Sivu 5/8

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 27.7.2015 9:24
Kirjoittaja voimasika
Ladassahan ei tunnetusti ole vikoja vaan ominaisuuksia, tässä viikonlopun aikaan ilmeni mielenkiintoinen ominaisuus. Äänimerkki on niin herkkä että nyt kun vähä kääntää rattia tai ajaa montuun niin tärinästä aina vähä rääkkä soi... aamullakin katsoivat työkaverit pitkään kun ajoin työmaan pihaan missä oli vähän nimismiehenkiharaa tiessä ja rääkkä tööttöili joka montun kohdalla :D Tuolla kyläkaupan pihallakin aiheutin pahennusta kun turistien seassa veivasin autoa parkkiin vähän rivakammin niin rääkkä soi aina kun rattia tempoi.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 27.7.2015 11:04
Kirjoittaja Pavlovits
Minulla Samaran pikkuratti teki kaksi kertaa sen, että äänimerkki alkoi keskellä yötä soida itsekseen. Ensimmäisen kerran jälkeen pyöräytin äänimerkkiä niin, että johdot osoittivat ylöspäin ja olivat helposti nyppäistävissä.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 28.7.2015 22:26
Kirjoittaja voimasika
Irrotteli tuossa töiden jälkeen sen vieläkin vuotavan öljypohjan ja kokeilin nyt laittaa pelkällä liimalla ilman tiivistettä, näkyy olevan tosiaaan kiristetty pikkusen mutkalle tuo öljypohja, yritin naputella suoraan mutta hankalaahan tuo vähän oli hyväksi saada.

Aamulla vasta laitan öljyt koneeseen, saa siihen asti liima kuivaa.

Joku joskus täällä foorumilla moitti tuota öljypohjan irrottamista että niin hankala homma että ennemmin irrottaa koko moottorin kun rupeaa öljypohjaa irrottamaan.

Kuva

Hyvin se silti onnistu vaikka teinkin sorapihalla ja ei edes hallitunkkia käytössä :D

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 29.7.2015 17:43
Kirjoittaja jta
Kyllä sen kohtuudella irti saa kun tosiaan irrottaa moottorin tukikumit. Joskus käyttelin yhdestä autosta öljypohjan irti kun piti hitsailla kun oli kiveen ajettu.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 29.7.2015 19:18
Kirjoittaja Mosse-Aksu
voimasika kirjoitti:Ladassahan ei tunnetusti ole vikoja vaan ominaisuuksia, tässä viikonlopun aikaan ilmeni mielenkiintoinen ominaisuus. Äänimerkki on niin herkkä että nyt kun vähä kääntää rattia tai ajaa montuun niin tärinästä aina vähä rääkkä soi... .
Vähän hankala tuo 2107:n töötin painike. Se on neljällä ruuvilla kiinni ratin takaa. Jos ruuvit ovat lliian löysällä, pääsee painike heilumaan ja rääkkä soi. Jos ruuvit ovat liian kireällä, ei painike painu olleenkaan. Ja ne painikkeen alla olevat sisuskalutkin pitää olla just, eikä melkein. Joku asiantunteva osaa varmaan antaa tarkan vastauksen. Itse olen räpeltänyt monta kertaa tuon kanssa.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 29.7.2015 19:54
Kirjoittaja voimasika
Kerkesin aamulla jo tuskastumaan kun työmaan pihaan päästyäni kontin katsomaan että eihän vaan enää öljypohja vuoda... No kuinkas muutenkaa kun oikeen norona juoksi öljyä maahan. [emoji35] No työpäivän jälkeen taas ryömin auton alle ja yritin tutkia että tuleeko tosiaan öljypohjasta, vasta kun nyt irrotin siivapyörän ja purin jakopään kopan pääsin näkemään että kampiakselin stefahan siellä vielä vuotaa! En sitä osannu aluksi epäilläkkään kun edellinen omistaja oli puheidensa mukaan juuri sen vaihtanut.


Jouduin laittamaan siivan vielä paikoilleen että pääsee huomenna töihin ladalla, jakopään suojat jätin kyllä irti. Muuten olisin kyllä irrottanut stefankin jo mutta ku ei ole nyt ku yksi auto käytössä kun emäntä on reissussa. Siksipä etsiskelenkin tässä samalla muutaman satasen samaraa tai satakymppiä kolmosautoksi [emoji1] saa sitten huoletta purkaa yhden auton jos tulee laittamista.

Mutta nyt täytyy tutkia löytyykö mansesta tuohon koneeseen stefaa, entäpä muistaako kukaan kuinkas tuosta remmikoneesta se hammaspyörä siitä kammen päästä lähtee irti? Vai eihän tarvi sitä koppaa kokonaan ottaa irti että stefan saa vaihdettua?

