Mikä on mielestäsi kaunein itäauto ?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Oli kyllä hyvä kuvasarja vaikken oikein kuvateksteistä mitään käsittänytkään, oli saatu vähän syrjäisemmistäkin paikoista kuvattua.

Tuossa liikenneohjaajakuvassa taitaa noita Paektusaneja pari huonosti näkyäkin, mutta poliisiauto taitaa olla ihan oikea mersu?
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuva

1969 Sachsenring-P240

Sachsenring teki DDR:ssä 1382 autoa vuodesta 1959.

DDR-autoja
on muuten hieno toi 1957 Wartburg-312:kin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti: erottaako ulkoapäin mitenkään 407 ja 403 malleja tossa perusvarustelussaan, muuten kuin, että kylkilistan etupäässä lukee eri numero?
tossa kylkilistassa näkyis olevan eroavaisuutta 407 ja 403 mallin välillä :roll: : (eli tossa 403:ssa tollanen "levennys ja suoraviivaisempi")

403
403

407
407

tosta näkyis se numeromerkintäkin

noi keulamaskit on tietysti vuosimallista riippuvaisia molemmissa :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samarai kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti: erottaako ulkoapäin mitenkään 407 ja 403 malleja tossa perusvarustelussaan, muuten kuin, että kylkilistan etupäässä lukee eri numero?
tossa kylkilistassa näkyis olevan eroavaisuutta 407 ja 403 mallin välillä :roll: : (eli tossa 403:ssa tollanen "levennys ja suoraviivaisempi")

403
403

407
407

tosta näkyis se numeromerkintäkin


noi keulamaskit on tietysti vuosimallista riippuvaisia molemmissa :roll:
ei mut noissa kuvissa 403 oli juuri toi skandinavia malli, perus 403:ssa aivan sama lista kuin 407:ssa. 407:ssa oli aluksi sama maski kuin 402:ssa ja se muuttui noin 1960 ja sama maski oli myös 403:ssa, paitsi tässä vientimallissa (403IE tai 403 Skandinavia, miksi milloinkin kutsutaan)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

samarai kirjoitti:Kuva

1969 Sachsenring-P240

Sachsenring teki DDR:ssä 1382 autoa vuodesta 1959.

DDR-autoja
on muuten hieno toi 1957 Wartburg-312:kin.
Tuo kuvan auto on varsinaisesti Sachsenring Repräsentant,joita valmistettiin 2 kappaletta DDR:n 20-vuotisjuhlallisuuksia varten eli paraatikäyttöön.Auto toki perustuu P 240 rungolle.Moottori on myös peruja 240:lle,joka jatkoi elämäänsä maastoauto P2M/P3:ssa,P 240:n valmistuksen loputtua.Tuota P 240:aa valmistettiin tuo 1382 vuosina 1955-1959.
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Warreossi kirjoitti:Tuota P 240:aa valmistettiin tuo 1382 vuosina 1955-1959.
Jostain muistelisin lukeneeni että viimeinen P 240 rullasi tehtaalta ulos 1962... Lähteissä on kuitenkin usein tulkinnanvaraa.
Komea auto, sekä P 240 että nämä erikoisversiot, jotka olivat NVA:n käytössä aina Saksojen yhdistymiseen asti.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Eikös tuota P240-mallia tullut suomeenkin muutama kappale?Missähän ovat?Kukahan pystyisi selvittämään niiden kohtalon?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

raul kirjoitti:
Warreossi kirjoitti:Tuota P 240:aa valmistettiin tuo 1382 vuosina 1955-1959.
Jostain muistelisin lukeneeni että viimeinen P 240 rullasi tehtaalta ulos 1962... Lähteissä on kuitenkin usein tulkinnanvaraa.
Komea auto, sekä P 240 että nämä erikoisversiot, jotka olivat NVA:n käytössä aina Saksojen yhdistymiseen asti.
Kyllä tuotanto loppui 1959,P 240 valmistettiin Hallen koritehtaalla.Kyseisellä tehtaalla siirryttiin valmistamaan Wartburgin erikoismalleja.P 240 ei ollut massatuotanto auto ja valmistetut autot on dokumentoitu tarkasti.Moottoreita valmistettiin vielä Karl-Marx Stadt:issa 60-luvullakin.
Autoa on tiettävästi tuotu pari kappaletta Suomeen ja "perimätiedon"mukaan,Klaukkalan liepeillä on viimeisin havainto jostain 70-luvulta.Varaosien saanti on varmaan ollut liki mahdotonta sen ajan Suomessa.DDR:ssäkin autot tehtiin ainoastaan valtion käyttöön ja tekniikka on muutenkin perujaan ennen sotia valmistetusta Horch-autosta.
Olisihan se kiva,jos jotain tietoa noista Suomeen tuoduista saisi.

Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti: ei mut noissa kuvissa 403 oli juuri toi skandinavia malli, perus 403:ssa aivan sama lista kuin 407:ssa. 407:ssa oli aluksi sama maski kuin 402:ssa ja se muuttui noin 1960 ja sama maski oli myös 403:ssa, paitsi tässä vientimallissa (403IE tai 403 Skandinavia, miksi milloinkin kutsutaan)
no kyllä mä vähän ajattelenkin, ettei toi noin helppo juttu voinut olla :) Olisit heti laittanut jonkun kuvan siitä vientimallin-listasta, niin ei tarvitsisi nyt mun selitellä.. :wink: (yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa).

Moskovasta on kysytty tota asiaa, katotaan tuleeko vastausta.. 8)

Itselläkin on ollut joskus nuorena tämä Mosse 407. Oli todella hienossa kunnossa ja ajettu vain jotain 40tkm, mutta jouduin aikoinaan sillä Asikkalassa pahaan kolariin ja ulosajoon- auto tuhoutui romutettavaksi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuva

Moskvits 403-423E Coupe
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
TiJuKo

Viesti Kirjoittaja TiJuKo »

Tämä nyt ei ole ihan suoraan tuotatolinjalta, mutta mielestäni aikas nätti...
Ja varmaan ollut sen sata kertaa jossain topikeissa tälläkin foorumilla :oops:

Kuva

Niin joo, tuo alempi on se nätti, ylempi on hieno klassikko :)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuva

Skoda Suberb - pikkasen voi tosin lipsua originaali "kommarikamasta" - mutta jos täällä kerran Emarikin on :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pohjois-Korean autotuotanto:

SUNGRI AUTO WORKS
1958: Sungri 58 truck (based on GAZ 51)
1970s: Sungri 58 KA truck (GAZ 51 with new cab)
1970s: Sungri 58 NA truck (GAZ 51 4x4 with new cab)
1961: Sungri 4.15 cross country (GAZ 69 with new front end)
1960: Sungri 10.10 truck (based on Russian or East European truck?)
1964: Sungri 64 truck, later Jaju 64 truck (KRAZ 256)
1970s: Jaju 82 (KRAZ 256 with new cab)
1970: Sungrisan dumper, later Konsor (25 ton)
1979: Kumsusan dumper (40 ton)
1990s: Sonyon city truck
1970-80s: Chungsong bus
1970-80s: Chollima bus

Pyongsang Auto Works
1968: Kaengsaeng 69 (GAZ 69)
1970s: Kaengsaeng 69 NA (GAZ 69 cargo)
1970s: Taebaeksan truck

March 30th Works
1982: Konsor dumper (100 ton)

Pyongyang Trolleybus Works
1961: Chollima 1/2/9.11 trolleybus
1963: Chollima 9.25 trolleybus
1964: Pyongyang 9.25 bus
1970: Chollima 70 trolleybus
1972: Chollima 72 trolleybus
1974: Chollima 74 trolleybus
1984: Chollima 84 trolleybus
1987: Chollima 962 articulated trolleybus
1990: Chollima 90/903 articulated trolleybus
1990: Chongnyon trolleybus
1990s: Kwangboksonyon articulated bus
1996: Chongnyonjunwi trolleybus
1997: Chollima trolleybus and articulated trolleybus, Ikarus assembly
1999: Sonyon articulated trolleybus
2004: Chollima 032 trolleybus
1970-80s: small bus

Chongjin Bus Works
1986: Pyongyang 86, later Jipsam 86 bus
1988: Jipsam 88 bus
1974: Jipsam 74 trolleybus
1986: Jipsam 86 articulated trolleybus
2000s: Chongnyonjunwi Chongjin)trolleybus

Pyonghwa Auto Works
2002: Hwiparam, ckd Fiat Siena
2003: Peokkugi 1, ckd Fiat Doblo
2004: Peokkugi 2, ckd Shuguang SUV 4x2
2004: Peokkugi 3, ckd Shuguang pickup
2005: Peokkugi 4, ckd Shuguang SUV 4x4

Factory unknown or uncertain
1990s: Paekdusan (Mercedes Benz sedan copy)
1990s: Pyongyang 4.10 (Mercedes Benz sedan copy)
1973: Tujaeng truck
1990s: UAZ 469 copy
1990s: Chollima countryside small buses

Model uncertain
Jaju 5seat car
Konsor van or passenger car
Shintaibak car

Kuvia ei kyllä löydy mistään.. :?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuva

Izh-19
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Ei noista pohjois-Korean autoista tosiaan paljon kuvia ole tarjolla.Tossa kanssa ihan mainio matkakertomus em.maasta.Kuvissa vilahtaa muutama paikallinen autokin.

http://www.enlight.ru/camera/dprk/phen_mang_e.html
Vastaa Viestiin