ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 8.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

S-postit lähtevät huomenna.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Tässäpä viimeinen tiedote tänne tästä retkestä. Aikaa lähtöön reilu viikko.

Aloitusaikahan on muuttunut, kuten olen ns. varmoille lähtijöille ilmoitellut. Lähtijöissä on sellaisia, jotka jäävät pois jos aloitamme jo torstaina, joten parempi nipistää tuolta alusta yksi päivä pois.

Kokoonnumme 9.7.2010 Tohmajärven Nesteellä. Itse menen sinne vaikka jo 15.00. Tarkoitus olisi suunnata kohti rajaa pian 17.00 jälkeen. Eli saapukaa paikalle omaan tahtiin, mutta ilmoittakaa jos myöhästytte eli jos tarvitaan hieman lisäaikaa. Meillähän ei ole mitään lukittuja määräaikoja.

Varaan mukaan tarpeeksi rajamuodollisuuskaavakkeita että kaikille on niitä valmiina. Tietenkin sellaiset, jotka ovat käyneet ja joilla niitä on voivat täytellä kaavakkeet jo kotona. Sekä englannin että venäjänkieliset käyvät. Lie suomenkielisetkin joskaan en ole niitä itse koskaan käyttänyt. Formaatti niissä on varmasti ihan sama jos niitä jollain on.

Täytellään paperit yhdessä ja rauhassa sekä käydään läpi rajanylityssysteemi.

Muistakaa kaikki omalla autolla rajan ylittävät pyytää vakuutusyhtiöstänne LiikenneVakuutusTodistus eli ns. VihreäKortti, josta käy selville autonne vakuutustilanne. Venäjähän on liittynyt kansainväliseen liikennevakuutussysteemiin eli Suomalainen liikennevakuutus käy ja on voimassa siellä. Jos haluatte autollenne jonkin ylimääräisen vapaaehtoisen vakuutuksen matkan ajaksi, niin niitä saa ostaa heti rajan takaa. Minä en näistä tiedä kun en itse käytä niitä. Teidän on kyseltävä näistä tietävämmiltä ja olen varma että täällä Voorumilla on monia, jotka osaavat näissä asioissa viisata teitä.

Eli pyrkikää tulemaan Tohmajärven Nesteelle viimeistään 16.30 Perjantaina 9.7.2010.

Kurvailemme siitä sitten rauhassa illan aikana Sortavalaan. Majoitukset ovat auki kuten tällaisen retken tyyliin sopii. Alustasti olen ajatellut niin että Lauantai vietetään Sortavalassa ja lähiympäristössä. Sunnuntaina voisimme erään retkeläisen vinkin mukaan ajella Käkisalmeen jossa hänellä on tiedossa niin halpa majoitus, että se me pojat napataan. Tämän enempää ei kannata tähän listata, koska tilanne elää tarpeen mukaan.

Myös matkan päättymisajankohta on täysin auki, koska sen tiedä kuinka kauan olette valmiit olemaan matkassa. Osa joutuu töihin jo maanantaina, mutta eihän se menoa haittaa.

En siis tämän enempää viskaile infoja tähän. Paitsi jos Korkeammat Voimat puuttuvat peliin ja tulee jotain hankaluuksia. Niitähän emme tietenkään itsellemme tilaa, mutta niihinkin on oltava valmis.

Lisätietoja voi kysellä YV, minlapain69(ättiäinen)gmail.com tai NollaNeljäNeljä2590904. Laittakaa tuo puhelinnumero ylös jos tulee niitä viivytyksiä, pääsette tulemaan vasta kun muu porukka on jo rajasta yli tai vasta jopa seuraavana päivänä. Tekstiviestit toimivat hyvin. Puhelimeen puhuminen on kallista. Eli tekstareita Suomesta Venäjälle ja päin vastoin sekä tekstareita Venäjällä.

Voisitte myös laittaa minulle puhelinnumeronne tallennettavaksi. Saattaa tulla PikaAsiaa.

Näillä eväillä luulisin pärjättävän vaikka Stetson sitten aika ajoin Lerpahtaisikin ja Hanuri lakkaisi Naukumasta :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Tiedoksi vain että auton oma täys- tai säästökasko on voimassa myös Venäjällä ainakin Tapiolalla. Sitä en muista kattaako se Venäjän lain mukaisen maksimi korvaussumman yli menevän osan. Vielä on aikaa käydä kyselemässä vakuutusyhtiöltäsi mitä vakuutuksia kannattaa reissulle ottaa, kertovat kyllä mielellään. Voihan ylimääräiset vakuutukset irtisanoa reissun jälkeen.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
PöyhöinKuusaalt

Tämä oli hyvä tieto kaikille lähtijöille ja tietenkin muillekin Venäjällä matkaaville.

Siis kyselemään vakuutusyhtiöistä jos asia askarruttaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
ff8728

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Onnea ja menestystä reissuun, kaikille osallistujille.
warre 353w sedan,
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mitä kuuluu Marja-Leena?
Onko porukka pidätetty vakoilijoina?
Onko heidät värvätty vieraan vallan agenteiksi?
Ennen reissua juttua oli paljonkin, mutta nyt on oltu kuin liritys jalkarätissä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nii kävikö tuolla oikeesti joku?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kustaa

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Moro!

Olisikohan porukka hurauttanut heti Siperiaan asti opintomatkalle? :lol:
ff8728

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Ehkä me Pravdasta saadaan lukea tuosta retkestä, kotonahan retkeläiset ovatten.
warre 353w sedan,
PöyhöinKuusaalt

Retki tehtiin ja mukana olleet ovat kaikki takaisin Suomessa.

Kirjoitelkoon kuka näillä helteillä jaksaa. Minulla on niin paljon muuta tässä, etten jaksa jaarittaa retkestä mitään.

Tein järjestelyhommissa mielestäni tarpeeksi mainostuksen, buffauksien ja muun touhun muodossa, joten olen osuuteni tehnyt.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Mitäs näistä Retkistä oikein pitäisi kirjoittaa?

Käytiin siinä ja siinä Kylässä. Yövyttiin siinä ja siinä hotellissa. Varaosakaupoissa käytiin. Ajeltiin hyviä ja huonoja teitä. Hiekkatietäkin. Lehmiä nähtiin. Autojakin oli. Nimismiehenkiharaa maisteltiin. Eräs meistä ei tiennyt moisia olevankaan.

Käytiin uimassa missä lie Käksalmenlinnan ohi virtaavassa joessa. Oli siinä panssarivaunujakin esillä. Uusia Ladoja nähtiin. Ihan 4pisteruiskujakin. Oli kuuma. Pöly hiekkateillä oli valtava. Naisia en huolinut enkä kissoja vaikka oikea KissojenKissa niitä minulle tyrkytti. Tietöitä tekivät Sortavalan ja Lahdenpohjan välillä.

Miliisejä oli vähän laisesti. Ajettiin rajoitusten mukaan. Otettiin liftareita kyytiin. Joillain oli tuttujakin jota tapasivat. Paljon puhuttiin pelkkää sontaa. Toiset puhuivat enemmän kuin toiset. Joku ei saanut suunvuoroa ollenkaan. Ja taas oli kuuma.

Venäläisillä oli loma-aika. Pitivät hauskaa. Me vähemmän. Kun ei ollut tarpeeksi ryyppymiehiä matkassa niin kapakat eivät tulleet tutuiksi. Maksullisia Naisia välteltiin. Ainakin minä.

Tomaattimehu on paras eväs hurjalla helteellä autollessa. Siin on hyvä Suala. Ja ravitsevaakin se on. Ei tarvi syödä kun ei kuumalla ruoka maita.

Ihmiset olivat elossa siis eläväisiä. Juoppoja näkyi vähän. Viikonloppuna venäläiset juhlivat ja ovat kesällä kaduilla. Siinä sitä ihmettä riitti kun ei venäläisiä yleensä kaduilla näy muuta kuin Venäjällä.

Pensa oli halpaa, ruoka myös ja CCCP -kalsaritkin. Viinanhinnoista en tiedä kun en ostellut. Olihan sitä tavaraa ja varaosaa. Vähemmän ostelin tällä kertaa. Muuta mielessä. Mitä se muu oli, se jäi itsellekin arvoitukseksi.

Reissu meni kai hyvin. Tai samalla tavalla kuin kaikki Venäjän reissuni jos nyt TogliatinReissua ei lasketa. Ei kurjuutta kummempaa. Autot säilyivät kai ehjinä. Ainakin ne liikkuvina tulivat kai Suomeen. Haavereita ei lie sattunut. Taisin kyllä ajaa eräänä iltayönä pienen sammakon päälle vaikka yritin väistää suosikkieläintäni.

Kuraläppä putosi IIZIstä mutta se minulle noudettiin. Tyypillisellä tavalla irtosi. Konehuone oli pölyinen kuten autokin. Renkaita ei mennyt rikki. Pyörät vähän raapivat takasisälokareja välillä. Ajeltiin kyllä varovasti.

Hurjastelin Sortavalasta Värtsilään oiken hengenvaarallisesti. Kyllästytti siinä vaiheessa himmailu. Mylkkyteistä olin saanut tarpeekseni. Losottelin Värtsilään siinä vajaa 120km/h. No välillä alle. Tuttu tie ja koti-ikävä. Hurjia ohituksia, mutta kun on alitehoisilla autolla tottunut kurvaamaan niin osaa ottaa kaukaa vauhdin.

Tullista tulin laittoman lastini kanssa läpi n. 30mm. Röökiä oli liikaa ja kanisterissa ainakin 3litraa liikaa penssssaaaa. Muutamat menivät toista kautta Suomeen. Ovat kuulemma selvinneet kotiin. Heistä en tiedä sen kummempaa. Lupasin Laatokan Pohjoisosissa kierrätellä. En viitsinyt etelään lähteä, kun ei ollut sovittu.

Voisi kai tuota joskus lähteä uudelleenkin. Harmittavan moni perui lähtönsä ja muutama ei ilmestynyt Toffolandiaan lupauksestaan huolimatta. Sellaisia ovat ihmiset.

Matka tehtiin eikä siitä ole kertomisia. Minulle peruskauraa. Mitä noita paikannimiä, kaupannimiä, ajokilometrejä, etäisyyksiä, nähtävyyksiä ja näkymättömyyksiä luettelemaan.

Menkää itse KATSOMAAN niin näette.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
sakke
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

Mutta jos tästä reissusta kirjottaisi nyt hyvän jutun Pravdaan, niin se suurella todennäköisyydellä toimisi oivana mainoksena mahdollisesti myöhemmin tehtävälle vastaavanlaiselle turneelle, otaksun.
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mitäs näistä Retkistä oikein pitäisi kirjoittaa?

Käytiin siinä ja siinä Kylässä. Yövyttiin siinä ja siinä hotellissa. Varaosakaupoissa käytiin. Ajeltiin hyviä ja huonoja teitä. Hiekkatietäkin. Lehmiä nähtiin. Autojakin oli. Nimismiehenkiharaa maisteltiin. Eräs meistä ei tiennyt moisia olevankaan.
onneksi ei tullut lähettyä, kuulostaa tosi tylsältä reissulta, ei oikein mitkää kivaa kerrottavaa, vai olisko parhaat palat säästetty kerholehteen?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
separi

Viesti Kirjoittaja separi »

Kirjoittelen tänään hieman tuosta reissusta, kunhan kotio pääsen. Muutama kuvakin ois laitettavana.

EDIT: Voisin ehkä Pravdaankin jotain raapustaa. Kukas noita juttuja ottaa vastaan?
PöyhöinKuusaalt

Venäjänretket, kuten kaikki muutkin Retket ovat pääsääntöisesti tosi tylsiä. Varsinkin niiden mielestä, jotka eivät lähde koskaan mukaan.

Moni tuomitsee etukäteen ja toiset jälkikäteen Retket oman mielenrauhansa säilyttämiseksi turhiksi ja "Onneksi ei tullut lähdettyä" -tyyppisesti, koska eivät henk.koht. syistä pääse tai uskalla lähteä matkaan.

Ja hyvä niin, sillä silloin säilyy mielenrauha kaikilla.

Retkeläiset tekevät retkeen, eivät Retkikohteet. Retkeläinen tekee ja kokee. Ei ole mitään yleistä kokemusta.

Retkikokemukset kuten muutkin kokemukset ovat niin sidoksissa kokijaan itseensä, ettei kokonaisuutta voi hahmottaa eikä määritellä koskaan kaikkien osalta. Jos joku on minulle peruskauraa niin jollekin se voi olla täysin huippuöveriuutta ja mahtavaa.

Minä en voi kirjoittaa yhteen pläjäykseen kovinkaan hienoa kertomusta, koska mieleni tekee Tikusta Asiaa. Eihän sellaista kukaan jaksaisi lukea kun kuvaan jonkun Liftarin istumista autossani melkoisen epävarmuuden ja pelonkin vallassa, vaikkakin kiitollisena. Minulle taas jonkun hienon nähtävyyden näkeminen ei merkitse mitään, jos tässä paikassa ei tapahdu mitään. Miten kuvaisin varaosakauppakierrosta, kun olen moiset asiat kuvannut Kokemuksia -osiossa jo lukemattomia kertoja. Entäpä ajaminen Venäjän teillä? Mitä uutta ja kerrottavaa siinä minulle olisi? Siis mitä sellaista Kokemista, jonka osaisin kuvata kiinnostavasti?

Puhuimmekin, että jos joku Pravdaan kirjoittaan niin olkoon se joku muu kuin minä. Ja mielellään sellainen joka ei juurikaan Venäjää ole nähnyt. Ja vieläpä siksi, etten jaksa itse lukea yleispläjäyksiä, jossa luetellaan paikan nimiä, kilometrimääriä, nähtävyyksiä, joitain tapahtumia ympäripyöreästi eli normaalia kuivaa asiakuvausta. Ei onnistu minulta. Siispä jos joku muu kirjoittaa niin se voi jopa mahtua Pravdaan. Minun aikani ei riitä tämän retken kuvaamiseen eikä tiivistystaitonikaan. Valitettavasti on näin.

Ja Jussi ei ehkä ihan tässä tapauksessa ymmärtänyt kirjoitelmani pointtia.

Olisitko muuten Jussi lähtenyt jos oltaisi lähdetty jonnekin Keski-Siperiaan Uralin yli? Sillä retkellä ei varmaan tapahtumia olisi puuttunut. Muutenkin ihmettelen kommenttejasi Venäjästä ja siellä käymisestä. Jotenkin tuntuu ettet ole tainnut liiemmin Venäjällä käydä, vaikka mielipiteitä sinulla toki Neuvostoliitosta ja Venäjästä on ja saakin olla. Lähde joskus matkaan niin voit sitten arvioida tylsyyttä ja riemua aivan uudella tavalla. Ja kirjoittaakin sitten siitä Pravdaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin