Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Joop, systeemi on purettu...
Nyt pitäs kikkailla irti ne laipat niistä vanhoista tumpeista, jotta sais uudet vetarit tilalle. Tai jos laittas vain toisen, olis laiska.
Suurin ongelma on ajan löytäminen remonttia varten.
-P-

Yogi kirjoitti:

Tuon laipan, joka kuvassakin näkyy, siinä on kiinni 3 pulttia. Ne kun irroitat, lähtee tumppi ihan vetämällä pois. Sama juttu kuskin puolella.
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

-P- kirjoitti: Suurin ongelma on ajan löytäminen remonttia varten.
-P-
Näin on. Intoa olis mutta aikaa ei :( Ja sitte ku on aikaa, niin käyttää tuon ajan johonkin tuehanpäiväseen juopotteluu, laiskotteluun, töihin, vaimoon, siivoomiseen, tietsikalla pelailuun, surffailuun, ym..... vaan ei Ladaan :lol: Se myös vaikuttaa, ettei Niva oo kotipihassa, vaan 40km:n päässä. :?
Nyt oon Nivaan saanu tehtyy koneenkorvat Fiatin koneelle. Etuperän kiinnityksen, ym.. hitsailut. Seuraavaksi parsii vaihdelaatikon ja jakolaatikon päälle peltiä ja tekee kardaaneista sopivan pituset´, niin voi jo suunitella koneen herättelyä. kone on ollut jo noin 15vuotta levolla. Voi olla ihmeissään kun herää vieraan auton pellin alta...
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Minä sain jo Nivan kasaan, ainut mitä puuttuu, on pakoputki, sit ois taas eho :)

-P-
Eetu

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Eetu »

Tietäskö kukaan et mistä sais kuulalaakeroitua apusimpukkaa Nivaan. Venäjältä niit ainakin saa mut oisko kellään sitä varaosanumeroa.

Sit lukkoperästä. Mitkä perät Nivaan käypi, vai kannattaako hommata alkuperäinen lukkoperä Venäjältä. Oisko sille varaosanumeroa kans, koska mitään sieltä et ilman tarkkaa varaosanumeroa saa.

Kiitos
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Eetu kirjoitti:Tietäskö kukaan et mistä sais kuulalaakeroitua apusimpukkaa Nivaan. Venäjältä niit ainakin saa mut oisko kellään sitä varaosanumeroa.
Laita kysely päälle tuonne ostetaan osioon takavedon simpukasta, siitä saa käypäsen nivaan kun vaihdat alkuperäisestä sen kammen.
Eetu kirjoitti:Sit lukkoperästä. Mitkä perät Nivaan käypi, vai kannattaako hommata alkuperäinen lukkoperä Venäjältä. Oisko sille varaosanumeroa kans, koska mitään sieltä et ilman tarkkaa varaosanumeroa saa.
Vähimmällä vaivalla pääset kun otat yhteyttä RTJN65 tai muihin venäjän käviöihin ja kyselet varovasti lukkojen saatavuutta... Taakse kitkalukko on pop. Ainoa miinus on siinä tapauksessa kun ajat auton kunnolla ristiriipuntaan, silloin voima karkaa ilmassa olevasta renkaasta harakoille. Mutta jos yhtään rengas tavoittaa maahan niin vaikutus on huomattava verrattuna vakioon.
Jos haluat 100% lukituksen niin kempin lukko on yksi vaihtoehto ja se toinen menee käsittääkseni vaikeaksi koska paineilmalla tai jollakin muulla ohjattavia 100% lukkoja ei taida olla tarjolla tarjolla ainakaan en ole kuullut... Siis alkuperäisiin kuoriin käypiä malleja (joku korjatkoon jos olen väärässä).
Joudut pikkuisen viilaamaan laakeripukkeja että kitkalukko sopii paikalleen ja saapi välyksen säädölle tilaa.
Eteen torsen koska se on sievemmän kokoinen ja sopii paikoilleen ilman armotonta louhintaa. Lähiaikoina on ainakin minulla "tehtaan tieto" mahdollisista sovitusongelmista torsenin asennuksesta etuperään :wink: Tätä ketjua selaamalla löytyy muistaakseni mainintoja muistakin (fiat) vaihtoehdoista.
lidli

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja lidli »

Saksasta sai kytkettäviä 100% lukkoi (mikäli siitä jotain ymmärsin) 920e. Osote on vaan nyt hukassa, mut eiköhän se jostain löydy. :?
piippu

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja piippu »

Patu925 kirjoitti: Eteen torsen koska se on sievemmän kokoinen ja sopii paikoilleen ilman armotonta louhintaa. Lähiaikoina on ainakin minulla "tehtaan tieto" mahdollisista sovitusongelmista torsenin asennuksesta etuperään :wink: Tätä ketjua selaamalla löytyy muistaakseni mainintoja muistakin (fiat) vaihtoehdoista.
Jep, mulla on edessä juurikin Torsen ja takana kitka, mutta autolla ei ole vielä noiden asennuksen jälkeen ajettu, joten en osaa sanoa vielä käytännön kokemusta......molemmat meni kyllä heittämällä paikalleen ja shimmaus onnistui siinä kuin normi tasauspyörästöönkin, ainakin tässätapauksessa koska välitykset vaihtui samalla 5,3:seen 8)
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

piippu kirjoitti: Jep, mulla on edessä juurikin Torsen ja takana kitka, mutta autolla ei ole vielä noiden asennuksen jälkeen ajettu, joten en osaa sanoa vielä käytännön kokemusta......molemmat meni kyllä heittämällä paikalleen ja shimmaus onnistui siinä kuin normi tasauspyörästöönkin, ainakin tässätapauksessa koska välitykset vaihtui samalla 5,3:seen 8)
Mistäs moiset välityksen oot löytänyt? Entä lukot? Tahtoo kans.

