Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
on sulla savottaa......vuodenvaihteen jälkeen tarttis ruveta tota omaansakin ett kerkeis saada kesäkuntoon. 1.7 konetta ja tuplia oon ajatellu kaikenlaisen kivan lisäheebelin oheistamana. mutt kattoo nyt mihi sitä päätyy. noilla rojekteilla ku tuppaa olee paha taipumus levitä ku kuppa töölöös. tyyliin teenpä nyt sitten tonkin kun kerran auki on jne.
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Turbohan on kiva lisäheebelisomeroladasti kirjoitti:on sulla savottaa......vuodenvaihteen jälkeen tarttis ruveta tota omaansakin ett kerkeis saada kesäkuntoon. 1.7 konetta ja tuplia oon ajatellu kaikenlaisen kivan lisäheebelin oheistamana. mutt kattoo nyt mihi sitä päätyy. noilla rojekteilla ku tuppaa olee paha taipumus levitä ku kuppa töölöös. tyyliin teenpä nyt sitten tonkin kun kerran auki on jne.

Ja tosiaan, rojektit leviää. Nyt kun ajattelee, alku kesästä mulla oli tarkotus vaan nakata toi sileäkylkinen paikoilleen, että saa rakentaa sisustan uudelleen, kun keppi siirtyy. Siis vain show mielellä (okei, ja sen 5vaihteen takia) tuon lootankin tuonne olin laittamassa

Eli tarkotus oli laittaa vain tuo 1600takasin, kaasarilla, mutta kuinka kävikään



Nyt kuitenkin ennen armeijaan lähtöä (12.1.2009) saada kone tulille, ja auto ajokuntoon. Sisusta tehään sitten kun ehditään

edit: Niin, ja eikös sunkin ois sama laittaa tuplien sijasta pärrän läppärungot ja megasquirt ohjaamaan ruiskua

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Laajakaista lambda tilattu ja maksettu..
hitsi tää rojekti vie mut konkurssiin
ens kuun vuokraan ei (vielä) ole edes enää rahaa, mutta ehkä sen kerkeää hankkia
okei, kiitos vanhemmille että ovat reiluja, ja luultavasti oikeessa hätätilanteessa lainaavat ton verran, korvaa sitten YO juhlien jälkeen, toivottavasti sieltä irtoaa joku penni edes
niin ja maksaahan kela ~puolet vuokrasta. Yleistä asumistukea vois kans hakea joulukuulle
Niin ja kun tuli hyvä tarjous välijäähystäkin, niin kai se pitää sekin tilata
se oli sitten ainut, vaimite se oli 
hitsi tää rojekti vie mut konkurssiin



Niin ja kun tuli hyvä tarjous välijäähystäkin, niin kai se pitää sekin tilata


Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Ladojen ropaaminen vie tunnetusti konkurssiin sekä henkisesti että rahallisesti.... 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
edit: Niin, ja eikös sunkin ois sama laittaa tuplien sijasta pärrän läppärungot ja megasquirt ohjaamaan ruiskua sittenhän siihen ois helppo säätää se turbiinikin kiinni yms yms....
niinpä....onhan sitä tässä seurattu tota helpoutta jo viidettä sivua...hehe. pelottaa jo etukäteen toi alottaminen. sitt sen näkee mihin päätyy.
niinpä....onhan sitä tässä seurattu tota helpoutta jo viidettä sivua...hehe. pelottaa jo etukäteen toi alottaminen. sitt sen näkee mihin päätyy.
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Helppuahan ei oo olemassakaansomeroladasti kirjoitti:edit: Niin, ja eikös sunkin ois sama laittaa tuplien sijasta pärrän läppärungot ja megasquirt ohjaamaan ruiskua sittenhän siihen ois helppo säätää se turbiinikin kiinni yms yms....
niinpä....onhan sitä tässä seurattu tota helpoutta jo viidettä sivua...hehe. pelottaa jo etukäteen toi alottaminen. sitt sen näkee mihin päätyy.


Ehkä ne vaikeudet alkaa sitten kun saahaan ruutta paikoilleen

Pitääpä pistää tuonne myyntiosastolle kaikki ylimääräiset helmet myyntiin, jolla sitten estää totaalista konkurssia...
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Hämmennämpä soppaa lisää
osta minulta 1.6 tc pystykone siihen ruutta ja turbo niin jopas naama alkaa hymyyn vetämään ..... tai valmiiksi muutoskatsastettu koppa kyseiselle koneelle köntässä tulet yllättymään hinnassa 


Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Et kai markku ole punanuolta myymässä
Koneen osto vois kiinnostaa, mutta malta ~vuosi kunnes pääsen intistä
ennen armeijaa en ala tekniikkaa enää vaihtamaan, sen päätin.

Koneen osto vois kiinnostaa, mutta malta ~vuosi kunnes pääsen intistä

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Tulipa luettua tuossa lakipykälää madaltamisesta:
On otettava huomioon, että kumielementit voivat olla tarkoitettu toimimaan osana jousitusta. Erilaisista akselisto- ja jousitusratkaisuista johtuen tarpeellinen sisään- ja ulosjoustovara on harkittava tapauskohtaisesti, mutta ohjearvona voidaan pitää kuormaamat-toman ja kuormatun auton n. 5 cm vähimmäisjoustovaraa molempiin suuntiin pyörästä mitattuna. Jousitus ei saa pohjata tavanomaisissa ajotilanteissa.
ööö, mulla on joustoja about 3cm, ja pohjaa kun painauttaa lokarista
hmm. Ei raskis vaihtaa nuita jousia, vaikka tottapuhuttuna nuista kieltämättä tuli liian lyhyet. Tosin, kikka kolmonen ois vielä hihassa (Bilsteinit, tuplavakaaja, ylätukivarren kiinnitys yläpallonivelen alapuolelle, ja jos ei joustot riitä, niin pohjaanlyöntikumiksi matalempi malli.) tosin kuten tossa sanotaan, kumielementit voivat olla tarkotettuja toimimaan osana joustoa, eli vois mennä sen piikkiin
Mistähän mallista sais OIKEESTI jäykköjä jousia
mesen jousetkin jää armottoman löysiksi, kun otetaan kaikki maavara pois. ja tiedetäänhän se, että paska son jo nyt ajaa
Heilahduksenvaimentimien vaimennustehon on oltava jousituksen kanssa yh-teensopiva.
jaa-a, millähän tää määritellään?!
saattaa olla että kannattaa mennä sen vakio vakaajan kanssa, ja laittaa tuo tuplavakaaja kiinni vasta katastuksen jälkeen...
Kuormituksen mukaan säätyvällä jarrujen paineenrajoitusventtiilillä varustetun auton kyseessä ollessa tulee varmistua siitä, että jarruvoiman jakautuminen ei muutosten seurauksena ole tavanomaisesta poikkeava
Tuokin oli koko viime kesän kunnossa, takajarrut napsahti kuivalla että märällä ekaks lukkoon
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Tämä selvä. moottorihan on omavalmiste (vai onko?) joten siitä mitataan tehot ja katalysaattori asennettaan.
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
ööö, tarkotuksena ois taakse laittaa vanteet, jotka täyttäis pyöränkaaret
eli ei taida mennä läpi.. Tämä toki on helposti ratkastavissa, mutta ois se omatunnon kannaltaki kivempaa jos autossa ois muutoskatastetut vanteet.
Niin ja onko nuo ryssänrenkaat näille tehoille sopivia
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Jaahas, leveyttä sais tulla 10cm lisää, eli voishan sitä vaan laittaa helevetin leviät pyörät tuonne taakse. Eikö raideväli mitata renkaan keskeltä keskelle? eli silloin se raideväli ei muuttuis niin paljon, kun vanne levenis ulospäin, eikä siirtyis.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
eihän me
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
Eli, jos laittaa leveemmän taka-akselin, niin tuo raideväli saa muuttua 10cm? ja siihen vielä nuo leveemmät renkaat, niin ladastahan saa helevetin leveän takaa
2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.
Tässähän tämä tulee, eli vaikkapa hiacen perän sinne saa laittaa täysin laillisesti. niissä ois leveyttäkin lisää. Toisessa pykälässä myös mainitaan, että uudet kiinnikkeet saa hitsata akseliin.
4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.
eli jos mennään lainkirjan mukaan, mun täytyy tasapainottaa kardaani?! Se nyt voi olla väistämätöntä muutenkin
Miten muuten tuo tasapainotus tehään? irrallisella kardaanilla vai?
Sitten ohjauslaite asiaa:
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
