lada1500 (2105)
Re: lada1500 (2105)
nonii kaasareille tehty kaasusysteemi kait tuo toimii.. näkkee ku saa konee tulille nyt puuttuu enää akkukaapelia ja t-pala bensaletkuu jotka haen huomenna..
Re: lada1500 (2105)
Onnea vaan käynnistelyihin. voi olla jotta seosputkia ja suuttimia joutuu vaihtelemaan ja hakemaan sopivia, vai kuinka on tunnetko miten hyvin noiden tuplien saloja vai onko joku ladavirtuoosi kertonut jo oikeat koot?
Itsekin juuri tässä haaveilen samantapaisesta moottorikonstruktiosta, katotaan tulevana kesänä olisko aikaa / rahaa alkaa toteuttamaan, tuolla myyntipalstalla olevia solexeja jo tässä tippa silmässä tiiraillu...
Meinaan, ovatko 2x40 kaasarit kaasarit liian isot tuollaiseen pienesti pienellä panostuksella piristettyyn koneeseen... Itte tehny vähän listaa, rahkeet saattaisi riittää tällaiseen voimanlähteeseen:
Lähtökohtana 1500 kone, pidetään iskutilavuus tottakai vakiona kustannu-/tarkoituksenmukaisuus-syistä. Alakertaan samalla vaivalla tehdään perushuolto: laakerit uusiksi, vakio männät + kanget (vai osaako joku suositella jotakin parempaa?). Samalla kun lohko irrallaan tottakai laskua parisen milliä hovipajalla, ja lohkon maalaus VOORTIN siniseksi...
Kanteen kevyt kotitekoinen viilaus kanaviin ja palotiloihin (tähän pitää vielä hakea vinkkejä ja neuvoja). Nokaksi virinokka <300 asteinen (vai miten on?) Hiukkasen suuremmalla nostolla, tämä mahdollista toteuttaa joko Virtasen konepajalla tahi vaihtoehtoisesti tuottaa kyseinen osa venäjältä. Sen mukana toki seuraajat, nokkapukit, venajouset sun muut sovittaa tarkoitukseen sopiviksi. Venttiilikopan maalaus tottakai myös listalla...
Kaasuttimet, olen ajatellut 40 tuplia, vaan mitähän kaasutingurut sanoo, onkohan unelmani kelvoton...?
Mekaanisen polttoainepumpun tuotto kai riittää tuplillekin, vai miten on paineen kanssa? Imusarja, jos ei sopivaa löydy valmiina pitää tehdä itse, siinä varmasti myös hovipaja auttaa/osaa laskukaavat sun muut... Pakosarjaksi peltinen tietysti, venäjältä tuotettuna jos ei muuten löydy käytettyä, itse en ala tekemään... Putki 2 tuumaa / 1 vaimentaja.
Koppa alkaa olla kyseistä toimenpidettä varten kuosissa / varusteissa, tosin taka-akseli ei. No se on sen ajan murhe...
Seurataan nyt tämä projekti ensin, ja katotaan millanen tästä tulee, ettei mennä perse eellä samaan puuhun...
Itsekin juuri tässä haaveilen samantapaisesta moottorikonstruktiosta, katotaan tulevana kesänä olisko aikaa / rahaa alkaa toteuttamaan, tuolla myyntipalstalla olevia solexeja jo tässä tippa silmässä tiiraillu...

Lähtökohtana 1500 kone, pidetään iskutilavuus tottakai vakiona kustannu-/tarkoituksenmukaisuus-syistä. Alakertaan samalla vaivalla tehdään perushuolto: laakerit uusiksi, vakio männät + kanget (vai osaako joku suositella jotakin parempaa?). Samalla kun lohko irrallaan tottakai laskua parisen milliä hovipajalla, ja lohkon maalaus VOORTIN siniseksi...



Koppa alkaa olla kyseistä toimenpidettä varten kuosissa / varusteissa, tosin taka-akseli ei. No se on sen ajan murhe...
Seurataan nyt tämä projekti ensin, ja katotaan millanen tästä tulee, ettei mennä perse eellä samaan puuhun...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: lada1500 (2105)
ite suosittelisin poraamista 1600 ja 1300 remmi koneen mukit siihen.
miks? :siinä olis kokoonpano jolla pärjää ihmeen pitkälle ja riittävät venakolot valmiina (jos ei isovenakantta ole heti laittamassa) vakio veiviin vaan uiva männäntappi. (ei ehkä pakollinen mutta parempi)
ne 40mm tuplat on hyvät juuri tommoseen kevyeeseen viritykseen. jäävät pieneksi kun rupee oleen kunnon nokkaa ja puristusta. vinkkinä voin sanoo että panosta mielummin lorttoihin tai wepruihin, niihin löytyy paremmin säätöosia
noilla eväillä tulee jo ihan kiva mylly, jos nyt ei mikään kunnon kisa mylly, mutta esim katukäyttöön
miks? :siinä olis kokoonpano jolla pärjää ihmeen pitkälle ja riittävät venakolot valmiina (jos ei isovenakantta ole heti laittamassa) vakio veiviin vaan uiva männäntappi. (ei ehkä pakollinen mutta parempi)
ne 40mm tuplat on hyvät juuri tommoseen kevyeeseen viritykseen. jäävät pieneksi kun rupee oleen kunnon nokkaa ja puristusta. vinkkinä voin sanoo että panosta mielummin lorttoihin tai wepruihin, niihin löytyy paremmin säätöosia
noilla eväillä tulee jo ihan kiva mylly, jos nyt ei mikään kunnon kisa mylly, mutta esim katukäyttöön

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: lada1500 (2105)
No joo, noissakin aikasemmin luetelluissa on jo sen verta kysymysmerkkejä että ei taida tuo poraaminen ja mäntien kanssa pelaaminen enään tarkoituksenmukaiseksi...START kirjoitti:ite suosittelisin poraamista 1600 ja 1300 remmi koneen mukit siihen.
miks? :siinä olis kokoonpano jolla pärjää ihmeen pitkälle
No kun autokin on jotakin kisa- ja katuauton väliltä niin moottorikonstruktiohan on juuri siihen sopiva sitten...START kirjoitti:ne 40mm tuplat on hyvät juuri tommoseen kevyeeseen viritykseen. jäävät pieneksi kun rupee oleen kunnon nokkaa ja puristusta. vinkkinä voin sanoo että panosta mielummin lorttoihin tai wepruihin, niihin löytyy paremmin säätöosia
noilla eväillä tulee jo ihan kiva mylly, jos nyt ei mikään kunnon kisa mylly, mutta esim katukäyttöön


"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: lada1500 (2105)
jotain semmosta se varmaa vois olla.pvdriver kirjoitti:100-120 hp?.
kyllä ladan koneesta saa ihan mukavasti halvalla tehoa, muutenkin näitten kanssa pääsee tosi halvalla. ja eihän se ole lada jos ei ole ladan konetta

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: lada1500 (2105)
Niin, halvalla ja halvalla, mutta kun viritysosia ei ennestään löydy niin ne maksavat ihan sen mitä muihinkin autoihin... Toki itse moottorinosat ovat halpoja, ja esimerkiksi laakerointia on ihan turha jättää tekemättä tuossa vaiheessa, lohko pitää kuitenkin nostaa laskua varten... Viritys maksaa, merkistä riippumatta. Pitää vaan juuri noita viripalikoita alkaa katella, perusosat kyllä löytyy sitten lähempänä...START kirjoitti:semmosta se varmaa vois olla.
kyllä ladan koneesta saa ihan mukavasti halvalla tehoa, muutenkin näitten kanssa pääsee tosi halvalla.
Ei mulla ainakaan mitään tarvetta ajaa ladalla, ts. mulle aivan sama onko siellä pellinalla ladan vaiko vollen pata...START kirjoitti: ja eihän se ole lada jos ei ole ladan konetta

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: lada1500 (2105)
Ite laittaisin suoraan siihen yksipilkkukutoseen ne männät kun ei harrastella tätä poraamalla-tehoaSTART kirjoitti:ite suosittelisin poraamista 1600 ja 1300 remmi koneen mukit siihen.
miks? :siinä olis kokoonpano jolla pärjää ihmeen pitkälle ja riittävät venakolot valmiina (jos ei isovenakantta ole heti laittamassa) vakio veiviin vaan uiva männäntappi. (ei ehkä pakollinen mutta parempi)
ne 40mm tuplat on hyvät juuri tommoseen kevyeeseen viritykseen. jäävät pieneksi kun rupee oleen kunnon nokkaa ja puristusta. vinkkinä voin sanoo että panosta mielummin lorttoihin tai wepruihin, niihin löytyy paremmin säätöosia
noilla eväillä tulee jo ihan kiva mylly, jos nyt ei mikään kunnon kisa mylly, mutta esim katukäyttöön

40 mm tuplilla pääsee pitkälle. Perus Ladan virikone ei muuta kaipaa. Yleensä joku muu on näissä sen verran päin v*ttua tehtyä että kaasarit ei todellakaan ole se ensimmäinen rajoittava tekijä.
36 mm sisäkurkut on periaatteessa suurimmat mitä voi laittaa 40 kaasareihin. Kaasareissa ei valitettavasti päde "isompi parempi - enemmän tehoa" - periaate. Jos virtausnopeus jää liian pieneksi, niin kaikki koneen osa-alueet kärsivät siitä.
Weeperit tai lortot, miten tykkää. Lorttoihin halvemmat säätöosat jos siitä jää kiinni. Solexeissa olisi taas progressio-omaisuudet todella paljon paremmat kuin edellä mainituissa, mutta muuten ne on kyllä; noh sanotaan hieman enemmän harrastuneisuutta vaativat. Säätöosat maksaa ja vaikeasti saatavia.
Yhdelläkin kaasarilla tulee toimeen hyvin perusvirien kanssa, kunhan valitsee sopivan. Samalla saa säätämisen helppouden ja helpon ylläpidon (synkat yms. ruuvailu jää pois) Porukka käyttelee maailmalla ooppelin viritetyissä cihhiläisissä tavallista 32/26 Weberiä, ja tehot asettuu siihen 120-140 haarukkaan.
Fiatfoorumilla bongasin myös yhden 2L TC:n josta oli penkitetty vakio 34/34 kaasarilla 150 hv. Vaatii tosin pirun hyvin tehdyn kannen ja sopivat nokat. Tuollainen pata hyötyykin sitten jo tuplista reilusti, 20 heppaa voi irrota helposti lisää.
Moottoriasiaan en itsessään ota sen kummemmin kantaa. Molemmista on kokemusta, enemmän kyllä noiden kaksinokkaisten kanssa pelaillut kun Ladan moottorien parissa. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. TC:t on jo vanhoja koneita ja useimmin olleet sporttisessa tai huolettomassa käytössä joka sitten näkyy loppukäyttäjällä. Mutta kun kerran tekee vähääkään kunnolla niin kelpaa rullailla. Pätee samalla tavalla molempiin moottoreihin. Toisilla ei kestä se mursunnahkainen persekkään...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: lada1500 (2105)
onhan se tc parempi, (kansi virtaa hiukan erilailla) mutta niitten harrastaminen on kallista.
mitä ihmeen viri osia? nokan kun teetät ja kannen, loput menee melkeensä vakio osilla (toki osia joutuu sovittaan, ja koneistelemaan mutta muuten) ehkä vauhtipyörän jos ei halua (uskalla) lähteä vakiosta kauheesti sorvaamaan.
kaasarit, kytkimet ja muut "perus" lisälaitteet joutuu monesti ostaan joka tapauksessa oli merkki mikä vaan (tai onhan noita vakiona, esim alfassa on lortot vakiona, toyotassa solex mikunit...)
mitä ihmeen viri osia? nokan kun teetät ja kannen, loput menee melkeensä vakio osilla (toki osia joutuu sovittaan, ja koneistelemaan mutta muuten) ehkä vauhtipyörän jos ei halua (uskalla) lähteä vakiosta kauheesti sorvaamaan.
kaasarit, kytkimet ja muut "perus" lisälaitteet joutuu monesti ostaan joka tapauksessa oli merkki mikä vaan (tai onhan noita vakiona, esim alfassa on lortot vakiona, toyotassa solex mikunit...)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: lada1500 (2105)
koneesta otettu sauhut ja ajettukkin jo muutama tunti kone toimii säädin kaasareita nyt kiertää ja vetoja on jonki verra täytyy eräs kaveri pyytää tuota kahtoo ossaa sääätää paremmi 

Re: lada1500 (2105)
Vai että vetoja on. Onko parannus huomattava edelliseen verrattuna? Vaikkakin virityshän on onnistunut mikäli tehot laskevat <20%...
Ja yleensä kai ei ole tapana ajella "muutamaa tuntia" ennen kun moottori oikein säädöissä, ja sehän ei oikein onnistu jos käytössä ei ole vähintään lambdaa, pakokaasutesteriä, parhaimmassa tapauksessa tehopenkkiä... Oletko puristuksia mittaillut nyt kannenlaskun jälkeen, paljonko on noussut?

Ja yleensä kai ei ole tapana ajella "muutamaa tuntia" ennen kun moottori oikein säädöissä, ja sehän ei oikein onnistu jos käytössä ei ole vähintään lambdaa, pakokaasutesteriä, parhaimmassa tapauksessa tehopenkkiä... Oletko puristuksia mittaillut nyt kannenlaskun jälkeen, paljonko on noussut?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: lada1500 (2105)
no aika säädöissä ne on ku käy tyhjäkäyntiä ja sytkää on säädetty onha tuo viel iha väärissä säädöissä
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: lada1500 (2105)
ei se tyhjäkäynti mitään kerro
taas toisaalta jos se jotenkin vetää niin noilla virityksillä siinä ei ihan heti vielä mikään hajookkaan eri asia jos rupee oleen enempi tapahtumia siellä pytyn sisällä
ja vaatiihan se testiä ennenkö säädöt löytyy, ihan sama onko se sitten ajoa, vai dynon rullilla veättelyä
niin ja siitä poraamisesta, jos lähtökohta on 1500, ja ei ole 1600lohkoo. sama se on kumman lohkosta tekee. hoonauksen se monesti kuitenkin vaatii, eikä siitä enään iso hyppy ole poraamiseen
perus ladan lohko kestää vissiin porata sinne 80-81mm aina, jotkut vuosimallit myös 82, (näin muistelin jonkun kertoneen) ja 1700 onkin sitten jo ihan eri...

taas toisaalta jos se jotenkin vetää niin noilla virityksillä siinä ei ihan heti vielä mikään hajookkaan eri asia jos rupee oleen enempi tapahtumia siellä pytyn sisällä
ja vaatiihan se testiä ennenkö säädöt löytyy, ihan sama onko se sitten ajoa, vai dynon rullilla veättelyä
niin ja siitä poraamisesta, jos lähtökohta on 1500, ja ei ole 1600lohkoo. sama se on kumman lohkosta tekee. hoonauksen se monesti kuitenkin vaatii, eikä siitä enään iso hyppy ole poraamiseen
perus ladan lohko kestää vissiin porata sinne 80-81mm aina, jotkut vuosimallit myös 82, (näin muistelin jonkun kertoneen) ja 1700 onkin sitten jo ihan eri...
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- elmeri racing team
- Viestit: 139
- Liittynyt: 11.12.2005 20:57
- Paikkakunta: lohja
Re: lada1500 (2105)
1700sen lohko kestää 84mm porauksen siitä isommaksi onkin sitten tuurissaan miten käy kun ne sylinterin reiät ei ole samoissa kohdin kaikissa lohkoissa se kolmos pytty hajoo ensimäisenä,on kokeiltu 85mm kesti mutta 85,5 mm hajos vaikka oli betonit lohkossa pullahti aika ylhäältä ja kolmospytty.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Re: lada1500 (2105)
Laitas jotain tietoa sisäkurkuista, pääsuuttimista, ilmoista ja tyhjäkäynneistä niin voin sanoa ollaanko edes oikealla hehtaarilla.
Monesti törmää tuplien kanssa aatteeseen "isommat suuttimet = enemmän tehoa" Nämä on sitten niitä joilla käy kaupassa ja puoli tankkia on mennyt ja ihmetellään kun tulppia pimenee vähän väliä. On näitä nähty...
Mulla ois muuten nyt 1500 lohko josta on pari milliä höyläilty ja pytyt jossain noin 79 mm venakolomännillä. On vaan aika pahasti kiinni leikanneet männät ja pytyissäkin ikävät sinistymät. Voiko tuota enää kairata esim. remmikoneen 1.ylikokoon vai pitääkö heittää Kymijokeen?
Monesti törmää tuplien kanssa aatteeseen "isommat suuttimet = enemmän tehoa" Nämä on sitten niitä joilla käy kaupassa ja puoli tankkia on mennyt ja ihmetellään kun tulppia pimenee vähän väliä. On näitä nähty...
Mulla ois muuten nyt 1500 lohko josta on pari milliä höyläilty ja pytyt jossain noin 79 mm venakolomännillä. On vaan aika pahasti kiinni leikanneet männät ja pytyissäkin ikävät sinistymät. Voiko tuota enää kairata esim. remmikoneen 1.ylikokoon vai pitääkö heittää Kymijokeen?

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: lada1500 (2105)
kokeilemallahan se selviää 

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti