Sivu 5/10
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 6.9.2010 20:42
Kirjoittaja manni
Toi on luonnossa varsin hyvän näköinen auto ja ison oloinen. Oli kesällä esiintymässä Karman kanssa Uudenkaupungin torilla.
Vaikka tuo pääsisi tuotantoon, tuskin tuostakaan tulee mitenkään erityisen edukas auto. Vaikka vähäpäästöisyys on hyvästä, en näe silti järkeä sijoittaa autoon yhtä paljon kun asuntoon.
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 16.9.2010 10:17
Kirjoittaja KlausSilander
Jokari kirjoitti:Toveri Sladimir kirjoitti:Ketään ei kiinnosta, mistä sähkö näihin saadaan. Miettikääpä, paljonko sähköenergiaa tarvitaan, jos vaikka puolet autoista kulkisi sähköllä. Viherkuher-piipertäjät kannattavat sähköautoja samalla kun vastustavat sähkönkulutuksen kasvua. Ei toimi tämä yhtälö.
Ei viherpiipertäjät pysty koskaan perustelemaan idioottimaisia mielipiteitään millään järkisyillä. Hei se sähköhän tulee sieltä töpselistä, seinän sisältä..
Jos kaikki Suomen autot kulkisivat sähköllä, ydinvoimaloita pitäisi rakentaa neljän laitoksen verran lisää jotta katettaisiin tuo sähkönmäärä. Siinä saa muutaman ekolokisen tuulivoimalan rakentaa, jotta päästään neljän ydinvoimalla sähköntuotannon tasolle...
Etenkin tätä pihtiputaalaisen Joutsiniemi Oy:n kehittämää pystyakselista Windsidea käyttäen kannattaa tuottaa sähköä. Joutsiniemi Oy on laajentamassa myös suuren koon tuuliturbiineihin ja perustamassa toista tuotantolaitosta, Viitasaarelle. Windside kestää 60 m/s:n myrskytuulia, pyörii hiljaisellakin tuulella, ei tapa lintuja ja pyörii myös pyörteisellä tuulella.
http://www.windside.com/finnish/index.html
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 16.9.2010 14:16
Kirjoittaja Pavlovits
Ainakin mainostomiston tuo yritys on osannut valita oikein.
Ihmetyttää vain, ettei noinkaan mullistavasta keksinnöstä ole ollut enempää juttua tiedotusvälineissä.
No, onneksi on Ladaboard.
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 24.10.2010 17:40
Kirjoittaja Pavlovits
Missähän tämä Fiskeri on oikein tehty? Valmetti on ainakin ollut hiljaa aiheesta.
http://www.hybridscentral.com/blog/1050 ... -auto-show
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 31.10.2010 20:22
Kirjoittaja Jaska HKI
Traktorit erikseen,Audi joka on tehnyt autoja 100 vuotta näyttää jälleen
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... sella.html
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 31.10.2010 21:19
Kirjoittaja mush
Laskinkos nyt tässä nopsaan aivan oikein, että 6min lataus tyhjästä täyteen vaatisi noin 5000A virran tavallisella 230V töpselisähköllä?

Siinä on normitöpselin 16A sulakkeella kestämistä

Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 2.11.2010 1:46
Kirjoittaja samarai
Trabant nT:n tuotantoon tulemista on lykätty.
Syynä lykkäämiseen on tarvittavien sijoitusten puute. Vuosi sitten Indikarin johtaja Ronald Gerschewski lupaili tuotantoon tulemista vuonna 2012. Nyt näyttää siltä, että varastossa on edelleen silloinkin pelkkä prototyyppi ja sarjatuotannon käynnistäminen on epävarmaa.
Vuosi sitten etsittiin Trabile 30Meuroa- tällä hetkellä puhutaan n. 50Me:sta. Ronald Gerschewski hämmästelee sijoittajien puutetta, koska summa on hänestä edelleenkin naurettavan pieni, kun puhutaan uuden automallin suunnittelusta, mikä on aloitettu aivan tyhjästä. Autoteollisuudessa täysin uuden mallin suunnittelu maksaa n. 800Meuroa, valmiille alustalle n. puolet siitä.
http://www.zr.ru/a/262263/
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 2.11.2010 13:25
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Ehkä ei kannata uskoa ihan kaikkea. Pelkästään alakoulun fysiikan opeilla ja tervettä järkeä käyttäen voi ihan itse harkita, mikä on totta ja mikä ei.
Ymmärtääkseni ainoa käyttökelpoinen tapa moisien energiamäärien autoon lataamiseen muutamassa minuutissa on tankkausletkun käyttö.
SvS
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 2.11.2010 15:46
Kirjoittaja Jaska HKI
Kyseessä on varmaan hakkurivirtalähde joka nyhjäsee virran "tyhjästä".Latausjännite voi olla hyvinkin korkea.Esimerkiksi olen nähnyt kun oksidoituneita trukin akkupattereita herätetään verkkojännitteellä 240 volttia kuitenkin virtaa rajoittaen.
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 3.11.2010 11:07
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Jos se virta syntyy "tyhjästä", on tehty maailmanhistorian tärkein keksintö, ikiliikkuja.
Joka tapauksessa: mainittu 6 minuutin latausaika tarkoittaa suuruusluokalta 0,5...1,0 megawatin (500...1000 kilowatin) lataustehoa. Uskoo ken tahtoo.
Jos latauksen hyötysuhde olisi niinkin hyvä kuin 90 %, kuumentaisi lataus akustoa 50...100 kW:n teholla. Tämänkin realistisuuteen uskoo ken tahtoo.
SvS
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 3.11.2010 19:00
Kirjoittaja Jaska HKI
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Jos se virta syntyy "tyhjästä", on tehty maailmanhistorian tärkein keksintö, ikiliikkuja.
Joka tapauksessa: mainittu 6 minuutin latausaika tarkoittaa suuruusluokalta 0,5...1,0 megawatin (500...1000 kilowatin) lataustehoa. Uskoo ken tahtoo.
Jos latauksen hyötysuhde olisi niinkin hyvä kuin 90 %, kuumentaisi lataus akustoa 50...100 kW:n teholla. Tämänkin realistisuuteen uskoo ken tahtoo.
SvS
Eikö se ole hyvä että lumi sulaa naapurinkin auton katolta?
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 4.11.2010 0:38
Kirjoittaja Latikka
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 4.11.2010 12:06
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
mush kirjoitti:Laskinkos nyt tässä nopsaan aivan oikein, että 6min lataus tyhjästä täyteen vaatisi noin 5000A virran tavallisella 230V töpselisähköllä?

Siinä on normitöpselin 16A sulakkeella kestämistä

Terve!
Kyllä minunkin laskelmani antaa tulokseksi viitisentuhatta ampeeria ko. jännitteellä ja Jaskan lähettämän nettiartikkelin tiedoilla.
Ymmärrän mainiosti, että tavallinen pulliainen uskoo helposti lähes mitä tahansa, mutta toimittajilla ja muilla tiedonvälittäjillä pitäisi olla hivenen kriittisyyttä, kun heille tarjoillaa uusia "tekniikan ihmeitä", joiden suoritusarvojen väitetään olevan mullistavasti tähän astista parempia.
SvS
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 12.11.2010 7:29
Kirjoittaja Pavlovits
Eipäs tällaisesta ole ollut paljonkaan juttua:
http://www.raceabout.fi/era/home
Re: Entä sähköauto?
Lähetetty: 13.11.2010 9:31
Kirjoittaja Pavlovits
Tällainenkin oli jäänyt huomaamatta. Täällä Varkaudessa aletaan valloittamaan akkumarkkinoita:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talo ... iin/569561