Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
-Eddie-

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja -Eddie- »

Lada Scandinavia kirjoitti:Eilen tuli ohjelma, että ennen vuotta 1973 sai taajaman ulkopuolella ajaa kaasupohjassa ja niin kovin kuin auto kulkee. :D Sitten öljykriisin myötä tuli nopeusrajoitukset. :?
Onko se niin, että ennen osattiin ajaa ja nyt ei,?
Vai johtuuko siitä että ennen oli autot rautaa...

Ja tais ton ikäsistä autoista jenkit olla niitä kovempi kulkusia eli nopeudet kasvoi kehityksen myötä ja niitten seurauksia oli alettava karsinoimaan.
Vähän niinkuin rallissa aikoinaan,B-ryhmäläiset lempattiin kasvaneen tehon ja nopeuden takia...ja taas ollaan samassa pisteessä nykysten kanssa.

Ei muutakun ruotsin mallin mukaan yks kaista pientareelle mihin hitaat väkkärät voi väistää...jospa sillä saatais vähän ohitusonnettomuuksia alespäin?
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Minäkin kerkesin ajella vapaan nopeuden aikaan, näin pitkän ajan päästä minusta ihan turvallista oli ajella. Liikennettä tuli seurattua, ei tarvinnut tiirailla nopeusmittaria. Koheltajia oli silloinkin, nykyisin kohelletaan enemmän...
Tuosta Korpilahen epäonnistuneesta ohitusyrityksestä: Ilmeisesti tuo yhdistelmän kuski on peilistä nähnyt tilanteen kehityksen, joku paukapää vaan pyrkii ohi, sitten kun vastaantulijoitakin alkoi olla niin ratkaisu on pitänyt tehdä...
Hatunnoston ansaitsee tuon yhdistelmän kuljettaja, ratkaisullaan hän pelasti mitä ilmeisemmin ihmishenkiä...
warre 353w sedan,
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Silloin kun aloittelin ajelun mp:llä ei ollut yleisiä nopeusrajoituksia. Olipa myös niin, että Kuopiossa ei myöskään kaupungissa ollut sitä yleisesti kaupaunkien 50km/t. Tämä siihenaikaan kun Väinölänniemellä ajettii TT-ajot, joita käytiin katsomassa isolla porukalla moottoripyöriä. Ei se nopeus ollut yli 50:tä kaupunginkaduilla. Toisaalta olihan siellä silloin erittäin paljon motoristeja ja "Vyöruusuja" Leirialueella oli teltta teltan vieressä ja kuhina kova. Se oli myös asia joka jäi mieleen, emme nähneet kertaakaan Poliisia kaupungilla. Vaikka ei ollutkaan nopeusrajoituksia teillä, niin eipähän ne nopeudet olleet paljon suurempia noin keskimäärin, kuin tänäpäivänäkään. Jos nyt poistettaisiin rajoitukset, niin saattaisi muutaman viikon olla korkeammat nopeudet, mutta aika pian ne tasaantuisivat. Ne jotka ns. hurjastelevat ne hurjastelevat rajoituksista huolimatta tälläkin viikolla ja myös ensiviikolla.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ukki kirjoitti:Ne jotka ns. hurjastelevat ne hurjastelevat rajoituksista huolimatta tälläkin viikolla ja myös ensiviikolla.
Tässä on kyllä niin vissi perä ku vain voi olla. Niinhän se on ja tulee aina olemaan.
-Eddie- kirjoitti:Ei muutakun ruotsin mallin mukaan yks kaista pientareelle mihin hitaat väkkärät voi väistää...jospa sillä saatais vähän ohitusonnettomuuksia alespäin?
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Ruotsissa on juuri tämän takia hieno ajaa!

---

Mutta tulipahan tästä uskomattoman paljo luettu ja kirjoituksia kirvoittanut topicikki. Tosin onhan aihen toki mielipiteitä suuntaan ja toiseen kirvoittaava mutta silti. :)

Mitäs mieltä raati sitten on ohistuskaistojen keskikaiteista. Itseä ne jostain syystä raivostuttavat suunnattomasti. On totta että ne blokkaavat kohtaamisonnettomuudet koko lailla 100% pois, mutta moniko muistaa että prätkällä kun kaadut siihen kaiteeseen niin lusikka lentää nurkkaan alta aika yksikön ja sitten on vielä sekin, että jos joku paloauton rohjake tulee takana pillit päällä, niin eipä siinä paljon ole tehtävissä. Nappi lautaan, jotta ehtii alta pois, ohihan se ei sillä puolen, jossa on yksi kaista mahdu, kuin ehkä Pompan napista.

Muistan kun isän kanssa käytiin Tampereella joskus 80-luvun lopulla ja ohituskaista oli priorisoitu toisen puolen käyttäjille, mutta myös toinen puoli sai sitä näkyvyyden salliessa käyttää. Tästä ilmoitettiin keltaisella viivalla. Mun mielestä se oli HIENO ratkaisu. Kuljettajalla oli vapautta, mutta myös vastuuta.

Jotenkin tuntuu, että meitä halutaan holhota tien päällä yhä enemmän ja enemmän. Kohta varmaan löytyy liikennevaloristeyksistäkin puomit jotka ohjaa autot oikeisiin suuntiin :oops: Esimerkki järkyttävästi toiminnasta on Vaasassa konepajakadun ja meijerikaudun uusi liikennevaloristeys. Juuri kun keskusta löytyi taas sulava reitti pohjoiseen, niin se sitten onnelisesti tukittiin. Ainakin valojen säädöt on ihan sanonko mistä. Kiertoliittymän siihen olisi voinut laittaa, olispa saatu eu:lta taas rahaa pois. Ja se toimiskin. Mitenkähän vain olis Laihiallakin jos ne kahdet liikennevalot olis ympyröitä. Ei varmaan olis niin paljo peltiä ollu vuosien varella rutussa kun nyt on ollu. Siinä näkee välillä niin uskomattomia suorituksia, että huh huh.

Paljon myös toitotetaan nollatoleranssista. Itse olen toki sitä mieltä, että jos otat et aja. Siis ei edes sen yhden kaljan jälkeen. Mutta mitä sillä nollatoleranssilla saavutetaan? Eräs liikkuvasta poliisista eläköitynyt henkilö oli kirjoittanut jonkun läksijäis jutun Tuulilasiin tai johonkin muuhun vastaavaan lehteen. Hänen aikana oli lp:n henkilöstö pudonnut hieman, mutta autokanta oli moninkertaistunut. Jos yritetään ottaa kaikki kiinni, joilla vähänkin viisari värähtää puhalluksen voimasta, niin voi käydä niin että joku vakavampi rattijuopumus jää huomaamatta. Jokainen rattijuoppo vaatii aina samanlaiset toimintaproseduurit tien päällä. Näytti viisari sitten 0,51 tai vaikka 2,5. Viisas oivallus "vanhalta ketulta".

Miten muuten vakuutus suhtautuu jos ajat kolarin ns. maistissa eli alle 0,5 promillen huomalassa. Vastaako se ei humaltunutta tilaa vai jotain muuta? Tietääkö joku em. tapausta ja miten siinä toimittiin liikenneoikeudellisesti?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Mara »

2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja START »

nykyään on pakko holhota autoilijoita/pyöräilijöitä, koska nykyään kuka vaan sokeapaarma, tajuton koheltaja, tai vastaava voi saada kortin.
elikkä meitähän on moneksi ei kaikki pysty, kykene, viitsi, halua ajaa fiksusti ilman että olisi rajoituksia, ja vaikka niitä onkin ei niitä silti aina noudateta.
ne jotka hurjastelevat, tekevät niin, oli rajotuksia tai ei. ja ne jotka ajavat fiksusti, tekevät niin, oli rajotuksia tai ei. tähän väliin jää silti AINA joukko ihmisiä jotka kaahaavat jos ei ole rajotuksia mutta saattavat ehkä ajaa rajotusten mukaan jos niitä on.
eli säännöt on pakko olla koska ihmiset toimivat paremmin jos on jotain mitä noudattaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Erittäin hyvä uudistus on tämä, onko se nyt sitten kokeilu, ajoradan keskiviivan ja reunaviivan urittaminen, joka antaa äänen kun mennään liian keskelle tai laitaan. Taitaa olla vielä uritettu siten, että keskiviiva on uritettu eritavalla kuin reuna ja ne antavat erilaisen äänen. Tämän saisi tehdä kaikilla tieosuuksilla missä se on mahdollista, ainakin päätieverkostossa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2701
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Samaa mieltä ukin kanssa, etenkin kun keli on huono eikä aurauskalusto pysy perässä. Mutta 7-tiellä Haminasta Vaalimaalle sen voisi poistaa, koska rekkajonon takia on ajettava keskiviivan päällä. Nyt sitten joutuu ajamaan puoliksi naapurin kaistalla ettei koko ajan tärise.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Pienellä parannuksella nämä uritukset olisivat loistavat, joista Ukki ja Jaakkima puhuvat. En muista miten se täällä meilläpäin menee. Eli onko niitä normaalin valkoisen keskiviivan kohdalla, mutta ainakin silloin kun toisella puolen on sulkuviiva, niiitä on myös keskellä. Ohittaessa viiva on pakko ylittää ja semmoinen tärinä ei voi olla hyväksi autolle. Siis ihan laillisesti ohitettaessa siltä puolen tietä missä suluviivaa ei ole.

Mutta mielipiteeni on kuitenkin aika hutera, josta en itsekään ole ihan varma. Jos joku nyt herää siihen tärinään kun on ajatumassa vastaantulevan kaistalle ja pelastuu sillä, niin kyllä se on parempi juttu kuin uran puuttuminen. Ehkä katkoviivan ura voisi olla aavistuksen maltillisempi?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
larke

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja larke »

:roll: Omaa tahtia rajoituksia pyrkien noudattamaan. Jotkut ÄÄLIÖT pyrkivät vaikka väkisin ladan edelle ei ne jotkut piitaa vastaan tuliostakaan tee siinä sitten, jarrutuksia,että pääsisivät edelle
ja siihen roikkumaan :twisted:
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja START »

tuosta ohittamisen vaikeudesta.
viime viikolla ajelin kotia päin limellä ja siitä jämsän shellin ympyrästä lahteen päin jouduin jonkun 90-luvun sunnyn perään. en siinä ohitus kaistalla viittinyt ohi lähteä vaikka olisin päässyt, koska ohitus kaista oli jäinen ja luminen joten aika turha toivo että tuo olisi 4-vaihteellakaan pitoja ottanut.
no siinä sitten rauhallisesti ja kiltisti kokolailla rajotusten mukaan mentiin peräkanaan, kunnes parin kolmen kilometrin päästä jouduttiin tukkiauton perään. (kaipolan liittymän jälkeen) siinä sitten hiljenneltiin ja ajeltiin rauhassa tukkiauton perässä pari kilsaa, kunnes katuvalaistus loppuu ja avautuu muutama hyvä ohitus suora.
no ensimmäinen ohitus paikka, autoja tulee vastaan, kunnes jo lähempänä mutkaa ei tule ketään. sunny mies (tai siis henkilö) toteaa että nyt vois kokeilla. vilkku vasempaan ja ohi. tukkiauton perävaunun puolessa välissä tuo toteaa, ettei suora riitä. jarrua ja takasin omalle kaistalle.
minä olen kokoajan tulossa perässä ohi, tässä vaiheessa jo tuumaan että melkonen sankari tämä nissanin mies.
no seuraava suora. sunnyn mies taas kärkkyy ohitus paikkaa. välillä jo käy vastaan tulevien puolella ja sitten palaa takasin. aina joku muka tulee vastaan, ei pääse ohi.
tämä henkilö on jo n3km hakenut ohitus paikkaa, lopulta aukeaa loiva alamäki, oikelle kaarre ja sitten suora. ketään ei tule vastaan.
korostan siis että joka kerta kun edellä menevä on lähdössä ohi minulla käy ladassa vaihde nelosella ja valmiina lyömään läpät auki.
no tällä kertaa loisto paikka ohittaa, seuraan sekunnin pari, edellä ajava ei lähde ohi, kai se on jo tajunnut ettei pääse. (v*tutus on melkoinen kun toiset ei osaa ajaa)
nyt meni hermot. heitän ladassa nelosta, kaasu pohjaan ja vilkku vasempaan. nissani jää hetkessä taakse, niin myös tukki auto. ladan mittari kusee mulla satasen vauhdissa n20km (näyttää liikaa) n. 2sekunttia sen jälkeen kun tukkiauto on jäänyt taakse vilkasen mittaria joka on pohjilla. sitten jo höllätään.
kilometrin päästä peilistä kurkkaan kun olen toisessa päässä suoraa että rekka tulee eellä.

on se vaan niin pirun vaikeeta :? ihme ettei tämä nissanin mies törmännyt keneenkään kärkkyessään ohi. kortti pois tommosilta jotka saa takana tulijoiden pinnan palamaan. en väitä että tekemäni ohitus on malli kelponen mutta paremmin se sujui kun tatsuni ihmiseltä :roll:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

START kirjoitti:minä olen kokoajan tulossa perässä ohi,
Elä helevetissä koskaan lähde välittömästi toisen perässä ohittamaan mitään jos ei ole varmuutta siitä että ehtii ohi.
Siinä ei välttämättä kahden kilometrin ohituskaistakaan tahdo riittää jos edellä menevä alkaa jotain taikinoimaan.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja START »

niin niin. siis kokoajan ajatus, että nyt se lähtee, niin myös minä.
itse en kertaakaan kärkkynyt/käynyt vastaan tulevien puolella. seurasin siis "turvallisen" välimatkan päässä mitä tekee ja olin valmiina lähteen perään jakka edellämenevä pääsee vauhtiin.
kyllä tommosesta ajotavasta osaa päätellä että kannattaa pitää vähän hajurakoo.
kaikki varmaan ajattelee että sitä ollaan hekkä hermosia ja järjettömiä kaahareita, mutta ei se pidä paikkansa. "toista näin rauhallista kuskia saa hakea"
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin