Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Noniin, eilen oli taas hiukan pidempi päivä, tänään koetan pitää hiukan lyhyemmän.

Homma alkoi tinaamisen harjoittelulla. Olin ostanut muistaakseni Fixukselta tangon tinaa sekä pohjustetta ja Motonetistä sellaisen pienellä kaasupatruunalla toimivan juotostohottimen. Kohteena oli vasemman etusiiven yläosassa oleva entinen reikä, jonka olin leikannut dremelin katkaisulaikalla irti ja hitsannut tilalle peltilapun. Olin ehtinyt ko. kohdan jo pohjamaalaamaankin, joten aloitin hiomalla maalit pois ns. somalilaikalla. Sen jälkeen sudin päälle pohjusteen.

Kuva

Sitten kiehautin pohjusteen, jolloin pintaan jäi kiiltävän kirkas tinakalvo. Tai siis lyijyä se kai pitkälti on.

Kuva

Sitten leikkasin sivuleikkureilla tangosta parin sentin pätkän ja kuumentelin sitä toholla, kunnes se pehmeni. Tässä kohtaa käytin vielä oikeaoppisesti öljyttyä puulastaa, mutta totesin metallisen mikäliekittauslastan erittäin toimivaksi vaihtoehdoksi ja sillä tein 90% hommista. En tiedä miksi pitäisi käyttää puulastaa kun metallilasta on ikuinen, ei tarvitse öljyämistä ja se on suora ja kestää lämpöä ja jopa sen läpi voi kuumentaa tinaa.

Kuva

Jonkin aikaa kun tinailin niin tuloksena oli kohtalaisen kattava tinakerros.

Kuva

Tinan työstö osoittautui jonkinasteiseksi ongelmaksi. Pieniä tinatäpliä pystyy työstämään hiomapaperillakin ihan kivasti, mutta tuollaisen toistakymmentä senttiä pitkän kohdan tasoittaminen on yhtä pirua. En tiedä voisiko onnistua jos olisi jonkinsorttinen hiomakone, mutta ainakin käsipelillä ei ole hauskaa. Taidan ruinata synttäirlahjaksi koriviilan... Suurin keksintöni oli että viilan kärjellä työntelemällä tai puukon hamaralla höyläämällä tinasta saa irtoamaan suhteellisen mukavasti lastua, mutta suoraa pintaa ei isommalle alueelle tuolla tavalla saa.

Kuva

Lopuksi vedin päälle pakkelia muutaman kerroksen.

Lisäksi eilisen saavutuksiin kuuluu keulan hionta, pohja- ja pintamaalaaminen sekä erinäisten pohjamaaliläiskien maalailu punaiseksi.

Kuva

Lisäksi hioin pintaruosteet pois oikeasta kynnyskotelosta ja maalailin päälle ruosteenestomaalia. Vasen kynnyskotelo on nyt pohjamaalattu punaisella ja tarkoitus on vetää massaraja oven alareunan tasolle ja maalata sen päälle pintamaali.

Lisäksi totesin, että Korrek kliineri on aika toimivanoloista tavaraa. Tuskin maltan odottaa että saan viimeisetkin tämän kesän pintamaalit pintaan ja kliineröimään koko auton. Siitä tulee pirun rankka, mutta palkitseva sessio. Nimittäin muutos on selvä ;) Varmaan parempi odottaa että on maalailut maalailtu, eiköhän se maali tartu paremmin hapettuneeseen ja vahattomaan tinnerillä pyyhittyyn pintaan kuin vastavahattuun...

Kuva

Ehkä se vielä siitä...
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Täytyy kyllä hattua nostaa noista olosuhteista...itsellä ei pälli kestäisi missään kerrostalon parkkiksella tehdä yhtään mitään, en katso edes öljyjä kotipihassa. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Jokari kirjoitti:Täytyy kyllä hattua nostaa noista olosuhteista...itsellä ei pälli kestäisi missään kerrostalon parkkiksella tehdä yhtään mitään, en katso edes öljyjä kotipihassa. :lol:
Ei ole opiskelijalla paljon valinnanvaraa :D Voisin kyllä myydä munuaiseni ja pistää vasemman pikkusormen kaupan päälle jos saisi tallin. Tai saisi edes oman talon pihaan paikan jossa olisi sähköä. Nyt joutuu ajamaan tuohon muutaman sadan metrin päähän missä saan ihan luvallisesti sähköä ja hitsauskone ja rälläkkäkin löytyy.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Tänään velttoilin sisällä melkein neljään asti mutta sain siinä vielä muutaman tunnin tehtyäkin. Ei muuten ole mukava hommailla kun tallista tosiaan puuttuu katto, seinät ja lattia ja se sijaitsee noin 15m meren rannasta ja tuulee niin pirusti. Pakkelinsekoittelupahvit, hiomapaperit ja kaikki 15mm kiintoavainta kevyemmät lentelivät jatkuvasti tuulen mukana.

