Sivu 5/12
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 15.5.2012 10:36
Kirjoittaja JohnDoe
JohnDoe kirjoitti:
Vasta tänään paremmin tutkin tilannetta, kontaktihäiriö tuntui olevan lattakaapelin liitoksessa. Nyt vain tyydyin laittamaan liitokseen kontaktiainetta, ilmeisesti parempi korjaus olisi juottaa vähän tinaa kontaktipintoihin?
Tämä ei ainakaan ole toimiva korjaus, kun sopivasti täristävällä hiekkatiellä ajaa, niin edelleen tulaa pimputus palaneesta polttimosta.
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 15.5.2012 10:50
Kirjoittaja Jaakkima
Itse nappasin sen pitkän releen pois sulakerasiasta kun kyllästyin turhiin pimputuksiin...
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 15.5.2012 11:44
Kirjoittaja äölkjhgf
Kovasta tupakka-askista kun leikkaa sopivan palasen lattaliittimen ja piirilevyn väliin tiukentimeksi niin voi häiriöt loppua.
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 15.5.2012 13:10
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Tyypillisin kontaktihäiriö lienee huono kosketus polttimon kannan kontaktinastan luona.
Muovisuikale lisäkiilaksi poistaa häiriön käytännössä ikiajoiksi. Sopiva materiaali esim. margariinirasian kansi. Sakset riittävät työkaluksi. Perusteellinen homma vie 15 min.
menestystä
SvS
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 17.6.2012 10:14
Kirjoittaja JohnDoe
Reilu 10 000 tkm tullut nyt autolla ajeltua ja sen kunniaksi vahasin sen vaihdoin öljyt. Sunocon 5W40:set menivät nyt sisään ja eiköhän niillä ajella taas toiset 10 000 km. En ole oikein koskaan noista 15 000 vaihtoväleistä innostunut, luulisi öljyn ominaisuuksien heikkenevän jo tarpeeksi kymppitonniinkin mennessä. Varsinkin kun tuli ostettua lähes sisäänajamaton ja uudenveroinen yksilö, niin parempi vaihtaa öljytkin aina ajoissa kuten tehdä muutkin huollot, pysynee auto uuden veroisena pidempään. Takavalon polttimoiden liitokset kun vielä jaksaisi korjata jossain välissä, pianhan autoa voisikin sitten käyttää jo katsastuksessakin.
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 18.6.2012 10:58
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Näillä etuvetojen koneilla voi ryykästä 15 Mm:n öljynvaihtovälejä täysin huoletta. Itse olen jo yli 20 vuotta käyttänyt vaihtovälinä 30 Mm:ä, mitään ongelmia ei tietenkään ole ollut.
menestystä
SvS
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 22.6.2012 22:42
Kirjoittaja JohnDoe
JohnDoe kirjoitti:Takavalon polttimoiden liitokset kun vielä jaksaisi korjata jossain välissä, pianhan autoa voisikin sitten käyttää jo katsastuksessakin.
Juhannuksen kunniaksi vihdoin korjattu täällä ehdotetulla margariinipaketin kannella. Hyvin tuntuu toimivan ainakin alkuunsa, miksei pysyvästikin.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Näillä etuvetojen koneilla voi ryykästä 15 Mm:n öljynvaihtovälejä täysin huoletta. Itse olen jo yli 20 vuotta käyttänyt vaihtovälinä 30 Mm:ä, mitään ongelmia ei tietenkään ole ollut.
Hyvä tietää, ehkäpä rohkenen ajaa näillä uusilla öljyillä sitten pidempään. Minkä valmistajan öljyjä olet itse käyttänyt ja mitä viskositeettia? Olen omissa muunkin merkkisissä autoissani yleensä käyttänyt 5W-40:stä, merkkeinä on ollut Motox, King ja Sunoco eli näitä "paremman hinta-laatu-suhteen öljyjä". Toisaalta luulisi näiden halvempien öljyjen ominaisuuksien huononevan vähemmillä kilometreillä kuin moninkertaisesti kalliimpien ja siksi olen pitänyt tuota tiuhempaa vaihtoväliä.
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 25.6.2012 8:24
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Suosimani viskositeettiluokat ovat olleet tässä järjestyksessä:
- SAE 0W-30
- SAE 5W-30
- SAE 5W-40
Mieluiten käyttäisin 0W-20-öljyjä, mutta kun niitä ei tahdo kohtuuhintaan saada, on jäänyt vähiin.
Valmistajalla tai kauppanimellä ei ole juurikaan merkitystä, sillä öljyt tehdään lähes poikkeuksetta lisäainevalmistajien reseptein, kauppanimi on sitten täysin sivuseikka.
Suomesta on vaikea edes saada ns. huonoja öljyjä. Tilanne on jopa se, että useita tuotteita etiketöidään vaatimattomammin laatuluokin kuin todellisuus on. Näin saadaan perustelluksi, että Höbil XXXX on kalliimpaa kuin Smell XX. Vaikka olisivat täsmälleen sama tuote.
maslozavodsk-terveisin
SvS
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 3.7.2012 16:44
Kirjoittaja JohnDoe
Käyty tänään korjaamolla OBD-testissä ja päästömittauksessa. Kaikki ok. Olisin auton katsastuttanutkin, mutta Jämsässä seuraavan vapaan ajan olisi saanut vasta perjantaille, en viitsinyt vielä varata. 3 kk tässä on nyt aikaa katsastaa, ennen kuin nämä testit menevät pois voimasta.
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 10.7.2012 22:25
Kirjoittaja JohnDoe
Kiinalaisen keskuslukituksen kanssa ollut pitkään ongelmia. Aikanaan kun halusin päästä asentamisessa helpolla, niin lisäsin vain kuskin oveen slave-tyyppisen moottorin (ennestään oli vain mikrokytkin) ja kytkin kiinalaisen keskusyksikön venäläisen tilalle ohjaamaan koko keskuslukitusta. Lisäksi kiinalainen yksikkö vaati järeämmän sulakkeen kaverikseen, kun mukana tullut muistaakseni 4 ampeerin sulake paloi jatkuvasti. Siitäkin huolimatta yksikkö ei aina jaksanut lukita tai avata ovia, vaan saattoi välillä tehdä tenän, josta sitten "palautui" itsekseen toimivaan tilaan muutaman tunnin sisällä. Olin myös tehnyt tuon kuskin ovimoottorin sovituksen ja säädön huonosti, jonka vuoksi olisi lukitusta viisaampaa käyttää avaimella kaukosäädön sijaan -> ei yhtään mitään hyötyä asennuksesta.
Tänään jaksoin vihdoin tehdä toivottavasti toimivan asennuksen. Asensin venäläisen keskusyksikön takaisin ohjaamaan kolmea muuta ovea kuskin oven mikrokytkimen perusteella. Sitten asensin kiinalaisen master-moottorin kuskin oveen ja käytin tällä kertaa vähän enemmän aikaa sovitteluihin ja säätöihin sekä kytkin moottorin kiinalaiseen keskusyksikköön. Nyt kiinalainen yksikkö ohjaa ainoastaan tätä yhtä samanmaalaista ovimoottoria, ja tuntuu toimivan. Kun kyseessä on master-moottori, niin keskusyksikkö saa myös tiedon siitä, jos ovi lukitaankin avaimella, eikä ala yrittää lukita ovea toiseen kertaan, jos se on jo avaimella lukittu ja kaukosäätimen lukitusnappia painetaan. Alkuperäisen mikrokytkimen kautta tieto kuskin lukon tilasta taas välittyy alkuperäiselle venäläiselle keskusyksikölle, jolloin kolmen muun oven lukot toimivat samassa tahdissa kuskin oven kanssa. Tuntuisi ainakin näin aluksi toimivan tämä systeemi hyvin, toivottavasti toimii tulevaisuudessakin (Eurosamarasta kun kiinalainen systeemi lopetti vähitellen toimintansa, vielä en ole jaksanut alkaa tutkimaan ja korjailemaan, kun ko. auto on pois liikennekäytöstä).
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 11.7.2012 21:31
Kirjoittaja JohnDoe
Katsastettu tänään ilman mitään huomautuksia, katsastusmies vain ensin kysyi, onko oikeasti kaikki kilometrit mittarissa. Sitten auton tarkastettuaan totesi, että epä näillä kilometreillä pitäisi vielä mitään sanomista löytyäkään, kun ei mitään löytänyt mistä huomauttaa.
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 30.7.2012 12:47
Kirjoittaja JohnDoe
Alkoi n. 500 km:n reissun ajon jälkeen lähellä kotia kampiakselin asentotunnistin taas pätkimään oireista päätellen, auto nyki kovasti ylämäessä hetken aikaa, eikä meinannut jaksaa lainkaan kiihtyä. Hetken päästä alkoi sitten kuitenkin taas toimia normaalisti. Vikavaloa ei vielä sytyttänyt, eikä ollut tallentanut vikakoodiakaan näin lyhyestä viasta muistiin. Ehkä tässä pitää hankkia tuo kampiakselin asentotunnistin, ilmaiseksi sain aiemmin jo Opelin vastaavan tunnistimen, mutta ei näytä suoraan Ladaan käyvän.
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 1.8.2012 20:41
Kirjoittaja JohnDoe
Paikallisen varaosaliikkeen kautta hommattu tunnistin oli sopiva ja asensin paikoilleen. Katsotaan, josko ongelmat tällä häviäisivät.
Hintaa oli 79 euroa, eli tuplaten siitä, mitä olen käsittänyt Venäjän kävijöiden kautta saavan.

Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 1.8.2012 20:46
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kampiakselinasentotunnistin
79e 
Re: Lada 112 1,6 16v 2005
Lähetetty: 1.8.2012 21:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Oliko tässä 16V moottorissa erilainen Kampiakselin asentotunnistin kun 8V?
Ja oliko tässä GM vai Bosch -järjestelmä?
Ihan vaan kun tolkkasin tuota varaosakirjaa niin siinä ei ainakaan suuria eroja noissa 8V ja 16V tunnistimissa näyttäisi olevan.