Kokemuksia ranskalaisista autoista

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Marko »

Siitäks se nyt johtuu,ettei ne Jaskan mielest kestä enempää.Mun 111:lla on ajettu 134 tuhatta,enkä myis,vaikka joku ostais.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Olikos nuo Jaskan listassa olevat ranskikset pensoja vai tiiseleitä?
Onhan tuolla noita Ladojakin (vm.00 eteenpäin) lähemmäs 200tkm. ajettuna ja ylikin (esim. 110 02 207tkm.) joten se siitä... Jokainenhan tulkitsee miten haluaa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Renault Twingo 1/2 pienempi kuin Samara ja Dieselinä :lol: :lol: .Kiva nähdä Samara City jolla on ajettu vajaa 300 000 :lol:
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Eiköhän niillä ole ajettu se vajaa 300tkm :lol: :?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kai se on omistajasta kiinni paljon noilla ajetaan, ite olen tosiaan viimeset vuodet ajanut Samaralla 30-40tkm vuodessa, eli enemmän kuin useilla noilla esimerkkiautoilla ja tosiaan pitää huomioida, että Samara on esitettyihin autoihin nähden pikkuauto. Jaskan esimerkkiluettelossa voisi olla myös selostus autojen kunnosta, mahtaa kaikki olla paaliin valmiita, Samaroilla aletaan noilla kilometreillä vasta ajamaan (ainakin itse ostan valmiiksi yli 100 tkm ajettuja) ja sit taas voi verrata sitä paljon maksaa loppuun ajettu ranskis ja mitä lähes käyttämätön laatu auto, eli Lada.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Jaska HKI kirjoitti:Nettiautosta bongattuja ranskalaisia.Ovatko nämä olleet huonoja?
Citroen Berlingo -98 516 000km....43 000km vuodessa
Citroen Saxo-97 320 000km....24 600km/v
Citroen Xantia -93 395000km.....23000km/v
Citroen XM -91 400 000km......21000km/v

Peugeot 306-96 417000km.....30 000km/v
Peugeot 406-96 532000km.....38 000km/v
Peugeot 605 91 416 000km.....22000km/v

Renault Clio 93 310 000km....18 000km/v
Renault Laguna -98 368 000km....31 000km/v
Renault Twingo-93 278 000km...16 000km/v

Olisi kiva jos joku esittäisi Ladasta vastaavaa listaa,Esimerkiksi Saxo ja Twingo ovat keskiverto Samaraa pienempiä
Ei ole nettiautossa ladoja joilla on noin paljon mittarissa vai pyörähtääkö vanhemmissa ladoissa sadan tonnin jälkeen mittari? :?
Mutta kasasin jotain.

Lada 110 -02, 207 000km........26 000 km/v
Lada 110 -02, 190 000km........24 000 km/v
Lada 110 -01, 136 000km........15 000 km/v

Lada 112 -02, 161 115km........20 000 km/v
Lada 112 -02, 130 000km........16 000 km/v
Lada 112 -05, 105 000km........21 000 km/v

Lada Samara -99, 213 000km.......19 000 km/v
Lada Samara -91, 177 000km.......9 000 km/v
Lada Samara -00, 151 308km.......15 000 km/v
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Entivanhaan saattoi Ranskasta hyväksyä viinin ja naiset. Äidin miehellä oli 50-luvun lopulla Citikan ID, siis se karvalakkimalli DS:stä. Aivan mahtava kyyti, mutta. . . Alta kahden vuoden ruostuivat pellit puhki. Ei kai tuolloin ruostesuojauksista juuri tiedetty. Kieltämättä oli Isokissa -55 esiteltynä valovuosia muita edellä. Charles deGaulle (kirjoitetaankohan noin ?) hyväksyi kyydittäjäkseen vain DS:n sen jälkeen, kun oli sellaisessa päässyt sala-ampujia pakoon renkaat rikki ammuttuna. Ymmärsi Nenäkalle autojen päälle, vaikka muuten olikin nousukasmainen moukka.
Sinisorsalla kepitin joskus teini-ikäisenä jetsoneita pakoon, enää ei tarttis, kun on korttikin. Aika kultaa muistot, mutta jäi autosta mielikuva parhaana vietävänä mutkaisilla teillä.
Simca tonni oli myös mukava ajaa, etenkin talviteillä. Kerran vetäistiin ojasta Barracudalla. Koko keula rapsahti varkonsilmälle. Oma moka tietty. Ainoa auto muuten, josta olen onnistunut rikkomaan kytkimen selvästi ennen aikojaan. Muitakin murheita riitti. Kolme tuntia oli omistuksessani isompi Simca (mallia en kyllä muista), jossa oli ronski kakslitrainen V8. Moottorin käynti oli kaunis, se sihisi. Simcan maine Ranskan valtion lahjana Suomen autokorjaamoille johti V8:n lähtöön etiäppäin ja äkkiä.
Citikan GS:n 0-sarjalaisella oli paikkansa sydämessäni, kun opiskeluaikana olin kesätöissä Pripp-panimolla Håmålulussa. Linnansatamassa laivasta ulos tavaratila, takajalkatilat ja penkit tiukkana Blåan kolmosta, auton pylly terhakasti pystyssä. Tullimiehen silmään siis lähes tyhjä auto. Myös GS:n Wankeli oli outo kokemus (tosin lyhyt). Olihan se omanlaisensa viheltäjä. Miksihän muuten Wankelit ovat niin harvinaisia ?
Uudemmista gallialaisista ei omia kokemuksia olekaan, kun Ladojakin saa.
Tytär asui (suomalaisine) perheineen pari vuotta Jooniaan meren rannalla. Lähtiessään Suomesta ostivat 10-vuotiaan Meganen, koska siinä pääsi heitinkin rahoillaan kiinni autoon, jossa oli ilmastointi. Paluu mm. Romanian kautta oli jo extriimiä, etenkin kun hinattavana oli muuttokuorma peräkärryssä. Nätti auto, mutta varaosiin meni parin vuoden sisään auton hinta 2,5 kertaisena. Oli toki ajojakin.

Muistaako joku muukin porukan, joka kävi Suomessa esittelemässä kahdella rattaalla ajoa Simcoilla ?
Tekeeköhän kukaan replikaa gangsteri-Citikasta ?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Muistanpa hyvinkin nuo autorodeot. Ensimmäinen kaveri oli Jean Sunny, jonka ison Simcan kyytiinkin kahdella pyörällä ajettaessa Joensuussa pääsin. Muutaman vuoden päästä kiertueelle tuli Jose Canga, joka temppuili Simca tonneilla. Oliko se sinun näkemäsi tämä? http://img366.imageshack.us/img366/1084 ... adeoy5.jpg

Ja tuo veekasiSimca oli nimeltään Beaulieu. Tai sitten Chambord.
Fordin peruahan nuo kasikoneet olivat. Lättäpäitä ja päälle kaksilitraisia.

Tuo gangsteri-Sitikka eli Traction Avant kuuluu myös sarjaan auto edellä aikaansa. Sitä tehtiin loppuaikoina myös kuutoskoneella.
Ajo-ominaisuudet mahtavat, siksi gangstereiden suosiossa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ainakaan ennen 70-lukua, ehkä myöheminkin, en muista yhtään ranskalaista kaksiovista henkilöautoa. Jopa Rättäri sekä myös tämä: http://www.seriouswheels.com/images/a_1 ... t_4_CV.jpg
olivat neliovisia. Britit, saksmannit ja italiaanot tekivät pikkuautonsa kaksiovisiksi.
No jaa, Renault Alpine nyt oli kaksiovinen, Saattoi olla jotain Matraa tai muuta sporttia, mutta tuskin tavallista perheautoa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Jesus Pavlovits ! Täytyy sun olla lähes yhtä vanha kuin minä, kun muistat Simcarodeot. Nimiä en muista, mutta bilikat oli juur noita. Kyytiin en kyllä päässyt. Kasi-Simcani oli varmaan ensiksi mainitsemasi, koska muistan sitä tituleeratun lappalaisittain "pöljäksi".

Tähän yksi kymysys eräästä totismielisestä tietokisasta vuosien takaa.
Mistä juontaa juurensa nimi SIMCA ?
aa) Omistajapariskunnan etunimistä (Simon, Carrol). Ensiksi mainittu tuli sittemmin tunnetuksi laadukkaista auton korinhoitotuotteistaan. Jälkimmäisen osa muistanee Shelbyn luojana.
pee) Lyhenne sanoista Societe Industrielle de Mecanique et Carosserie Automobile
see) Eteläisessä Ranskassa sijaitsevan vuoren mukaan
ree) Lyhenne sanoista Sonderkommando ins Militant Car Abteilung
ee) Auton automaattivaihteiston ohjausjärjestelmästä (Sim Card /Sim kortti)

Muutoin, aika mitättömillä ajokilometreillä brassailevat jotkut toverimme. Eräs irkutskilainen sahatyöläinen ajoi Samaralla 28 ja puoli miljoonaa kilometriä pääasiassa yli 50 asteen pakkasessa. Tarkistakaa vaikka Lada-pravda 3/2007:sta, s. 20. Toki tiedätte, mitä Pravda on suomeksi.

P.S. Fransmanni, jonka pyörömäntäcitikkaa sain kokeilla pyysi minua puhumaan jonkun lauseen suomea. Kuultuaan nauroi sydämellisesti, selittäen, että heillä on sepelimyllyssäkin pehmeämpi soundi. Vastasin, että helppo uskoa. Sen verran ovat pehmeitä autonnekin. Erosimme hyvässä sovussa.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Latikka »

wileeni kirjoitti:Mistä juontaa juurensa nimi SIMCA ?
Oikea vastaus pee..

Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile ja vielä heittomerkkeineen.. :lol:
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ihan hyviä tarjokkaita nuo muutkin vaihtoehdot.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tässä kävi vähän niin kuin viestiketjua aloittaessani arvelinkin. Ne, joilla oli omia kokemuksia, olivat enimmäkseen tyytyväisiä. Toki vikojakin oli ollut, mutta missäpä autossa niitä ei ole.
Kärjistetyimmät ja negatiivisimmat olivat kuulopuheiden, ennakkoluulojen ja yleistysten perusteella tehtyjä.

" Helmat noissa on kivat, kun yleensä ruostuvat sisäpuolelta. Jossain vaiheessa ei ole muuta kuin sitkeä helmamassa jäljellä"

"Ja taka-akselilta saa vaihdella sitä yhtä tukitankoa muutaman vuoden välein."

"Juu,ei meiänkää perhees oo tulos Ranskalaisii,oli ne sitte mitä hyvänsä."

"Ja jos kukaa muistaa.Peugeot 309:llä oli aikoinaa laivoihin tulokielto,jos ei ollu paloturvallisuustodistusta.Mahtavan hyvii
Ranskalaisii autoja,niitten ajo-ominaisuus on varmaan vanha legenda.Siihen aikaa muissa ei ollu,nykyää muissa on PALJO paremmat,kun Ranskalaisessa paskassa."

"On myös katsimieheltä kuultu, että helmojen takanurkat on hyvä koputella läpi. "

"Joku 205:n Pösökin pirun kankea ja auto ei ole koirankoppia isompi. "

"Ei ole mitään ranskalaisia järjettömyyksiä rakenteissa."

"Niin yksi asia mikä ei ole noissa muuttunut on öljyjen pysyminen sisällä pakkasella"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Aika vähiin on jäänyt ketjussa elämöinti ranskalaisten omintakeisista ratkaisuista.
Omaan piikkiin toki meni, mutta ylläri tuli kerran Citroen GS:n laturin hihnan katkettua. Eipä löytynyt isohkolta huoltoasemalta työkalua, jota uuden hihnan asennus olisi edellyttänyt. Siispä uusi hihna poikki, paineilmaporalla remmiin reijät ja rautalankaliitos. Tän jälkeen löytyi himmelit jo takaboxista.
Millaisia viritelmiä olette laturinhihnan tilalle pusanneet. Itellä kokemukset käsilaukun vyöstä ja sukkahousuista. Ei hyvä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Sukkahousuista olen kuullut, mutta ei ole tarvinnut kokeilla, kun on ollut varahihna mukana. Tässä nykyisessä ei ole, kyllä se varmaan kohta katkeaa.

Tuossa GS:ssähän renkaanvaihtokin sujui nopsasti ilman tunkkia ja pyöränpulttejakin oli vain kolme</pyörä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin