VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Onnistui kaunottaren liikennekäyttöön ottaminen netin kautta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Kaunottaren katsastusreissu

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen sunnuntaina päräytin Kaunottaren käymään. Pyyhkimet eivät toimineet, sulakkeita ropaamalla löytyi yksi löysä jota pyörittelemällä pyyhkimet nykäyksittäin toimivat. Teräsharjalla putsailin perin hapettunen sulakkeen ja kiinnikettä kiristin ja laitoin paikoilleen, hyvin toimii. Sahailin edestakaisin pihalla ja jarruttelin ja kaikki tuntui toimivan hyvin, rekisterikilvenvalo oli kuitenkin pimeä eikä töötti toiminut. Tein saman muillekin sulakkeille joista yksi kävi perin lämpöisenä. Rekisterikilvenvalo pysyi pimeänä. Otin lamput irti jotka olivat ehjiä ja mittarilla kokeilin että virtaa kyllä tulee, tarpeeksi kauan kun putsaili kantoja niin johan alkoi toimimaan. Sitten siivosin sisältä suurimmat töryt pois ja löysin pienen reiän apukuskin jalkatilasta joka koputtelemalla kasvoi peukalon mentäväksi, alapuolelta kun koputtelin niin sain aikaiseksi pitkittäispalkin mutkaankin pienen reiän. Siivouksen edetessä loytyi vielä samankokoinen reikä penkin ja oven välistä. Alapuolelta koputellessa huomasin että kuskin puolen eturengas on märkä, kokeilin painaa jarrua ja poljin painui hiljalleen alas. Satulan yli menevään putkeen oli tullut pieni reikä, onneksi varastossa oli vielä yksi pari putkia ja rikkinäinen lähti ihan suosiolla irti. Aamulla sain Ladan pajalle hitsattavaksi ja sitten katsastukseen. Sattui ihan asiallinen katsastusmies joka ei kuitenkaan Ladaa hyväksynyt. Jarrut ja iskarit oli OK, ohjaus ei muka palauta (kyllä se vähän tahmealta tuntuikin), taka-akselin jousikupit ovat liian ruosteiset ja menee vaihtoon sekä pari pientä piilossa olevaa reikää löytyi. Toinen jarruletku oli vähän hapero, suositteli vaihtamaan kummatkin sekä oikea kaukovalo pimeä, toimi kuitenkin kaukovalovilkusta (eilen toimi ihan viiksestäkin). Täytyy venäjänkävijöiltä tiedustella noita jousikuppeja ja soitella hitsarille, kuukausi aikaa mutta Lada ajokiellossa sen ajan kun edellinen katsastus suoritettu marraskuussa 2003. Että ei kauhean paha...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

1971 kävi tänään pajalla. Pakoputken etupätkä vaihdettu, takajarrut ilmattu, säätöventtiilin tanko ei ollutkaan irti vaan katki, pitää hommata uusi. Lisäksi nuo löytyneet reiät on hitsattu umpeen. Litran purkin Miranolia ja pullon tärpättiä ostin, joku päivä kun sutaisuinspiraatio iskee niin vedetään uusi kerros sinistä. Tänään on luvattu ukkoskuuroja, ei hirveän kiva jos märkään maaliin lentää miljoona roskaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Joutuu hitsari sitten tekemään itse jousikupit taka-akselin päälle, ei itänaapurista saa irtonaisena vaan olisi koko taka-akselin kuori pitänyt ostaa! Maanantaiksi 30.8. tilattu aika ja tiistaiaamuna mahdollisesti katsastukseen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jousikupit on melko työläät tehdä. Itse vaihdoin suosiolla taka-akselin, niin pääsi vähemmällä. Tosin hyväkuntoisia taka-akseleitakaan ei puissa kasva.

Jos ne kupit välttämättä haluaa vaihtaa, niin etsisin sopivan malliset kupit valmiiksi hitsarille. Olikos se Saabin jousia, mitä on taakse näihin laitettu. Jos näin, niin Saabin kuppien saatavuus ja sopivuus kannattaisi tarkistaa. Eteen saa Saabiin ainakin kuppeja, mutta takapäästä en sitten tiedä.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Itselläkin ensimmäiseksi tuli mieleen taka-akselin vaihto mutta hitsari oli sitä mieltä että on helpompi hitsata uudet kupit, tehköön sitten niin. Toiseksi varastossa ei ole nyt yhtään akseliakaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Akseli 20e Lahteen tuotuna
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

THI-900 kirjoitti:Olisko se AI liikaa pyydetty, jos vaihtaisit tuon kuvakollaasin tohon allekirjoitukseen vastaamaan nykyisiä kulkineita. Olis niin hienoa saada neljä mustakilpistä samaan kuvaan
Tehty työtä käskettyä. En kuitenkaan jaksanut siirrellä autoja pihalla että ne olisi saanut samaan kuvaan vaan "photoshoppasin".
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

2x peukkuhymiö
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tuli tänään AI:n "farmilla" käytyä ja samalla sain ihan livenä ihastella noita neljää kaunotarta. KZL-9 on kyllä kaikessa patinassaa mieltä herkistävä näky :D
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Kaunotar (KZL-9) on sitten katsastettu! Saapi ajella marraskuun 2011 loppuun. Uudet jousikupit on hitsattu vesiputken pätkistä! Laskeskelin että alkaa olla jo tonnin verran rahaa kulunut tähän kotteroon, ostohinta, kuljetus sisältäen trailerin vuokran, siirtolupa Kouvolaan ja toinen takaisin, hitsaus, osia, katsastus, uudelleen hitsaus, jälkitarkastus. Hullun puuhaa!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuli Kaunottarella Paippisissa käytyä eilen, 89 kilometriä kertyi kotipihalta matkaa. Mitään yllättävää ei matkalla sattunut, kaikki toimi kuten pitääkin. Sen verran vikaa on tässä ajellessa ilmennyt että startti ei aina pyöritä vaikka pyöriikin, pendiksissä jotain hämärää, en kyllä ala korjaamaan ennen kevättä ellei pahemmaksi äidy. Tulomatkalla sen verran kylmä oli että tuli veivattua kuskin ikkuna kiinni mutta silti vaan suhisee, näkyy menevän kiinni mutta kun kammesta päästää irti niin ikkunan etureuna putoaa sen verran että jää puolen sentin rako. Oikean puolen etuoven ulkokahvasta ei meinaa aina saada ovea auki. Lämppärin raana jumissa, tulee koko ajan lämmintä, saa sentään pienemmälle kun kääntää ilman tulon pois. Pientä hiomista siis riittää. Ainakin tällä hetkellä ajatuksena on että tällä ensi kesän ajot suurimmaksi osaksi ajellaan. Pitäisi vaan jostain löytää patinoituneet tubeless-vanteet joihin käy rupiset orkkiskapselit (jotka jo varastossa ovatkin). 1970:ssä oli sellaiset mutta kerkesin mennä ne pilaamaan hiomalla ja maalaamalla ne siisteiksi, nyt harmittaa!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Käytin 1970 Ladaa katsastuksessa. Ei kelvannut. Takajarruissa liikaa heittoa. Meinasi että jos on kosteutta kun sadekeli oli ja lämmitti jarruja sillä seurauksella että heittoa tuli lisää. Lisäksi korjauskehotus etujarrujen suojapellistä josta puuttuu iso pala (eka katsastusmies joka huomasi asian) sekä yläpallonivelen suojakumi rikki. Ihmetteli kun on museokilpi vaikkei ole museoauto. Ensimmäisen kerran kiinnitettiin huomiota puuttuvaan takajarrujen paineenrajoitusventtiiliin, meinasi ettei siellä sellaista kai näin vanhassa ole ollutkaan kun ei mitään kiinnitysreikiäkään löytynyt. En ollut eri mieltä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

1972 Kaunottareen hain tänään Kausalasta plyysipenkit ja ähersin ne paikoilleen. Iltapäivähän tuossa meni mutta nyt on hyvä istuskella.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kuvia penkeistä paikoilleen asennettuna, kiitos :D
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin