Sivu 5/7
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 1.4.2010 7:58
Kirjoittaja lada.h.s
Jokari kirjoitti:Ylihuoltamisessa ei ole mitään järkeä. Ei uuden eikä vanhan romun kohdalla. Koneen kestoikää ei pysty pidentämään vaihtamalla öljyt tonnin välein niinkuin moni ääliö luulee.
Miksi pitäisi läträtä mineraalien kanssa viiden tonnin välein kun paremmalla öljyllä ajaa vähintään 10-15 tkm ajo-olosuhteista riippuen?
Jos synteettisillä kustannus per vaihto jää noin kolmeenkymppiin ja mineraaleilla kaupasta haettuna joku 12-14€, niin missä kohdin sitä säästöä syntyy? Harvempi kuitenkaan ostaa 10-20 litran astioissa.
Ja jos tuolla rahalla saa niin kuumassa kuin kylmässäkin erinomaisesti toimivan nykyaikaisen öljyn ja parhaan filtterin mitä rahalla saa, niin miksi ostaa halpaa ja huonompaa?
Toki mineraalimiehet ostaa aina sen halvimman suomalaisen paskafiltterin jotka ei mitään suodata, siinä taas yksi loistava tapa säästää vaikka samalla rahalla saisi laadukkaan filtterinkin...
Kylmä tosiasia on että mineraaliöljyillä, ja nyt puhun näistä halvoista tuotteista, ei päästä koskaan sellaisiin ominaisuuksiin mitä synteettisillä öljyillä on. Miksi muuten niitä olisi kehitetty edes jos mineraali olisi niin ylivoimaista?
Miksi eräs rallimies aikanaan kirosi että on hankala löytää hyviä koneaihioita kun ne ovat jo 100 tonnia ajettuina aivan hirveässä kunnossa? Ettei olisi mitään tekemistä perusladailijan "huolenpidolla"....
Nyt on 2010 mutta vielä istuu sitkeässä nämä viiden tonnin vaihtajat...noh siinähän läträätte, ei se minulta ole pois

Minä en ole todellakaan innokas läträämään mineraalien kanssa ja suodattimien kanssa! Minun periaate on autojen kanssa aina ollut että
käytetään parasta mitä rahalla saa. Hyvänä esimerkkinä tästä mineraaliöljyjen käytöstä on isäni Passat, siihen ei tarvitse öljyä vaihtaa
koska kaikki mikä sinne kaadetaan, palaa pois.Kilometrejä sillä keksinöllä on takana about 200000.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 1.4.2010 8:55
Kirjoittaja pvdriver
no mikä se estää mineöljyllä ajamasta 10-15 tkm? niillä ladanromuilla ei kukaan muutenkaan aja sitä 300-500 tuhatta mitä monella muulla keskikokoluokan perheautolla...
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 1.4.2010 10:37
Kirjoittaja lada.h.s
Mieluummin käytän parempaa. Eihän sitä mineraaleilla ajamista mikään virallisesti estä mutta better is better!
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 1.4.2010 17:12
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti:Ylihuoltamisessa ei ole mitään järkeä. Ei uuden eikä vanhan romun kohdalla. Koneen kestoikää ei pysty pidentämään vaihtamalla öljyt tonnin välein niinkuin moni ääliö luulee.
Tuosta olen eri mieltä. Kyllähän uusi öljy hoitaa hommansa paremmin kuin 15tkm ajettu.
Jos öljyn kyky hoitaa hommiaan ei heikkenisi kilometrien karttuessa, niin eihän öljyjä tarvitsisi vaihtaa ollenkaan.
Omassa autossani on valmistajan suositus 15tkm ja pienellä präntillä lukee, että suomen olosuhteissa on öljynvaihtoväli syytä puolittaa.
Itse vaihdan öljyt 5-7,5tkm välein (Mobil 1 RF) ja kyllä tuollakin vaihtovälillä huomaa, että uusilla öljyillä kone käy taas hieman pehmeämmin.
Valmistajan suositukset ovat kuitenkin kompromisseja monen asian suhteen ja jos halutaan koneelle pitkää ikää, niin öljynvaihtoväliä on syytä lyhentää. Jos taas halutaan ostaa uusi auto, niin vaihtoväliä on syytä pidentää. Mm nämä seikat vaikuttavat valmistajan suosituksiin oikeasta vaihtovälistä. -Moottorin pitää kestää, mutta ei liikaa, että saadaan uusiakin autoja myytyä.
Hyvä esimerkki Audin LL-öljynvaihtoväli. Tänä talvena on useista LL-huolletuista Audeista leikannut kone kiinni, kun öljysihti on tukkeutunut karstasta. Autot on kuitenkin huollettu huolto-ohjelman mukaan.
Siinä on valmistajalla kompromisseissa painoarvo ollut liikaa pitkissä huoltoväleissä ja on menty sen kriittisen rajan yli, jonka seurauksena on saatu lähes uudet koneet leikkaamaan runsaan karstan takia kiinni.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 1.4.2010 17:43
Kirjoittaja pvdriver
audiq kirjoitti:Kyllähän uusi öljy hoitaa hommansa paremmin kuin 15tkm ajettu.
Jos öljyn kyky hoitaa hommiaan ei heikkenisi kilometrien karttuessa, niin eihän öljyjä tarvitsisi vaihtaa ollenkaan.
Jep.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 1.4.2010 19:16
Kirjoittaja 1500i
Noita "pitkien vaihtovälien" ongelmia on myös muissakin saksalaisissa....

Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 1.4.2010 23:28
Kirjoittaja Marko
Jos auto toimii,kuten minul.Osasynteettisel olen monta vuotta pärjänny.Autot on ollu Opeleita,Saabeja,talvet on ollu lämpimii ja kylmii.Tämä talvi oli miun Lutushkalle ensimmäinen,toimi sekin näköjää osasynteettisel.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 10.4.2010 21:03
Kirjoittaja lada.h.s
Tänään "tilasin" naapuriltani purkin Teboil Gold SAE 5W-30W öljyä. Tämän luulisi toimivan ainakin asiallisesti?
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 11.4.2010 21:31
Kirjoittaja jaasu
Mitähän öljyä noissa minun huonommissa ladoissa/ muissa autoissa on ollut, ootappas,jäteöljyä traktorista. Hyyvin voitelee
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 11.4.2010 22:17
Kirjoittaja tinuri
pvdriver kirjoitti:no mikä se estää mineöljyllä ajamasta 10-15 tkm? niillä ladanromuilla ei kukaan muutenkaan aja sitä 300-500 tuhatta mitä monella muulla keskikokoluokan perheautolla...
Ja muuten ajetaan. Ja on ajettukin. Esimerkkinä ukolla 18 vuotta palvellut 1200S vm 83. 440tkm Eikä jättänyt kertaakaan lähtemättä. Ukolla tähtäimessä nykyisellä farkulla 300 tkm enkä epäile hetkeäkään vaikka tulisi täyteenkin.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 3.5.2010 11:53
Kirjoittaja lada.h.s
Tänään postilaatikkoon pamahti Motonetin mainoslehtinen, mainostivat täyssynteettistä moottoriöljyä 5W-40W
5 litraa 20 euroa. Täytyy varmaan ostaa sitä projektiautoon!
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 6.5.2010 19:42
Kirjoittaja life88
mulla on ollut nyt Shell Helix Plus 5w 40 vaihdan öljut aina kun oon ajanu vuoden ni hyvin on toiminu ainaki viellä

Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 6.5.2010 21:30
Kirjoittaja Marko
Puolsynteettisil mene hyvin 7500-10000km.On nykyöljyt kysees.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 8.5.2010 9:02
Kirjoittaja keikkakuski
tinuri kirjoitti:pvdriver kirjoitti:no mikä se estää mineöljyllä ajamasta 10-15 tkm? niillä ladanromuilla ei kukaan muutenkaan aja sitä 300-500 tuhatta mitä monella muulla keskikokoluokan perheautolla...
Ja muuten ajetaan. Ja on ajettukin. Esimerkkinä ukolla 18 vuotta palvellut 1200S vm 83. 440tkm Eikä jättänyt kertaakaan lähtemättä. Ukolla tähtäimessä nykyisellä farkulla 300 tkm enkä epäile hetkeäkään vaikka tulisi täyteenkin.
Samaa mieltä että kyllä niillä ajellaan ihan samoja määriä kuin ns. "paremmilla"autoilla. Treen suunnalla eräs tiepalvelumies päästeli jotain 500 000 omalla ladallaan,mistä syystä nykyään mahtaa koko ajan olla tienvarret täynnä ja hinausauton perässä roikkumassa näitä "parempia" arvostettuja autoja? Ettei vaan olis yliarvostettuja?Sanotaan että öljynvaihto on halvin koneremontti,ei se turhaa ole.Ja kunnon suodatin joka kerta samalla.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Lähetetty: 8.5.2010 13:44
Kirjoittaja Jokari
keikkakuski kirjoitti:
Samaa mieltä että kyllä niillä ajellaan ihan samoja määriä kuin ns. "paremmilla"autoilla.
Perusteeton väite. Suurin osa takavetojen ajomääristä sattuu alle 200 tkm kanteisiin. Yksittäistapauksia en laske mukaan. Noilla parinsatkun kilsoilla suurin osa jo lähtee paaliin, monet paljon aiemminkin. Korit mätänee alta hyvin tehokkaasti kun ikää alkaa olemaan 10-20 vuotta, koskee erityisesti 90-luvun vähäpäästöisiä takavetoja.
Mutta kyllähän 500 tkm vakiolla takavedolla lähentelee ihmiskidutusta
