Ukki kirjoitti:Toinen ilmiö on sellainen, tai on osin samaa, että auto pyrkii pois urasta sille puolelle jolla rengas otta uran laitaan. Tavallisestihan se on päinvastoin, että pyrkii uraan, jos rengas osuu osaksikaa uran reunaan. Pyrkiminen pois urista on melko voimakas, saa kääntää sommasta melko tomerasti. Ilmiönä aika mielenkiintoinen, ollut kokoajan minkä 112 ollut meillä. Ei 1500 tuplalamppusessa eikä 1200 toveri ässässä ollut tälläistä käyttäytymistä. Jotain siinä etupään ohjausgeometriassa on erikoista joka ei sovi näille renkaille. Ensimäinen auto näillä renkailla, joilla olen ajanut, on tälläinen urienvieroksunta taipumus.
Terve!
Kun rengas tulee uran reunaan, siirtyy renkaan ja tienpinnan kosketuskeskipiste sivuun renkaan keskeltä, toisin sanoen "ylämäkeen" uran keskeltä poispäin.
Asiaa voi havainnoistaa itselleen ikään kuin katsomalla rengasta suoraan takaa. Tasaisella tiellä kosketuskeskipiste on jokseenkin renkaan keskitasossa. Uran reunassa kosketuskeskipiste siirtyy sivuun.
Kun nyt vielä kuvittelee tienpintaan sen pisteen, jossa olkatapin jatke osuu tiehen, huomaa, että renkaan kosketuskeskipisteen ja olkatapin jatkeen välille syntyy etäisyyttä, "momenttivarsi".
Pyörä pyrkii siis kääntymään, kääntymissuunta riippuu siitä, jarruttaako vai vetääkö pyörä. Ilmiö on sitä voimakkaampi, mitä leveämpi rengas. Siksi ratista saa vääntää vastaan.
Tässä periaatteellinen kuva.
1. Pyörän sivukallistuma (camber)
2. Olkatapin sivukallistuma (KPI)
3. Olkapoikkeama
Kuva on luettavuuden takia liioiteltu, ainakin etuveto-Ladoja ajatellen. Etuvetojen camber on lähes 0, olkapoikkeamaa en tiedä, mutta veikkaisin senkin olevan lähellä nollaa, kuitenkin positiivinen (renkaan keskitaso ulompana kuin olkatapin jatkeen ja tienpinnan leikkauspiste).
***
Samasta syystä ovat nykyiset, leveärenkaiset moottoripyörät ja skootterit kovin uraherkkiä pelejä.
Takavedot ovat olleet vähemmän uraherkkiä ilmeisesti ainakin seuraavista syistä: ehkä kapeammat renkaat sekä vedon/moottorijarrutuksen vaikuttaminen taakse, ei-ohjaaviin pyöriin.
McPherson-jousituksessa olkatappi täytyy tietysti ottaa hieman vertauskuvallisesti, mutta noin ohjausgeometrisesti McPhersonissakin toki kyseinen tappi on.
parhain terveisin
SvS