Sivu 5/7

Lähetetty: 19.8.2006 20:08
Kirjoittaja aon
Oli kyllä hyvä kuvasarja vaikken oikein kuvateksteistä mitään käsittänytkään, oli saatu vähän syrjäisemmistäkin paikoista kuvattua.

Tuossa liikenneohjaajakuvassa taitaa noita Paektusaneja pari huonosti näkyäkin, mutta poliisiauto taitaa olla ihan oikea mersu?

Lähetetty: 19.8.2006 21:25
Kirjoittaja samarai
Kuva

1969 Sachsenring-P240

Sachsenring teki DDR:ssä 1382 autoa vuodesta 1959.

DDR-autoja
on muuten hieno toi 1957 Wartburg-312:kin.

Lähetetty: 19.8.2006 22:19
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti: erottaako ulkoapäin mitenkään 407 ja 403 malleja tossa perusvarustelussaan, muuten kuin, että kylkilistan etupäässä lukee eri numero?
tossa kylkilistassa näkyis olevan eroavaisuutta 407 ja 403 mallin välillä :roll: : (eli tossa 403:ssa tollanen "levennys ja suoraviivaisempi")

403
403

407
407

tosta näkyis se numeromerkintäkin

noi keulamaskit on tietysti vuosimallista riippuvaisia molemmissa :roll:

Lähetetty: 20.8.2006 10:37
Kirjoittaja Lada-Jussi
samarai kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti: erottaako ulkoapäin mitenkään 407 ja 403 malleja tossa perusvarustelussaan, muuten kuin, että kylkilistan etupäässä lukee eri numero?
tossa kylkilistassa näkyis olevan eroavaisuutta 407 ja 403 mallin välillä :roll: : (eli tossa 403:ssa tollanen "levennys ja suoraviivaisempi")

403
403

407
407

tosta näkyis se numeromerkintäkin


noi keulamaskit on tietysti vuosimallista riippuvaisia molemmissa :roll:
ei mut noissa kuvissa 403 oli juuri toi skandinavia malli, perus 403:ssa aivan sama lista kuin 407:ssa. 407:ssa oli aluksi sama maski kuin 402:ssa ja se muuttui noin 1960 ja sama maski oli myös 403:ssa, paitsi tässä vientimallissa (403IE tai 403 Skandinavia, miksi milloinkin kutsutaan)

Lähetetty: 20.8.2006 16:07
Kirjoittaja Warreossi
samarai kirjoitti:Kuva

1969 Sachsenring-P240

Sachsenring teki DDR:ssä 1382 autoa vuodesta 1959.

DDR-autoja
on muuten hieno toi 1957 Wartburg-312:kin.
Tuo kuvan auto on varsinaisesti Sachsenring Repräsentant,joita valmistettiin 2 kappaletta DDR:n 20-vuotisjuhlallisuuksia varten eli paraatikäyttöön.Auto toki perustuu P 240 rungolle.Moottori on myös peruja 240:lle,joka jatkoi elämäänsä maastoauto P2M/P3:ssa,P 240:n valmistuksen loputtua.Tuota P 240:aa valmistettiin tuo 1382 vuosina 1955-1959.

Lähetetty: 20.8.2006 16:57
Kirjoittaja raul
Warreossi kirjoitti:Tuota P 240:aa valmistettiin tuo 1382 vuosina 1955-1959.
Jostain muistelisin lukeneeni että viimeinen P 240 rullasi tehtaalta ulos 1962... Lähteissä on kuitenkin usein tulkinnanvaraa.
Komea auto, sekä P 240 että nämä erikoisversiot, jotka olivat NVA:n käytössä aina Saksojen yhdistymiseen asti.

Lähetetty: 20.8.2006 18:16
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Eikös tuota P240-mallia tullut suomeenkin muutama kappale?Missähän ovat?Kukahan pystyisi selvittämään niiden kohtalon?

Lähetetty: 20.8.2006 20:22
Kirjoittaja Warreossi
raul kirjoitti:
Warreossi kirjoitti:Tuota P 240:aa valmistettiin tuo 1382 vuosina 1955-1959.
Jostain muistelisin lukeneeni että viimeinen P 240 rullasi tehtaalta ulos 1962... Lähteissä on kuitenkin usein tulkinnanvaraa.
Komea auto, sekä P 240 että nämä erikoisversiot, jotka olivat NVA:n käytössä aina Saksojen yhdistymiseen asti.
Kyllä tuotanto loppui 1959,P 240 valmistettiin Hallen koritehtaalla.Kyseisellä tehtaalla siirryttiin valmistamaan Wartburgin erikoismalleja.P 240 ei ollut massatuotanto auto ja valmistetut autot on dokumentoitu tarkasti.Moottoreita valmistettiin vielä Karl-Marx Stadt:issa 60-luvullakin.
Autoa on tiettävästi tuotu pari kappaletta Suomeen ja "perimätiedon"mukaan,Klaukkalan liepeillä on viimeisin havainto jostain 70-luvulta.Varaosien saanti on varmaan ollut liki mahdotonta sen ajan Suomessa.DDR:ssäkin autot tehtiin ainoastaan valtion käyttöön ja tekniikka on muutenkin perujaan ennen sotia valmistetusta Horch-autosta.
Olisihan se kiva,jos jotain tietoa noista Suomeen tuoduista saisi.

Kuva

Lähetetty: 21.8.2006 2:09
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti: ei mut noissa kuvissa 403 oli juuri toi skandinavia malli, perus 403:ssa aivan sama lista kuin 407:ssa. 407:ssa oli aluksi sama maski kuin 402:ssa ja se muuttui noin 1960 ja sama maski oli myös 403:ssa, paitsi tässä vientimallissa (403IE tai 403 Skandinavia, miksi milloinkin kutsutaan)
no kyllä mä vähän ajattelenkin, ettei toi noin helppo juttu voinut olla :) Olisit heti laittanut jonkun kuvan siitä vientimallin-listasta, niin ei tarvitsisi nyt mun selitellä.. :wink: (yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa).

Moskovasta on kysytty tota asiaa, katotaan tuleeko vastausta.. 8)

Itselläkin on ollut joskus nuorena tämä Mosse 407. Oli todella hienossa kunnossa ja ajettu vain jotain 40tkm, mutta jouduin aikoinaan sillä Asikkalassa pahaan kolariin ja ulosajoon- auto tuhoutui romutettavaksi.

Lähetetty: 21.8.2006 5:02
Kirjoittaja samarai
Kuva

Moskvits 403-423E Coupe

Lähetetty: 22.8.2006 0:55
Kirjoittaja TiJuKo
Tämä nyt ei ole ihan suoraan tuotatolinjalta, mutta mielestäni aikas nätti...
Ja varmaan ollut sen sata kertaa jossain topikeissa tälläkin foorumilla :oops:

Kuva

Niin joo, tuo alempi on se nätti, ylempi on hieno klassikko :)

Lähetetty: 22.8.2006 1:52
Kirjoittaja samarai
Kuva

Skoda Suberb - pikkasen voi tosin lipsua originaali "kommarikamasta" - mutta jos täällä kerran Emarikin on :wink:

Lähetetty: 25.8.2006 1:41
Kirjoittaja samarai
Pohjois-Korean autotuotanto:

SUNGRI AUTO WORKS
1958: Sungri 58 truck (based on GAZ 51)
1970s: Sungri 58 KA truck (GAZ 51 with new cab)
1970s: Sungri 58 NA truck (GAZ 51 4x4 with new cab)
1961: Sungri 4.15 cross country (GAZ 69 with new front end)
1960: Sungri 10.10 truck (based on Russian or East European truck?)
1964: Sungri 64 truck, later Jaju 64 truck (KRAZ 256)
1970s: Jaju 82 (KRAZ 256 with new cab)
1970: Sungrisan dumper, later Konsor (25 ton)
1979: Kumsusan dumper (40 ton)
1990s: Sonyon city truck
1970-80s: Chungsong bus
1970-80s: Chollima bus

Pyongsang Auto Works
1968: Kaengsaeng 69 (GAZ 69)
1970s: Kaengsaeng 69 NA (GAZ 69 cargo)
1970s: Taebaeksan truck

March 30th Works
1982: Konsor dumper (100 ton)

Pyongyang Trolleybus Works
1961: Chollima 1/2/9.11 trolleybus
1963: Chollima 9.25 trolleybus
1964: Pyongyang 9.25 bus
1970: Chollima 70 trolleybus
1972: Chollima 72 trolleybus
1974: Chollima 74 trolleybus
1984: Chollima 84 trolleybus
1987: Chollima 962 articulated trolleybus
1990: Chollima 90/903 articulated trolleybus
1990: Chongnyon trolleybus
1990s: Kwangboksonyon articulated bus
1996: Chongnyonjunwi trolleybus
1997: Chollima trolleybus and articulated trolleybus, Ikarus assembly
1999: Sonyon articulated trolleybus
2004: Chollima 032 trolleybus
1970-80s: small bus

Chongjin Bus Works
1986: Pyongyang 86, later Jipsam 86 bus
1988: Jipsam 88 bus
1974: Jipsam 74 trolleybus
1986: Jipsam 86 articulated trolleybus
2000s: Chongnyonjunwi Chongjin)trolleybus

Pyonghwa Auto Works
2002: Hwiparam, ckd Fiat Siena
2003: Peokkugi 1, ckd Fiat Doblo
2004: Peokkugi 2, ckd Shuguang SUV 4x2
2004: Peokkugi 3, ckd Shuguang pickup
2005: Peokkugi 4, ckd Shuguang SUV 4x4

Factory unknown or uncertain
1990s: Paekdusan (Mercedes Benz sedan copy)
1990s: Pyongyang 4.10 (Mercedes Benz sedan copy)
1973: Tujaeng truck
1990s: UAZ 469 copy
1990s: Chollima countryside small buses

Model uncertain
Jaju 5seat car
Konsor van or passenger car
Shintaibak car

Kuvia ei kyllä löydy mistään.. :?

Lähetetty: 25.8.2006 2:00
Kirjoittaja samarai
Kuva

Izh-19

Lähetetty: 25.8.2006 8:46
Kirjoittaja Warreossi
Ei noista pohjois-Korean autoista tosiaan paljon kuvia ole tarjolla.Tossa kanssa ihan mainio matkakertomus em.maasta.Kuvissa vilahtaa muutama paikallinen autokin.

http://www.enlight.ru/camera/dprk/phen_mang_e.html