Sivu 5/11
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 27.11.2009 20:32
Kirjoittaja audiq
samarai kirjoitti:Juuri näin! Joku vuosi sitten tjsp jauhettiin täällä muistaakseni samasta asiasta. Enemmistön mielestä ydintäyte on syvältä, mutta jos pari kolme kertaa vuodessa hitsaat autoon jonkun lapun katsastusta varten, niin ei pitäisi nyt varmaan suuri ongelma olevan?
Tuo on vähän sama asia kuin sanoisi, että ei kannata ostaa ruuvimeisseliä, jos vaan muutaman kerran vuodessa sitä tarvitsee, kun menee ne ruuvit vasarallakin.
Ydintäytelangalla ei saa minkäänlaista hyväksyttävää saumaa hitsattua autopeltiin, joten jos haluaa edes kerran vuodessa autoaan hitsata, niin täytyy hommata sellainen kone, että siinä voi käyttää myös suojakaasua ja tavallista lankaa. Ydintäytelanka kun ei vaan yksinkertaisesti ole sopivaa auton ruostevaurioiden korjaukseen.
Ruostekorjauksissa on tarkoitus saada palautettua auton korirakenteen lujuutta. Jos sinulla on paikat nurkista räitty jollain pulunkakka-saumalla ja paikkapelti pysyy ainoastaan runsaan alustamassa kerroksen avulla paikoillaan, niin ei sellaisella paikalla ole mitään virkaa. Ei näitä ruostehommia tehdä katsimiehen takia, vaan liikenneturvallisuuden.
Se on sitten jokaisen oma valinta, ostaako merkkikoneen vai tyytyykö kiinalaiseen. Molemmilla saa kelvollista saumaa näihin hommiin. Käytettävyydessä ne isoimmat erot.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 27.11.2009 20:41
Kirjoittaja punanenä
audiq kirjoitti:samarai kirjoitti:Juuri näin! Joku vuosi sitten tjsp jauhettiin täällä muistaakseni samasta asiasta. Enemmistön mielestä ydintäyte on syvältä, mutta jos pari kolme kertaa vuodessa hitsaat autoon jonkun lapun katsastusta varten, niin ei pitäisi nyt varmaan suuri ongelma olevan?
Tuo on vähän sama asia kuin sanoisi, että ei kannata ostaa ruuvimeisseliä, jos vaan muutaman kerran vuodessa sitä tarvitsee, kun menee ne ruuvit vasarallakin.
Ydintäytelangalla ei saa minkäänlaista hyväksyttävää saumaa hitsattua autopeltiin, joten jos haluaa edes kerran vuodessa autoaan hitsata, niin täytyy hommata sellainen kone, että siinä voi käyttää myös suojakaasua ja tavallista lankaa. Ydintäytelanka kun ei vaan yksinkertaisesti ole sopivaa auton ruostevaurioiden korjaukseen.
Ruostekorjauksissa on tarkoitus saada palautettua auton korirakenteen lujuutta. Jos sinulla on paikat nurkista räitty jollain pulunkakka-saumalla ja paikkapelti pysyy ainoastaan runsaan alustamassa kerroksen avulla paikoillaan, niin ei sellaisella paikalla ole mitään virkaa. Ei näitä ruostehommia tehdä katsimiehen takia, vaan liikenneturvallisuuden.
Se on sitten jokaisen oma valinta, ostaako merkkikoneen vai tyytyykö kiinalaiseen. Molemmilla saa kelvollista saumaa näihin hommiin. Käytettävyydessä ne isoimmat erot.
Hyvä hitsaaja + huonot laitteet = parempi kun huono hitsaaja + hyvät laitteet

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 27.11.2009 21:18
Kirjoittaja pressa
Aikoinaan meille ammattikoulussa opetettiin että hyvä asentaja ei tee huonoilla työkaluilla mitään, meidän suussa se kääntyi niin ettei huono asentaja tee hyvilläkään mitään. Itse kuitenkin olen nähnyt kiinanhitsillä ydintäytelangalla tehtyjä pohjan paikkauksia jotka olivat kelvollisia. Kelvolliseksi määrittelen paikan jota ei saa vasaralla hakkaamalla irti ja hitsaus on yli 50% reunojen mitasta. Hitsaus korjausten suurin vikahan on kun hitsaamiseen menevää aikaa yritetään minimoida vähentämällä sauman pituutta. Todellakin paikka joka vain muutamalla knöölillä ammutaan paikalleen ja peitetään massalla ei ole oikea tapa. Eikä se sauma varmaan ole ammattilaatua ensikertalaisella kun otetaan se kolmetonnin kemppi laatikosta ja aletaan kaasulla päästää.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 27.11.2009 21:47
Kirjoittaja audiq
punanenä kirjoitti:
Hyvä hitsaaja + huonot laitteet = parempi kun huono hitsaaja + hyvät laitteet

Näinhän se usein menee. Hyvä hitsaaja ymmärtää myös sen, kuinka huonolla koneella saa vielä pitävää saumaa aikaiseksi ja millä koneella kannattaa jo jättää hommat tekemättä.
pressa kirjoitti:Aikoinaan meille ammattikoulussa opetettiin että hyvä asentaja ei tee huonoilla työkaluilla mitään, meidän suussa se kääntyi niin ettei huono asentaja tee hyvilläkään mitään. Itse kuitenkin olen nähnyt kiinanhitsillä ydintäytelangalla tehtyjä pohjan paikkauksia jotka olivat kelvollisia. Kelvolliseksi määrittelen paikan jota ei saa vasaralla hakkaamalla irti ja hitsaus on yli 50% reunojen mitasta.
Eikä se sauma varmaan ole ammattilaatua ensikertalaisella kun otetaan se kolmetonnin kemppi laatikosta ja aletaan kaasulla päästää.
Meillä on varmaan siitä syystä eri näkemys lankahommassa, koska meidän näkemyksemme kelvollisesta paikastakin on eri.
Itse hitsaan aina 100% saumalla. Alkuperäiset pistehitsit toki hitsataan edelleenkin pisteillä. -Eri asia kuitenkin kuin perinteinen heppaus.
Siitä olen samaa mieltä, että ensikertalainen ei saa ammattilaatua saumasta, vaikka olisi kuinka kallis ja hieno kone.
Mutta väitän myös, että ei se ammattilainenkaan saa sillä halvalla täytelanka-hitsillä sellaista ammattilaatua aikaiseksi, johon voisi ammattilainenkin olla tyytyväinen? -Kun siis puhutaan autopeltien hitsauksesta.
Mitä virkaa sellaisella koneella on, jolla ei edes ammattilainen pysty hitsaamaan kelvollista saumaa autopeltiin? Voihan sen täytelangan kelvottomuuden todeta halvemmallakin, että ostaa ainakin sen suojakaasullakin toimivan hitsin ja sillä räkii sen kilon rullan täytelankaa menemään ennen kuin siirtyy suojakaasuun. Kalliiksi tulee ostaa ensin täytelanka-hitsi ja sen kilon rullan hitsailun jälkeen suojakaasu-hitsi.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 27.11.2009 22:25
Kirjoittaja pressa
yli 50% kelvollinen 100% lähentelee täydellistä, siis pitävän sauman pituus kappaleen reunasta. Kerroppa audi miksi se kiinanmikki ei saa sitä autonpeltiä tarttumaan pohjaan?
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 27.11.2009 23:22
Kirjoittaja samarai
audiq kirjoitti:samarai kirjoitti:Juuri näin! Joku vuosi sitten tjsp jauhettiin täällä muistaakseni samasta asiasta. Enemmistön mielestä ydintäyte on syvältä, mutta jos pari kolme kertaa vuodessa hitsaat autoon jonkun lapun katsastusta varten, niin ei pitäisi nyt varmaan suuri ongelma olevan?
Tuo on vähän sama asia kuin sanoisi, että ei kannata ostaa ruuvimeisseliä, jos vaan muutaman kerran vuodessa sitä tarvitsee, kun menee ne ruuvit vasarallakin.
Ydintäytelangalla ei saa minkäänlaista hyväksyttävää saumaa hitsattua autopeltiin, joten jos haluaa edes kerran vuodessa autoaan hitsata, niin täytyy hommata sellainen kone, että siinä voi käyttää myös suojakaasua ja tavallista lankaa. Ydintäytelanka kun ei vaan yksinkertaisesti ole sopivaa auton ruostevaurioiden korjaukseen.
Ruostekorjauksissa on tarkoitus saada palautettua auton korirakenteen lujuutta. Jos sinulla on paikat nurkista räitty jollain pulunkakka-saumalla ja paikkapelti pysyy ainoastaan runsaan alustamassa kerroksen avulla paikoillaan, niin ei sellaisella paikalla ole mitään virkaa. Ei näitä ruostehommia tehdä katsimiehen takia, vaan liikenneturvallisuuden.
Se on sitten jokaisen oma valinta, ostaako merkkikoneen vai tyytyykö kiinalaiseen. Molemmilla saa kelvollista saumaa näihin hommiin. Käytettävyydessä ne isoimmat erot.
Jaahas, jatketaanpas saivartelua.
Voitaisiin varmaan vastavuoroisesti sanoa, että ostetaan kääntöpöytä-ELU tms. sitä varten, että saadaan joskus muutama lauta poikki, kun sillä kiinalaisella ei saa tarpeeksi hyvää jälkeä. Ydintäytelangasta ei itsellä ole mitään omakohtaisia kokemuksia, ihmettelen kyllä suuresti jos se ei mukamas kelpaa ollenkaan auton ruostevaurioiden korjaukseen?
Ei tietysti mitään muutakaan remonttia tehdä pelkästään katsimiehen takia (jarrut, ohjauslaitteet jms.), mutta katsastuksessa nuo ruostevauriot yleensä ilmitulevat. Harvava sitä omatoimisesti käy pohjaa läpi.
Ja kyllähän se on niin, että mätä on mätä ja pysyy mätänä, siitä ei saada enää uuden veroista millään hitsauksilla - auto kun lähtee pehmeämään niin sitähän ei pysäytä enää mikään. Tuon Samaran pohjankin nähtyään veli sanoi heti, että vie nyt äkkiä tämä jo paaliin. Hyvä kun siitä löytyi vielä senverran tervettä peltiä, mihin sai jonkinlaista saumantapaista aikaan. Aivan turha alkaa jeesustelemaankaan mistään liikenneturvallisuudesta hitsausten suhteen näissä ruostepommeissa.
Jos todella on huolissaan korin liikenneturvallisuudesta alustan ruostevaurioiden suhteen, niin silloin on varmaan parempi ostaa uudempi hyväkorinen auto ja jättää ne hitsaushommat kokonaan tekemättä. Kyllä sekin itsellä pienen hetken mielessä kävi, mutta sitten heräsin - mihis minä sitten noita hitsivehkeitäkään enää tarviin, jos ei edes ole yhtä mätää autoa niitä varten hitsattavana.

Tullut juuri hiljattain taas molemmat pullot katsastettuakin - pitäähän se olla Mison ja CO2 kaasut siltä varalla, kun ensi vuonna Samarasta löytyy varmasti taas lisää mätävikaa.

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 27.11.2009 23:22
Kirjoittaja jta
Tuolla kuvassa minkä jokari laittoi niin ei ole kyllä koneesta kiinni tuollanen sauma. Tekijästä se on kiinni jo tuollanen jälki.
audiq kirjoitti:
Ydintäytelangalla ei saa minkäänlaista hyväksyttävää saumaa hitsattua autopeltiin, joten jos haluaa edes kerran vuodessa autoaan hitsata, niin täytyy hommata sellainen kone, että siinä voi käyttää myös suojakaasua ja tavallista lankaa. Ydintäytelanka kun ei vaan yksinkertaisesti ole sopivaa auton ruostevaurioiden korjaukseen.
Kyllä ainakin itellä on saanu hyväksyttävää saumaa autonpeltiinkin tehtyä. Ei varmasti heikommaksi ole korin lujuus menny tuolla hitsatessa kun ennemmin tulee peltiin reikä hakatessa kuin sauma pettäis.
audiq kirjoitti:
Ruostekorjauksissa on tarkoitus saada palautettua auton korirakenteen lujuutta. Jos sinulla on paikat nurkista räitty jollain pulunkakka-saumalla ja paikkapelti pysyy ainoastaan runsaan alustamassa kerroksen avulla paikoillaan, niin ei sellaisella paikalla ole mitään virkaa. Ei näitä ruostehommia tehdä katsimiehen takia, vaan liikenneturvallisuuden.
Tuokin on taas tekijän oma valinta jos tekee tuollaista jälkeä. Ei se koneen syy ole jos tekijä ei tee muuta kuin heppaa kiinni nurkista. Mutta joo tuollaisella korjauksellahan ei tee kyllä mitään. Yhtä tyhjän kans.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 27.11.2009 23:46
Kirjoittaja 1500i
Pitäähän sillä hitsaajalla olla korvaa ja älliä säätää konetta kun hitsaa onko se vain räpä räpä ja täppä täppä vai kunnon tirakka ääni. Sekä peltiä tietysti mihin hitsata eihän se ruosteeseen tai massaan ota.
Tuo räpä,räpä linnunpaska hitsi riittää tietysti jos massalla peittää katsatusmiehen ja leiman takia aioastaan muusta ei väliä. Joillain ei ole tai käytä edes hitsiä tuollaisiin korjauksiin vaan tekevät vielä epäilyttävämpiä korjauksia pop niittejä,peltiä,teippiä,massaa ym...Enpä haluaisi tuollaisella virityksellä törmätä mihinkään
Kyllähän kunnolla hitsattu ja tehty paikka on parempi kuin läpilaho pelti.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 28.11.2009 0:44
Kirjoittaja audiq
pressa kirjoitti:Kerroppa audi miksi se kiinanmikki ei saa sitä autonpeltiä tarttumaan pohjaan?
Tuossa jo aiemmin asiasta kirjoittelinkin.
audiq kirjoitti:
Se on sitten jokaisen oma valinta, ostaako merkkikoneen vai tyytyykö kiinalaiseen. Molemmilla saa kelvollista saumaa näihin hommiin. Käytettävyydessä ne isoimmat erot.
Lähinnä tässä olen yrittänyt sitä tuoda esille, että ei kannata ostaa pelkästään täytelangalla hitsaavaa konetta autohommiin, kun sillä ei niissä hommissa oikein mitään tee.
samarai kirjoitti:
Voitaisiin varmaan vastavuoroisesti sanoa, että ostetaan kääntöpöytä-ELU tms. sitä varten, että saadaan joskus muutama lauta poikki, kun sillä kiinalaisella ei saa tarpeeksi hyvää jälkeä. Ydintäytelangasta ei itsellä ole mitään omakohtaisia kokemuksia, ihmettelen kyllä suuresti jos se ei mukamas kelpaa ollenkaan auton ruostevaurioiden korjaukseen?
Jos sinä ostat kiinalaisen kirveen laudan katkaisuun, niin et varmaankaan saa kovin nättiä jälkeä aikaiseksi. Siitä tässä lähinnä on kyse, että se täytelanka ei sovi autohommiin. Voi olla ihan hyvää jossain muualla, mutta ei näissä jutuissa.
Vaikka sinulla olisi kuinka merkkikone ja se täytelanka siinä, niin lopputulos on aika kelvoton. Kaasu jäähdyttää ja täytelanka ei jäähdytä. Siinä se ratkaisevin ero. Täytelankaa ei saa poltettua kunnolla kun se alkaa polttamaan peltiin reikää ja lyhyillä heppauksilla se ei taas kerkeä syttymään kunnolla. Toki varmaan sillä paremmalla koneella herkemmin, mutta lopputulokseen sillä en usko olevan ratkaisevaa merkitystä.
Itse olen aineliitostekniikkaa lukenut, hitsannut autopeltejä hiilidioksidilla, seoskaasulla ja ydintäytelangalla, joten en minä nyt ihan mutulla asioita heittele. Harrastelija silti ja kirjoitukseni ovat vain yhden harrastelijan mielipiteitä muiden joukossa.
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 28.11.2009 1:21
Kirjoittaja Jimsgarage
Kunnon puhdistus hitsauskohtaan ja maakaapelille. Auttaa kummasti räkimiseen. Ja mahdollisesti uudesta pellistä säilytysrasvan poisto.
Eiköhän täytelangallakin saa ihan "katsastuskorjauksen" aikaiseksi.
- Jim
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 28.11.2009 9:12
Kirjoittaja punanenä
Kaasut saa aikaan hitsisulassa myös muita asioita, tässä kaasun vaikutus hitsin tunkeumaan...mitäköhän tuo on ilman kaasua

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 28.11.2009 13:44
Kirjoittaja Warreossi
Jos korjataan,korjataan kunnolla.Tuossa tuollainen kuvasarja ammattilaisen tekemästä autonkunnostuksesta.
http://public.fotki.com/Recyclers/buick-cabriolet-38/
Tuskin on käytössä Kiinanpojan halpiskoneet,mutta vastaavaa jälkeä saa aikaan esim.käytetyllä Kempillä.Harjoittelemalla oppii ja ammattilaisista kannattaa ottaa mallia.Eikös siitä autoharrasteessa ole kyse - tehdään itselle ja mahdollisimman hyvin.Kuinka moni haluaisi ostaa tuollaisella halpis-rotanmyrkkylangalla korjatun auton,mitä Jokarin linkittämä kuva hyvin esittää
http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2894.jpg
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 28.11.2009 14:24
Kirjoittaja Mara
Eikö yleinen käytäntö kuitenkin ole, että mahdollisimman halvalla pitää saada/tehdä, tai parempi olisi jos hitsari tarjoaisi edes kahvit?
Kuinka moni kuitenkin ostaa sellaisen atomirihmalla papatetun ja massalla hitsatun p*skan ihan tietämättään, kun justiin on leimattukin?
Yst. terv. nimim. Erään täälläkin lujasti hypetetyn S*inäjokelaisen konttorin leimaaman läpimädän pommin ostanut..
(osittain vaurioista tietoisesti, tosin) 
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 28.11.2009 14:41
Kirjoittaja staticx
kyllä se auton hitsaus on koneesta, pellin kunnosta ja hitsaajasta aika paljon kiinni että minkälaista jälkeä tulee. itse ostin juuri pienen puikkoinvertterin ja kyllä sillä saa ruoste paikat hitsattua.... sori että meni pois nuista lankakoneista... ja siitä vielä että ennen olin aina lankakoneen kannalla mutta kun opettelee vaan käyttämään puikkoa niin silläkin on helppoa korjata ruosteita
Re: MIG/MAG lankahitsauskone??
Lähetetty: 29.11.2009 20:27
Kirjoittaja Warreossi
http://www.nettikone.com/789451
Siitä Bilteman koneille kilpailijaa..