VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

mush kirjoitti:Näinkin voi käydä:

View My Video

Näkyy vähän huonosti, mutta tänään murtui töistä tullessa pakoputki katin etulaipasta irtipoikki. Meinasi hävettää ajella ruuhkassa kotia päin, kyllä tuo varsinkin vedätyksessä pitää aika löpinää kun jäljellä on pelkkä alkukäyrä pakoputkesta. Tulipahan ajettua taloudellisesti :lol:


Itsellä kävi Tarton reissulla Samaralla vähän samanlainen tapaus. Se ei mennyt nyt irtipoikki (se on tapahtunut jo aikaisemmin :) ) vaan sieltä katalysaattorin puolen liitospäästä oli syöpynyt/palanut iso pala irti. Kyllähän siitäkin aikamoinen ääni jo tuli. Kotona sitten purin ja siellä laipassa (tuloputken päällä) on sellainen soviterengas, niin ajattelin että hitsaan se suoraan sen katalysaattorin päähän, minkä olin laikalla oikaissut . Tuntui heti käteen oudon kevyeltä se soviterengas ja eihän sitä hitsata pystynytkään siihen kiinni, jotain mitä lie kevytmetallia tai valurautaa? En vielä tiedä onko 110:n katysaattorin etuliitoksessa sellainen sovitinrengas, kun tuossa veljen 110:ssä takapönttökin tarvi vaihtaa vasta hiljattain, olisko ollut peräti orkkispönttö, pirun painava se ainakin oli. Tai vuotihan se haljennut pakosarjan putki tosiaan siinäkin, mikä on nyt hitsattu ja toimii kuulemma hyvin. Tuntuu kuitenkin, että olen itse vaihtanut tuohon Samaraan jo lukuisia väliputkia ja takapönttöjä pienemmillä kilometreiilä ja samalla aikavälillä.

En kuitenkaan lannistunut vaan löysin romuista juuri täsmälleen sen sovitteen sisämitalla rosteriputken pätkän, josta noin 1,5cm. pätkä sen katalysaattorin päähän hitsillä kiinni ja niillä jousipulteilla sitten "soviterenkaineen" katalysaattori kiinni. Näyttää pelittävän tämäkin porno aivan mainiosti, olen sillä jo ajellut pari-kolme sataa kilometriä. Mullahan on ollut jo se katalysaattorin takapääkin kaasari-Samaran liitoksella jo monia vuosia, eli kartiolla ja samalla pannalla kuin se takapääkin liitos, se laippahan paloi siitäkin, mutta jäi kuitenkin jäljelle sopivan kokoinen "pyöreä molo" sille kartiolle. Pitää aina vain muistaa kun sen väliputken ostaa, että sanoo "ei kattimallin putki". 8) Joutuuhan sitä toki hieman lyhentää, ei ihan sentään bolt-on.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja pressa »

samarai kirjoitti:siellä laipassa (tuloputken päällä) on sellainen soviterengas, niin ajattelin että hitsaan se suoraan sen katalysaattorin päähän, minkä olin laikalla oikaissut . Tuntui heti käteen oudon kevyeltä se soviterengas ja eihän sitä hitsata pystynytkään siihen kiinni, jotain mitä lie kevytmetallia tai valurautaa?
Ei ole mikään soviterengas vaan paksu massaseostiiviste, eli sen tarkoitus on antaa putken liitoksen liikkua ja siksi se on paksu ja pyöreä. Nyt kun tuo putken liitos tehdään jäykäksi niin pitkässä juoksussa se rasittaa putkistoa ja pakosarjaa. Paras korjaus tuohon paikkaan olisi lyhyt joustopala. (ellei alkuperäistä rakennetta halua säilyttää)
Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei, ei ollenkaan tuollaisesta osasta kyse. Kyse on siis irtonainen soviterengas siellä laipan kiinnityksessä, mikä on sisämitaltaan pakoputken kokoinen, n. reilun sentin pitkä ja kolme neljä milliä paksu eli tavallaan hela siinä liitoksessa. Sehän laipan liitoshan pääsee liikkumaan niiden jousikiristeiden varassa. Ei tässä kuitenkaan mitään "yhtä putkea" kasaan hitsattu.

