Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vanhoissa ranskalaisissa,etenkin Renaulteissa oli nk. putkikoneet.Ts kuluneet sylinterinputket pystyi vaihtamaan uusiin eikä sylintereitä tarvinnut porata.Moni tee-se-itse mies poltti kannentiivisteen jos erehtyi kansiremontin yhteydessä vähänkään konetta kiertämään.Silloin joku putkista saattoi liikahtaa ja kannen kiristyksen jälkeen se jäi kantavaksi ja kannentiivisteen palaminen oli vain ajan kysymys.Monet pajasepät ja tee se itse maakarit eivät ymmärtäneet tekniikkaa ja tuomioksi tuli se että pashoja nuo ranskikset.Esimerkiksi Peugeot 405:ssa takajousitus oli toteutettu kahdella laakeroidulla sisäkkäisellä putkella.KO rakenne jätti farmarissa takajousitolppien kavennukset tavaratilassa kokonaan pois.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

405:ssa, ja monessa muussa Pösössä samalla rakenteella, tapasi ne taka-akseliston laakeroinnit kulua. Niihin lisättiin jälkiasennuksena rasvanippoja. Olen ajanut paljon 405-Pösöllä jossa oli se taka-akseli kulunut, talvella luikerteli koko ajan vaikka kesällä oli normaalin hyvä ajaa. Tilaa kyllä oli, vasta kävi kaveri pihassa 405 -farmarilla, useamman moottorikelkan kokoamiseen oli tarvittavat osat siellä kontissa. Normaaliin tapaan siinäkään yli 20-vuotiaassa pösössä ei ole ollenkaan ruostetta. 405:n luotettavin bensamalli taitaa olla 1,9 GR kaasarilla.
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja virtain »

juippi11 kirjoitti:405:ssa, ja monessa muussa Pösössä samalla rakenteella, tapasi ne taka-akseliston laakeroinnit kulua. Niihin lisättiin jälkiasennuksena rasvanippoja. Olen ajanut paljon 405-Pösöllä jossa oli se taka-akseli kulunut, talvella luikerteli koko ajan vaikka kesällä oli normaalin hyvä ajaa. Tilaa kyllä oli, vasta kävi kaveri pihassa 405 -farmarilla, useamman moottorikelkan kokoamiseen oli tarvittavat osat siellä kontissa. Normaaliin tapaan siinäkään yli 20-vuotiaassa pösössä ei ole ollenkaan ruostetta. 405:n luotettavin bensamalli taitaa olla 1,9 GR kaasarilla.
Näihin kun lisäsivät niitä rasvanippoja,niin joihinkin yksilöihin meni ne rasvanipat liian keskelle akseliputkea,jolloin rasvaprässillä rasvaa painettaessa se akseliputki vaan täyttyi :lol: ...Eikä mennyt rasvaa sinne oikeaan paikkaan :( ....Toki,jos ahkerasti taka-akselia rasvattiin,niin putken täyttyessä täyteen...Alkoi se rasvakin löytää tiensä sinne oikeaan osoitteeseen :? ....Jos ei jo ollut ehtinyt kulua akselisto väljäksi :shock:
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Tämä 505 oli kuin olikin tehty vuonna -81, ja ollut jo kilvissä marraskuussa -81. On vaan -82 mallia. En ymmärrä miksei ikä sitten aikanaan riittänyt museointiin vanhalla 25 vuoden säännöllä. Mutta ehkä minun kannalta hyvä, olisi muuten ollut vielä nolla perässä ostohinnassa. Ei tämä voi olla ainoa perusmallin kasikakkonen tai edes ykkönen, mikä olisi vielä kilvissä.. Googlettamalla löytyi ainakin yksi paljon siistimpi -83 GR ja juttua vanhemmistakin rojektiasteella olevista.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Pösö tuli jo hinausauton lavalla pihaan. Talvirenkaat oli niin rähjät etten viitsinyt niillä edes yrittää ajella. Automaalit.netin porukka sekoitteli jo hieman oikeamman sävyistä maalia tähän, ja fiksailin rumimpia kohtia. Pientä laittoa on ennen kuin voi leimalle viedä; pitkät valot ei toimi. Tai toimii ne jos vetää sitä katkaisijavipua koko ajan taaksepäin, mutta eivät jää päälle. Tässähän on volkkarityylinen katkaisija, eli jos vipua käyttää takanapäin, pitäisi valot vaihtua. Yllättäen motonetissä olikin vielä 1kpl oikeaa katkaisijaa, sepä piti laittaa tilaukseen. Pieniä ruostekukkasia on jonkin verran, lähes kaikkialla muualla paitsi pohjassa.

Kuva
Kuva

Harmi ettei tädinmies ole elossa kertomassa, mikä on ollut tarkka koostumus tuolle pohjaan ruiskutetulle mömmölle. Voisin sitten jatkaa samaa käsittelyä.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

otappa paksusta kohdasta näyte linkkarilla.Että onko tasaväristä vai onko väripinnassa.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Kyllä tuo aika tasaväristä on, onhan siellä alla jossain auton alkuperäistä massaakin. Tummuudesta epäilen, että olisi jotain käytettyä moottoriöljyä seassa. Sitten ajossa on hiekka ja pöly tarttunut tuohon mukaan. Traktorin vaihteistoöljystä ja tervasta on kuulunut huhuja, mutta kun se itse ruostesuojaaja on jo pilven reunalla, niin eipä voi varmaksi sanoa. Jotain paksuntavaa ainetta tuossa on seassa, kun ei pelkkä öljy tartu noin pysyvästi.

E: Nyt toimii pitkät valotkin, uusi katkaisija auttoi. Nyt kuuluu selvä napsaus, kun vipua käyttää takana, entisestä vivusta oli varmaan joku muoviklipsu poikki. Aluksi näytti ettei pitkien merkkivalo toimi, mutta toimihan se. On vaan aika himmeä.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

tänään nähtiin kyläpaikassa vanhapatun tulevan 505 pösöllä, kattoluukku orggis yms.

saman patun vip talbot solara simo lampinen spesiaalia katteltiin. oli joku asentaja vähä varmaan jättäny pensaletkun löysälle. oli palanu konehuone ja kojelauta yms. :(
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Oliko VIPeissä aina se puhesyntetisaattori? Joskus mainostettiin puhuvia Talbotteja. Kuulin minäkin taas huhuja siistimmistä 505:ista, mutta varaosia ei oikein tunnu mistään liikkeistä enää saavan. Ei viitsineet edes katsoa koneelta, että onko enää mitään, vuosikausiin ei ole kyselty kuulemma. Tulpanjohdot on niin kivikovat että saisi vaihtaa. Tulpat on tosi syvällä ja niiden kärjestä tulee joku metallitanko tulpanhattuun. Meinasin jo vaihtaa öljyt, mutta pitäisi rälläköidä joku neliön muotoinen avain pohjaproppuun, ja aluksi en edes löytänyt mistä ihmeestä tähän lisätään öljyä. Sitten löytyi jokin suodattimen näköinen pömpeli, minkä kansi pitää irrottaa ja sitä kautta kaadetaan öljy. Tuulettajan hihnakin uusimiskunnossa. Tuulettaja on jonkinlainen vapaatuuletin, koko ajan se vähän pyörii koneen käydessä. Lämpimällä koneella pyörii kai sitten enemmän.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Onko se pohja proppu kolo vai patti.. Jos patti niin sopiva avolenkki käy. Mutta jos monttu niin sitten vähän työtä teettää... Imemällä voi ottaa jos helpolla haluaa päästä. Mulla kaveri käy aina minun imulaitetta käyttämässä kun on nopea. Kaikki ei tietysti lähde mutta 90 prosenttisesti vaihdettu kuitenkin.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

juippi11 kirjoitti:Oliko VIPeissä aina se puhesyntetisaattori? Joskus mainostettiin puhuvia Talbotteja. Kuulin minäkin taas huhuja siistimmistä 505:ista, mutta varaosia ei oikein tunnu mistään liikkeistä enää saavan. Ei viitsineet edes katsoa koneelta, että onko enää mitään, vuosikausiin ei ole kyselty kuulemma. .
joo oli syntetisaattorilla mutta varmaan pilalla, vaaleat penkit nokiveden pilaamat. takakontti oli vielä siisti. mr kilpiin meinasivat sitä muttei nyt sittenkään. :? pitääpä kysästä mistä nämä hakee varaosat
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Onko se pohja proppu kolo vai patti
Kyllä se on kolo, taitaa olla 10x10mm. Perässä ja vaihdelootassa näyttää olevan samanlaiset proput. Otin nyt vähän paremmat tulpanjohdot vanhasta Talbotista (lojuu myös pihassa), oli sopivan pituiset. Piti vaan purkaa se kumisuojus tulpan päästä ja vaihtaa tilalle pösön suojus. Enää ei anna sähköiskuja jos johtoon koskee..

Talbotti keräsi aina bensan ja öljynsekaista mönjää tulppien koloihin, valui jostain kaasuttimen tienoilta. Tuskin siinäkään yksilössä on tulipalo ollut kaukana. Muutenkin Simcan koneella oli taipumus hikoilla öljyä vähän joka paikasta. Talbotteja olen viime aikoina nähnyt vain yhtä sinistä Horizonia, mikä liikkuu joskus Kajaanin lähistöllä.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Kokeile onko hylsyavaimen pää sopiva.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

juippi11 kirjoitti: Talbotti keräsi aina bensan ja öljynsekaista mönjää tulppien koloihin, valui jostain kaasuttimen tienoilta. Tuskin siinäkään yksilössä on tulipalo ollut kaukana. Muutenkin Simcan koneella oli taipumus hikoilla öljyä vähän joka paikasta. Talbotteja olen viime aikoina nähnyt vain yhtä sinistä Horizonia, mikä liikkuu joskus Kajaanin lähistöllä.
meinasin jäädä tänään dodge omnin alle saapilla :lol:


Kuva

sillä ukolla missä eilen kävin ni oli kaks 504 pickpia peltihallissa väitti 70 luvun alun autoiks :shock:
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mulla oli aikoinaan 440 Volvossa Rellun kone ja sen roput oli ainakin millikoolla olevia neliökoloja mihin ei tietenkään minkään kokoinen hylsyavain käynyt. Työkalutorilta Oulusta löysin niihin neliökoloavaimet. Vaihteiston ja moottorin roput oli erikokoisia. Toinen muistaakseni 8 mm ja toinen 10 mm.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin