Lada-uutisia

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikös toi kopeikka-2 projekti ollut vaan ihan jonkun keksimä hieno photoshop juttu, mistään virallisesta lähteestä ei ole kerrottu mitään asiasta, kaikkia epämääräisiä linkkejä on löytynyt?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja samarai »

Täysin tsoukkijuttuhan tuo oli, mutta osoittaa ehkä kuitenkin sen, että takapotkua alkaa olla jo monilla ikävä ja kaikki eivät ole tyytyväisiä AvtoVazin nykyiseen automallistopolitiikkaan. Itse uskoisin, että tätä vaihtoehtoa ei missään nimessä pitäisi pois sulkea. Tekisivät nyt vaan showmielessä näytekappaleet ja antaisivat kansan päättää jatkosta. Turha niitä "korealaiskopioita" on ainakaan enää lisää suunnitella, ne markkinat on varmaan jo pitkään olleet muutenkin aika kylläiset.

Kuva

https://auto.mail.ru/article/61095-avto ... peiku_2_0/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Huomenna Avtovazin osakkeen omistajilla tärkeä päivä, Avtovazin yhtiökokous. Mahdetaankohan maksaa osinkoja viime vuodelta??

Venäläisen uutissivuston mukaan kaksi Lada Vestaa on osallistunut korroosiotutkimukseen, jossa autojen metallirakenteita vanhennettiin 60 päivän testissä vastaamaan ehkä noin 15-20 vuoden käyttöä vastaavan ajan.

Autojen maalipintaa vaurioitettiin eri syvyisillä viilloilla eri puolilta. Tämän jälkeen autot laitettiin sääkammioon jossa vaihdeltiin tietyissä sykleissä lämpötilaa, kosteutta ja suolapitoisuutta. Esimerkiksi lämpötilaa vaihdeltiin +/- 30 asteen verran nollan molemmilla puolilla.

Autot saatiin kyllä ruostumaan, joskin tulokset ovat vielä epäselviä. Esimerkiksi konepellin alaosa, pulttien ja mutterien päät ruostuivat eri puolilta, venttiilikoppa ja laturin runko hapettuivat selkeästi. Ilmeisesti suurimman yllätyksen tarjosivat auton jotkin suojatut hitsaussaumat joissa maalipinnat lohkeilivat ja ruostuminen oli käynnistynyt. :?:
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Jouska kirjoitti: Venäläisen uutissivuston mukaan kaksi Lada Vestaa on osallistunut korroosiotutkimukseen, jossa autojen metallirakenteita vanhennettiin 60 päivän testissä vastaamaan ehkä noin 15-20 vuoden käyttöä vastaavan ajan.

Autojen maalipintaa vaurioitettiin eri syvyisillä viilloilla eri puolilta. Tämän jälkeen autot laitettiin sääkammioon jossa vaihdeltiin tietyissä sykleissä lämpötilaa, kosteutta ja suolapitoisuutta. Esimerkiksi lämpötilaa vaihdeltiin +/- 30 asteen verran nollan molemmilla puolilla.

Autot saatiin kyllä ruostumaan, joskin tulokset ovat vielä epäselviä. Esimerkiksi konepellin alaosa, pulttien ja mutterien päät ruostuivat eri puolilta, venttiilikoppa ja laturin runko hapettuivat selkeästi. Ilmeisesti suurimman yllätyksen tarjosivat auton jotkin suojatut hitsaussaumat joissa maalipinnat lohkeilivat ja ruostuminen oli käynnistynyt. :?:
Ei tällä tiedolla ole mitään merkitystä kun ei ole vertailupohjaa?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Lattarauta kirjoitti:
Jouska kirjoitti: Venäläisen uutissivuston mukaan kaksi Lada Vestaa on osallistunut korroosiotutkimukseen, jossa autojen metallirakenteita vanhennettiin 60 päivän testissä vastaamaan ehkä noin 15-20 vuoden käyttöä vastaavan ajan.

Autojen maalipintaa vaurioitettiin eri syvyisillä viilloilla eri puolilta. Tämän jälkeen autot laitettiin sääkammioon jossa vaihdeltiin tietyissä sykleissä lämpötilaa, kosteutta ja suolapitoisuutta. Esimerkiksi lämpötilaa vaihdeltiin +/- 30 asteen verran nollan molemmilla puolilla.

Autot saatiin kyllä ruostumaan, joskin tulokset ovat vielä epäselviä. Esimerkiksi konepellin alaosa, pulttien ja mutterien päät ruostuivat eri puolilta, venttiilikoppa ja laturin runko hapettuivat selkeästi. Ilmeisesti suurimman yllätyksen tarjosivat auton jotkin suojatut hitsaussaumat joissa maalipinnat lohkeilivat ja ruostuminen oli käynnistynyt. :?:
Ei tällä tiedolla ole mitään merkitystä kun ei ole vertailupohjaa?
Moi,

Sää / vanhennustestejä tehdään hyvin paljon Suomessakin erilaisille materiaaleille, kuten esimerkiksi muoviosille ja maalipinnoille. Testejä tehdään yleensä jonkin standardin mukaan joka määrittelee tarkasti kuinka se tehdään. Niissä selvitetään kuinka materiaali kuluu ja muuttuu kun sitä keinotekoisesti vanhennetaan. Rasitustekijöitä, kuten esimerkiksi UV-valo ja sadetuslaitteistoja käytetään näissä testeissä. Testikappaleita voidaan rasitustestin jälkeen mittailla, esimerkiksi maalipinnan kiillon heikkenemistä tai vaikka lujuusominaisuuksia.

Lada Vestan testiä en tunne tarkemmin, mutta siinä lienee testattu lähinnä sitä, että mistä paikoista auton kori lähtee ruostuu herkimmin, kuinka pelkkä pohjamaali kestää rasitusta jne. Monia tekijöitä voidaan luotettavasti mitata.

On syytä muistaa, että näissähän käytetään kalibroituja mittausvälineitä. 8)
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Avtovaz lanseeraa 50-vuotis juhlamalliston Vesta ja Xray autoista:

Juhlamallia tehdään 500 kappaletta kumpaakin uutta mallia parhaimmalla varustetasolla. Jokainen auto saa numeroinnin välillä 1-500. Väreinä ovat punainen ja musta ja nahkaakin käytetään ainaskin ohjauspyörässä. Tulevat omistajat saavat kirjallisen todistuksen autojen kuulumisesta tähän juhlasarjaan, jotta autot ovat sitten kiinnostavia 20-30 vuoden päästä. Lisäksi 50-vuotis merkki näkyy autossa monessa paikassa.

Valitettavasti vaan juhla-Vestoissa tulee olemaan vain 106 heppainen moottori.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Jouska, 24.6.2016 9:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 575
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Jouska kirjoitti:jotta autot ovat sitten kiinnostavia 20-30 vuoden päästä.]
Todennäköisesti kukaan ei tuolloin edes muista mikä Vesta edes oli. Ei tota takavetosta tule enään mikään uudempi lada malli peittoamaan
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Ei 1.8 moottoria..? :(
Mikähän näissä nyt pitäisi kiinnostaa?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Jarkko_I kirjoitti:
Jouska kirjoitti:jotta autot ovat sitten kiinnostavia 20-30 vuoden päästä.]
Todennäköisesti kukaan ei tuolloin edes muista mikä Vesta edes oli. Ei tota takavetosta tule enään mikään uudempi lada malli peittoamaan
Moi,

Hah haa, niin miksikäs meitä harrastajia nämä 20-30 vuotta vanhat romut kiinnostavat? Itse en osaa sanoa.

Tuntuu, että ne nuoremmat sukupolvet kiinnostuvat aina näistä vanhoista kotteroista joilla isät tai isoisät ovat ajaneet. Esimerkiksi itse aloittelin autoilua 80-luvulla. 80-luvun lopulla vieroksuttiin nappiksia ja 90-luvulla piti olla joko eläkeläinen, köyhä, tai jollain lailla erikoinen että uuden takavedon osti. Ainaskin täällä etelässä. :)

Mutta ei näitä meidän romuja enää ole 20-30 vuoden päästä, kun ei niitä ole enää valmistettu pitkään aikaan. Joku Ladan "Jubilee" malli voi ollakin kiinnostava harraste sitten 20 vuoden päästä jos sellaisia Vestoja enää on olemassa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Jännä homma kun Kaikki ladamallit kiinnostaa. Oli vetotapa vaikka vararenkaassa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Eilen 23.6.2016 oli juhlallinen esittelytilaisuus näille 50v malleille. Vielä yksi kuva:

Kuva

Seuraavaa mallia pukkaa jo. Lada Vesta Sport on siviiliversio kilpasarjan autosta. Nyt en muista tarkkaan mikä mylly tässä on, veikataan 1,8 litraista.

Kuva

Yksi "tavallinen" Vesta viety myös Ranskaan sisaryhtiölle katsottavaksi ja ranskalaisten autolehtien testattavaksi. Vesta sanahan tulee käsittääkseni sanasta "West" eli länteen päin pyritään näitä myymään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Kuhan ei olisi Ploppi kuten EuroSamaran kanssa kävi.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Vesta nimi saattaa tulla myös antiikin jumaltarustosta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tällainen ruosteinen kuva lipsahti venäläiselle Lada merkkiä kannattavalle autosivustolle. Myöhemmin epäasiallinen kuva poistettiin.

Siinä on kuva Vesta CNG prototyypin autosta, jossa on yhden talven jäljiltä melkoisesti "kukkaa". Eli eräänlainen "eko-auto" :)

Kuva

Tämähän ei nyt ole sama asia kuin sarjatuotannon Vesta. Niissähän tuo kohta on erilainen ja suojattu massalla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada-uutisia

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Togliatissa on 16.7 alkanut Avtovaz yhtiön 50-vuotisjuhlat. Juhlat kestävät kokonaista 5 päivää. Juhlan kunniaksi tehtaalla on kaiken maailman ohjelmaa. Muun muassa "avoimet ovet", jossa vieraat pääsevät tutustumaan tehtaan kokoonpano linjastoon.

Tästähän se kaikki kai alkoi?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin