaista.
- Walbro 255l bensapumppu.
- Malpass turbo bensanpaineen säädin (3 kilon paineet joutokäynnillä).
- Switcher s1bg ahdin (~1 kilon ahdot).
- Pro turbon välijäähy.

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 31.5.2012 21:05
Kirjoittaja START
eikös noita ole monen laista laskuria niihin.
mut 400cc luulis ainakin piisaavan

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 31.5.2012 22:49
Kirjoittaja ziguli
Joo esim tässä on yks: http://www.rceng.com/technical.aspx

Tuon mukaan tarttis tosiaan olla noin 400cc 200hp kampiakseli tehoilla.. Mutta kuitenkin saabeissa nuo 350cc suuttimet riittää huomattavasti pidemmälle kuin 200hv kuulemma. Niin luulis ladassakin riittävän?

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 2.6.2012 9:52
Kirjoittaja ziguli
Vanha switcher s1bg ahdin sano ittensä irti. Päittäislaakerit meni.. Nyt pitäis tilalle hommata uus ja olen katsellu tommosta Holsetin HE221w:tä.

Onko kellään ollu ladassa tätä ja mitenkä mahtais pelittää??

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 31.8.2012 19:47
Kirjoittaja veli samara
Minkäslaisia lambda settejä porukalta löytyy ahdetuissa vehkeissä? Itse mietiskelen tässä mikä setti olis asiansa ajava omaan tulevaan turbo nappikseen..
Ajatuksena olis fmi 1.4, toimii parhaiten verrattuna muihin kapeakaistoihin mutta riittääkö sen tarkkuus kuitenkaan turbo vehkeessä?
myös innovate mtx-l pyörii mielessä kun hinta ei ole kuin parikymppiä fmi:tä kalliimpi, ja olis laajakaistakin...

ehdotuksia

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 31.8.2012 22:42
Kirjoittaja speedy
Jos ei ole kuin parikymppiä hinta eroa,Niin ehdottamasti laajakaista,Tuollainen http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7223 lähtee heti itelle tilaukseen kun saa rahoituksen kuntoon.

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 1.9.2012 1:55
Kirjoittaja ChargerSpeed
Se on kyllä täysi fakta että kannattaa ostaa suoraan tuo laajakaistalla oleva...
Oma kms setti on itseoppiva... ei kannata ajaa itseään hulluuden partaalle osakaasualueiden säätöjen kanssa kun laitteisto hoitaa sen itse... sitten voi korjailla vain...

kms on vielä tehty käyttöystävälliseksikin eli maallikkokin tajuaa säätämisestä jos vain moottoritekniikka on muuten hallussa...

Jos vielä joku tänäpäivänä pohtii kaasarikonetta niin jos tavotteena yli 200hv niin kannattaa unohtaa...
säästää huomattavasti rahaa kun ei tarvitse vaihdella mäntiä jatkuvasti kun seokset on päin persettä...
Ja muutenkin kun kaasarit ei toimi oikein kokoalueella...