Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Tekniikanluovuttajasta kuvat löytyvät:
http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3
ja nyt pajalle Siperian S.U.V:n kimppuun...
http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3
ja nyt pajalle Siperian S.U.V:n kimppuun...
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
En vielä tänään sitten aloitellut ovien kanssa puuhastelua kun tallille meneminen jäi vähän myöhäisemmäksi... Sen sijaan mittailin ja vertailin Nivaa ja W124 Mersua ja totesin että kyllä tämä homma pitäisi olla tehtävissä niinkuin suunniteltukin. Saattaa olla että öljypohjaa joutuu hiukka rustaamaan, mutta ei ainakaan kovin paljoa. Myös rattiakseli näyttää olevan aikalailla saman mittainen kuten autojen leveydetkin täsmää aika kivasti.
Eli täytynee leikata Nivan tulipelti poijes ja pätkä kardaanitunnelia ja korvata ne Mersun vastaavilla jolloin homman luulisi menevän helpoiten. Mutta kunhan tässä puretaan ja tutkiskellaan... Suunitelmat kehittyy sitä mukaa kuin homma etenee ja nyt onkin jo päätetty että tehdään tekniikan swäppi yhtä kyytiä kun ollaan vauhtiin päästy. Vältetään melkolainen määrä turhaa työtä sähköjen ja sisustuksen kanssa kun ei välillä viritetä Nivan omia kuntoon ja sitten kohta jo vaihdetakkin Mersuun.
Sen verran puuhastelin ihan oikeita töitäkin Nivan kimpussa että sain keulasta VAZ tehtaan jäljiltä olevat saumat jo melkein kitattua ja hiottua. Pientä hienosäätöä vielä niihin. Näistä parit kuvat galleriassa, pahoittelen huonoja kuvakulmia... En muistanut päivällä ottaa kuvia ja nyt illalla kun otin niin en kehdannut avata tallin ovia että olisi saanut riittävän etäisyyden kunnolliseen kuvaamiseen.
http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3
Eli täytynee leikata Nivan tulipelti poijes ja pätkä kardaanitunnelia ja korvata ne Mersun vastaavilla jolloin homman luulisi menevän helpoiten. Mutta kunhan tässä puretaan ja tutkiskellaan... Suunitelmat kehittyy sitä mukaa kuin homma etenee ja nyt onkin jo päätetty että tehdään tekniikan swäppi yhtä kyytiä kun ollaan vauhtiin päästy. Vältetään melkolainen määrä turhaa työtä sähköjen ja sisustuksen kanssa kun ei välillä viritetä Nivan omia kuntoon ja sitten kohta jo vaihdetakkin Mersuun.
Sen verran puuhastelin ihan oikeita töitäkin Nivan kimpussa että sain keulasta VAZ tehtaan jäljiltä olevat saumat jo melkein kitattua ja hiottua. Pientä hienosäätöä vielä niihin. Näistä parit kuvat galleriassa, pahoittelen huonoja kuvakulmia... En muistanut päivällä ottaa kuvia ja nyt illalla kun otin niin en kehdannut avata tallin ovia että olisi saanut riittävän etäisyyden kunnolliseen kuvaamiseen.
http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Tänään tulikin ropellettua yhtä jos toista... Laittelin heti ensiksi pakkelit kuivamaan etulokasuojien kaariin ja vähän myös hiekkapeltiinkin. En vielä kerinnyt niitä kuitenkaan hioa ja hiekkapeltiinkin tartteis varmaan laittaa vielä vähän lisääkin.
Auton omistajakin tuli aamupäivästä puuhastelemaan ja aloitti hommat palauttamalla tekniikanluovuttaja Mersun kilvet konttorille. Seuraavana hän olikin jo kuskin puolen pohjan puhdistamisoperaatiossa joka tuli samalla lailla tehdyksi kuin apparin puolellakin, eli helman reunasta pitkittäispalkkiin saakka kuskin ja takapenkin jalkatilat. Niihin vedeltiin myös pohjamaalit kuivamaan.
Sillä välin minä otin ja purin parista Subaru Legacyn etuovista sähköikkunamekanismit, sähköpeilit, lukkomekanismit ja verhoiluista kaiken tarpeellisen. Eli jäljelle jäi tyhjät Subarun etuovet. Näitä hilppeitä sitten aletaan sovittelemaan Nivaan.
Kun sain ovet purkaneeksi sattui samoihin aikoihin auton omistajakin saamaan oman sen hetkisen urakkansa valmiiksi jolloin syntyikin spontaani idea seuraavasta operaatiosta... Eli VAZ tehtaan hintansa hankkinut tuote Nivan pannuhuoneesta pois. Ehdimme purkaa syylärin, johtosarjan, jarrunestesäiliön ja kytkimen nestesäiliön pois kun kello alkoikin olemaan sen verran että piti todeta päivä täydeksi. Huomenissa jos tuo 1,6l patarauta löytäisi tiensä tallin ulkopuolelle nököttämään. Tässä parit kuvat saavutuksista:


Tulipa myös todettua että kunhan kone on pois pyrimme priorisoimaan hommat niin että mahdollisimman pian pääsisi maalaamaan auton. Tuo talli kun ei varsinaisesti ole lämmitetty, niin syksymällä maalin kuivaminen vie iäisyyden. Onhan siellä tallissa tietysti voimavirtatoiminen lämmitin joka vähän auttaa asiaa....
Auton omistajakin tuli aamupäivästä puuhastelemaan ja aloitti hommat palauttamalla tekniikanluovuttaja Mersun kilvet konttorille. Seuraavana hän olikin jo kuskin puolen pohjan puhdistamisoperaatiossa joka tuli samalla lailla tehdyksi kuin apparin puolellakin, eli helman reunasta pitkittäispalkkiin saakka kuskin ja takapenkin jalkatilat. Niihin vedeltiin myös pohjamaalit kuivamaan.
Sillä välin minä otin ja purin parista Subaru Legacyn etuovista sähköikkunamekanismit, sähköpeilit, lukkomekanismit ja verhoiluista kaiken tarpeellisen. Eli jäljelle jäi tyhjät Subarun etuovet. Näitä hilppeitä sitten aletaan sovittelemaan Nivaan.

Kun sain ovet purkaneeksi sattui samoihin aikoihin auton omistajakin saamaan oman sen hetkisen urakkansa valmiiksi jolloin syntyikin spontaani idea seuraavasta operaatiosta... Eli VAZ tehtaan hintansa hankkinut tuote Nivan pannuhuoneesta pois. Ehdimme purkaa syylärin, johtosarjan, jarrunestesäiliön ja kytkimen nestesäiliön pois kun kello alkoikin olemaan sen verran että piti todeta päivä täydeksi. Huomenissa jos tuo 1,6l patarauta löytäisi tiensä tallin ulkopuolelle nököttämään. Tässä parit kuvat saavutuksista:


Tulipa myös todettua että kunhan kone on pois pyrimme priorisoimaan hommat niin että mahdollisimman pian pääsisi maalaamaan auton. Tuo talli kun ei varsinaisesti ole lämmitetty, niin syksymällä maalin kuivaminen vie iäisyyden. Onhan siellä tallissa tietysti voimavirtatoiminen lämmitin joka vähän auttaa asiaa....
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
No sieltähän se läks:

Huomenissa jos vielä simpukan nakkais hiiteen, niin alkas olemaan pannuhuone melkosen tyhjä. Toki vielä noi parit jarruputket täytyy poistaa.
En kyllä ymmärrä ollaanko tuon auton jarrujärjestelmää suunniteltu Vodkan voimalla vai miksi ihmeessä apparin etujarrun toinen jarruputki on haaroitettu takajarrujen kanssa? En kyllä yhtään ihmettele että apparin puolen jarrupalat on kuluneet kolmioiksi kun kuskin puolella on kunnossa. Meinaan vaan että tuleepa kyllä melkoisen epätasainen puristus pitkän takajarruputken sun muiden peräpään jarruhilujen takia toiseen mäntään etujarrussa. Moinen systeemi ei tule enää takaisin, vaan haaroitan etujarrut ristiin molemmin puolin ja taakse oma linjansa. Jos tulee persiihin liikaa tehoa, niin sillä kuorman mukaan säätyvällä venallahan sitä voi sitten säätää.
ps. Jos joku tarttee soivaa 1.6 pataa tai nelilovista laatikkoa, niin ei kun kyselemään. Noi romut ei kauaa nurkissa vanhene. Ulosoton otan laatikosta mitä todennäköisemmin talteen, joten se ei ole kaupan.


Huomenissa jos vielä simpukan nakkais hiiteen, niin alkas olemaan pannuhuone melkosen tyhjä. Toki vielä noi parit jarruputket täytyy poistaa.
En kyllä ymmärrä ollaanko tuon auton jarrujärjestelmää suunniteltu Vodkan voimalla vai miksi ihmeessä apparin etujarrun toinen jarruputki on haaroitettu takajarrujen kanssa? En kyllä yhtään ihmettele että apparin puolen jarrupalat on kuluneet kolmioiksi kun kuskin puolella on kunnossa. Meinaan vaan että tuleepa kyllä melkoisen epätasainen puristus pitkän takajarruputken sun muiden peräpään jarruhilujen takia toiseen mäntään etujarrussa. Moinen systeemi ei tule enää takaisin, vaan haaroitan etujarrut ristiin molemmin puolin ja taakse oma linjansa. Jos tulee persiihin liikaa tehoa, niin sillä kuorman mukaan säätyvällä venallahan sitä voi sitten säätää.
ps. Jos joku tarttee soivaa 1.6 pataa tai nelilovista laatikkoa, niin ei kun kyselemään. Noi romut ei kauaa nurkissa vanhene. Ulosoton otan laatikosta mitä todennäköisemmin talteen, joten se ei ole kaupan.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Ohjausvehkeet ois sitten poissa:

Raavin ja koputtelin vähän kontin yläreunan tiivisteen kanttia:

Eli vaikuttaa siltä että toi yläkantti tarttee uusia tyysin. Onneksi ei paha nakki ja luovuttaja Mersusta löytyy varmasti sopivaa tavaraa tähän tarkoitukseen. Pientä ruostekukkaa myös katossa sisäpuolella, mutta onneksi täysin pintaruostetta, eli ei syvemmällä. Ilmeisesti kattopelti maalattu melko ohuesti tehtaalla. No nyt kun tulee kerta kaikki purettua, niin maalataan sitten sisältäkin kaikki samaan väriin... Vaikkei näkyisikään verhoilujen alta.
Auton omistaja tuli myös tekemään pientä puuhastelua lauantaipäivän ratoksi, eli irroittelemaan tankkia ja puhdistamaan ikkunoiden reunukset.
Tänään oli melkoisen lyhykäinen pajapäivä, mutta jos tuossa vielä illemmalla ajaisi Mersun tallin eteen jotta pääsee aloittamaan sen purkamista. Vesisade hiukka haittasi sitä hommaa kun pitäisi pressu poistaa päältä ja sahailla se käyntiin... Käynnistyvyys hiukka heikko tällä erää kun hehkut lopettivat toimintansa hakureissun yhteydessä. Ja eipä tuossa kyllä oikein ollutkaan aikaa tänään sen kummempaan puuhasteluun, mutta jatkunee taas huomenna.

Raavin ja koputtelin vähän kontin yläreunan tiivisteen kanttia:

Eli vaikuttaa siltä että toi yläkantti tarttee uusia tyysin. Onneksi ei paha nakki ja luovuttaja Mersusta löytyy varmasti sopivaa tavaraa tähän tarkoitukseen. Pientä ruostekukkaa myös katossa sisäpuolella, mutta onneksi täysin pintaruostetta, eli ei syvemmällä. Ilmeisesti kattopelti maalattu melko ohuesti tehtaalla. No nyt kun tulee kerta kaikki purettua, niin maalataan sitten sisältäkin kaikki samaan väriin... Vaikkei näkyisikään verhoilujen alta.
Auton omistaja tuli myös tekemään pientä puuhastelua lauantaipäivän ratoksi, eli irroittelemaan tankkia ja puhdistamaan ikkunoiden reunukset.
Tänään oli melkoisen lyhykäinen pajapäivä, mutta jos tuossa vielä illemmalla ajaisi Mersun tallin eteen jotta pääsee aloittamaan sen purkamista. Vesisade hiukka haittasi sitä hommaa kun pitäisi pressu poistaa päältä ja sahailla se käyntiin... Käynnistyvyys hiukka heikko tällä erää kun hehkut lopettivat toimintansa hakureissun yhteydessä. Ja eipä tuossa kyllä oikein ollutkaan aikaa tänään sen kummempaan puuhasteluun, mutta jatkunee taas huomenna.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Tämä päivä meni lähinnä tekniikanluovuttajaa purkaessa:

Leikkelin Mersun kontin luukusta sopivan pätkän kanttia Nivaan hitsattavaksi, mutta en vielä aloittanut sitä puuhaa. Seuraavalla työstökerralla tarttee sitten liimailla uusi kantti kiinni kontin luukkuun.

Leikkelin Mersun kontin luukusta sopivan pätkän kanttia Nivaan hitsattavaksi, mutta en vielä aloittanut sitä puuhaa. Seuraavalla työstökerralla tarttee sitten liimailla uusi kantti kiinni kontin luukkuun.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Jotenkin se päivä taas lipsahti ja enemmän näkyvää tapahtui Mersua purkaessa:

Sen verran sepittelin Nivaakin että leikkasin hapantuneen tiivisteen pokkauksen kontista pois ja hitsailin uuden tilalle:

Saumat vielä hiomatta, mutta jos vaikka huomenna... Huomenna vois saada jo Mersun OM601 padan + automaatin irti ja pääsisi vertailemaan vierekkäin. Pikaiset mittaukset kertoo että mersun kone ja loota on noin 10-15cm pidempi paketti kuin Nivan oma.

Sen verran sepittelin Nivaakin että leikkasin hapantuneen tiivisteen pokkauksen kontista pois ja hitsailin uuden tilalle:

Saumat vielä hiomatta, mutta jos vaikka huomenna... Huomenna vois saada jo Mersun OM601 padan + automaatin irti ja pääsisi vertailemaan vierekkäin. Pikaiset mittaukset kertoo että mersun kone ja loota on noin 10-15cm pidempi paketti kuin Nivan oma.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Siinäpä se Mersun tekniikka ois:

Ja please ei kommentteja koneen "likaisuudesta" koska en tajunnut ottaa kuvaa ennen kuin suihkuttelin moottorinpesuaineet koneeseen. Olihan toi vuotanut pikkaisen öljyä venttiilikopan takareunasta ja Dieseliä oli vuotanut pumpun imuletkun juuresta koska letku oli jo melkoisen hapan.
Sen verran tuli tehtyä Nivan metallitöitäkin että hioin takaluukun ylätiivisteen sauman valmiiksi. Tuli myös jonnin verran mittailtua ja suunniteltua miten tuon automaatin naittaa jakolaatikkoon, mutta siinä on vielä vähän harkitsemista miten toteuttaa. Vaihtoehtoja on muutama siihen asiaan. Näyttää kummiskin siltä että joutuu siirtämään jakolaatikkoa 10-15cm taaksepäin, jolloin kaikki alkaa sopimaan melko kivasti.
Onkos kellään muuten kommentteja / kokemuksia tuon jakolaatikon siirtämisestä taaksepäin? Paljon siirsit ja oliko ongelmia kardaanin murtokulmien kanssa?
Tuossa olisi vielä kuva koneen toiselta laidalta josta näkyy vähän paremmin jakolaatikon ja koneen yhteen sovittamisen problematiikkaa:

Eli voi olla että tuon etukardaanin kanssa tulee pientä ongelmaa, kun laatikon vaihdevipu ja sen sähköliittimet ottanee kiinni, mutta ongelmahan on ratkaistavissa ohuemmalla kardaanilla tai ehkäpä noita laatikon sähköjäkin pystenee hiukka justeeraamaan. Mutta katsellaan...

Ja please ei kommentteja koneen "likaisuudesta" koska en tajunnut ottaa kuvaa ennen kuin suihkuttelin moottorinpesuaineet koneeseen. Olihan toi vuotanut pikkaisen öljyä venttiilikopan takareunasta ja Dieseliä oli vuotanut pumpun imuletkun juuresta koska letku oli jo melkoisen hapan.
Sen verran tuli tehtyä Nivan metallitöitäkin että hioin takaluukun ylätiivisteen sauman valmiiksi. Tuli myös jonnin verran mittailtua ja suunniteltua miten tuon automaatin naittaa jakolaatikkoon, mutta siinä on vielä vähän harkitsemista miten toteuttaa. Vaihtoehtoja on muutama siihen asiaan. Näyttää kummiskin siltä että joutuu siirtämään jakolaatikkoa 10-15cm taaksepäin, jolloin kaikki alkaa sopimaan melko kivasti.
Onkos kellään muuten kommentteja / kokemuksia tuon jakolaatikon siirtämisestä taaksepäin? Paljon siirsit ja oliko ongelmia kardaanin murtokulmien kanssa?
Tuossa olisi vielä kuva koneen toiselta laidalta josta näkyy vähän paremmin jakolaatikon ja koneen yhteen sovittamisen problematiikkaa:

Eli voi olla että tuon etukardaanin kanssa tulee pientä ongelmaa, kun laatikon vaihdevipu ja sen sähköliittimet ottanee kiinni, mutta ongelmahan on ratkaistavissa ohuemmalla kardaanilla tai ehkäpä noita laatikon sähköjäkin pystenee hiukka justeeraamaan. Mutta katsellaan...
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Yön aikana hautui päässäni idea, että mitäpä jos vaihtaisin etu- ja takakardaanit ristiin? Jakolaatikko siirtyisi luokkaa 25cm taaksepäin ja varmaankin täytyisi tiputtaa noin 5cm alaspäin ettei takakardaanin murtokulma mene ihan keturalleen... Eli koko moottori-automaattilaatikko-jakolaatikko paketti olisi tuon 5cm takakenossa.
Tuleekohan tällä ratkaisulla ongelmia peräpään sisään/ulos joustojen kanssa? Meinaan vaan että takakardaanin venymämäärät booreistaan kasvaa hiukkasen, mutta ei ehkäpä mahdottomia...
Tuleekohan tällä ratkaisulla ongelmia peräpään sisään/ulos joustojen kanssa? Meinaan vaan että takakardaanin venymämäärät booreistaan kasvaa hiukkasen, mutta ei ehkäpä mahdottomia...
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Tästä vekottimesta taitaa tulla ihan todellinen Siperian Mersu
Mites käy painojakauman tämän tekniikan kanssa?
Ja paljonko tulee olemaan muutos% ?
Ei vaikuta ihan bolt-on hommalta, joten onnea ja menestystä..

Mites käy painojakauman tämän tekniikan kanssa?
Ja paljonko tulee olemaan muutos% ?
Ei vaikuta ihan bolt-on hommalta, joten onnea ja menestystä..
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
No painojakaumahan vähän paikkaantuu tuolla kun jakolaatikkoa siirretään taaksepäin ja konepellin alta puuttuu vararengas, tunkki, jne... Ei tuo nyt ihan mahottoman painava paketti taida olla verrattuna Ladan koneeseen kun on alumiininen kansikin. Apulaitteista lisää tulee toki ilmastoinnin kompura ja ohjaustehostin, mutta saas nyt nähdä.köhmä kirjoitti:Tästä vekottimesta taitaa tulla ihan todellinen Siperian Mersu![]()
Mites käy painojakauman tämän tekniikan kanssa?
Ja paljonko tulee olemaan muutos% ?
Ei vaikuta ihan bolt-on hommalta, joten onnea ja menestystä..
Eihän tää ihan bolt-on ole, mutta jos nykyinen suunnitelma onnistuu, niin voiman siirtoon tulee ainoastaan yksi custom osa vaihdelaatikon ja jakolaatikon väliin. Kaikki muu onkin sitten standardia Niva tai W124 kamaa. Tulipellin otan Mersusta ja sovittelen sen sellaisenaan Nivaan. Tuleepa kojelaudan kiinnitykset, polkimien paikat, jne kaikki valmiina. Vähän joutunee siirtämään jarrutehostinta keskemmälle kun Nivassa on leviämpi toi pyöräkotelo, mutta varsin positiivisella asenteella toistaiseksi mennään.... Eli eiköhän tästä kulkine saada.

Prosenttien kanssahan ei tule mitään ongelmaa ja laskujeni mukaan jää jopa alle 35% eli ei tarvitsisi edes kanta-autotarkistusta. Kantavakorisessa autossahan on nykyään todella vaikea ellei jopa mahdoton päästä yli 50% jos ei vaihda koko koria. Kaikista turvallisuutta parantavista osista ei mene prosentteja, eli jarruja saa esim. päivittää ihan huoletta (kuten mie laittelen Mersun suuren-suuren tehostajan ja pääsylkyn). Prosentteja ei mene myöskään ohjauslaitteista. Akselitkin ja kardaanit kun jää entistä, niin prosentteja ei mene kuin lämmitys/jäähdytyslaite 2%, moottorista 24% (ei polttoainesäiliötä joten siksi 24% eikä 26%), penkeistä 4%, kojelauta 2%, ja takavalaisimista 2%. Eli yhteensä 34%.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Onko konttorilta haettu tieto??Zipi kirjoitti:Prosenttien kanssahan ei tule mitään ongelmaa ja laskujeni mukaan jää jopa alle 35%. Kaikista turvallisuutta parantavista osista ei mene prosentteja, eli jarruja saa esim. päivittää ihan huoletta.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Konttorilta saadusta paperista katsottu. Siinä on eroteltu auton osat aina 100% saakka, eli tiettyjä osia ei huomioida ollenkaan ja lopuille on prosentit. Aken sivuilta:pressa kirjoitti:Onko konttorilta haettu tieto??Zipi kirjoitti:Prosenttien kanssahan ei tule mitään ongelmaa ja laskujeni mukaan jää jopa alle 35%. Kaikista turvallisuutta parantavista osista ei mene prosentteja, eli jarruja saa esim. päivittää ihan huoletta.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/18A0C0A5 ... 0/C115.pdf
Viimeksi muokannut Zipi, 29.7.2009 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Hitsailin lasinpesusuuttimien reijät umpeen ja tilkin konehuoneen seinämiltä kaikki ruuvinreijät kiinni. Tuli puhdistettua työstöjäljet ja vetelin maalit päälle:

Auton omistaja oli pohjan rassaamisen kimpussa ja peräpää tuli puhdistettua ja pohjamaalattua akseliin saakka. Vedeltiin myös takajalkatiloihin maalit jotta näyttää yhtenäisemmältä, kun ennen oli vaan paikkaukset maalattuna.
Tuli laiteltua taas etuperä paikoilleen kiinni ja vetelin parilla pultilla takakardaanin eteen ja etu kardaanin taakse. Ennen tätä operaatiota tuli vertailtua kardaanien joustot ja näyttäisi olevan samanpituiset molemmissa. Nyt tarttee vaan laikkailla kardaanitunnelia käsijarrukahvan tienoilta auki ja korottaa että jakoloota mahtuu siihen. Käsijarrukahvaahan tähän vehkeeseen ei enää tule, vaan käsijarru tulee olemaan mallia "Mercedes". Rojekti etenee siis sen mukaan että kardaanit vaihdetaan ristiin ja jakolaatikkoa tiputetaan noin 5cm alaspäin.
Seuraavalla operointikerralla teen varmaankin konepeltiin uudet saranat ja/tai värkkäilen kiinnitykset tuolle jakolootalle.
Jos jollakulla Ladistilla on takavetolarppanan ylimääräinen takakardaani, niin saapi tarjota. Tarttee siitä pätkän kardaania jossa murroksen haarukka, sillä se on tarkoitus naittaa Mersun kardaanin kolmiolaippaan jotta käy automaatin perään. Tulee noin 10-15cm kardaanin pätkä automaattilaatikon ja jakolaatikon väliin ja se onkin sitten ainoa custom osa tämän vehkeen voimansiirrossa.

Auton omistaja oli pohjan rassaamisen kimpussa ja peräpää tuli puhdistettua ja pohjamaalattua akseliin saakka. Vedeltiin myös takajalkatiloihin maalit jotta näyttää yhtenäisemmältä, kun ennen oli vaan paikkaukset maalattuna.
Tuli laiteltua taas etuperä paikoilleen kiinni ja vetelin parilla pultilla takakardaanin eteen ja etu kardaanin taakse. Ennen tätä operaatiota tuli vertailtua kardaanien joustot ja näyttäisi olevan samanpituiset molemmissa. Nyt tarttee vaan laikkailla kardaanitunnelia käsijarrukahvan tienoilta auki ja korottaa että jakoloota mahtuu siihen. Käsijarrukahvaahan tähän vehkeeseen ei enää tule, vaan käsijarru tulee olemaan mallia "Mercedes". Rojekti etenee siis sen mukaan että kardaanit vaihdetaan ristiin ja jakolaatikkoa tiputetaan noin 5cm alaspäin.
Seuraavalla operointikerralla teen varmaankin konepeltiin uudet saranat ja/tai värkkäilen kiinnitykset tuolle jakolootalle.
Jos jollakulla Ladistilla on takavetolarppanan ylimääräinen takakardaani, niin saapi tarjota. Tarttee siitä pätkän kardaania jossa murroksen haarukka, sillä se on tarkoitus naittaa Mersun kardaanin kolmiolaippaan jotta käy automaatin perään. Tulee noin 10-15cm kardaanin pätkä automaattilaatikon ja jakolaatikon väliin ja se onkin sitten ainoa custom osa tämän vehkeen voimansiirrossa.
Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)
Kardaanitunneliin ilmestyi tänään aukko:

Tein myös 50x50 3mm seinämällä olevasta putkesta kannakkeet jakolaatikolle, eli näillä laatikko putoaa 5cm alaspäin. Laittelen jakolaatikon kiinni ihan orkkiskumeilla (tosin uusilla) kun tällä ei ole tarkoitus offailla. Vaikka Nivan omia jakolaatikon kiinnityksiä onkin haukuttu, niin uskoisin niiden kummiskin normaaliin ajeluun ja jopa pienimuotoiseen maastoajoonkin olevan ihan riittävät. Jos jollakulla selkeää faktaa esittää ettei ole, niin kertokaa toki.
Hitsasin kannakkeiden sisään alapuolelle 3mm latan ja tein reijät + jengat laatikon kannatingummeille. Eli yhteensä 6mm tavaraa jossa jengat ja pultilla siihen sitten kiinni. Tekemäni kalikat hitsataan auton pohjaan kiinni ja ne tulevatkin sopivasti sisäpuolella menevän poikittaispalkin alle joten on varmasti siltäosin vahvempi kuin alkuperäinen.
Aloittelin myös muokkaamaan konehuonetta ja ensitöikseni laittelin rälläkän soimaan:

Sitten pieni pala peltiä akkukotelon seudulle ja pieni sauman pätkä kuskin puolelle vastaavaan paikkaan:

Tarkoituksena olisi hiukkasen modata Nivan konepellin aukaisumekanismiä ja siksi noita paikkoja on nyt hiukkasen oiottu... Puuhastelut jatkuu taas seuraavassa numerossa.
Tulipa tässä välillä keksittyä idea nopeusmittarin välitysten muuttamiseksi, sillä W124:n ja Nivan perävälitykset ei oikein täsmää... Ja joskus myöhemmin vaihdetaan perätkin hiukka harvempiin joten säätömekanismi on tarpeen. En vielä paljasta millaista systeemiä kaavailin, mutta sanonpa vain että se on "intuitiivinen" ja melkoisella varmuudella hyvin toimiva/luotettava, sekä melko vapaasti säädettävä. Mutta ennen kuin kehun liikaa, niin katsotaan miten se sitten toimii ja toteutuu kun aika koittaa.

Tein myös 50x50 3mm seinämällä olevasta putkesta kannakkeet jakolaatikolle, eli näillä laatikko putoaa 5cm alaspäin. Laittelen jakolaatikon kiinni ihan orkkiskumeilla (tosin uusilla) kun tällä ei ole tarkoitus offailla. Vaikka Nivan omia jakolaatikon kiinnityksiä onkin haukuttu, niin uskoisin niiden kummiskin normaaliin ajeluun ja jopa pienimuotoiseen maastoajoonkin olevan ihan riittävät. Jos jollakulla selkeää faktaa esittää ettei ole, niin kertokaa toki.
Hitsasin kannakkeiden sisään alapuolelle 3mm latan ja tein reijät + jengat laatikon kannatingummeille. Eli yhteensä 6mm tavaraa jossa jengat ja pultilla siihen sitten kiinni. Tekemäni kalikat hitsataan auton pohjaan kiinni ja ne tulevatkin sopivasti sisäpuolella menevän poikittaispalkin alle joten on varmasti siltäosin vahvempi kuin alkuperäinen.
Aloittelin myös muokkaamaan konehuonetta ja ensitöikseni laittelin rälläkän soimaan:

Sitten pieni pala peltiä akkukotelon seudulle ja pieni sauman pätkä kuskin puolelle vastaavaan paikkaan:

Tarkoituksena olisi hiukkasen modata Nivan konepellin aukaisumekanismiä ja siksi noita paikkoja on nyt hiukkasen oiottu... Puuhastelut jatkuu taas seuraavassa numerossa.
Tulipa tässä välillä keksittyä idea nopeusmittarin välitysten muuttamiseksi, sillä W124:n ja Nivan perävälitykset ei oikein täsmää... Ja joskus myöhemmin vaihdetaan perätkin hiukka harvempiin joten säätömekanismi on tarpeen. En vielä paljasta millaista systeemiä kaavailin, mutta sanonpa vain että se on "intuitiivinen" ja melkoisella varmuudella hyvin toimiva/luotettava, sekä melko vapaasti säädettävä. Mutta ennen kuin kehun liikaa, niin katsotaan miten se sitten toimii ja toteutuu kun aika koittaa.