Tulipa luettua tuossa lakipykälää madaltamisesta:
On otettava huomioon, että kumielementit voivat olla tarkoitettu toimimaan osana jousitusta. Erilaisista akselisto- ja jousitusratkaisuista johtuen tarpeellinen sisään- ja ulosjoustovara on harkittava tapauskohtaisesti, mutta ohjearvona voidaan pitää kuormaamat-toman ja kuormatun auton n. 5 cm vähimmäisjoustovaraa molempiin suuntiin pyörästä mitattuna. Jousitus ei saa pohjata tavanomaisissa ajotilanteissa.
ööö, mulla on joustoja about 3cm, ja pohjaa kun painauttaa lokarista
hmm. Ei raskis vaihtaa nuita jousia, vaikka tottapuhuttuna nuista kieltämättä tuli liian lyhyet. Tosin, kikka kolmonen ois vielä hihassa (Bilsteinit, tuplavakaaja, ylätukivarren kiinnitys yläpallonivelen alapuolelle, ja jos ei joustot riitä, niin pohjaanlyöntikumiksi matalempi malli.) tosin kuten tossa sanotaan, kumielementit voivat olla tarkotettuja toimimaan osana joustoa, eli vois mennä sen piikkiin
Mistähän mallista sais OIKEESTI jäykköjä jousia

mesen jousetkin jää armottoman löysiksi, kun otetaan kaikki maavara pois. ja tiedetäänhän se, että paska son jo nyt ajaa
Heilahduksenvaimentimien vaimennustehon on oltava jousituksen kanssa yh-teensopiva.
jaa-a, millähän tää määritellään?!

saattaa olla että kannattaa mennä sen vakio vakaajan kanssa, ja laittaa tuo tuplavakaaja kiinni vasta katastuksen jälkeen...
Kuormituksen mukaan säätyvällä jarrujen paineenrajoitusventtiilillä varustetun auton kyseessä ollessa tulee varmistua siitä, että jarruvoiman jakautuminen ei muutosten seurauksena ole tavanomaisesta poikkeava
Tuokin oli koko viime kesän kunnossa, takajarrut napsahti kuivalla että märällä ekaks lukkoon
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Tämä selvä. moottorihan on omavalmiste (vai onko?) joten siitä mitataan tehot ja katalysaattori asennettaan.
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
ööö, tarkotuksena ois taakse laittaa vanteet, jotka täyttäis pyöränkaaret

eli ei taida mennä läpi.. Tämä toki on helposti ratkastavissa, mutta ois se omatunnon kannaltaki kivempaa jos autossa ois muutoskatastetut vanteet.
Niin ja onko nuo ryssänrenkaat näille tehoille sopivia
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Jaahas, leveyttä sais tulla 10cm lisää, eli voishan sitä vaan laittaa helevetin leviät pyörät tuonne taakse. Eikö raideväli mitata renkaan keskeltä keskelle? eli silloin se raideväli ei muuttuis niin paljon, kun vanne levenis ulospäin, eikä siirtyis.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
eihän me
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
Eli, jos laittaa leveemmän taka-akselin, niin tuo raideväli saa muuttua 10cm? ja siihen vielä nuo leveemmät renkaat, niin ladastahan saa helevetin leveän takaa
2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.
Tässähän tämä tulee, eli vaikkapa hiacen perän sinne saa laittaa täysin laillisesti. niissä ois leveyttäkin lisää. Toisessa pykälässä myös mainitaan, että uudet kiinnikkeet saa hitsata akseliin.
4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.
eli jos mennään lainkirjan mukaan, mun täytyy tasapainottaa kardaani?! Se nyt voi olla väistämätöntä muutenkin

Miten muuten tuo tasapainotus tehään? irrallisella kardaanilla vai?
Sitten ohjauslaite asiaa:
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
Nyt ei järkiriitä. mitä mä ymmärrän, ladaan ei saa laittaa esim raidetanko ohjausta?!

koska se on mitoitukseltaan aivan eri ku tuo simpukka, vai tuotako se tarkottaa? mut tuossa tosiaan lukee että toiminnalliselta mitoitukseltaan, eli wtf?!
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
Tuo nyt on helppo, riittävän isosta/painavasta autosta vaan hilippeet
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
Jaa, puuruuveillako se laitetaan

eikäskun, kelpaiskohan muutoskatastukseen raidetanko (jos sen nyt yleensäkään saa asentaa...) joka on laitettu kiinni runkopalkkiin hitsattuihin kiinnityksiin?! kun tuossa puhutaan että alkuperäiseen kiinnityspisteeseen, joka ladassa ei ole oikein mahollista
Tässäkin varmasti inssistä riippuvaa vaihtelua. Järki käteen katastusmiehelläkin, niin voi mennä läpi tollanen..
d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja
öö, eiks ladassa ole nivelöity kahdesta kohtaa? eli jos siitä poistaa toisen, ja toinen tulee tuonne hammastankoon kiinni, niin silloinhan se on nivelöity?
e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.
Yleensä riittää että ratti on pyöreä näissä vanhemmissa
Sitte jarruista:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
Elii, painavemman ja tehokkaamman auton jarrut on ok? Mutta entä kevyempi, mutta tehokkaampi auto? kun ois Nissan Almeran takajarru hilppeitä hyllyssä, ja siinähän on levyt takana, ja käkkäri samassa satulassa... Eteen vois kans laittaa jäähytetyt. jos nuo almeran jarrut tulee taakse, vaihtuu jako 4*100, eli eteen varmaankin sama kans.
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
taas saa kiinnittää puuruuveilla

ja taakse saa hitsata omat kiinnikkeet ---> helpottaa nuitten satuloitten asennusta. Lujuushan ilmeisesti tässä(kin) on mitattavissa maalaisjärjellä?
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
Eli sääjettävän takajarrun voi tehdä, muttei sitä saa säätää sisältä? mie kun suunnittelin että kojelautaan nuppi, josta saa takajarrut pois/heikommaksi
1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.
Tässä tulikin tuohon tuplavakaajaan vastaus

eli saa lisätä määrää. Ja jos ne tekee niinkuin jokari (ja itsekin kunhan saan tarvikkeet) eli hydeputken kiinnikkeellä yhteen, niin silloinhan se ei lisää rasituksia?
1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.
1/5 ladasta on varmaan puskurit poistettu, mutta montakohan niistä on muutoskatsastettu

eli sekin vaatii muutoskatsastuksen, jota ei itsellenikään ole tehty.
1. Auton muotopeltejä saa vaihtaa muovisiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava osa ei vaikuta korin jäykkyyteen; ja
b) autoon vaihdettava ovi vahvistetaan siten, että se tarjoaa vastaavan suojan sivutörmäystä vastaan kuin alkuperäinen ovi.
Eli luultavasti lasikuituiset etulokasuojat kelpaa? Ovia nyt tuskin kannattaa lasikuidusta tehä, kun se metallirunko sinne sisään varmaan muutenkin vaaditaan...
2. Jos valaisimen paikkaa muutetaan, sijoituksen on oltava auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleiden tai myöhempien vaatimusten mukainen.
Pyöreät lamput on pop
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm
Laitetaanko rälläkkä laulamaan

keskeltä halki vaan koko auto raakasti halki ja sitten uutta peltiä väliin
Semmosta pähkäilyä. Suurin osa näistä oli jo tiedossa, mutta tuo raidetanko ohjaus vähän mietityttää

pelaillaan nyt tällä simpukalla, mutta tehostettu hammastanko on ollu jo pitkään mietteessä. Vaikka moni (itsekin) sanoo, että ohjaus tehostin on hinttejä ja naisia varten, on se kyllä erittäin mukava tehokkaassa autossa, varsinkin jos rakentaa nopeamman ohjauksen