Arvelinkin, että pitäisi varmaan kuva laittaa, että asia tulisi ymmärretyksi.
Täytyy ottaa siitä liiitoksesta kuva, kun seuraavan kerran olen montulla, että ymmärretään sitten varmaan oikein mitä tarkoitetaan. Kyse on siis heti sen katalysaattoripöntön edessä olevasta laipasta, mikä tulee kahdella pultilla ja jousien avulla kiristettävästä laipasta. Ja se tuli edelleenkin niillä kiinni, se liitoksessa oleva hela on nyt vain toisesta päästään kiinteänä sen katalysaattorin päässä, mutta edelleenkin irti toisesta päästään ja se liitos pääsee niiden jousien varassa liikkumaan tarvittaessa vaikka sen helan pituuden 1,5cm:n verran pituussuunnassa.

Pornohan se on, sitä en kielläkään, mutta muuten pitäisi laittaa uusi katalysaattori. Uskon tämän toimivan kuitenkin yhtä hyvin kuin tuo takapäänkin porno.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja voimasika »

samarai kirjoitti:Ei, ei ollenkaan tuollaisesta osasta kyse. Kyse on siis irtonainen soviterengas siellä laipan kiinnityksessä
Eli siis juuri niinkuin pressa sanoi.
pressa kirjoitti: Ei ole mikään soviterengas vaan paksu massaseostiiviste
Pressan laittama kuvahan oli vain esimerkki minkä olisi voinut laittaa.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

No niin varmaan olikin, tulipa liian hätäisesti katsottua pieneltä näytöltä. Tämä tuli kuitenkin näin laitettua ja tuntuu toimivan näinkin tähän mennessä saatujen kokemusten perusteella.. Palataan kyllä palstalla asiaan, kun saadaan asiasta ns. "pitempää näyttöä". Hankalampi siihen kuitenkin olisi tuollaisia ollut viritellä. Tämö oli ns. helppo nakki.

Laittakaa kuitenkin omanne miten haluatte, siihen minulla ei ole puolestaan ei ole kahta sanaa :)

e. niin se mainimatta, että pyöritin siihen laipan holkin liitoksen eteen muutaman kiepin aitoa CCCP- litteäprofiilista asbestinarua liitoksen "lisäelastoimiseksi" ja tiivistämiseksi. Sitä sai vapaasti ostaa rullatavarana Annelinnan torilta Tartosta vielä pitkään 90-luvulle.

Ja jos ei CCCP-asbestinaru toimi, niin ei tässä maailmassa toimi varmaan sitten paljon muutakaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tiivisteen kuva;
Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Se on hieman erinäköinen n. 250 tkm:n ajon ja miltei 20 vuoden jälkeen :) Näyttää äkkiseltään syöpyneeltä valuraudalta.

Kuva

Taustalla myös CCCP- asbestirulla. Katsotaan nyt kestääkö yhtä pitkään tuolla liitoksessa. 8)

e. Onkohan tuosta ko. joustopalan käytöstä näyttää jotain valmista toteutusta Samaraan tehtynä vaikka kuvana? Hieman kiinnostaisi miten ja lähinnä mihin kohtaan se tarkalleen siinä laitetaan, ei oikein itse vähä-älyisenä äkkiseltään osannut hahmottaa pelkästään tuon pätkän kuvan perusteella, miten sillä alkuperäinen rakenne korvataan Samarassa? Ehkä myös joku toinenkin voi vaikka tätä infoa myöhemminkin tarvita, miten ja mihin se joustopala laitetaan ? Itsehän pysyn kuitenkin pelkkänä räpeltäjänä näissä autorempoissa edelleenkin, mutta tuo toteutus kyllä kiinnostaisi tietää.

ee. jotenkin muistelin, että tätä "joustopalaa" on ennenkin Samaraan tarjottu, mutta työselitys kuuluu pelkästään: "Etupäähän hitsaat joustopalan- ja takapään suoraan kiinni putkeen."
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =pakoputki
varmaan ollisi jotain muutakin hyvä näyttää kuin tuo "joustopätkän" kuva, ennen kuin heittelee näitä ideoita, miten homma pitäisi tehdä?

tuosta selviää myös, että tuli tuota Samaran etulaippaa viimeksi räpellettyä nelisen vuotta sitten. Silloin siitä selvisi vielä helpommalla.


Vai osaako vaikka Voimasika neuvoa tietämätöntä, miten se joustopätkä laitetaan Samaraan?
voimasika kirjoitti:
Pressan laittama kuvahan oli vain esimerkki minkä olisi voinut laittaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Alivaltiosihteeriä mukaillen, eilen vaihdettu alle neljä talvirengassta. Ensin hankittu paremmin sopivat kumit (kiitos Sakke) ja myyty vanhat huonommin sopivat samaan hintaan eteenpäin. Vanhat olivat nimittäin Fiatin ET45 vanteella, joka vie kumin liian syvälle, nyt myös Fiatin vanteet, mutta ET37, niin mahtuvat pyörimään.

Pakkasöitä on luvannut ja näyttää siltä, että seuraavaan viikkoon ainakaan ei kerkeä valoisaan aikaan vaihtamaankaan, joten tuli nyt vaihdettua.

Huomasin allelaittaessa että Kleberin kyljessä luki "Made in Russia", joten luulisi kelpaavan ilman hylkimisiä :lol:

Pakoputki vuotaa taas vähän viimeisestä liitoksesta. Pitää ilmeisesti hakea uusi kiristin sinne, kun ei tuo tunnu pitävän edes mömmön kanssa.

Tuosta joustosta, etuvetoisessa kannattaa asia miettiä sen kautta, että moottorihan siellä joustaa kumiensa varassa (esim. kiihdytys/moottorijarrutus, kun vetoakselit pyrkivät kiertämään koko pakettia). Sieltä tulee aikamoinen vipuvoima jos pakoputki on "yhtä puuta". Samarassahan (ja 8v 110:ssä) oli alkupää muistaakseni täysin joustamaton? Siinä tapauksessa laittaisin mahdollisimman eteen jouston.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsekin jouduin hiljattain tuon takaliitoksen liittimen uusimaan, se kartiopala välissä oli syöpynyt, liitoksesta tiputti myös vettä. Nyt se kyllä pitää.

16V:ssä tuo jousto on ilmeisesti toteutettu tämmöisellä "paljesysteemillä"?
Kuva


Samaran systeemihän on täysin erilainen. En vieläkään kyllä ymmärrä, mihin tuossa se joustopala laitetaan, kovasti sitä kyllä täällä tarjotaan, voisi vaikka alla olevan kuvan avulla kertoa mihin kohtaan se tarkalleen laitetaan? Tai tietysti mieluimmin oma kuva jo valmiina tehdystä sovelluksesta, ettei jää pelkästään teoriahöpötykseksi.

Tässä oma toteutus:
Kuva

Tuossa hitsasin siis rosteriputken pätkän katalysaattoriputken päähän (kiinnityssiivet oli aikaisemmin hitsattu) syöpyneen tilalle ja asbestinarun kanssa noilla jousipulteilla kiinni. Hyvin ainakin tähän mennessä toiminut. Eikä tuo vanha systeemikään mikään kovin huono voi olla, jos se meikein 20v. on näinkin toiminut. Nytkö se pitäisi sitten muuttaa?

Eihän tuo katalysaattorinliitos ainakaan oman käsityksen mukaan jouston puutteesta ole palanut vaan ehkä paremminkin siitä syystä, että auto on jo lähes loppuunajettu.. ns. Jämä :lol:

e. jälkeenpäin ajateltuna Samaran orkkis joustoratkaisu on toiminut jopa paremmin kuin tuon 16V:n joustosysteemi, jossa jo jouduttiin hitsaamaan murtunutta pakosarjaa hiljattain.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Kyllähän kai tuo sinun liitos joustaa edelleenkin, kun kerran alkuperäisen kaltaiselta näyttää jousineen päivineen? Tuohon samaan kohtaan minä sen jouston ensisijaisesti laittaisin, jos olisi tarve, tai viimeistään katin taakse. Kun ajatellaan vaikka kiihdytystilannetta, niin tuossa katin kohdalla alkaa olla jo aikamoinen vääntö moottorin liikkuessa kumityynyissään, on siinä jo sen verran vipuvartta.

16V on tosiaan tuo hanuri, ohuehkosta pellistä tehty pakosarja ei varmasti kestäisi senkään vertaa jos siihen kohdistuisi vielä lisää vääntöä. 16V on tuollainen jousiliitos vielä lisänä katin takapuolella.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin ei siinä tekemässäni liitoksesssa käsittääkseni joustavuus ainakaan vähentynyt vaan pikemminkin päinvastoin. Käytännössähän vain sen tiivisterenkaan tilalle tuli asbestinaru, mitä on nyt myös liitoksen päässä, lisäämään myös pituussuuntaista joustavuutta.

Kyllähän sen joustopätkän tuohon väliin varmaan saa sovitettuakin, mutta olisi otettava etuputki irti (mitä ei enää itsellä saa kuin pakosarjan päivineen poistamalla). Ei se onnistu pelkästään tuolla auton alla laikottelemalla ja hitsailemalla ainakaan itseltä.

Toinen asia on kannattaako yleensäkään toimivaa systeemiä muuttaa? Varsinkaan kun kenelläkään ei ilmeisesti ole mitään kokemusta tämän joustopätkän toimivuudesta näissä 8V malleissa? Tämän "jousisysteemin" toimivuudesta minullakin on sentään melkein jo 20:n vuoden kokemus, enkä menisi sitä näillä omilla taidoilla kyllä kovin helposti vaihtamaan. Nythän siinä ei ole sitäkään järkeä, kun auton elinikä voidaan arvioida ehkä paremmin kuukausissa kuin vuosissa. :) Ei enää ainakaan tähän kannata mitään joustopätkiä viritellä, mutta jos joku toinen tästäkin jutusta saisi sitten vaikka ideaa omaan projektiinsa. Odotellaan nyt jos joku tämänkin idean vie käytäntöön, vielä ollaan kuitenkin niissä kuuluisissa "inssien teoriahöpinöissä". :D

Tuosta veljen 16V:stähän otettiin koko hökötys katteineen päivineen pakosarjan hitsausta varten irti, siinä oli niin kuin tuossa etulambdan edessä joku lisäjousto, mutta katin takapuolella mielestäni ei mitään? En kyllä enää tuota kuvaa pitemmälle jaksa muistaa miten se oli. Kyllähän tuo 16V:n systeemi on ihan kirjaimellisesti hanurista tähän 8V:n jousisysteemiin verrattuna, ehkä 16V:hen pitäisi se joustopätkä paremminkin johonkin väliin laittaa? Varsinkin kun pakosarjat tuntuu murtuvan ilmeisesti juuri jouston puutteessa.

Kuva Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

samarai kirjoitti:Toinen asia on kannattaako yleensäkään toimivaa systeemiä muuttaa?
En minä ainakaan tekisi yhtään mitään niin kauan kun tuo nykyinen toimii. Näytti kuvan perusteella ihan asialliselta.
samarai kirjoitti:Varsinkaan kun kenelläkään ei ilmeisesti ole mitään kokemusta tämän joustopätkän toimivuudesta näissä 8V malleissa?
Kas tässä 8v koneen perässä jousto:
Kuva
Vieläpä tehtaan tekemä. Kalinassa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Noh, kaippa tuokin voidaan hyväksyä jonkinlaisena näytteenä, katselisin kyllä mieluimmin lähinnä niitä Samaran "Kulibin"- versioita. :D
Kiitos kuitenkin tästäkin.

e. ihan mielenkiiinnosta tutkin Kalinan systeemiä, siinähän ei juurikaan tuota joustopätkää saakaan kuin katalysaattorin takapuolelle.

Kuva

En kyllä usko, että tuo joustopätkäratkaisu "omana virityksenä" olisi yhtään kestävämpi kuin joustopulttiratkaisukaan. Eikä varsinkaan orkkis toteutuksena, kestihän se omassakin miltei 20v. - tuo joustopätkä tuskin niin kauan kestää? Itselle voisi ehkä siinä mielessä helpommin kyllä toteuttaa, koska väliputkikin on valmiiksi lyhennetyllä virityksellä. Tuskin siihen enää normaali väliputki käy, jos tuohon kohtaan joustopätkä laitetaan lisäksi. Mutta kuten jo kerroin, omalla kohdallani ei liitoksen korjaaminen johtunut edes mistään jousto-ongelmasta vaan täällä haluttiin tehdä siitä sellainen miltei 20 vuoden käytön jälkeen. Ei meillä Samaran pakoputkessa ole mitään jousto-ongelmaa, vaan se on 16V:ssä. Silloin kun veljen 110:n murtunutta pakosarjaa hitsattiin, niin kukaan ei puhunut joustoista halaistua sanaa, nyt sitten kun Samaran katalysaattorin pää palaa vanhuuttaan puhki, vika onkin sen joustossa..:)

Tuossa Kalinassahan sen joustopätkän kestollahan ei ole sinänsä edes niin merkitystä, koska tulee sitten uusittua samalla väliputken vaihdon yhteydessä. Löytyyköhän muuten Suomesta muualta kuin Delta-Autosta, varmaan on siellä auton hintainen, ei näytä taas kyllä Venäjällä paljoakaan maksavan. Enkä pidä tuollaista lyhyttä nysää myöskään juurikaan "joustavampana" kuin Samaran jousipulteilla toteutettu. En silti ehdota, että nykyinen Kalinasi pakoputken jousto pitäisi korvata tuolla nykyisellä Samarani ratkaisulla.. 8)

Ja kyllä tuota orkkis tiivistehelaa näkyy löytyvän myös metallisena:
http://vazinj.com.ua/en/product/kolco-k ... 10-metall/
on varmaankin samaa materiaalia kuin se hela kartioliitoksessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja pressa »

samarai kirjoitti:katselisin kyllä mieluimmin lähinnä niitä Samaran "Kulibin"- versioita...
kestihän se omassakin miltei 20v. - tuo joustopätkä tuskin niin kauan kestää?
kun veljen 110:n murtunutta pakosarjaa hitsattiin, niin kukaan ei puhunut joustoista halaistua sanaa, nyt sitten kun Samaran katalysaattorin pää palaa vanhuuttaan puhki, vika onkin sen joustossa...
Osallistutaan nyt keskusteluun vaikkei kysyjä sitä halua. On hankalaa kun ei kuvaa kaikkea mitä tekee työssä ja vapaa aikana. Siksi en siis sinulle kuvaa voi tähän liittää (enkä lähteä minkää asiakkaan autoa etsimään enää kuvattavaksi).
Minä ymmärsin alkuperäisen kysymys tekstisi siten että hait korjaus ehdotuksia tuon ruostuneen joustolaippa liitoksen korjaamiseen. Alkuperäinen joustorakennehan on toteutettu pallokartiopinnoilla jotka jousivoimalla on toisiinsa kiristetty. Nyt kun ne mätänee ja alkaa murenemaan niin silloin kylmästi otetaan tuollainen joustopala ja mitataan se ja katalysaattorin etupäästä ja etuputkesta poistetaan vanha laippaliitos siltä matkalta että tuo lyhyt joustopala siihen välii sopii. Siis jousto tulee tuohon katalysaattorin etupäähän. Normaalia mig (ja nyt saivarteliat sanovat että se on oikeasti mag) -hitsausta suorittaen pala kiinitetään putkeen ja katalysaattoriin.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllähän minä haluan, että keskusteluun osallistutaan. :) Ja minähän esitän vain omia vaatimattomia mielipiteitäni asiaan.

En hakenut silloin mitään korjausehdotusta vaan kerroin miten sen olin itse toteuttanut. Tuota joustopätkäähän olit tarjonnut jo aikaisemminkin.

Se ei kuitenkaan ole ihan niin helppo homma sen toteutus, kun annat tuossa ymmärtää.
Viimeksi muokannut samarai, 27.10.2015 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin