Sivu 5/6
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 21.3.2013 21:40
Kirjoittaja t tulppu
Kasittaakseni siina filtterissa ei ole mitaan estetta oljyn juoksemiselle kun ei esteena ole edes sita venttiilia. avoin kakka pelkka paperi ratti peltipurkissa..... mulle vit,n huilu vaikka vaihtasitta joka paiva uuden tai ette vaihda milloinkaan omathan on moottorinne, mina ainakin kuuntelen entisia asentajia vaikka ne on kalkkeutuneita..mutta ne tuntevat perus tekniikan kuin omat taskunsa.
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 21.3.2013 22:23
Kirjoittaja t tulppu
no hyva.loytyi voittaja....
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 22.3.2013 8:06
Kirjoittaja äölkjhgf
Kiitos, tuossa videossahan selviää se että hyvässä suodattimessa on kaksi venttiiliä: eli takaiskuventtiili heti suodattimen tulopuolen reikien takana joka pitää siis suotimen täytenä.
Ja se toinen venttiili siis siellä suotimen perällä antaa öljyn kiertää suodattimen ohi silloin kuin suodattimen läpäisykyky ei ole riittävä (kylmä öljy/likainen suodatin)
Eli kun nuo venttiilit katsoo suodatinta ostaessa niin uskoisin että on hyvä.

Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 22.3.2013 15:51
Kirjoittaja Zapsky
Mitä venoja mahtaa olla tuossa volvolaisessa

Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 22.3.2013 16:41
Kirjoittaja äölkjhgf
Tuon tyhjäksivalumisen estoventtiilin näkee niistä pikkureijistä. Onko avoin katsekontakti suodatinpaperin kanssa vaiko sellainen kumilämiskä siinä reikien tukkeena. Tuo kumilämiskä on tosiaan se takaiskuvena.
Ainakin tuo takaisku löytynee (tai ainakin pitäisi löytyä) kaikista suotimista jotka on tarkoitettu asennettavaksi muuten kuin kierrepää ylöspäin olevaan asennukseen.
Tuo ohivirtausventtili näkyy taas siellä suodattimen sisuksen perällä. Jos siellä jonkinlaista rakennelmaa on niin todennäköisesti siellä semmoinen on, jos näkyy jousta niin varmasti on. Voi olla että on tukittu kyseisen venttiilin paikka muovitulpalla. Vaikeaa joskus todeta sen olemassaolo suodatinta purkamatta suodattimen rakenteesta riippuen. Jos siellä on pelkkä peltiseinä vastassa niin sitten sitä venttiiliä ei siellä ainakaan ole.
Joskus ajelin volvo 240 dieselillä, siinä meni suodatin tukkoon ja öljynpainevalo syttyi. Eli ohivirtausventtiiliä ei ollut. Korjaus työntämällä ruuvimeisseli parista kohtaa suotimen paperimöykystä läpi

(öljyä söi 1l/100 km niin ei tarvinnut alkaa uutta suodinta investoimaan). Tuossa suotimessa oli siis vain peltiseinä vastassa siellä perällä.
240 dieselissä on vw:n kone, joten ei tarkoita sitä että bensakoneisen suotimessa ei kyseistä venttiiliä olisi.
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 22.3.2013 18:21
Kirjoittaja äölkjhgf
t tulppu kirjoitti:venttiili pitaa paineen tai nesteen putkistossa kun auton sammuttaa ja toimii myos venttiilina kun suodatin menee tukkoon...
Niinkuin lattarauta videossaan näytti, molemmille toiminnoille on eri venttiili. Toinen suotimen tulopuolella pikkureikien takana ja toinen siellä suodattimen sisuksien perällä.
Molemmat tärkeitä, ja kannattaa varmistaa suodatinta ostettaessa molempien venttiilien olemassaolo.
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 22.3.2013 18:39
Kirjoittaja äölkjhgf
Itse en ole ollut niin tarkka noissa öljynvaihtojutuissa. Tästä viestiketjusta jotain oppineena valitsen jatkossa suodattimen jossa kierre on oikea, mahdollisimman suuri suodatuspinta-ala sekä nuo molemmat venttiilit löytyy.
Joskus olen käyttänyt väljässä Ford Escortissa jäykkää teollisuusvaihteistoöljyä. Hyvin pysyi sisällä eikä savuuttanut putkesta

Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 23.3.2013 14:28
Kirjoittaja äölkjhgf
Pakkasessa ei tullut kyseisen öljyn omituisuuksia testattua, kesäauto meni paalattavaksi ennen talvea. Mutta öljynkulutus pysyi aisoissa tuolla paksulla vaihteistoöljyllä

Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 2.4.2013 21:52
Kirjoittaja Zapsky
Passaahan tuo Volvon suodatin varmasti Ladaan?
Kovasti vain näkö- ja kokoeroa noilla...
Volvolainen
http://kauppa.motonet.fi/images/app/1/big/151530.jpg
Ladassani tällä hetkellä oleva
Jos saisin varmuuden asiaan, niin isken sen huomenna paikalleen.
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 2.4.2013 22:04
Kirjoittaja t tulppu
Käytä auki entinen ja vertaa onko tiivistepinta saman kokoinen... Kännykkä kuvasta katottuna hyvin rasvattu kone ulkopuolelta..ei ruostu..
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 2.4.2013 22:35
Kirjoittaja Zapsky
Pakko kai se on vaan kokeilla. Harmittaa sitten taas vetää kaikki nippuun jos ei sovikkaan.
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 2.4.2013 23:05
Kirjoittaja Mara
Niin. Voihan toki olla, että juuri Sinun Ladaasi se ei käy. Eiköhän sittenkin olisi viisainta pelata varmanpäälle ja ostaa sellainen, minkä osakaupan hyppyritukka hyllystä löytää.
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 2.4.2013 23:09
Kirjoittaja Flaiman
Oliko näissä suuremmissa suodattimissa teoreettinen mahdollisuus osua runkoon koneen heiluessa? Jostain vain muistaisin näin lukeneen.
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 2.4.2013 23:33
Kirjoittaja t tulppu
Teoreettiset mahdollisuudet on jos hyvin kuoleutuneet kannatin kumit..mutta varmaaan konetta ryntäyttelemällä heiluntaa aikaan saa.. Jotkut hyppii vakio kaasareilla jo tyhjä käynnillä. Että meinaa kone karata konehuoneesta.. Kuulee varmaan ensimmäiset iskut konehuoneesta kunnes reijjästä öljy pehmentää äänen...seuraavana jo valopaljastaa mittaristossa että oiretta on. Hyvä se on vaiha pois vaan siinähän lukee volvo niinkuin pojat sanoi.. Se käy. Jos ei Ladaan niin johonkin Volvoon.
Re: Yleinen öljyaihe
Lähetetty: 3.4.2013 8:59
Kirjoittaja pressa
Minulle on tullut joskus vastan 1200 lohko johon suurin suodatin ei sopinut. Koneen kyljen valussa oli sellainen pini uloke johon suodattimen reuna otti, toki se uloke katosi kulmahiomakoneella nopeasti pois. Takavetoisissa ei iso suodatin voi osua mihinkään (tai voihan se mutta silloin on jo kiinnikeet irti tai peltiä kurtussa). Etuvetoisissa kielletään ison suodattimen käyttö kun se voi äärijoustotilanteessa osua vetoakseliin (itse toki etuvetoisessakin olen useita öv-välejä isoa suodatinta käyttänyt).