Sivu 5/7
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 15.10.2010 17:34
Kirjoittaja 1800tc
Helmassa se kumi kohta edessä ja takana kärsii hyvin nostaa.
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 15.10.2010 19:49
Kirjoittaja AI
Ei ole kumeja helmoissa! Tuossa vanhemmassa diiselissä sellaiset edessä on, takaa ovat "kuluneet" pois. Niistähän minä olisin nostanut jos olisi ollut.
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 20.10.2010 7:36
Kirjoittaja lada-juntti
Jos ajokilometrit alkaa Baijerin tuontiautossa epäilyttää, niin aja kärry MB: merkkihuoltoon ja pyydä moottorin kuntotestaus . Ajetut kilometrit nimittäin tallentuu matkamittarin lisäksi moottorinohjaus tietokoneeseen. Testi alkaa todellisten ajokilometrien paljastuksella ja testeri kysyy: " vastaako kilometrimäärä matkamittarin lukemaa..."

Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 21.10.2010 7:49
Kirjoittaja AI
Ensi viikoksi siis on varattu aika korjaamoon jossa myös tuo kilometrimäärä tarkistetaan. Samassa paikassa osataan muuttaa kilometrimäärä niin että auto ja mittari on asiasta samaa mieltä, eli se on osattu tehdä Saksassakin mutta viisi viimeistä huoltoa (tähän tehty huoltokirjan mukaan vasta neljä) jää kuitenkin muistiin. Siis pelkkä mittarilukeman vaihto ei toimi, se päivittyy takaisin oikeaksi muutaman sadan metrin ajon jälkeen ellei sitä ole osattu itse autoonkin muuttaa.
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 28.10.2010 12:23
Kirjoittaja AI
Lohkolämmitin asennettu sekä uudet jäähdytysnesteet vaihdettu. Öljyt vaihdettu synteettisiin (joku Castrol 5W40) ja tietysti suodatin. Lopuksi lyöty auto tietokoneeseen kiinni. Kilometrit pitävät paikkaansa, löytyi viisi öljynvaihtoa joista neljä ensimmäistä täsmää huoltokirjan kanssa ja viidennestä tuli uusi merkintä huoltokirjaan. Yhtään merkintää öljynlisäyksestä ei löytynyt, tosin ei tämä öljyä kulutakaan, kertaakaan ei 9000 km matkalla ole tarvinnut lisätä. Vikailmoituksia löytyi oikeasta etuvilkusta muutama kappale sekä toinen jarruvalo joka ilmeisesti on hajonnut aikaisemmin. Koko lysti kustansi 316 euroa.
Ei näköjään kannata kuskin penkin oikealle puolelle tiputtaa mitään. Kaivelin taskusta kännykän ja samalla tippuivat kolikot sinne väliin. Kaksieuroisen sain kaiveltua sieltä pois mutta yksi euron kolikko ja joku 20-senttinen jäi häveiksiin!
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 16.11.2010 19:18
Kirjoittaja AI
Totesin tänään tällä ajaessani että parisensataa kilometriä yli kymppitonnin on tullut ajettua tällä meillä. Aikas pirun paljon viiteen kuukauteen!
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 29.11.2010 7:42
Kirjoittaja AI
Reilut 19 astetta aamulla pakkasta ja ensimmäistä kertaa aloin lohkolämmitintä laittamaan päälle. Liittimen päällä oli möykky jäätä jonka sain pois mutta liitin oli sisältäkin täynnä jäätä! Eihän sitä sieltä pois saanut kun on kivikovaa. Olen aikaisemminkin todennut että tuo Defan uudempi pikkuliitin on ihan perc:stä! Täytyy kohta kun korjaamo jossa se asennettiin kahdeksalta aukeaa, soittaa ja reklamoida. Saavat asentaa sen parempaan paikkaan, vaikka sitten konepellin sisäpuolelle ellei muualta sopivaa paikkaa löydy johon ei jäätä keräänny. Vilkaisin sitikankin liittimen kun on samallalailla asennettu, möykky jäätä senkin päällä oli mutta sisältä tyhjä, johtuisikohan ehkä siitä kun suojaläpästä puuttuu alareunasta pala ja vedet pääsee valumaan ulos?
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 29.11.2010 14:52
Kirjoittaja AI
Hyvinhän tuo käymään lähti vaikkei lohkolämmittimessä ollutkaan. Puoliltapäivin kävin korjaamolla jossa liitintä siirrettiin vähän syvemmälle ettei suoraan puskurin päältä vedet valu päälle. Ellei auta niin paremmalla ajalla siirretään piuha sitten pellin alle. Jäätä sulattaessa liittimen suojaläppä lähti irti, kyllä se painamalla vielä paikoillaan pysyy. Lupasivat korjata myöhemmin senkin kun rikkoivatkin.
Kylmänä kun painaa kytkintä kuulostaa kuin polkisi kumiankkaa. Lämmettyään hiljenee. Täytyy kai polkimen varteen suhauttaa jotain silikonia kun johonkin läpivientikumiin vinkuu.
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 26.12.2010 8:51
Kirjoittaja AI
27 astetta pakkasta niin ensimmäisen kerran jarruttaessa oli näyttöön tullut jotain: Brake assistant, please visit workshop. Vaimo vähän ihmeissään soitteli. Jarruavustin vaiko tehostinko lie? Jatkoi kuitenkin matkaa ja ensimmäisen sammutuksen jälkeen virheilmoitusta ei enää tullut. Eikä ollut tullut eilenkään kun oli joku 12 astetta pakkasta. Olisikohan jarruneste pakkasessa vaan sen verran jäykempää että mersu luulee jotakin olevan vialla?
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 26.12.2010 9:26
Kirjoittaja pressa
AI kirjoitti:Brake assistant, please visit workshop
Sähköjarrujen tyyppivika, maksaa jotain 1800e kun merkkikorjaamolla uusivat abs-yksikön...
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 26.12.2010 11:15
Kirjoittaja pölkkäri
töissä on sprinttereitä 2-3.v vanhoja kukkii jo vähän joka puolelta millä lie sormiväreillä maalattu?
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 26.12.2010 21:36
Kirjoittaja Vanja-eno
AI kirjoitti:27 astetta pakkasta niin ensimmäisen kerran jarruttaessa oli näyttöön tullut jotain: Brake assistant, please visit workshop. Vaimo vähän ihmeissään soitteli. Jarruavustin vaiko tehostinko lie? Jatkoi kuitenkin matkaa ja ensimmäisen sammutuksen jälkeen virheilmoitusta ei enää tullut. Eikä ollut tullut eilenkään kun oli joku 12 astetta pakkasta. Olisikohan jarruneste pakkasessa vaan sen verran jäykempää että mersu luulee jotakin olevan vialla?
Break Assistant eli BAS on ABS-jarrullisissa autoissa järjestelmä jonka tarkoituksena on antaa yhtä tehokas jarrutus (eli maksimitehoinen ABS-jarrutus jolloin pyörä ei lukkiudu) vaikka voimaa polkaisussa on vähemmän kuin "raavaalla miehellä". Yksinkertaisesti ilmaistuna järjestelmä mittaa polkaisun nopeutta. Normaalissa jarrujärjestelmässä ilman BAS:ia kevyt kuski voi polkaista jarrua yhtä nopeasti kuin raavaampi ja voimakkaampi kuski, mutta isomman kuskin polkaisu on tehokkaampi. BAS mittaa nopeutta ja antaa siis lisää voimaa kevyempään polkaisuun.
Veikkaan että pakkasessa jarru kylmyyden takia reagoinut hitaammin kuin mitä on BAS-järjestelmään ohjelmoitu, jolloin antaa tietty vikailmoituksen. Auton hieman lämmettyä BAS alkanut toimimaan normaalisti, jolloin vika kuittantunut. Tämä on ihan normaalia aikakautena jolloin autoissa olevat tietojärjestelmät "keskustelevat" keskenään.
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 13.1.2011 16:32
Kirjoittaja AI
Tänään vaimo tuli töistä ja oli käynyt tankkaamassa. Ei ollut saanut bensakorkkia kiinni. En saanut minäkään. Vähän aikaa piti päätä raapia ja käydä tuosta dieselmersusta vakoilemassa josko olisi samanlainen ja olihan se.

Nuo ulommat (paikoillaan ollessa siis sisemmät) metallisiivet olivat tulleet muovirenkaan (kuvassa vähän erilainen korkki, sisempien siipien) hahloista pois ja olivat siis noin kuin kuvassa eikä korkki mahtunut paikoilleen. Kahta ruuvimeisseliä ja kolmea kättä käyttäen siivet menivät hahloihinsa ja korkki paikoilleen. Mikähän pirun systeemi tuokin oikein on? Googlettamalla ulkomaisia sivuja ongelmia on ollut muillakin, joku jopa oli vaihtanut tarvikekorkin jossa tuo hahlosysteemi puuttuu kokonaan. Pitäneekö jollain systeemillä lukita nuo siivet niin ettei ne pääse hahloista pois?
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 21.1.2011 16:43
Kirjoittaja AI
Onpahan v-mäinen bensatankin reikä! Pirun pieni ja vielä joku metalliläppä edessä. Yritin 20 litran kanisterista kaataa bensaa mutta ei onnistunut kun kanisterin putki on jäykkä eikä sitä saa reikään millään, tai tietysti saa mutta litra bensaa valuu ensin auton kylkeen! Mitähän saksaninsinöörillä on ollut mielessä tuota suunnitellessa? Aikaisemmin kerran olen eri kanisterista tankannut mutta siinä on joustava putki jonka sai reikään ennen kuin alkoi kaatamaan. Hankalaa on tämä laatuautojen kanssa puljaaminen.
Re: Mercedes-Benz C 180 2.0 Elegance 2001
Lähetetty: 21.1.2011 21:41
Kirjoittaja Jusu
Mikä ihmeen tolokku sitä nyt on jostain kanisterista tankata, eikö sillä kylällä ole bensa-asemia?