Nyt ei järkiriitä. mitä mä ymmärrän, ladaan ei saa laittaa esim raidetanko ohjausta?!
koska se on mitoitukseltaan aivan eri ku tuo simpukka, vai tuotako se tarkottaa? mut tuossa tosiaan lukee että toiminnalliselta mitoitukseltaan, eli wtf?!
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
Tuo nyt on helppo, riittävän isosta/painavasta autosta vaan hilippeet
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
Jaa, puuruuveillako se laitetaan
eikäskun, kelpaiskohan muutoskatastukseen raidetanko (jos sen nyt yleensäkään saa asentaa...) joka on laitettu kiinni runkopalkkiin hitsattuihin kiinnityksiin?! kun tuossa puhutaan että alkuperäiseen kiinnityspisteeseen, joka ladassa ei ole oikein mahollista
Tässäkin varmasti inssistä riippuvaa vaihtelua. Järki käteen katastusmiehelläkin, niin voi mennä läpi tollanen..
d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja
öö, eiks ladassa ole nivelöity kahdesta kohtaa? eli jos siitä poistaa toisen, ja toinen tulee tuonne hammastankoon kiinni, niin silloinhan se on nivelöity?
e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.
Yleensä riittää että ratti on pyöreä näissä vanhemmissa
Sitte jarruista:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
Elii, painavemman ja tehokkaamman auton jarrut on ok? Mutta entä kevyempi, mutta tehokkaampi auto? kun ois Nissan Almeran takajarru hilppeitä hyllyssä, ja siinähän on levyt takana, ja käkkäri samassa satulassa... Eteen vois kans laittaa jäähytetyt. jos nuo almeran jarrut tulee taakse, vaihtuu jako 4*100, eli eteen varmaankin sama kans.
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
taas saa kiinnittää puuruuveilla
ja taakse saa hitsata omat kiinnikkeet ---> helpottaa nuitten satuloitten asennusta. Lujuushan ilmeisesti tässä(kin) on mitattavissa maalaisjärjellä?
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
Eli sääjettävän takajarrun voi tehdä, muttei sitä saa säätää sisältä? mie kun suunnittelin että kojelautaan nuppi, josta saa takajarrut pois/heikommaksi
1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.
Tässä tulikin tuohon tuplavakaajaan vastaus
eli saa lisätä määrää. Ja jos ne tekee niinkuin jokari (ja itsekin kunhan saan tarvikkeet) eli hydeputken kiinnikkeellä yhteen, niin silloinhan se ei lisää rasituksia?
1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.
1/5 ladasta on varmaan puskurit poistettu, mutta montakohan niistä on muutoskatsastettu
eli sekin vaatii muutoskatsastuksen, jota ei itsellenikään ole tehty.
1. Auton muotopeltejä saa vaihtaa muovisiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava osa ei vaikuta korin jäykkyyteen; ja
b) autoon vaihdettava ovi vahvistetaan siten, että se tarjoaa vastaavan suojan sivutörmäystä vastaan kuin alkuperäinen ovi.
Eli luultavasti lasikuituiset etulokasuojat kelpaa? Ovia nyt tuskin kannattaa lasikuidusta tehä, kun se metallirunko sinne sisään varmaan muutenkin vaaditaan...
2. Jos valaisimen paikkaa muutetaan, sijoituksen on oltava auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleiden tai myöhempien vaatimusten mukainen.
Pyöreät lamput on pop
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm
Laitetaanko rälläkkä laulamaan
keskeltä halki vaan koko auto raakasti halki ja sitten uutta peltiä väliin
Semmosta pähkäilyä. Suurin osa näistä oli jo tiedossa, mutta tuo raidetanko ohjaus vähän mietityttää
pelaillaan nyt tällä simpukalla, mutta tehostettu hammastanko on ollu jo pitkään mietteessä. Vaikka moni (itsekin) sanoo, että ohjaus tehostin on hinttejä ja naisia varten, on se kyllä erittäin mukava tehokkaassa autossa, varsinkin jos rakentaa nopeamman ohjauksen 
On otettava huomioon, että kumielementit voivat olla tarkoitettu toimimaan osana jousitusta. Erilaisista akselisto- ja jousitusratkaisuista johtuen tarpeellinen sisään- ja ulosjoustovara on harkittava tapauskohtaisesti, mutta ohjearvona voidaan pitää kuormaamat-toman ja kuormatun auton n. 5 cm vähimmäisjoustovaraa molempiin suuntiin pyörästä mitattuna. Jousitus ei saa pohjata tavanomaisissa ajotilanteissa.
ööö, mulla on joustoja about 3cm, ja pohjaa kun painauttaa lokarista

hmm. Ei raskis vaihtaa nuita jousia, vaikka tottapuhuttuna nuista kieltämättä tuli liian lyhyet. Tosin, kikka kolmonen ois vielä hihassa (Bilsteinit, tuplavakaaja, ylätukivarren kiinnitys yläpallonivelen alapuolelle, ja jos ei joustot riitä, niin pohjaanlyöntikumiksi matalempi malli.) tosin kuten tossa sanotaan, kumielementit voivat olla tarkotettuja toimimaan osana joustoa, eli vois mennä sen piikkiin

Mistähän mallista sais OIKEESTI jäykköjä jousia


Heilahduksenvaimentimien vaimennustehon on oltava jousituksen kanssa yh-teensopiva.
jaa-a, millähän tää määritellään?!

Kuormituksen mukaan säätyvällä jarrujen paineenrajoitusventtiilillä varustetun auton kyseessä ollessa tulee varmistua siitä, että jarruvoiman jakautuminen ei muutosten seurauksena ole tavanomaisesta poikkeava
Tuokin oli koko viime kesän kunnossa, takajarrut napsahti kuivalla että märällä ekaks lukkoon

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Tämä selvä. moottorihan on omavalmiste (vai onko?) joten siitä mitataan tehot ja katalysaattori asennettaan.
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
ööö, tarkotuksena ois taakse laittaa vanteet, jotka täyttäis pyöränkaaret

Niin ja onko nuo ryssänrenkaat näille tehoille sopivia

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Jaahas, leveyttä sais tulla 10cm lisää, eli voishan sitä vaan laittaa helevetin leviät pyörät tuonne taakse. Eikö raideväli mitata renkaan keskeltä keskelle? eli silloin se raideväli ei muuttuis niin paljon, kun vanne levenis ulospäin, eikä siirtyis.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
eihän me

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
Eli, jos laittaa leveemmän taka-akselin, niin tuo raideväli saa muuttua 10cm? ja siihen vielä nuo leveemmät renkaat, niin ladastahan saa helevetin leveän takaa

2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.
Tässähän tämä tulee, eli vaikkapa hiacen perän sinne saa laittaa täysin laillisesti. niissä ois leveyttäkin lisää. Toisessa pykälässä myös mainitaan, että uudet kiinnikkeet saa hitsata akseliin.
4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.
eli jos mennään lainkirjan mukaan, mun täytyy tasapainottaa kardaani?! Se nyt voi olla väistämätöntä muutenkin

Sitten ohjauslaite asiaa:
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
Nyt ei järkiriitä. mitä mä ymmärrän, ladaan ei saa laittaa esim raidetanko ohjausta?!

b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
Tuo nyt on helppo, riittävän isosta/painavasta autosta vaan hilippeet
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
Jaa, puuruuveillako se laitetaan


Tässäkin varmasti inssistä riippuvaa vaihtelua. Järki käteen katastusmiehelläkin, niin voi mennä läpi tollanen..
d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja
öö, eiks ladassa ole nivelöity kahdesta kohtaa? eli jos siitä poistaa toisen, ja toinen tulee tuonne hammastankoon kiinni, niin silloinhan se on nivelöity?
e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.
Yleensä riittää että ratti on pyöreä näissä vanhemmissa

