Ladan koneet ovat tuntuneet aina melko mukavan vääntäviltä kokoonsa nähden. Samaran kone ruiskulla on mielestäni parhaimpia kokonaisuuksia kokoonsa ja viritysasteeseen nähden; tällöinhän ei sitten puhuttava muista kuin vapaastihengittävistä koneista.
Omistin muutama vuosi sitten Audi A6:sen 2,5 l diesel koneella. Tehoa taisi olla noin 150 ja vääntöä jotain 250-300 nm. Tuo kone oli luonteeltaan hieman kaksijakoinen; joko mentiin tukka putkella tai sitten ei oikein tapahtunut oikein mitään.
Eilen koeajoin Skoda Superbin 140 hp koneella; nyt on saatu tuossa koneessa vääntö kohdalleen ja meneminen oli jouheata; oli oikeasti ILO ajaa tuolla autolla; muutenkin ajo-ominaisuudet olivat/ovat loistavat.
Summa summarum: yleensä koneissa, joissa on päljon vääntöä, on myös paljon tehoa. Jos hyvä vääntö tarvitsee myös tehoa, niin olkoon sitten niin.
Tehon ja väännön ulosmittaamisen paikka on sitten aina paikka/tilanne/olosuhdekohtainen kokonaisuus, missä järjen käyttö on erittäin suositeltavaa