Kytkettävä 100% olis kiva takana mutta mistä moisen saisi? Saiskohan sinne modattua jonkun muun auton lukon :)
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
piippu

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja piippu »

Torsen lukon ostin kaverilta ja kitka löytyi aikoinaan Keltaisesta Pörssistä....jossa oli mukana tuo 5,3 välitys ja taas toisen välityksen ostin rallinetin kautta joltain joka toi niitä venäjältä. Eli silmät auki jokasuuntaan ja nanosekuntiakaan miettimättä puhelin ja kaikki yhteydenottovälineet käyttöön jos tuollaisia jossain kaupataan, eli ei löydy enää tänäpäivänä joka nurkalta :(

Hintaakin noilla tuntuu olevan siellä 400-500€ /kpl, eli noin 2000€ menee ihan heittämällä noihin :evil:


+ minulla on vielä Rintaluoman välitetty jakolaatikko yms. enemmän ja vähemmän kivaa :lol:
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Joo nyt tällähetkellä ei oo varaa tommosiin herkkuihin, mutta ehkä joskus :D
Näytti tälläkin hetkellä olevan Ralli.net:in markkinat- palstalla Ladan 5.37 Välitys +lukko myytävänä http://ralli.net/rnet/modules.php?name= ... 6&de=34654 ...jos jotain kiinnostaa :D
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Jupe_

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Jupe_ »

Olisko noi mersun w124 4-s B/D 67-5198(MOTONET 29,90€) sitten soppelit jouset tuohon nivan keulan nostoon ku jossaki puhuskeltiin myös w123:n jousista, mitähän eroa?? W124 mallin jousi sattus löytyyn tuolta motonetista.. Noi 5/6-s B/D menee varmaan jo turhan jäykäksi? Pistäkäähän vinkkiä tuleen!
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Tuohon itselleni laitoin W123 jouset ja tulos on lievästi sanottuna napakka. Mielestäni voisi olla vieläkin retkumpi keula. Korotuksen koitin pitää hillittynä, oheisessa kuvassa vertailun vuoksi "hillitysti" korotettu toitsu. Tuolta firmasta löytyy Nivaan valmista korotusjousta taakse, pitänee hankkia että tuo peräkin tulisi samalle korolle. Niin ja linkki http://www.offroadtarvike.net/

Kuva

Torsenlukko toimii keulassa hyvin ainoa miinus on nämä liukkaat kelit, puskee aika herkästi kurvissa.

Alemmuuskompleksi oli aika suuri kun koitti päästä noitten porttaalivehkeitten perässä puskassa mutta ei kuitenkaan ihan nauruunkaan kuolleet nuo Juukan ukot. Eli Niva suoriutui kohtuullisesti. Pieni on pieni vaikka kuinka pullistelisi.
Oniminus

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Oniminus »

Jupe_ kirjoitti:Olisko noi mersun w124 4-s B/D 67-5198(MOTONET 29,90€) sitten soppelit jouset tuohon nivan keulan nostoon ku jossaki puhuskeltiin myös w123:n jousista, mitähän eroa?? W124 mallin jousi sattus löytyyn tuolta motonetista.. Noi 5/6-s B/D menee varmaan jo turhan jäykäksi? Pistäkäähän vinkkiä tuleen!
Osaakos porukka kertoa tuosta asiasta, koska itsellänikin olisi moinen käsillä ja mietiskellyt mikä tuossa varsinaisesti on erona jos moista löytyy.
Oniminus

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Oniminus »

Onkos porukka vaihdellut miten koneita näihin Nivoihin siis tarkoitan jotain aivan muuta kuin tuo 1.6 vakio esim. diesel tms?
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Fiatin 2 litraisen TC pystykoneen omaan Nivaan laitoin. Ei oo ihan vielä käyntikunnossa (megasquirt juttuja).
Koneen perässä tottakai Fiiatin oma laatikko. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51656

edit: ...ja offipalstalla "La tuskaa"-nimimerkillä Diesel Niva! -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52175
ja jousista vielä. En tiedä mitä eroo w123 ja w124 jousilla mutta ittellä noi w123 jouset (4syl). Nekin melko jäykät.
Ainakin eri varaosanumerolla ovat. Kyllä netin mukaan noita w123 4sylinterisen jousiakin motoneteissa on. 5/6-sylinterisen jousia ei kannata laittaa. Ne on vielä jäykemmät!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Vastaa Viestiin