Sitte jarruista:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
Elii, painavemman ja tehokkaamman auton jarrut on ok? Mutta entä kevyempi, mutta tehokkaampi auto? kun ois Nissan Almeran takajarru hilppeitä hyllyssä, ja siinähän on levyt takana, ja käkkäri samassa satulassa... Eteen vois kans laittaa jäähytetyt. jos nuo almeran jarrut tulee taakse, vaihtuu jako 4*100, eli eteen varmaankin sama kans.
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
taas saa kiinnittää puuruuveilla

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
Eli sääjettävän takajarrun voi tehdä, muttei sitä saa säätää sisältä? mie kun suunnittelin että kojelautaan nuppi, josta saa takajarrut pois/heikommaksi

1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.
Tässä tulikin tuohon tuplavakaajaan vastaus

1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.
1/5 ladasta on varmaan puskurit poistettu, mutta montakohan niistä on muutoskatsastettu

1. Auton muotopeltejä saa vaihtaa muovisiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava osa ei vaikuta korin jäykkyyteen; ja
b) autoon vaihdettava ovi vahvistetaan siten, että se tarjoaa vastaavan suojan sivutörmäystä vastaan kuin alkuperäinen ovi.
Eli luultavasti lasikuituiset etulokasuojat kelpaa? Ovia nyt tuskin kannattaa lasikuidusta tehä, kun se metallirunko sinne sisään varmaan muutenkin vaaditaan...
2. Jos valaisimen paikkaa muutetaan, sijoituksen on oltava auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleiden tai myöhempien vaatimusten mukainen.
Pyöreät lamput on pop

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm
Laitetaanko rälläkkä laulamaan


Semmosta pähkäilyä. Suurin osa näistä oli jo tiedossa, mutta tuo raidetanko ohjaus vähän mietityttää


Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Nyt tuli parit kerrat luettua tuo raidetanko ohjauksen pätkä:
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
Eli sen saa laittaa
kyllä tää lakikirja on kiva, kaikki löytyy sieltä
Mutta mikähän tässä(kin) on riittävä todistus tuosta lujuudesta? Entä jos ammattilevyseppä hitsaa siihen kiinnitykset ja todistaa paperilla niitten olevan lujalla saumalla ja materiaalilla?
Näissäkin asioissa jos tuolla päättäjinä olis inhimillisiä ihmisiä, joilla ois tietotaitoa näistä asioista, olisi helpompaa.
Tosin, itse en moiti suomen lainsäädäntöä, oikeastaan meillä tämä rakentelu on yllättävän helppoa
tosin, poikkeus lupien hakeminen/saaminen voisi olla helpompaa, vaikka mahdollistahan se edelleenkin on.
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
Eli sen saa laittaa


Mutta mikähän tässä(kin) on riittävä todistus tuosta lujuudesta? Entä jos ammattilevyseppä hitsaa siihen kiinnitykset ja todistaa paperilla niitten olevan lujalla saumalla ja materiaalilla?
Näissäkin asioissa jos tuolla päättäjinä olis inhimillisiä ihmisiä, joilla ois tietotaitoa näistä asioista, olisi helpompaa.
Tosin, itse en moiti suomen lainsäädäntöä, oikeastaan meillä tämä rakentelu on yllättävän helppoa

- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
sen kardaanin saa painotettua laittamalla letkulemmarilla painon siihen ja ajamalla, tuntuu kun ei oo satapainossa käy välistä siirtelee sitä painoo lemmarii ja hakee paikkaa näin kuulema helppoo. tosin ei kovin matalan auton kanssa kun saa tunkkailla koko ajan ylemmäs, jos tarvii siirtää.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
millonkas näillä meitin päättäjillä on ollu minkään päättämänsä asian tietotaitoa.
ensinnäkin ne väksää lakipykälät jotka niiden mielestä kuulostaa hyviltä, kukaan normaali ihminen ei osaa niitä juurikaan lukea kun ne hipoo normaalia suomenkieltä vaan hatarasti sieltä täältä, ja komanneksi, yleinen käytäntö näyttää olevan että henkilökohtaista tulkinnan varaa pitää olla riittävästi. eli mahdollisimman moniselitteisesti. koita siinä sitten muutoskatsastaa yhteneväisesti suomessa mitään rakenneltua peliä, sen enempää ladaa kuin muitakaan tuuninkia, kun jokainen katsastusukkeli ympäri suomen voi tulkita samat pykälät ihan miten niitä sattuu kulloinkin huvittaan
mitä opimme tästä?? maanantai saattaa olla huono päivä katsastaa mitään kun katsastusmies on tapellu kotona akkansa kanssa koko viikonlopun, nii se on sitten nii maan woihan wanha wihtahousu huonolla tuulella maanataina, eikä varmasti laske läpi mitään normaalista poikkeavaa, eikä tietty niitä normaalejakaan jollei ny sitten oo ihan pakko. ainahan jotain vikaa läytyy kun oikeen etsii, jopa ihan uudestakin pelistä.
ensinnäkin ne väksää lakipykälät jotka niiden mielestä kuulostaa hyviltä, kukaan normaali ihminen ei osaa niitä juurikaan lukea kun ne hipoo normaalia suomenkieltä vaan hatarasti sieltä täältä, ja komanneksi, yleinen käytäntö näyttää olevan että henkilökohtaista tulkinnan varaa pitää olla riittävästi. eli mahdollisimman moniselitteisesti. koita siinä sitten muutoskatsastaa yhteneväisesti suomessa mitään rakenneltua peliä, sen enempää ladaa kuin muitakaan tuuninkia, kun jokainen katsastusukkeli ympäri suomen voi tulkita samat pykälät ihan miten niitä sattuu kulloinkin huvittaan

mitä opimme tästä?? maanantai saattaa olla huono päivä katsastaa mitään kun katsastusmies on tapellu kotona akkansa kanssa koko viikonlopun, nii se on sitten nii maan woihan wanha wihtahousu huonolla tuulella maanataina, eikä varmasti laske läpi mitään normaalista poikkeavaa, eikä tietty niitä normaalejakaan jollei ny sitten oo ihan pakko. ainahan jotain vikaa läytyy kun oikeen etsii, jopa ihan uudestakin pelistä.
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
pikku-maukka kirjoitti:sen kardaanin saa painotettua laittamalla letkulemmarilla painon siihen ja ajamalla, tuntuu kun ei oo satapainossa käy välistä siirtelee sitä painoo lemmarii ja hakee paikkaa näin kuulema helppoo. tosin ei kovin matalan auton kanssa kun saa tunkkailla koko ajan ylemmäs, jos tarvii siirtää.
Jep, näinhän se on, mutta melkosta hakuammuntaa, mutta joskus on tuuria

Kaveri tuossa neuvoi, että takapyörät ilmaan, sitten mittariin se nopeus jossa täristää, sitten auton alle (HULLUKAAN SINNE MENE





Niin ja heittihän se ajatuksen ilmoille: Saabin turbomylly (2.3 16v) ja opel omegan vaihteisto (joka passaa saabinmotin kanssa aivan yksiin) ja ladahan sovitus, niin 400hp+ on vakio alakerralla tavoteltavissa

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Jep, näin se monasti on, mutta kyllä tuosta lakitekstistäkin saa selvää, kun jaksaa monta kertaa lukea ja pohtia sen asiansomeroladasti kirjoitti:millonkas näillä meitin päättäjillä on ollu minkään päättämänsä asian tietotaitoa.
ensinnäkin ne väksää lakipykälät jotka niiden mielestä kuulostaa hyviltä, kukaan normaali ihminen ei osaa niitä juurikaan lukea kun ne hipoo normaalia suomenkieltä vaan hatarasti sieltä täältä, ja komanneksi, yleinen käytäntö näyttää olevan että henkilökohtaista tulkinnan varaa pitää olla riittävästi. eli mahdollisimman moniselitteisesti. koita siinä sitten muutoskatsastaa yhteneväisesti suomessa mitään rakenneltua peliä, sen enempää ladaa kuin muitakaan tuuninkia, kun jokainen katsastusukkeli ympäri suomen voi tulkita samat pykälät ihan miten niitä sattuu kulloinkin huvittaan![]()
mitä opimme tästä?? maanantai saattaa olla huono päivä katsastaa mitään kun katsastusmies on tapellu kotona akkansa kanssa koko viikonlopun, nii se on sitten nii maan kakka huonolla tuulella maanataina, eikä varmasti laske läpi mitään normaalista poikkeavaa, eikä tietty niitä normaalejakaan jollei ny sitten oo ihan pakko. ainahan jotain vikaa läytyy kun oikeen etsii, jopa ihan uudestakin pelistä.