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 30.7.2015 11:07
Kirjoittaja voimasika
paikallisessa varaosaliikkeessä ei ollut juuri oikea stefaa, koska kirjan mukaan pitäisi olla 7mm paksu ja hyllyssä oli vain 8mm paksu. Mennään perse edellä puuhun ja kokeillaan sopisko se 8mm sinne. illalla jos kerkiää niin ollaan viisammpia että kannattiko hätäillä vai olisko pitänyt odottaa oikean kokoista stefaa.

Vielä en oo sääny selville kuinka se hammaspyörä kammen päästä lähtee, mutta yritetään.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 30.7.2015 11:23
Kirjoittaja pressa
Mutteri irti ja hihnapyörä pois ja sen jälkeen pitäisi sen sisemmänkin pyörän tulla vetämällä pois. Älä tiputa kiilaa.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 30.7.2015 12:59
Kirjoittaja t tulppu
voimasika kirjoitti:paikallisessa varaosaliikkeessä ei ollut juuri oikea stefaa, koska kirjan mukaan pitäisi olla 7mm paksu ja hyllyssä oli vain 8mm paksu. Mennään perse edellä puuhun ja kokeillaan sopisko se 8mm sinne. illalla jos kerkiää niin ollaan viisammpia että kannattiko hätäillä vai olisko pitänyt odottaa oikean kokoista stefaa.

Vielä en oo sääny selville kuinka se hammaspyörä kammen päästä lähtee, mutta yritetään.
Mitään asiasta Ymmärtämättömänä.. Niin voi olla jopa Parempikin tuo 8 mm stefa... Kun jos ajatellaan äkkiseltään että alkuperäisen stefan helma on uran kuluttanut akseliin. niin saattaapi olla että 8 mm stefa sattuu tuoreelle kohdalle...... Tämä on sitten vain Ajatelma. ei Neuvvo..

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 31.7.2015 1:21
Kirjoittaja voimasika
Illalla vielä innostuin vaihtamaan stefan ja sehän meni paikoilleen ilman ongelmia, hyvin siis käy myös tämä 8mm paksu stefa, mitä löytyi varaosaliikkeistä. Vanhasta puuttui oikeen alareunasta pala, että ei ihme vaikka vähä vuotikin.

Samalla laitoin uuden jakohihnan kun sopivasti kuukaudenpäästä olisi vanhalla remmillä tullut 4vuotta täyteen. senverran taidan käyttää pajalla vielä että sytytysennakon voisi oikeen lampulla tarkastaa, sitten alkaakin aikalailla hyvin olla huollettuna.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 31.7.2015 9:40
Kirjoittaja Flaiman
Aikoinaan minäkin käytin pikkupajoissa sytytyksen säädössä mutta helpommaksi tuli lopulta ostaa itse oma lampppu. Tai oikeastaan oli pakko, kun suurimmasta osasta mistä kysyin niin oli lamppu hajalla ja tarve niin vähäistä, että ei kannata uusia.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 31.7.2015 9:51
Kirjoittaja voimasika
Flaiman kirjoitti:Aikoinaan minäkin käytin pikkupajoissa sytytyksen säädössä mutta helpommaksi tuli lopulta ostaa itse oma lampppu. Tai oikeastaan oli pakko, kun suurimmasta osasta mistä kysyin niin oli lamppu hajalla ja tarve niin vähäistä, että ei kannata uusia.
No joo, juurikin kävin tuossa työpaikan vieressä olevassa korjaamossa kysymässä josko olisivat ehtineet säätää, mutta ei kuulemma ole lamppua. Ei kuulemma tarvitse enää nykyään. Eli korvakuulolta laitettava sytty kohdilleen ja täytyy tosiaan itselle hommata jossain vaiheessa.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 4.8.2015 18:50
Kirjoittaja voimasika
Sain työkaverilta ajoituslampun lainaan, mutta mitenkäs se nyt menikään.. Niin kauan aikaa kun on ennakkoa tullu saadettyä. Ajoitus lampussa rulla mistä ennakko valittiin, pyöräytin siihen 6astetta enakkoa ja käänsin jakajaa ja katsoin että hihnapyörän merkki osoittaa ykk merkkiin. tai eikö sama asia ole jos ajoituslamppuun laittaa nolla astetta ja katsoo että hihnapyörän merkki on siellä 5 ja 10 asteen välissä. Tämän tein tyhjäynnillä ja alipaineletku säätimestä irti. Menikö oikeen? Ainakin vedot tuntuu olevan ihan riittävät, mitä nyt tonnikolmesataselta voi vaatia.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 4.8.2015 22:23
Kirjoittaja Mara
Jos lamppuun on säädetty ennakot, niin silloin merkki pitää näkyä ykk:ssa.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Lähetetty: 4.8.2015 22:50
Kirjoittaja voimasika
Mara kirjoitti:Jos lamppuun on säädetty ennakot, niin silloin merkki pitää näkyä ykk:ssa.
No joo, kyllä se sitten oikeen meni.