Sivu 5/22

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 12.1.2010 18:09
Kirjoittaja Qulle
Kiitos Jokari jälleen kerran neuvoista!

Tosiaan päästölappu on jo hommattuna joten kattoo nyt viittiikö kierrellä mittään kun kerran ei kulutukseen vaikuta ja hyvin käy.
En ole kulutuksia mittaillu mutta näillä keleillä menee yli 10L/100km aivan saletisti.
Jos ajelee matka-ajoa eli ei tartte mennä kakkoskurkulle niin kulutus on todella paljon pienempi... tosin tällaista ei juurikaan tapahdu joten se siitä :)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 14.1.2010 19:59
Kirjoittaja Qulle
Tuossa tuli äsken käytyä jarrut läpi ja samalla kateltua mikä tuota bensan hajua tekee konehuoneessa. Onneksi kiihdytyspumppu ei vuoda mutta vastaavati kaasarin kannen ja rungon välistä oli vähän valunut ainetta ulos.

Koitin niitä kahta näkyvää ruuvia ja ne molemmat meni kiinnipäin noin neljänneksen... sitten otinkin putsarin pois ja kirrasin loputkin kannen ruuvit.
Mahtokohan johtua siitä että kaasari oli seissyt tallissa reilun vuoden ja suuttimia vaihtaessa kannen tiiviste oli niin kova, että että olis vaatinut jälkikiristyksen jonkun ajokilsan jälkeen?
Vai onko näissä tyypillistä että nuo ruuvit löystyy? Epäilen...

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 14.1.2010 20:15
Kirjoittaja Jusu
Olipa ne kannen ruuvit kerran minunkin veeperistäni löysällä eli ei liene täysin tavatonta.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 14.1.2010 23:08
Kirjoittaja Jokari
Eipä ole koskaan löystynyt mulla. Tosin tuo tiivisteen lasehtiminen voi hyvinkin olla syypää, tai sitten ovat jääneet hieman löysälle jolloin koneen tärinä löysyttää ne väistämättä.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 15.1.2010 8:38
Kirjoittaja Qulle
Jep.
No nyt ovat kuitenkin kiinni ja lada laulaa komiasti.
Ei ainakaan nyt aamusta parkkiin ajaessa tuoksahtanut bensa joten tuosta varmaan johtui.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 18.1.2010 22:21
Kirjoittaja 'aatee'
Mulla on 1700cc ja venäläisellä 1700:hen tarkoitettu kaasutin 32/32 mekaaninen, eli soleksin lisenssi kopio ??
Pakosarjassa Lambda ja Autogaugen seosmittari, laihalle menee, niin laihalla ettei mittari edes näytä välilä mitään muutaku vilkuttaa laihaan puolella punasta väriä, joskus kylmempänä tyhjänkäynnillä on melkein optimal. Tulpat vaaleat, muttei täysin valkoiset n 5000km jälkeen.

Kaasutin toimii ihan hyvin paitsi, tuntee jossain kaasun asennossa ja nopeuksissa menevän laihalle perstuntumallakin.

Millaisetkohan suuttimet tässä on vakiona, haluaisin ne vaihtaa koska ne taitaa olla täysin alimitoitettu ?
Minkälaisia suuttimia tähän kannattaisi vaihtaa, ja mistä niitä saa ??

lada_r :n kanssa olisi tarkoitus tolla laajakaistalla myös tutkia mitä se näyttää.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 18.1.2010 23:38
Kirjoittaja lada_r
Eilen tosiaan kun mittailin vähän laajakaistan kanssa, ja kaasua polkaistessa hyökkäsi laihalle, eikä tähän kyllä mitään järkevää selitystä löytynyt, paitsi se että kaasutin oli ladan alkuperäinen. Jännää oli myös seos tyhjäkäynnillä joka yllättäen ei ollut laiha, vaan lambda 0,9
Lada kyllä kulki kyseisellä mehumaijalla hyvin eikä pahemmin nikotellut.
Tänään laitoin weberin kiinni ja nyt ainakin hyppää rikkaammalle kaasua polkaistessa! Käy tosin melkoisen kovaa tyhjäkäyntiä(korvakuulolta 2000rpm) ja tyhjäkäynnillä vaarallisen laihalla. Vaihtelin tyhjäkäyntisuuttimia ja ruuvasin seosruuvia ja sain kyllä seoksen muttumaan, mutta tyhjäkäyntikierrokset edelleen liian kovat. Imuvuotojakaan ei pitäisi olla, ei ainakaan käynti muuttunut mihinkään kun wd-40 suihkuttelin tiivisteisiin. Kierrokset laskevat kun itse aiheutan imuvuodon irrottamalla virranjakajan alipaineletkun.
Olisi varmaan hyvä jos lambdan saisi paikkaan josta haistelisi kaikkien sylintereiden kaasuja. Nyt haistelee vain nelosen ja kaikki muutokset vähän hätäisempiä mittarissa/vaikeampi tulkita. Mutta ei sitä lamdaa oikeen sinne auton allekkaan putkeen viitisi hitsata, turhan vaarallinen paikka. Sehän olisi jos laittaisi tähän 1700i tai axtec pakosarjan, mutta tuon peltisarjan irrottaminen ei olekkaan ihan niin yksinkertainen juttu, pitää purkaa apusimpukka ym...

LaDatte: Kävisiköhän siihen ihan samanlaiset suuttimet mitkä sopii ainakin ladan orkkis kaasarit Weber dgv,dgav,dir ym..? Niitähän voi ruuvailla vanhoista kaasarin rytkyistä irti.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 19.1.2010 21:27
Kirjoittaja Jokari
Aatee: suuttimet käyvät vain Solexin/Solexin lisenssillä tehdyistä kaasareista. Huono valinta (senkin) takia. Autogaugen halppis lambdamittari on muutenkin luettavuudeltaan ja luotettavuudeltaan, noh lähinnä hyvin huono.

Lada R: ymmärsin että sinulla on FMI:n mittari, mutta miksi puhut laajakaistasta? FMI 1.2 on kapeakaistamittari. Muutenkin lambdojen jännitealueet on erilaisia, kapeakaistalla 0-1 V ja laajakaistalla 0-5V.

Jossain on imuvuoto tai olet säätänyt tyhjäkäyntiä kaasuläpän rajoitinruuvilla jos karjuu kahta tonnia. Lue (jos et ole jo lukenut) ohjeet korvakuulosäätöön topikin alusta.

Tyhjäkäyntiä vakiot tai lähes vakiot ladan moottorit tuntuvat käyvän noin 12-13 AFR. Tosin laajakaistan tarkkuus on huono tyhjäkäynnillä koska se on ajonaikainen säätötyökalu eikä sitä ole edes tarkoitettu tyhjäkäynnin seoksen mittaamiseen. Osviittana sitä voi kuitenkin käyttää.

Pyrkikää aina siihen että lambda altistuu kaikkien pyttyjen pakokaasuille. Pytyt käyvät aina hieman eri seoksilla ja tämä vääristää tuloksia jos mittaus tapahtuu vain yhdestä pytystä. 10-15 senttiä primäärien päättymisestä on hyvä paikka, lämmitettävä anturi voi olla kauempanakin.
Auton alla "vaarallinen" paikka? En tajua. Normipaikka ainakin meidän kotteroissa. Lambda pitää muutenkin olla vaakasuorassa, mielellään hieman yläviistoon varsinkin jos on pysyvä asennus, niin ei pääse kondensiovesi haittaamaan.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 19.1.2010 23:16
Kirjoittaja lada_r
Joo eipä ole mulla ihan termit hanskassa, pitäisi ottaa edes vähän asioista selvää ennenkuin lähtee hölöttämään.

Rajoitinruuvit eivät rajoita kaasuläppien liikettä. Empä tiedä mistä sieltä sellainen imuvuoto löytyisi kun tiivisteetkin ovat uudet. Noh täytyy huomenna taas suihkia niihin jotain auton käydessä. Käynti kuitenkin laskee heti kun imuvuoto aiheutetaan :shock: .

Omassa käytössä lambda auton alla putkessa kuulostaa melko hurjalta. Ei kuitenkaan ole tieliikenneauto eikä ajokorttiakaan ole niin ei voi maantielle mennä. Pieneltä metsätieltä auto kyllä lipeää helposti , ja sitten on pohjan alla kiveä, kantoa, risua ym. Voisihan sille tehdä oman väliaikaisen pohjapanssarinsa. Pysyvä asennus mittari kuitenkaan ei tule olemaan.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 19.1.2010 23:19
Kirjoittaja Jokari
Mikä bensapumppu sulla on? Sähkö vai mikä? Jos vähääkään kaasari tulvii ja suoltaa hajottimesta bensaa tyhjäkäynnillä niin taatusti huutaa kuin hyeena.

Kokeile myös läppäakselin välys. Pikku välys käy, isompi lonkse -> imuvuoto jommasta kummasta tai molemmista päistä -> taas karjuu.

Jokatapauksessa FMI:n lambdamittarit on oikein hyviä kapistuksia ja niillä saa hyvin vehkeet säätöön.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 19.1.2010 23:26
Kirjoittaja Jokari
Niin ja törmäsin kanssa kerran tapaukseen jossa "hyvin" säädetty Weberi kävi tyhjää varmaan 1500 rpm+ samalla täristen kuin horkkatautinen 3½ pyttyinen.

Syttyennakkoa se 20 astetta liikaa ja rajoitinruuvilla väännetty kierroksia pannuun. Ei tarvi ihmetellä miksi mikään säätö ei vaikuta ja aina vaan karjuu ja karjuu.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 20.1.2010 17:19
Kirjoittaja 'aatee'
http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=364 <------- Ton listan suuttimet varmaan kävisi tohon :shock: ?

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 20.1.2010 19:17
Kirjoittaja lada_r
Jokari kirjoitti:Mikä bensapumppu sulla on? Sähkö vai mikä? Jos vähääkään kaasari tulvii ja suoltaa hajottimesta bensaa tyhjäkäynnillä niin taatusti huutaa kuin hyeena.

Kokeile myös läppäakselin välys. Pikku välys käy, isompi lonkse -> imuvuoto jommasta kummasta tai molemmista päistä -> taas karjuu.

Jokatapauksessa FMI:n lambdamittarit on oikein hyviä kapistuksia ja niillä saa hyvin vehkeet säätöön.
Vakio pumppu on. Tällä nykyisellä "tyhjäkäynnillä" joka on noin 2500-3000 rpm tulee kyllä seosta jo kakkoskurkun hajottimesta. Sytytysennakkoa säätämällä päin metsää saa tyhjäkäynnin melko alas, silloin ei näytä hajottimesta mitään tulevan.
Tässä Weberissä ei ole väljät läppäakselit. Käy kylmänä pienempää tyhjäkäyntiä, mutta kun lämpiää niin alkaa karjua enenmmän. Ryyppyä ei tällähetkellä ole ollenkaan käytössä. Ei nyt taas oikeen jaksa innostaa yhtään... Oishan se jos olis edes lämmin talli..
Taas laitoin alkuperäisen kaasarin kiinni, sillä tuntuu toimivan hyvin, vaikka mittari muuta kertookin. Jos siihen vaikka alkaisi suuttimia vaihtamaan. Tyhjäkäynti tosin tälläkin melkoisen kova, ehkä reilun tonnin. Siltikään en jaksa uskoa hurjaan imuvuotoon kannen ja imusarjan välissä.
Paperilla nämä hommat kyllä näyttää paljon yksinkertaisimmilta mitä todellisuudessa ovatkaan, leuka maassa kohti uusia pettymyksiä...
Kai se vähän helpottuisi jos hommasi aluksi kunnollisen kaasuttimen.
Sitten se sormi vasta saattaakin suuhun mennä kun jäärataladan tulevaa konetta tehty ja pitäisi saada tuplat pelittämään :shock:

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 20.1.2010 20:54
Kirjoittaja Jokari
No kyllä nyt joku on oikeasti päin seiniä jos kakkoskurkulta jo tulee soppaa. Liian usein olen nähnyt että tälläiset viat ovat silkasta huolimattomuudesta tai muusta vastaavasta johtuvia. Jos laitteet on suurinpiirtein ehjiä ja toimitaan perusohjeiden kanssa niin ei karju montaa tonnia tyhjää. En ole nähnyt yhtäkään Weberiä joka huutaisi miljoonaa (paitsi sen yhden jossa ihan sohlo läppäakseli)eikä tarvitse olla edes mikään expertti saadakseen homman pelaamaan.

Jos pienimmätkin vastoinkäymiset kaksikurkkuisten kanssa lannistavat täysin niin en viitsisi edes ajatella tuplia. Niiden kanssa on aina julmasti työtä verrattuna kaksikurkkuisiin.
Kyllähän nyt joka seppä osaa ne tuplat latoa keulille ja käyntiinkin saa helposti, mutta siitä eteenpäin kysytään rahaa, viitseliäisyyttä ja kiinnostusta + hyviä mittalaitteita ja hyvää perstuntumaa.
Useinhan nämä seppien tuplat on niitä jotka räpättää 2000+ kierrosta hurjassa epäsynkassa kone täristen ja putkestakin pukkaa mustaa lakua kun polkaisee.

En itsekkään ole mikään tuplaexpertti mutta yhdet olen huolella huoltanut, säätänyt ja mielestäni siinä erinomaisesti onnistunut. Kärsivällisyyttä pitää riittää niiden kanssa. Lopulta ne kyllä palkitsee.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 20.1.2010 22:00
Kirjoittaja lada_r
En minä ihan helpolla lannistu, mutta olosuhteet sen tekee. Ensin ajaa bussipysäkiltä mopolla 10km kotiin että takuulla on loppupäivän kylmä :D Sitten se puoli tuntia on valoisaa.
Missä vaiheessa hajottimien läpi pitäisi alkaa tulla seosta?