Ja oikeastaan tuo tulkinnan vara on ihan jees. Kun itsellä löytyy jäätävät perusteet jonkin asian muutoksessa autosta, jättää tuo tulkinnan varaisuus hyvän pelivaran itselle

Ja itse kun ladan katsastin nuilla pikkuvireillä viimeksi, ei sanomista eka katastuksessa tullut kuin hiukan liian kovista äänistä (jotka oli about yhtä kovat vielä uusinnassa) ja "humppaavasta" takajarrusta, joka rauhottu vetarin vaihtamalla (vielä humppas kuitenkin vähän, sano vaan että kyllä se siitä ajan kanssa rahottuu) eli vaikka kone oli liian iso, puskurit yms poistettu, laikkamadallus ja muutetut etupyörän kulmat, käytti katastus inssi maalaisjärkiä ja katto asiat mitkä oikeesti vaikuttaa, ja päästi läpi.
Re: Ilikan turinat turbo rojektista.
Jaahas, paljon asiaa taas, poimitaas jotain. Toi raidevälin 30 mm sääntö tiedetään mutta konttorilla se ei kiinnosta ketään.
Esimerkiksi kuinka monella bemaristilla olisi hyväksytyt vanteet allaan jos tosta pidettäisiin kiinni? Vastaus: ei yhdelläkään.
Jos sen tuplavakaajan laittaa kiinni vaikka niillä hydrauliputken kiinnikkeillä, niin se on täysin laillinen tapa, alkuperäista rakennetta heikentämättä. Itse tosin nappasin sen pois leiman ajaksi, jotain marinaa olisi kuitenkin tullut kun se on kuitenkin melko "epäilyttävän" näköinen.
Jopa Ladan originaali levikepaloja inssi syynäsi kerran pitkään koska onhan nekin melko jälkiasenteisen näköiset, mut ei sitten ruvennut itkemään vaikka olin varma että rupeaa.
Puskureiden puuttuminenkaan ei koskaan kiinnostanut.
Äänistäkään ei ole tullut ikinä sanomisia vaikka vaimentimia on kaksi vakiota vähemmän ja äänet on kovahkot. Silti useimmat amisjapsit yms. on selvästi kovaäänisempiä ja leimat paukkuu niin että pätkähtää
Aina jaksan myös ihmetellä tota hinkua päivittää rummut levyksi. Onko kyseessä pelkästään ulkonäkösyyt vai mikä? Esson baarissa saa rispektiä?
Monessako autossa on kymppituumat rummut takana, vanhoissa jenkeissäkään ei ollut noin isoja rumpuja.
Vakioladassahan noi rummut toimii tosi pienellä teholla ymmärrettävistä syistä. Takapää täysillä paineilla on huomattavasti etupäätä tehokkaampi koska rummuthan on itsetehostavat.
Olen vakaasti sitä mieltä että jos joku tuote toimii rallipoluillakin, niin sen täytyy toimia siviilissäkin
Toisaalta taas tuo 4x100 jako eli joidenkin nimeämä peräkärryjako mahdollistaisi aivan erilaiset vannemarkkinat mitä 4x98.
Ladan ohjauksestakin saa kyllä siviiliajoon ihan hyvän kun vaan seurailee ralliäijien tekemiä muutoksia.
Se kardaani kannattaa kyllä viedä tasapainotukseen, PK-seudulta löytyy parikin putkaa jotka noita tekee, pikkusen se maksaa mut sit tulos on erinomainen.
Itseki tota lemmaripatenttia kokeilleena voin sanoa että sillä et saa kardaania tasapainoon päinkään. Älä edes yritä, turhaa vaivaa vaan. Voin myös kertoa että sitä 4000+ pyörivää jortaania ei kyllä mielellään lähesty

Edit: joutui ihan ääneen nauramaan tolle turvakaarijutulle jonka heitit aiemmin. 5 paikkaa pitäisi säilyä, kaaret pitäisi olla ja neli-kuusipistevyötkin? Oletkos nyt ihan tarkkaan miettinyt tuon teknistä toteutusta?
Sellainen kun on mahdotonta tehdä.
Pelkkien kunnollisten kaarienkin kanssa takapenkki jää pois ensimmäisenä.
Nuo vähän kulkee kiikussa, 5 paikkaa ja ei kaaria, kaaret ja kaksi paikkaa.
Esimerkiksi kuinka monella bemaristilla olisi hyväksytyt vanteet allaan jos tosta pidettäisiin kiinni? Vastaus: ei yhdelläkään.
Jos sen tuplavakaajan laittaa kiinni vaikka niillä hydrauliputken kiinnikkeillä, niin se on täysin laillinen tapa, alkuperäista rakennetta heikentämättä. Itse tosin nappasin sen pois leiman ajaksi, jotain marinaa olisi kuitenkin tullut kun se on kuitenkin melko "epäilyttävän" näköinen.
Jopa Ladan originaali levikepaloja inssi syynäsi kerran pitkään koska onhan nekin melko jälkiasenteisen näköiset, mut ei sitten ruvennut itkemään vaikka olin varma että rupeaa.
Puskureiden puuttuminenkaan ei koskaan kiinnostanut.
Äänistäkään ei ole tullut ikinä sanomisia vaikka vaimentimia on kaksi vakiota vähemmän ja äänet on kovahkot. Silti useimmat amisjapsit yms. on selvästi kovaäänisempiä ja leimat paukkuu niin että pätkähtää

Aina jaksan myös ihmetellä tota hinkua päivittää rummut levyksi. Onko kyseessä pelkästään ulkonäkösyyt vai mikä? Esson baarissa saa rispektiä?
Monessako autossa on kymppituumat rummut takana, vanhoissa jenkeissäkään ei ollut noin isoja rumpuja.
Vakioladassahan noi rummut toimii tosi pienellä teholla ymmärrettävistä syistä. Takapää täysillä paineilla on huomattavasti etupäätä tehokkaampi koska rummuthan on itsetehostavat.
Olen vakaasti sitä mieltä että jos joku tuote toimii rallipoluillakin, niin sen täytyy toimia siviilissäkin

Toisaalta taas tuo 4x100 jako eli joidenkin nimeämä peräkärryjako mahdollistaisi aivan erilaiset vannemarkkinat mitä 4x98.
Ladan ohjauksestakin saa kyllä siviiliajoon ihan hyvän kun vaan seurailee ralliäijien tekemiä muutoksia.
Se kardaani kannattaa kyllä viedä tasapainotukseen, PK-seudulta löytyy parikin putkaa jotka noita tekee, pikkusen se maksaa mut sit tulos on erinomainen.
Itseki tota lemmaripatenttia kokeilleena voin sanoa että sillä et saa kardaania tasapainoon päinkään. Älä edes yritä, turhaa vaivaa vaan. Voin myös kertoa että sitä 4000+ pyörivää jortaania ei kyllä mielellään lähesty


Edit: joutui ihan ääneen nauramaan tolle turvakaarijutulle jonka heitit aiemmin. 5 paikkaa pitäisi säilyä, kaaret pitäisi olla ja neli-kuusipistevyötkin? Oletkos nyt ihan tarkkaan miettinyt tuon teknistä toteutusta?

Pelkkien kunnollisten kaarienkin kanssa takapenkki jää pois ensimmäisenä.
Nuo vähän kulkee kiikussa, 5 paikkaa ja ei kaaria, kaaret ja kaksi paikkaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™