Mihinkään kovin suuriin tekoihin en tänäänkään yltänyt, mutta pientä sentään. Hinkkasin tinnerillä pois maalirajanhäivytysvauhtiraitateippien liimat ja totesin että samalla lähtee iloisesti eilen maalatut sprayt. Paklailin eilen tinaamani kohdan kuntoon, samoin vasemman etulokarin ja ovien alalaidoista pieniä kolhuja. Samalla vetelin pakkelia hiukan kokeillaan-mitä-tulee-asenteella helmakotelon takareunoihin hitsattujen paikkojen päälle. Tarkoitus on vetää päälle paksu kerros massaa, joten pienet kauneusvirheet häviävät toivottavasti sinne alle. Ehkä olisin voinut silti hiukan parempaakin jälkeä tehdä, nyt pakkelin hiominen jäi aika vähille. Paklailin myös etualanurkkia, mutta ei niistä kauhean kauniita tullut siltikään. Olisi pitänyt viitsiä hitsatessa tehdä siitä pellinläipäreestä parempi, mutta menköön. Tehdään sitten uusiksi kun se on oikeasti isoimpia murheita tässä autossa. Sen sijaan tuohon etusiiven yläosan kohtaan joka on hitsattu, tinattu ja paklattu, olen melko tyytyväinen.

Kuva

Teräsharjailin, hiekkapaperoin ja sinkkimaalailin myöskin ovien alalaitoja ja takapuskurin kiinnikeraudan kohtaa. Puhki eivät olleet, mutta maalit irti ja ruostetta kuitenkin. Saas nähdä mihin tuo Zinc 182 pystyy, ainakin käyttöohjeessa sanotaan että voi maalata ruosteen päälle joten katsotaan pitääkö lupauksensa. Tai tokihan kaikkea voi maalata ruosteen päälle... :D Poistin siis sen mitä sain, mutta kaikkea ei teräsharjalla saa irti.

Pohjamaalailin myös oikean puolen helmakotelon punaiseksi ja samoin vasemman etulokasuojan, muistaakseni molempien takaovien reunoja, kuskin oven etureunan, takaluukun reunusta, hanttimiehen oven etureunaa ynnä muuta pienempää. Kuskin oveen en pahemmin panostanut, koska se menee kuitenkin vaihtoon.

Nyt kosla näyttää suurin piirtein tältä:

Kuva
Kuva

Eli se alkaa pian olla punainen. Tosin vain pohjamaalinpunainen suurilta osin...

Seuraavaksi vuorossa on noiden pohjamaalattujen kohtien pintamaalailu, kunhan maali on ehtinyt muutaman päivän kuivua. Sen jälkeen pitäisi varmaankin hioa takahiekkapelti maalauskelpoiseksi ja maalata se poislukien tuo reikä, jota en ehkä viitsi/ehdi/halua enää tänä syksynä paikkailla. Sitten se palkinto kaikesta ahertamisesta eli kliineröinti ja vahaus :)

edit:ja puskurit paikalleen, etupuskuri jopa parempikuntoisella kromilistalla kuin vanha. Sitten sisustan siivous. Ja konehuoneessa on pientä näpräilyä, mm. lämpimän imuilman putki on nyt irti ja ilmanputsari kiinni sen verran ettei pois putoa. Ja Melberit alle ja kohti katsastusta 8)
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Pientä päivittelyä. Takahiekkapelti maalattu, mutta siinä on edelleen ruostereikä, ei riitä mielenkiinto nyt sitä paikkailla edes pakkelilla joten olkoon sellainen kuin on kunnes korjataan.

Maalailin tänään loppujakin pohjamaalikohtia spraylla. Joissain kohdissa väri tuntuu täsmäävän lähes täysin, joissain kohdissa taas näyttää ihan kamalalta, aivan liian tummalta. Nämä arviot siis pestyyn/vahattuun kohtaan verrattuna. Saas nähdä miltä näyttää kun koko koslan saa kliineröityä. Ei siitä kyllä taida kauhean kaunis tulla. Maali loppui kaiken lisäksi kesken, joten jäi hiukan vaiheeseen.

Etupuskuri oli tarkoitus kiinnittää paikalleen tänään uuden (tai siis käytetyn mutta ruosteettomamman) kromilistan kera, mutta kappas vain, lista onkin aivan vääränlainen, joten nyt on sitten vanha ruosteinen kromipuskuri paikallaan. Lisäksi totesin että nuo puskurin kiinnikkeenä käytetyt kromiset pultit ovat ns. hukassa, ne on irroitettu pari kolme vuotta sitten ja välissä on ollut mm. kaksi muuttoa. Ei siis ei kovin menestyksekäs päivä, joten ajattelin tuoda edes jotain hyvää ajamalla pari kierrosta parkkipaikkaa ympäri. Toisella kierroksella bensa loppui ja pääsin työntöhommiin.

Huomenna hankittava Motip akryyliväriä nro 41650 kaikki kaksi purkkia jotka Motonetistä näyttäisi internetin mukaan löytyvän ja samalla pitää ostaa siis bensakanisteri. Voisin myös vaihtaa tuon bensansuodattimen, ei kai sekään enää voi ihan uudenveroinen olla.

Kyllä aikaa kuluu ennenkuin tämä on siisti ja toimiva käyttöauto... :P Alustasta kuuluu muuten melkoisen kovaääninen kolaus muistaakseni jarrutuksen alkaessa, sen alkuperään en ole perehtynyt yhtään. Muistaakseni tämä oli jo silloin kun auto oli vielä ajossa.

edit:kosla on siis tarkoitus ylimaalata varmaankin ensi kesänä. Paikka, jossa pääsee ruiskulla vetelemään, on tiedossa. Kävin kysymässä yhdestä automaalikaupasta tarjouksen rekkamaalista, 200€ tuli hintaa. Automaalit.netistä laskeskelin saavani rekkamaalin, kovetteen ja ohenteen hintaan 120€. Tietysti päälle tulee purkkia, purnukkaa, sekoitusastiaa ja muuta kilkettä ja lisätarviketta, mutta kuitenkin. Saisi nyt vain paikkailtua sen takahiekkapellin, hiottua ja maalattua pieniä kiveniskemiä ja muutaman millin kukkasia ja auton myös teknisesti jonkinlaiseen kuntoon, katsastettua ja ajoon ennenkuin maalaamaan ruvetaan. Maalien yms suhteen otetaan edelleen hyviä ehdotuksia vastaan.

edit:Tämä vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta maalaukseksi, kunhan sinne asti päästään. Nyt koitetaan saada rassi ensin katsastettua ja todettua toimivaksi.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Hioin sitten iltapuhteina pienenpieniä jäljellä olevia kukkasia. Vasemman etusiiven yläpinnalla oli sellaisia noin millisiä kukkia. Siitä kun näytti hiukan hiekkapaperia niin selvisi että läpi ovat. Näin ollen taitaa joutua sittenkin vaihtamaan koko etusiiven. Uusi osahan minulla jo on, mutta hitsailun ja tinailun jälkeen olin arvellut etten sitä tarvitse. Nyt vaikuttaa siltä että jostain syystä koko etusiiven ruostesuojaus on pahasti laiminlyöty ehkä jo tehtaalla, koska se on ruostunut takapuolelta lähtien monesta kohdasta puhki. Minkäänlaista käsitystä ko. osan vaihtotoimenpiteistä ei oikein ole, mutta ehkä työ tekijäänsä neuvoo. Rälläkän ja poran avulla sitä on kai lähdettävä irroittelemaan. Samaan rytäkkään pitäisi varmaan vaihtaa ovi, joten tämäkin siirtyy ensi kesälle.

Tuntuu että tekemistä tulee koko ajan enemmän kuin mitä ehtii tehdä...
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taisin tuolla kirjoittaakin että nämä karkaavat aivan liian helposti käsitä. Sitten kun kaikkea on tehty eikä mitään valmiiksi ja into, jaksaminen sekä jopa taidot loppuvat niin on karmeaa kun ne jäävät makaamaan ja vaivaamaan. Ja vaikka kuinka yrittää siirtää pois silmistä, pois mielestä niin aina korpeaa kun ei jaksa eikä pysty jatkaa.

Eli toteamuksesi: Tuntuu että tekemistä TULEE enemmän kuin ehtii tehdä on tuttu ja vaarallinen. Olisi oltava jonkinlainen suunnitelma siitä, mitä tavoitellaan. Nimittäin vikoja ja puutteita ei koskaan saa loppumaan jos ei osaa rajata mikä on oleellista ja mikä toisarvoista.

On sanottu: "Rajoista ja rajaamisesta Mestari tunnetaan"

Toivotan onnea etenkin juuri siihen miettimiseen että mitä tältä autolta haluat ja mikä tämän tavotteen suhteen on oleellista ja mihin ei kannata katsoakaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Näinpä... Eihän tuo muuten olisi mikään ongelma, mutta kun tekisi mieli päästä tämä joskus maalaamaan ja ruostereikien yli on turha maalata ja jokainen tällainen löytö siirtää sitä maalausta taas kauemmas tulevaisuuteen. Tavoitteeksi olen määritellyt että tästä saisi suht siistin ja suht toimivan auton, jolla uskaltaa ja kehtaa ajella. Nuo spraymaalaukset vaan jättävät auton sen verran laikukkaaksi että tekisi mieli sekä ulkonäkösyistä että ihan opettelun ja mielenkiinnonkin takia päästä maalaamaan tämä vielä tässä elämässä eikä vasta seuraavassa.

No, pikkuhiljaa... Jos talveksi saisin tämän sisätiloihin, pari tutun tutun tutun tuttua on joilta pitää vielä kysellä josko heidän nurkkiinsa mahtuisi talveksi. Jos nimittäin olisi edes etäisesti lämmin paikka, jossa olisi sähköä, niin tämähän saisi makoilla siellä talven ja voisi joku viikonloppu käydä vaihtamassa oven, lokasuojan ja takaluukun kannen, joihin minulla on ruosteettomammat yksilöt odottamassa. Ainakaan ovea on tuossa parkkipaikalla ikävä alkaa vaihtamaan kun auto pitää saada lukkoon joka ropaussession päätteeksi.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Oven vaihto on kohtuullisen työläs operaatio. Oven saranoiden ruuvit kun eivät tahdo irrota pilarista millään. Iskumeisseliä on yritetty jos jonkinlaista. Kai tuossa ovat käyttäneet mutterin hitsaamista ruuvinpäähän tai ruuvien poraamista pois. Eli ne ruuvit menevät usein vaihtoon operaatiossa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Oven vaihto on kohtuullisen työläs operaatio. Oven saranoiden ruuvit kun eivät tahdo irrota pilarista millään. Iskumeisseliä on yritetty jos jonkinlaista. Kai tuossa ovat käyttäneet mutterin hitsaamista ruuvinpäähän tai ruuvien poraamista pois. Eli ne ruuvit menevät usein vaihtoon operaatiossa.
Eräs nimeltämainitsematon ladisti suositteli muistaakseni ruuvin poraamista pois kahdeksan millin poranterällä. Jos ne siitä irti saa niin pitänee saman tien vaihtaa tilalle jotkin järjellisellä kannalla varustetu ruuvit. Onhan tuo nyt jopa kommunisteilta aika ilkeä temppu pistää sinne ristipäät. Kas kun ei kupukantapultteja...
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja siellä kierteessä on mitä todennäköisimmin vielä jotain "liimaa" tai muuta lukitetta. Ei ne muuten millään voisi olla niin tiukalla. Vai onko jollain ihan oikeaa tietoa tuosta asiasta?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10491
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja pressa »

Iskumeisselin kärki, pätkä lattarautaa, kärkeen sopiva kiintoavain ja vasara. Laitetaan kärki kiintoavain ympärillään kannalle ja lattarauta ovea vasten, painetaan ovea kiinipäin ettei kärki pääse pomppaamaan ja vasaralla kopautetaan auki. Tällä systeemillä saatu monia ruuvia auki, jopa osittain nylpättyjäkin...
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Kiitoksia Pressallekin vinkistä. Pitää jossain vaiheessa perehtyä asiaan, mutta tämän syksyn hommia oven vaihto ei taida olla.

Tänään maalailin taas hiukan ruosteita piiloon. Lisäksi mittasin puristukset kun sain lainaan asiallisen mittarin. Hyvältä näytti, tasaiset ja riittävät. Yksi murhe siis vähemmän.

Käynnissä on etenkin kylmällä koneella kummallista aaltoilua. Muutaman sekunnin sykleillä kierrosluku seilaa ylös ja alas. Lämpimällä koneella käy huomattavasti tasaisemmin, mutta silti pientä huojuntaa kierrosluvussa on. Oikein mitään hyviä ideoita tähän ei kyllä ole, kun tänä kesänä on kaikenlaista pientä tekniikkaremonttiakin tehty.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Kllineröin tänään konepellin, katon ja takaluukun. Aivan järjettömän työlästä touhua, aikaa meni kolmatta tuntia ja näköjään tahti oli liian nopea, sillä kiilto ei ole tasaista. Kun hinkkaa yhtä kohtaa tarpeeksi kauan, siitä saa kyllä hienon ja tasaisen kiiltävän, mutta tuollaista 30 sentin läiskää saa hinkata muutaman minuutin ja riepua saa olla koko ajan vaihtamassa puhtaampaan ja kuivempaan. Näin siis ainakin Korrekin kliinerillä, toinen avaamaton purkki on jotain hiukan halvempaa Motonetin Cleaner&Wax-kamaa, saas nähdä onko siitä yhtään mihinkään. Jonkinlainen kone olisi varmaan kova sana, mutta enpä taida viitsiä ostaa...

Totesin myös hyvin mielenkiintoisen ilmiön, että muutamat sprayllä korjausmaalatut kohdat olivat aivan kamalan näköisiä. Maali oli vetänyt aivan liian tummaksi ja hiukan violetin väriseksi...? Maalasin uudestaan yli ja hyvä tuli, nyt ei pahasti erota muusta väristä. Tuo käyttämäni sävy osuu hyvin yksiin tuon yläosan sävyn kanssa, mutta alaosassa se näkyy aika selvästi. Voisi ehkä joskus yrittää löytää siihen paremmin sopivaa sävyä, mutta kun maksaa kympin purkki niin kovin montaa kokeilua en viitsisi ottaa... Nytkin on jo mennyt useampi kymppi maaleihin, melkein olisi tuolla hinnalla maalannut jo koko koslan :lol: Mutta sen aika on vielä edessä. Pohjatöitä sekin kyllä vielä vaatii.

Lähipäivinä pitäisi jaksaa hinkata entistä tarkemmin auto loppuun ja vetää vielä oikeat vahat päälle. Paljon paremmalta se jo näyttää kuin keväällä, ja toimiikin paljon paremmin. Kyllä tuolla nyt jo jotenkin kehtaisi ajella. Pahus vaan kun nuo alaosan maalaukset paistavat niin selvästi silmiin..
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Kliineröinti ei tässä helteessä suju, mutta sainpa edes haettua Melbereillä oleviin gummeihin ilmaa, pestyä vanteet ja ruuvailtua alle. Heitin muutaman kierroksen parkkipaikkaa ympäri ja hyvin kulkee ja toimii, tuntuu että parani paljonkin kun on pitkästä aikaa ilmakkaat gummit alla. Perhana että tuli kuuma tuossakin. Seuraavat toimenpiteet ovat kliineröinnin jatkaminen sekä ilmeisesti vuotavan pakoputken tutkinta. Sellaista supsuttelua/sihinää tuntuisi mahan alta tulevan, auto on nyt keula rampeilla että pääsee kivasti alle.

Tuota tunkkia usein halveksutaan, mutta ei minulla siitä mitään valittamista ole jos vain korvakkeet kestävät. Hallitunkkia ei oikein voi hankkia kun ei sille ole järkevää säilytyspaikkaa kerrostaloeläjänä. Käyttöauton saksitunkilla olen nostellut siitä pitkittäisen tukivarren korvakkeesta välillä. Parempiakin nostokohtia voi ehdotella.

Eivät mahtuneet vanhat gummit takakonttiin vaikka Melberit mahtuivat, vanhat ovat 165/80R13 kun taas Melberit ovat 155/80R13. Ilmankos näyttivät alla hiukan pienemmiltä. Muuten ihan siistin näköiset kyllä :)

Perhana kun on kuuma, ei jaksa tehdä mitään.

edit:niin tulihan siinä inventoitua työkalujakin. Suurin osa löytyy, mutta rengaspainemittaria, meisseliä ja tulppa-avainta ainakin puuttuu. Jarrujen ilmausletkua ei myöskään näkynyt. Alkuperäinen pumppukin on tallella ja toimivana, joskin kahva katkesi kun sillä pumppailin.

edit2:jostain muistin alkuhämärästä isku muistikuva että joku olisi joskus jossain ehkä puhunut jotain pyöränpulteista noiden aluvanteiden kanssa. Tarvitaanko noihin nyt jotkin erilaiset pultit? Samoilla peltivanteiden pulteilla minä ne kiinni vedin enkä mitään paranormaalia aktiviteettia havainnut.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Vastaa Viestiin